Jump to content

Turbokonvertering 2,9


Lanzin

Recommended Posts

Guest Komfort
Finnes det noe turbo kit man kan sette på 2,9en?

Eller noen som har en oppskrift av noe slag?

det må jo kunne gå an å klemme ut noen gamp en en turbo eller to?

 

Har tenkt på det samme selv :idea: Å montere på turbo er ikke så veldig vanskelig, det er å få det justert og til å holde som er utfordringen. Men det går det å 8)

 

Av dyre hovedkomponenter trenger du:

 

-datasprut

-turbo eksos manifoil(er)

-turbo(er)

-stempler og innmat til motoren

 

Hvor mye har du tenkt å hente ut??

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lyst til å hente ut så mye at det blir et beist.. skal fortsatt kjøre til butikken i den :lol:

 

Vet ikke... jeg håper å få ut en 200 til 250 i første omgang.. så blir jeg vel mer stornøyd etterhvert.. mye vil ha mer..

 

Dessuten er det nesten ikke noe som høres grommere ut enn: "2,9i V6 Twinturbo" :twisted:

 

Du sier datasprut... hva er dette i forhold til vanlig elektronisk injection?

 

Hva annet enn stempler og evt råder trenger og byttes innvendig?

Vet den må ha mindre comp, men hvordan oppnår jeg det, er det ved lavcomp stempler?

 

Er litt fersk i trimme gamet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort
Har ikke lyst til å hente ut så mye at det blir et beist.. skal fortsatt kjøre til butikken i den :lol:

 

Vet ikke... jeg håper å få ut en 200 til 250 i første omgang.. så blir jeg vel mer stornøyd etterhvert.. mye vil ha mer..

 

Dessuten er det nesten ikke noe som høres grommere ut enn: "2,9i V6 Twinturbo" :twisted:

 

Du sier datasprut... hva er dette i forhold til vanlig elektronisk injection?

 

Hva annet enn stempler og evt råder trenger og byttes innvendig?

Vet den må ha mindre comp, men hvordan oppnår jeg det, er det ved lavcomp stempler?

 

Er litt fersk i trimme gamet :wink:

 

 

200 hk klarer du med N/A trimm !! Men 250hk må du nok ha respirator!!

Hvis du har planer om å utvide etterhvert vil nok biturbo være perfekt.

 

Datasprut er det samme som elektronisk injection, men mye mer moderne. Disse datasprutene er universale og kan monteres på enhver motor. Grunnen til at du må ha dette er at den innspruten du har er ikke beregnet for turbotryk!!

De flese datasprut har innebygget MAP føler.

Lavere komp oppnår du med andre stempler eller en tykkere(dobbel) toppakning.

Du vil i tilegg trenge forsterkede bolter i toppene og på rådene og på rammelagerne (ARP) Hi pressure oljepumpe bør du ha. Så er det lurt med turbokam og oljekjøling på stemplene.

Link to comment
Share on other sites

Så vi snakker om et billig projekt her :roll:

 

Finnes det ferdig produserte manifoiler eller må dette sveises selv?

 

Har du en ca pris i hodet på alle disse komponentene?

 

Finner jeg noe av dette i bourton katalogen? synes det ikke var så mye til scorpio der...

 

Ja,jeg synes biturbo er interessant, da kan jeg utvide som du sier..men hvordan er det med plassen til noe slikt i motorommet?

 

Holder vel ikke med dobbel pakning med tanke på comp, smidde stempler holder vel,da trenger jeg vel ikke noe mer ?

 

Jeg har AC radiator så det er ikke store plassen til Intercooler.....

 

Tenkte jeg skulle kvalifisere meg til 100 spørsmål,begynner med deg :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort

Så vi snakker om et billig projekt her :roll: Nei!!!!!! Vi snakker om et heftig prosjekt. Selvrealisering for enhver bilentuiasist!! V6 Biturbo 8) Finnes det ferdig produserte manifoiler eller må dette sveises selv?

Finnes ferdigproduserte! Frode Øverby selger disse! (frooever@online.no)

Har du en ca pris i hodet på alle disse komponentene?

Datasprut: ca 10- 15000,-

Stempler: ca 8000,-

Kam: ca 3000,-

Oljepumpe ca 1500,-

+++++++++

 

Finner jeg noe av dette i bourton katalogen? synes det ikke var så mye til scorpio der...

Du finner porta topper der og en del annen snacks. Det meste må du nok skaffe rundt om kring.

