D.Toft Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 (edited) http://motor.no/templates/vis_sak.cfm?dok_id=507 er bilder i bladet fra 09/11-05 Edited November 28, 2005 by Combatkit
Gess Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Ser ikke slik ut, men jeg bytter alikevel ved første tegn til sprekker, har brent meg på det der før.Jeg hadde bremseslanger på en Granada som så helt fine ut helt til plutselig en dag jeg fant en svær kul på den ene. Det var rett før den sprakk. Nesten ingen synlige sprekker, untatt den kulen. Koster ikke så mye når man gjør det selv Men det er jo sant som det står i artikkelen, yttergummien har lite med styrken i slangen , det er vel helst cordene inni det står på.Noe å ta med seg på neste Eu-kontroll Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
D.Toft Posted November 28, 2005 Author Posted November 28, 2005 lurer på hva dem sier til stålspunnede slanger på eu eg
Guest Excaliburzz Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 lurer på hva dem sier til stålspunnede slanger på eu eg Det vil iallefall jeg få svar på i januar..For da skal jeg på teknisk for div.godkjenninger og EU-kontroll.
Guest zr50sl Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 ang sprukkne slanger, det er kun en ren sikkerhet FORDI man vet aldri når den kan smelle,selv om den er sprukken vet man aldri om den er god innvending.. men det er større sjangse førr at en slange som ikke er sprukken utvendig er i bedre tilstand enn den som er sprukket utvendig
focusst Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Et spørsmål: Hvis man godkjenner sprekker i bremseslangen på EU, og den ryker to dager senere, hvem får svi da?Dette her er det dummeste jeg noen gang har sett, nå skal man altså godkjenne noe som man ikke vet om er bra eller dårlig, for å spare noen kroner! Vil heller skifte en gang for mye enn å miste bremsene jeg.Og så får vi selvfølgelig det vanlige svadaet fra NAF om at bilverkstedene har tjent penger på å være for strenge... Hallo, reglene har vært klare, sprekte bremseslanger skal ikke godkjennes, og biltilsynets undersøkelse viste at bilverkstedene var for snille med EU-kontrollenLurer på om NAF noengang skal gjøre noe som virkelig kommer bileierne til gode jeg, bladet Motor og noen oppstøt fra Egil Otter blir litt lite med den medlemsmassen Over til fienden...
Guest Larsern Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 lurer på hva dem sier til stålspunnede slanger på eu eg Det er vel ikke lov av den grunn at man ikke kan se om de er på tur til og ryke, men det holder ikke mål synes jeg da jeg har sett flere nyere biler med stålomspunnede slanger ut fra hovedsylinderen.
Guest Larsern Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Et spørsmål: Hvis man godkjenner sprekker i bremseslangen på EU, og den ryker to dager senere, hvem får svi da?Verkstedet har ansvaret helt til bilen er utenfor porten, etter det kan selvfølgelig ikke de garantere noe. Det står også på kontrollseddelen. Dette her er det dummeste jeg noen gang har sett, nå skal man altså godkjenne noe som man ikke vet om er bra eller dårlig, for å spare noen kroner! Vil heller skifte en gang for mye enn å miste bremsene jeg.Og så får vi selvfølgelig det vanlige svadaet fra NAF om at bilverkstedene har tjent penger på å være for strenge... Hallo, reglene har vært klare, sprekte bremseslanger skal ikke godkjennes, og biltilsynets undersøkelse viste at bilverkstedene var for snille med EU-kontrollenLurer på om NAF noengang skal gjøre noe som virkelig kommer bileierne til gode jeg, bladet Motor og noen oppstøt fra Egil Otter blir litt lite med den medlemsmassen Helt enig, det koster jo ingenting å skifte ett par stakkars bremseslanger.
Guest Excaliburzz Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Verkstedet har ansvaret helt til bilen er utenfor porten, etter det kan selvfølgelig ikke de garantere noe. Det står også på kontrollseddelen.Helt enig, det koster jo ingenting å skifte ett par stakkars bremseslanger. Dette er jo litt feil da, for hvis det skulle skje at bremseslangene går i stykker rett etter EU-kontroll og det skjer en ulykke da så får faktisk verkstedet skylda for dette hvis slangene ikke er oppført på seddelen som mangler/feil.Noe lignende har faktisk skjedd på jobben hos oss, var ei bil som kom innom med en liten slakke i ei opphengskule, denne ble ikke ført opp, men sa heller i fra til kunden(for bilen var grei ellers).Dagen etterpå kom kunden tilbake på ei Falck'en bil og truet med å melde fra om dette, kun fordi dette ikke stod på kontrollseddelen.
focusst Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Verkstedet har ansvaret helt til bilen er utenfor porten, etter det kan selvfølgelig ikke de garantere noe. Det står også på kontrollseddelen.Jobber som mekaniker selv, så jeg vet det, men hva tror du kunden gjør?? Han og alle i kretsen rundt ham kommer aldri til å benytte det verkstedet igjen Over til fienden...
Leo Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 lurer på hva dem sier til stålspunnede slanger på eu eg Vel, slik jeg tolker reglene skal skikkelige bremseslanger ikke ha noe å si for EU-kontrollen. Jeg som mekaniker vil se på slangene og se om jeg ser noen synlige svekkelser. Om slangene er lovlige eller ikke vet jeg ikke sikkert, men det er heller ikke opp til meg å gjøre rede for når jeg tar en EU-kontroll. Det er snakk om en miljø og sikkerhetskontroll, ikke en undersøkelse om brukte deler er i samsvar med typegodkjennelsen av kjøretøyet. Jeg har forresten sett biler som originalt har stålspunnede slanger mellom hovedsylinderen og ABS-enheten. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now