Jump to content

Neddreing av svinghjul..


Guest hvolsdal

Recommended Posts

Guest hvolsdal

Som dere har lest så har clutchn min tatt kvelden, det jeg tenkte på

var og gjøre svinghjulet lettere..

Noen som har gjort det før?

Bilder av hvor jeg dreier det ned osv.

Hvor mye jeg kan dreie svinghjulet?

 

Håper på gode svar, så kansje jeg kan gjøre det med det samme:)

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Da er vi to... hehe..

Lurer og på om hvordan det blir og skifte fra Dohc til ohc..

Bilder er fint må dere vite.. B)

 

 

mener du at du vil skifte fra dohc motor til OHC motor?? eller fra dohc svinghjul til svinghjul?? svinghjulet fra en ohc passer ikke på en dohc

 

men på et svinghjul drejer man af ydersiden af den for at fjerne det der trækker mest i metallet. (centrifugalkraften). og der ved undgår du også lettest også at ungå at lave et svagt svinghjul. hvis man fjerner for meget kan man risikere at svinghjulet eksplodere og du får fjernet fødderne når det kommer igennem kabinen.

Link to comment
Share on other sites

slenger meg på samme spørsmålet..

hvordan lette ett svinghjul, dreie på baksiden??

hvor mye veier et org ohc svinghjul??

bilder av et org svinghjul og et dreid/lettet svinghjul??

ca.3 kilo fjern hele klumpen på baksiden ,men husk locktite på boltene.dukan også bruke svinghjul fra tidligere ohc taunus og lignende bilde av taunus svinghjul og sierrasvinghjul

Link to comment
Share on other sites

brede> er du sikker på at et taunus svinghjul passer på en DOHC motor.. for det har jeg aldrig hørt om før.

 

men på en dohc kan du tage ringen på bagsiden og 3-6mm i yder kresen af svinghjulet. og når du montere en ny kobling SKAL du ha rettet din anlægsflade af og have afballanceret dit svinghjul... en dohc er meget følsom. og gør du ikke det så kan den komme til at sitre når du sætter igang.

 

du kan også tage af anlægsfladen men det kræver lidt mere arbejde for dit udrykkerleje kommer til at sidde forkert, og det skal der laves lidt om på længden på den kugle der sidder inde i gearkassen som den stang der holder udrykker lejet. den skal forlænges så arbejdsgangen passer igen.

Link to comment
Share on other sites

Et originalt svinghjul på en 2 liters ohc veier ca. 6.5 kg. Det kan lettes til 4 kilo uten risk for at det skulle gå til h****, men kan lettes mer.

 

Og fjern materiale fra den siden som vender mot blokka, helst ikke den som vender mot clutchen.

10 VW Golf GTD (solgt)

09 VW Passat

88 Mazda RX-7 FC3S

85 Ford Sierra 3 dørs 2L (solgt)

86 Ford Sierra 2L (kondemnert og sprengt)

83 Opel Ascona (Brant opp)

83 Ford Transit (solgt)

Link to comment
Share on other sites

-Tar igjen alt dette på respons og den blir mye mere turtallsvillig! :)

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

ikke drei noe på clutch-siden , fjern den ringen som er på andre siden ( framsiden av bilen )

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

jaha så viss svinghjulet er blitt blått etter ufattelig mye sluring fra clutch,skal man da bare hive det??? neppe,da dreier man av det,gjøres på stort sett alt av kjøretøy pr dags dato..

Link to comment
Share on other sites

ikke drei noe på clutch-siden , fjern den ringen som er på andre siden ( framsiden av bilen )

 

det er klogest at få rettet anlægsfladen på svinghjulet af hver gang man skifter kobling. så er den 100% lige og klar til en ny kobling. men der er naturligvis grænser for hvor meget man kan fjerne. men svinghjulet på en DOHC motor vejer 14 kg og er 6-8 cm tyk. der er en del der kan fjernes. men det vil give problemer hvis man fjerner for meget.

