Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. Det kom opp motorfeil lampe på dashbordet. Men når jeg sjekker feilkoder får jeg ikke kontakt med TCM: Er det turboen som røret går inn i her? Bilde tatt under: Bilde tatt fra høyre side:
  3. Kommer du til den innerste? I så fall så løsner du den, da burde du komme til den ytre. Jeg mener du burde begynt med å se om det er noen feilkoder knyttet til motorsystemene, det kan være at finnes feil i systemene som ikke gir "motorlampe". Lekkasjer i ladetrykksystemet gir ofte en "plystrelyd" dog en lekkasje under motor er ikke lett å høre inne i bilen. Det er flere slike koblinger på ladetrykksiden, sjekk de også samt om det finnes revne i rør og ladeluftkjøler.
  4. Helt umulig å komme til slangeklemmen hverken ovenfra eller nedenfra. Hva må jeg demontere for å komme til her? Er det turboen som er over som røret går inn i?
  5. Today
  6. Mange Sierra felger i 14" og 13" Ett sett Transit Connect felger i 16" 3stk Scorpio felger i 15" Må hentes Tresfjord, Møre og Romsdal. Joakim Lundbø, 47634596
  7. Mondeo mk5 med Cheva V8 https://youtu.be/mXcChEKInSA?si=KMbvVsJ9GPAv6TsQ
  8. Begynn med ein god vask og avfetting. Ser ut som slangeklemma er litt lavt nede, du kan prøve og flytte den høyere opp. Ingen lim eller gaffateip triks som hjelper desverre
  9. Ok, så da er det sannsynligvis dette som er årsaken til at jeg mister motorkraft. Det ser ut til at det lekker i denne overgangen jeg har satt rød ring rundt. Mistanken kom pga alt oljesøl akkurat der. Hvordan kan jeg reparere det selv? Må jeg kjøpe noe nytt eller kan dette fikses med lim/gaffa/strips?
  10. Det er trykkrøret fra turbo frem til ladeluftkjøler som igjen forsyner motoren med luft. Har du lekkasje i denne linjen så mister du motorkraft. Den oljen du ser er neppe en lekkasje men oljespill/damp, ikke uvanlig på disse motorene. Anbefaler å (egentlig så må man) resette EGR-systemet etter rensing da det ligger igjen feilkode/r om den ikke fungerte skikkelig. Har du hørt noen rare lyder i det siste? Spesielt lyder når du belaster motoren, det er ofte et sikkert tegn på slitasje eller feil på motor/drivverk.
  11. Yesterday
  12. Jeg prøvde bilen etter å ha renset egr ventilen men det er fremdeles lite kraft. Jeg oppdaget en lekkasje midt under bilen rett ved oljetanken. Det er noe olje som lekker fra en slange/rør. Hva er denne slangen/røret til? Kan dette være årsaken til lite kraft?
  13. Du har nå garanti visst det er noe galt med caliper, men tviler på det er noe der
  14. Det er godt spørsmål! Jeg snakket med dem i går og de prøvde og legge skyld på dårlig caliper. Synes det er rart at en 4 år gammel bil skal ha utslitte caliper, men heller at det er som du sier. En god rens og litt smøring. Jeg skal tilbake på mandag for videre kontroll, så skal jeg spørre om det har blitt foretatt hva du påpeker! Tusen takk for svar 🙏
  15. Er av og til du må ta ut ventilen då det kan bli litt klissite oppover stammen på ventilen
  16. Igår stoppet den i et kryss og det begynte å ryke. Idag tok jeg ut EGR ventilen og gjorde den rent. Men ser at den ikke lukker seg orntlig med mindre jeg skyver den inn. Den skal vel gå inn selv med fjærmekanismen? Må jeg da ha ny egr?
  17. Fin bil, fint sted og fine bilder. Sierra kler felger som bygger litt ut 👍
  18. Last week
  19. Noen som har bilde av sprekk i turboslangen bak egr ventilen? Jeg har samme symptomer, mister all kraft, men det er bare i starten. Får jeg opp turtall trekker den bedre. Igår stoppet den i et kryss og det begynte å ryke.