 

Ja,jeg synes biturbo er interessant, da kan jeg utvide som du sier..men hvordan er det med plassen til noe slikt i motorommet?

God plass!!! :wink:

 

Holder vel ikke med dobbel pakning med tanke på comp, smidde stempler holder vel,da trenger jeg vel ikke noe mer ?

Smidde stempler er det beste, dobbel toppakning er økonomimåten!

Jeg har AC radiator så det er ikke store plassen til Intercooler.....

Må jo ikke ha intercooler!! Er en fordel ved hard kjøring over tid!

 

Tenkte jeg skulle kvalifisere meg til 100 spørsmål,begynner med deg :P

Kjør på !! Har sinnsykt lyst til å gå på et slikt prosjekt så jeg har funnet ut en hel del. Men en ting er sikkert! Billig blir det ikke......

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noe turbo kit man kan sette på 2,9en?

Eller noen som har en oppskrift av noe slag?

det må jo kunne gå an å klemme ut noen gamp en en turbo eller to?

 

http://www.gikturbo.se/prislistor/kona2-01.pdf

Link to comment
Share on other sites

Er ikke heelt sikker på om det GIK-settet omfatter f.eks. datasprut og oljepumpe men.. Det hadde jo vært interessant å ringt på det. Har titta litt på det der jeg og. Men, dette skal sies Lanzin: Skal du ha 100 hesters effektøkning med muligheten for mer senere lønner det seg å overhale motoren først som sist. For ettermonterte twinturbo (det heter twinturbo!! bare audi og tyskere som kaller det biturbo) sett har en lei tendens til å rase på motorer som har gått en liten stubb.. :?

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har jeg sendt en mail til Gikturbo.se og spurt hva som inngår i settet til 29600,- Har også sendt en mail til Frode Øverby om en liste med alt som må byttesoppgraderes.

 

Håper jeg får svar hvis ikke skal jeg ringe i løpet av uka.

 

Jeg kan godt legge ut all infoen senere hvis det er noen interesse for Twin Turbo på 2,8-2,9,post gjerne tilbakemelding på det...

Link to comment
Share on other sites

fikk svar tilbake..

Svaret fra GIK:

 

 

Hei, jeg lurer på komplett liste over hva som inngår i turbobyggsatsen til

scorpio 2,9i

det er nr B1097 til 29600,-

 

Mvh

Ulf Andre Rakaas

 

-------------------------------------------------------------------------------------

 

Hej,

 

Där ingår 2st turbo, rör, slangar, smörjsats samt intercooler. Svetsning

erfordras av rörsystemet.

 

Mvh, Peter

 

Svar Fra Frode:

 

---------------------------------------------------------------------------------------

 

Hei,har fått adressen din på Ford Motorsport Club.

Jeg har seriøse planer om å turbo konvertere scorpioen min.

Det er en 87" 2,9i Ghia 12V og ønsker mellom 250-300 HK

 

Jeg er ute etter en liste å gå etter når det gjelder forbedringer og ting

som må byttes ut og kjøpes nye inklusive en motoroverhaling.

 

Jeg er også interessert i et prisoverslag når det gjelder dette.

 

Kan du hjelpe meg,hørte du var helt sjef på sånt.

 

 

Mvh

Ulf Andre Rakaas

 

-------------------------------------------------------------------------------------

 

Hallo,takker for at du henvente deg hit.stort sett ingen andre her i landet

som har det jeg driver med.

 

har det meste av deler.

 

til å begynne med trenger du først til 300hk.

 

6stk smidde lavkomp stempler.komp med alt kr 8000.

borring blokk kr 2500(ordner jeg)

6stk stålråder komp med arp bolter.kr 8000,

sliping av veiv til nye mål til rådene.ca 2500(som jeg kan ordne)

nye foringer i råder til stempla ca 1500kr.

nye bære og rådelager i topp kvalitet ca 3000.

kammen din lar du være orginal.

oppgrad oljepumpe kr 500.(gjør jeg)

forsterka toppakninger fel pro.kr 2000,

forsterka toppbolter kr 1500.

toppa kan være orginale.

nye bolter til bærebokka til veiven kr 1000.

pakninger motor ca 1000.(proff nascarkvalitet,

Nå har du sikker bunndel til 450hk.