Link to comment
Share on other sites

Guest hvolsdal

møffe: vet du hvor mye jeg kan dreie av svinghjulet mitt da? uten og oppstå noen problemer, og i tilegg få noe igjen for og ha dreiet det ned.

 

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

Har dreidd noen til ohc svinghjul te meg sjøl, dei er letta mer en 3kilo... husker ikke vikt i hode. Har dredd vekk alt gjevnt fra tannkrans og inn. Egentli så er dette bare noe tull, pga du taper dreiemoment og hk. Eneste du oppnår en kjappere motor når du er aleine i bilen.. ikke å annbefale...

Link to comment
Share on other sites

møffe: vet du hvor mye jeg kan dreie av svinghjulet mitt da? uten og oppstå noen problemer, og i tilegg få noe igjen for og ha dreiet det ned.

 

Takker for svar

 

Kan svare på dette. Drei vekk den utstående "ringen" på motorsiden, da mister du ca. 2 kg. Jeg er enig med RHeskja, er liten vits i å gjøre dette på en original motor. Taper lettere fart i oppoverbakker, eller når det er andre i bilen\litt vekt i bilen.

10 VW Golf GTD (solgt)

09 VW Passat

88 Mazda RX-7 FC3S

85 Ford Sierra 3 dørs 2L (solgt)

86 Ford Sierra 2L (kondemnert og sprengt)

83 Opel Ascona (Brant opp)

83 Ford Transit (solgt)

Link to comment
Share on other sites

lige for en kort bemærkning.. svinghjulet laver ikke moment... den gør kun det at den gør kompressionen og forbrændingen til et mere jævn bevægelse...

 

hvis i mener at svinghjulet laver hk/NM jammen så pil stemplerne af motoren og giv gas.. tror ikke at det vil virke. den vil ikke flytte sig en tomme.

 

men det er rigtigt at hvis man letter svinghjulet for meget får man en meget urolig motor og kan måske miste en del af momentet i det lave og mellem området. men mister du 2-5nm mærker du det ikke. mod de hk du har vundet.

 

men fjern ringen på bagsiden og 3-4mm af yder kanten. så har du gjort som jeg har gjort.. og det VIRKER og HOLDER. det er ikke kun teroi og gammelt pladder.

Link to comment
Share on other sites

Guest 2.0Fordsierra
lige for en kort bemærkning.. svinghjulet laver ikke moment... den gør kun det at den gør kompressionen og forbrændingen til et mere jævn bevægelse...

 

hvis i mener at svinghjulet laver hk/NM jammen så pil stemplerne af motoren og giv gas.. tror ikke at det vil virke. den vil ikke flytte sig en tomme.

 

men det er rigtigt at hvis man letter svinghjulet for meget får man en meget urolig motor og kan måske miste en del af momentet i det lave og mellem området. men mister du 2-5nm mærker du det ikke. mod de hk du har vundet.

 

men fjern ringen på bagsiden og 3-4mm af yder kanten. så har du gjort som jeg har gjort.. og det VIRKER og HOLDER. det er ikke kun teroi og gammelt pladder.

Møffe: jeg har litt vanskelig å tru at du kan miste 2-5NM ved å nestn ta vekk 1/3 av svinghjulet? men på andre siden vinne mer hk enn tapet på NM? jeg forstår ikke hvordan det kan henge sammen bare :)

jeg er åpen for forklaringer da dette er interessant å høre og forstå seg på:)

Link to comment
Share on other sites

lige for en kort bemærkning.. svinghjulet laver ikke moment... den gør kun det at den gør kompressionen og forbrændingen til et mere jævn bevægelse...

 

hvis i mener at svinghjulet laver hk/NM jammen så pil stemplerne af motoren og giv gas.. tror ikke at det vil virke. den vil ikke flytte sig en tomme.

 

men det er rigtigt at hvis man letter svinghjulet for meget får man en meget urolig motor og kan måske miste en del af momentet i det lave og mellem området. men mister du 2-5nm mærker du det ikke. mod de hk du har vundet.