  20. Kan jo se om denne kan hjelpe deg Modifications FORD Mondeo 2014 (CNG) (7zap.com)
  21. Ble caliper klavene demontert reingjort og smurt opp, så klossene glir lett ? Er klosseme smurt på baksiden visst de ikke har antiskrik belegg på ?
  22. Her er det ikke spart på gaffateipen😅 https://www.finn.no/350345010
  23. Hei Finnes det noen oversikt på hvilke tannstanger som passer over på hvilke? Mondeo mk5 kommer jo i 1.5 , 1.6, 2.0 diesel og bensin og hybrid. OEM partnummer HG9C-3D070-ED , ser det finnes mye forskjellige der ute og lurer på om det er forskjellige fysisk eller om det bare er nyere eller eldre årgang med forskjellig merking. Kjenner til dem 3 boltene som ruster av, men her har hele huset sprekt!! Passer en tannstang fra en 1.5 diesel over på en 2.0 diesel f.eks, er det forskjell på 2wd og 4wd? har ringt Ford og snakket med verkstedene men dem sa dem kunne desverre veldig lite om disse nå(var for gammelt), dem sa bare at du måtte ha nøyaktig samme OEM nummer bortsett fra den siste bokstaven som er ny revision.
  24. Hei. Jeg skiftet nylig bremseklosser skiver og hjullager rund baut på transiten min. I etterkant har jeg opplevd at det piper i bremsene foran når jeg svinger (hovedsakelig til høyre) den lyden er ikke alltid tilstede men virker som det kommer mer når bremsene blir varmere. Umiddelbart tenkte jeg at det er litt støv eller lignende som ville forsvinne av seg selv etter noen km. I god tro la jeg ut på tur til vestlandet over strynsfjellet og på tur nedover fra fjellet begynner ulinga å bli vesentlig høyere. Den forsvinner nokk en gang hver gang jeg trykker inn bremsene, eller når bremsene kjøler seg litt ned. Vell hjem igjen etter turen så begynner jeg og oppleve mye knirkelyder fra bremsene når jeg har bilen i drive og holder bremsene inn. Lyden fremprovoseres hvis jeg vrir på rattet samtidig, men er ikke eksisterende når den står i fri/park. Lyden kommer også hvis jeg er i fart og svinger og bremser samtidig. Etter inspeksjon ser jeg at venstre drivknutemansjetten har sprukket, noe som har skjedd nylig! Og umiddelbart tenkte jeg det er årsaken, men alle tester for slitte drivknuter gir ingen ulyd 🤔 Er det sån at det kan være en feilmontering på gang? I så fall hva skulle det være? Er det en kalibrering påkrevd på disse bilene i etterkant? Jeg har tidligere alltid skiftet deler selv og har en viss kunnskap rent mekanisk og ser ikke helt hva som kan ha blitt gjort feil her.? Jeg har benyttet meg av ett lokalt verksted denne gangen og begynner å angre meg stort for dette nå. Skal opp dit i dag og få dem til å se på dette. Bilen var feilfri før skiftet, og nå er det både ødelagt mansjett og en følelse av at noe er galt. Er det noen som har lik erfaring tips eller ide om hva som er problemet så er jeg veldig interessert i å høre dette 🙂 Bilen er forøvrig gjort om til campervan, og benyttes flittig på klatreturer på tvers av land.
  25. Takk for tips. Håper det er lydenheten men det er vel som det pleier, det dyreste komponenten eller det som er vanskeligst å komme til 🙄 Pleier å vente tre kvarter for dvalemodus og så måle spenning over batteriet. Får bilen opp til meg i morgen kveld så får se på den i helgen.
  26. Sjekk og kontaktene bak sparkeplater begge sider, der er det av og til irr, som skaper krypstrøm. Instrumentbord kan og tappe strøm. Må måle strøm tapet og kople fra en og en komponent og se, husk å lås bil og vent i ca 20min før målinger reell, da det tar litt tid før alle moduler stenger ned
  27. Ok, takk. skal sjekke GEM-kontakten for irr og sånn. Kan være noe med den lydenheten som tapper. Får spenningsmåle litt og se hva jeg finner.
  28. Var noen som var hadde tapping fra dab modul og noen fra gem modul som er innvendig sikringsboks.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...