 

 

Du kan også bruke standard motoren din opp til ca 260-280hk.

men den vil ta kvelden etter litt.

for å ungå det en god stund kan du bruke dobbelt toppakninger turbo kr 3800.

bolter topp kr 1500,en standard overhal av lager etc,men oljepumpa bør

oppgrad.

 

hvor mye penger vil du legge i dette?

 

Frode

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort

Frode er helten 8)

 

For 30K får du motor som tåler 450hk!!

Gjør du alt selv blir det billigere.

 

Tror ikke dette er dyrere enn å bygge andre motorer til 450hk???

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lyst til å hente ut så mye at det blir et beist.. skal fortsatt kjøre til butikken i den :lol:  

 

Vet ikke... jeg håper å få ut en 200 til 250 i første omgang.. så blir jeg vel mer stornøyd etterhvert.. mye vil ha mer..

 

Du sier datasprut... hva er dette i forhold til vanlig elektronisk injection?

 

Hva annet enn stempler og evt råder trenger og byttes innvendig?

Vet den må ha mindre comp, men hvordan oppnår jeg det, er det ved lavcomp stempler?

 

Er litt fersk i trimme gamet :wink:

 

Her følger tall for 2.8i V6:

 

2.8i Tickford Capri 1983-87

205hk/5000omin og 352NM/3500omin.

Gjør 0-100kmt på 6.3sekunder. 229 KMT.

Dette med 9.2komp, enkelturbo,IC, A.F.T German made computer ignition box,

og om jeg ikke husker feil en ekstra innsprutdyse.

*Lenge siden jeg har lest om denne bil*

Trenger ikke spessial hitekkomponenter for å nå den effekten du ønsker.

Dette er nesten 20 år gammel teknologi.

www.btinternet.com/~aff/TickfordOwnersClub/articles/article17.htm

 

Tickford 2.8i motor

capeng.jpg

 

www.btinternet.com/~aff/TickfordOwnersClub

 

www.acolburn.co.uk/Companies/index.html

Link to comment
Share on other sites

Guest scorpioman

Den tickford maskina der er jo av den gamle sorten 2.8 med mekanisk innsprut. Mener det er er basert på motoren som kom i XR4i,Granada og Capri?! Så vidt jeg vet har denne aldri vært i noen Scorpio...

Link to comment
Share on other sites

Mener det er er basert på motoren som kom i XR4i,Granada og Capri?! Så vidt jeg vet har denne aldri vært i noen Scorpio...

 

Nå var dette en Capri så bygd for hånd man kan komme av en masseproduksjonbil.

 

2.8 og 2.9 er samme motorfamilie Cologne.

Kalt tysk V6. Begynte som V4 i 12M og senere V6 i 20M og oppover.

 

2.8 og 2.9 er ikke så ulike effektmessig.

Tok den med her som eksempel på dokumentert turboeffekt.

205hk er kanskje ikke så :o idag, men +137NM er :o synes jeg ihvertfall selv i 2004.

Dette av en motor på 160hk/216Nm uten større bunnarbeid.

 

Søk litt på nett så finner du spek/ytelser for Capri 2.8i, og sammenlign med Tickford Caprien.

Er jo momentet som teller. Er det jeg bruker i hverdagen.

 

Count

Tør du bli sett i en så harry gammelwannabesportsbil?

Det er SupraRXGTR som ruler azz. Jeg Lover! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Driter i hva andre syns om bilen jeg sitter i.

Det siste jeg er ute etter å være "tøffest" i gata.

Poenget er at jeg selv føler meg vel i bilen, at jeg liker bilen.

 

Om fjortisene på hjørnet syns jeg er harry hvis jeg ruller forbi dem i Tickford Caprien min, noe som medfølger at jeg ikke får dem med i baksetet og påfølgende tafsing på en smal baksidevei, så gjerne for meg.

Har dame jeg, og hun fikk jeg ikke på den måten.

 

Det er snakk om en sjeldenhet, og det er det som teller.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest scorpioman

Capri er jo Sjæfsbil!!! :D

 

Om fjortisene på hjørnet syns jeg er harry hvis jeg ruller forbi dem i Tickford Caprien min, noe som medfølger at jeg ikke får dem med i baksetet og påfølgende tafsing på en smal baksidevei, så gjerne for meg.
Men du hadde da likt å tafse LITTEGRANN bare??? :twisted: :twisted:

 

Ja littegrann hadde man vel ikke takka nei til :lol:

 

Var jo det jeg sa: Like grisete du som resten av oss... hehe 8)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...