 

men fjern ringen på bagsiden og 3-4mm af yder kanten. så har du gjort som jeg har gjort.. og det VIRKER og HOLDER. det er ikke kun teroi og gammelt pladder.

Møffe: jeg har litt vanskelig å tru at du kan miste 2-5NM ved å nestn ta vekk 1/3 av svinghjulet? men på andre siden vinne mer hk enn tapet på NM? jeg forstår ikke hvordan det kan henge sammen bare :)

jeg er åpen for forklaringer da dette er interessant å høre og forstå seg på:)

 

NEJ NEJ... du må ikke tro at jeg mener at du mister 2-5nm... jeg tror ikke på det og har aldrig set det endnu. jeg skriver.. HVIS du mister 2-5nm så mærker du det ikke. folk glemmer der sidder et 13-14kg tungt svinghjul på en DOHC som der bliver spurt til i dette indlæg. og fjerner du 2-3 kg de rigtige steder på sådan en så betyder det ikke andet end at man får en lidt mere omdrejnings villig motor. det er ikke teori. jeg har gjort det og det holder og virker fint. men i skal forstå at hk er en matematisk udregning ud fra omdrejninger og NM. det er en lang forklaring som jeg ikke engang forstår mig på og vil derfor ikke prøve på at gøre mig klog på den

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: men jeg vil tro at man også kan fjerne mere. men det skal tages på anlægsfladen og det har jeg ikke prøvet endnu så jeg vil ikke rode mig ud i en længere forklaring på hvad der skal ændres på gearkassen for at få det til at virke(måske <_< ) men mit indlæg var fordi at folk tror at det er svinghjulet der skaber moment.. og det er forkert. forbrændingen i din cylinder skaber moment og hk. men det er svinghjulet der gør at man ikke kommer til at kunne se hver stempel slag på moment kurven.. håber i forstår.. for det er simbel logik skulle jeg mene. måske kan man endda hæve momentet ved at køre uden svinghjul????? men så er der ingen sted til koblingen :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

MAN GJØR INGEN TING MED DREIEMOMENT ELLER HK når man dreier ned svinghjul. Ved ett lettere svinghjul vil du få raskere akslerasjon, spesielt på 1 gir:) Når du akslererer er det ikke bare motoren som skal skyve bilen fremover. Den skal også dra svinghjul, drivaksler og dekk rundt. Dette er ting som veier litt, og det begrenser akslerasjonen. Hvis du har bilen i fri og ruser den, tar det litt tid får den kommer seg opp i turtall. Grunnen til dette er svinghjulet. Jo tyngere svinghjulet er på motoren, jo lengere tid tar det før den kommer opp i turtall.

 

Noen fordeler med tungt svinghjul:

Lettere å starte burning med svak motor.

Gjevnere tomgang.

Lettere å "clutche" igang bilen.

 

Ulemper:

tror det ikke er så veldig mange flere enn at akslerasjon blir tregere.

 

Med lett svinghjul så får man omvendt virkning.

 

MEN..

Det kan være farlig å lette svinghulet. Svinghjul har ett slags spenn (er ikke helt sikker), men hvis man dreier på det,så kan det være fare for at svinghjulet kan gå i oppløsning, og dette roterer jo 800-7000runder per minutt. Det vil med andre ord kappe føttene som smør, hvis du ikke har så flaks at svinghjulet tar en annen vei., f. eks opp gjennom dashbord og frontrute. På Racing biler er det vanlig med solid beskyttelse rundt svinghjulet. Jeg har sett bilder av biler der svinghjul har gått til ********, og det er vanligvis ikke noe pent syn.

 

Er det egentlig verdt å risikere føttene for dette?

 

Så når dere bytter clutch kan det være greit å se etter sprekker i svinghjulet. Hvis det er sprekker i svinghjulet, så er det bare å kassere det.

 

NEI!, man taper ikke lettere fart i oppoverbakker hvis man letter svinghjulet.

 

NEI!, man flytter ikke effekten høyere opp på registeret.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...