Jump to content

Diff sperre sierra


RHeskja

Recommended Posts

Meg bekjent finnes det ikke biler med diff-sperre, dette er et ofte misbrukt uttrykk når det i reliteten er snakk om en diff-brems.

En sperre er en mekanisk lås som låser hele diffen, slik at hjulene blir tvunget til å gå med samme hastighet, samme som når man sveiser diffen. En brems er en slurekobling som overfører noe av kraften til det andre hjulet, når det ene begynner å spinne, men det er endel forskjell på hvor kraftig bremsen er, dette blir ofte oppgitt i f.eks prosent.

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent finnes det ikke biler med diff-sperre, dette er et ofte misbrukt uttrykk når det i reliteten er snakk om en diff-brems.

En sperre er en mekanisk lås som låser hele diffen, slik at hjulene blir tvunget til å gå med samme hastighet, samme som når man sveiser diffen. .

Joda, finnes massevis av biler med det, men det er biler beregnet på terrengkjøring! Ta f.eks en Ford F 250, sett den i 4x4 low og prøv å svinge!

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

kjøp "landrover owners" eller noe slikt, der er sikkert reklame for bedrifter som leverer diff sperrer. Hvis det bare finnes til terrengbiler er det kanskje en grunn til det...

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye brems er de i cosworthens bakaksling da?

 

Jeg trodde de bruktes bakakslinger me sperr i rallycross. Men skal ikke si sikkert om det bare er brems.

 

Men der brukes det bakakslinger med stikkakslinger. litt vanskigt å bygge det til på en sierra.

 

Wingdude: 2wd cosworth du har?

Link to comment
Share on other sites

Joda, finnes massevis av biler med det, men det er biler beregnet på terrengkjøring! Ta f.eks en Ford F 250, sett den i 4x4 low og prøv å svinge!
Ja selvsagt, glemte meg litt her ;)

Men av vanlige "personbiler" som ikke er beregna for terreng-kjøring er det vel knapt mange av.

 

RHeskja: har den bilen som er avbildet unde nicket mitt ;)

Er ikke sikker på hvor "stram" den orginale cosworth-sperra er, men den kan vistnok strammes opp i følge enkelte...

Link to comment
Share on other sites

Har hørt det er 75% diffbrems på Cosworth-akslingen.

Naboens Sierra 2.9i '89 har diffbrems oppført i vognkortet - og vi testet - JA den sperrer :lol:

I motsetning til min DOHC, som spinner villt på det éne hjulet når det er glatt og ingen/liten sving. Vil ha diffbrems.. 2.9 aksel kunne fungert, men jeg tror den har lavere utveksling (siden 2.9'en har høyere toppfart) og jeg vil ikke ha LEEENGRE gir. Har fått tips om at 1600-aksel vil gjøre susen, men jeg tror det vil spinne MER på det ene hjulet siden det ikke er diffbrems på 1600-akselen??

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...