Jump to content

Haldex er dårlig


alibaba

Recommended Posts

Om R en på filmen er en AWD så skall den ikke vara sånn den er i filmen, noe er galt. Har ni kollat så det ikke er noe feil på bilen innan ni legger ut filmer og skriver att Volvo AWD system ikke virker?

Har kikket litt rundt nå nettet hvor denne 04 V70Rvideoen er lagt ut, og det kommer fram i ettertid at styreenheten på Haldexkoblingen er defekt, og skal byttes på garanti hos Volvo Norge.

Så da kommer det nok en ny video etter det verkstedbesøket. Skal poste den her når den kommer jeg.

 

Volvo suger og XC70 har Halex jo.

Bra barnehagenivå på innlegget :D :P

Kun nyere 2002? XC70 som har Haldex.

Så disse 2 videolinkene i denne tråden viser IKKE haldexkobling i bruk.

Dette burde du ha visst eller hva RallyeSport? ;)

Link to comment
Share on other sites

Har kikket litt rundt nå nettet hvor denne 04 V70Rvideoen er lagt ut, og det kommer fram i ettertid at styreenheten på Haldexkoblingen er defekt, og skal byttes på garanti hos Volvo Norge.

Så da kommer det nok en ny video etter det verkstedbesøket. Skal poste den her når den kommer jeg.

 

Ska bli intressant.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med Haldex er spesielt start på glatt føre. Bakhjulene får ikke betydelig med kraft før forhjulene spinner, og da er man allerede i problemer. Man skal gi gass og slippe klutsj meget sakte for å unngå hjulspinn, det funker ikke med Haldex. Haldex smeller i bakjulene når forhjulene spinner, og da ender man opp med å spinne på alle fire hjul.

 

Det där stemmer ikke. Systemet virker ikke på den måten. Det er elektroniskt styrt og det er fler parametrar som talar om att det ska kraft till bakhjulen enn att framhjulen spinner. När du står still och ta av så känner datorn i Haldex av att du ger gas, den sender signal till ventilen i haldex kopplingen og den ger full kraft till bakhjulen INNAN du släppt clutchen. Sen när du tar av så måler den forsjell mellan fram hjul og bakhjul og tar etterhvart kraft bort fra bakhjulene.

Det låter som att du aldrig själv har kjört en Volvo med Haldex och helt och hållet sväljer allt som står på internet og vad som står i motorpress som 100% sant og korrekt.

Jeg har kört alla sorter av Volvo med Haldex, på torrt, på snö, på is, med og uten tillhenger.

 

Har fått rygga nedover i en bakke en enda gång, då var det ren blankis å jag va tvungen att stoppa trots att jag ikke ville. Trots pigg dekk kom jeg meg ikke opp. Allt har sin begränsning. Tror ikke att en Subaru hade kommet opp den bakken heller. Ska tillegga att det var tillhenger etter bilen den gangen.

Svensk motorpress är väldigt bra på att smutskasta Volvo.

 

Sen lurer jeg på en ting, hur kan man få fyrhjusspinn utan diffbromsar som du skriver att man kan få??? Volvo har ju som du korrekt påstår ikke diffbromsar vare sig fram eller bak.

Link to comment
Share on other sites

Det var feil, da ender man opp med å spinne med et hjul på hver av akslingene skulle det stått. Er det noe bedre?

 

Du tar feil, systemet fungerer slik i praksis. Hjulspinn foran, da slutter bilen å trekke, kraft til bakakslingen resulterer nå i hjulspin bak fordi hastigheten til bilen er for lav. Et ekte system fordeler kraft til alle hjulene før noe begynner å spinne, da er da du kommer deg frem, uten hjulspinn.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Du tar feil, systemet fungerer slik i praksis. Hjulspinn foran, da slutter bilen å trekke, kraft til bakakslingen resulterer nå i hjulspin bak fordi hastigheten til bilen er for lav. Et ekte system fordeler kraft til alle hjulene før noe begynner å spinne, da er da du kommer deg frem, uten hjulspinn.

 

Men, systemet funkar ju inte så, det er tekniskt omöjligt. Systemet kopplar in kraften bak INNAN hjulen börjar spinna och håller kvar tills det ikke er noen varvtalsforsjell mellan framhjul og bakhjul. Det enda fallet som du kör deg fast i er om både fram og bakhjul börjar spinna samtidigt. I och med att det inte finns diffbromsar så kan ett hjul bak och ett fram spinna samtidigt. Är friktionen för dårlig under ett framhjul og ett bakhjul så börjar båda spinna med samma varvtal. Å då står man der. Hade man haft diffbroms i det läget hade tre hjul spunnit.

 

Har du själv erfaring av praxis? Hur mycket har du kört Volvo med Haldex i glatt före?

Jag vet vad jag talar om, har kört tusenvis av mil i alle typer Volvo med både haldex, visko og 2wd.

 

En bil med mekanisk koppling mellan fram och bakaxel och diffspärr är det optimala, men det er ikke brukbart vid körning på väg någon längre sträcka, derför finns det bilar med automatisk fyrhjulstrekk. Biler med helt manuellt mekaniskt udstyr er naturligtvis bedre enn biler med tillfällig fyrhjusltrekk.

 

Det du beskriver er så som viskon kunde bete sig, det har jag också råkat ut för. Det var ett system som hjälpte till kun når du har fart. Hvis du startar fra noll som i filmen så kör man seg fast. Men kommer du fram til backen med fart så kommer man seg som regel opp betydligt bedre jämfört med en 2 hjulstrekk bil.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...