Jump to content

sapphire


cross-box

Recommended Posts

Guest Erik Braseth

Uten at jeg er faglært innen emnet så har jeg fått med meg at sapphire brukes for skille sedanen fra combi/3-dørs sierra i england. Men det rimer jo ikke med sapphire merke på stasjonsvogn :)

Link to comment
Share on other sites

Ford found that customers were more attached to the idea of a saloon than they had thought, and this was then again addressed in 1987 by launching a saloon version of the Sierra. In the UK, this model was called the Ford Sierra Sapphire. This differed from the other Sierra models in having a traditional black grille, which only appeared in right hand drive markets. The 3-door Sierra was dropped in the UK in 1985.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Sierra

 

så sapphire er vel igrunn bare den engelske modellbetegnelsen. sånn jeg forstod det så er alle med "firkanta" grill sapphire.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

hei litt sent.....jeg har en sierra sapphire stv.4x4.ja den har ekstra utstyr.el vinduer foran og takluke.har setetrekk med røde sømmer og slikt.men hovedårsaken er 4x4 og samme girkasse, drivlinje og hjuloppheng som en cosworth.eneste er at den ikke har skivebremser bak,bare foran,med mindre dim..hele bilen tåler lett 400-450hk men er moderat levert med ca 130-140hk.min bil er visst ekstremt skjelden.i verden.min sønn har nå overtatt den.han er bilmekaniker og skal prøve a sette den i perfekt stand:)

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet :)

 

Drivverket i din bil er akkurat likt som i alle andre 2,0 dohc 4x4. Shappire på norske biler er kun en betegnelse på ekstrautstyr. Stoffet i setene blant annet. I sverige heter de samme bilene GT.

Sapphire og GT Kunne leveres både som 2wd og 4wd

Som du sier så er 4x4 girkassa lik som cosworth 4x4, men differ, aksler, hjuloppheng og bremser er forskjellig. Det er ikke store forskjeller, men litt er det. Forutenom de latterlige dårlige bremsene på std sierra så er "tåle evnen" omtrent den samme som cosw 4x4.

Du må gjerne fortelle hva i det driverket som lett tåler 450hk.

Edited by Per Olav

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...