Jump to content

Haldex er dårlig


alibaba

Recommended Posts

Der trodde jeg det bare skulle se svenske videoen, men er jo en 2004 R også.

 

Det er vel slik det må bli nå det ikke er noen mekanisk forbindelse. Viskokoblingen er jo bare lagd for "kjappe" :P eller korte inn og ut utkoblinger. Å bruke den oppvarma oljebeholderen/viskokoblingen som fastforbindelse er å håpe på for mye av det gode.

Er jo ingen Pickups eller riktige terreng SUVer som har slikt. Er bare CRV, og andre asfaltsmåtasser.

Hadde ikke turt å stole på King Caben min om den skulle redde seg ut av glatta med en viskokobling..

Mekanisk er ekte vare.

 

Skulle likt å se en sammenligning av en Volvo FWD, og en Volvo Haldex på våt asfaltbane. Noe for Tommy og Autofil på ACR.

Link to comment
Share on other sites

Guest ST200evil

Haldex er bra til sitt bruk.. som feks Audi.. der funker det som det skal... er og en type Haldex på porscher.. dette er en kobling det til dags dato aldri har vært noen feil på..

Link to comment
Share on other sites

997 turbo har et klutsjstyrt system likt som Nissans ATTESA-ETS (edit: heter det, og ikke atezza). Jeg ser at 996 turbo har en elektronisk styrt viskosediff, dette er prinsippet Haldex bygger på, men for å ta et eksempel så har Cayenne det samme WAG-systemet som Touareg har. Porsche har tunet systemet mye bedre slik at det faktisk fungerer uten overraskelser som systemet Touareg sliter med. Kraften fordeles altfor brått og overraskende.

Edited by alibaba

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Den evige europamester i Rallycross Div.1, Mr. Hansen bruker Haldex, bare så det er sagt

Er vel kanskje softwaren det står på

 

Bildet er av Bermingrud, men det er jo gamle til Kenneth så..

Edited by focusst

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Hva er bruken til Haldex da? Fremkommelighet er jo det folk kjøper 4x4 for og det er haldex et av de dåligste 4x4-systemene til.

Er vel å komme frem på brøyta asfaltvei? Har ikke hørt noe klager over at Haldex Volvo, Passat, Golf eller Nissan X-trail ikke kommer fram til normalt veibruk. Er ganske ekstremt å kjøre opp de bratte bakkene i disse to videolinkene. Den svenske bakken er jo hardcore 4x4 Lav om jeg skulle bruke King Caben.

Er vel ikke mange som har råd til Haldex VAG som har slik hyttekneik heller..

 

Man får det en betaler for når man kjøper inn til fabrikksamlebåndet også. Ligger nok mer jobb Haldexsystemet i Sitronen til Kenneth Hansen.

Link to comment
Share on other sites

Ja man blir lurt om selger anbefaler en slik Haldexbil til kneikkjøring. Å herje avgårde utenfor normal vei med en FWDpersonbil med visko er håpløst.

Er så gammeldags at her skal det spakes inn for at forhjulene skal snurre. SUVstyle med kaross på ramme. B)

Eneste FWDpersonbil som duger til slik kjøring er Subaru.

Gamle L-serien fra 80tallet haddet et FWDalternativ i tillegg til fulltime 4wdmodellene. Der spaket du inn bakhjula med stikka ved siden av girstanga, og forhjulene skulle stå rett fram ved innkopling, og der kom du fram omtrent uansett. Kun til bruk på løst underlag selvsagt. Fast mekanisk så det holdt, og skikkelig traktor B)

 

Nå skal det snart debuteres et en ny generasjon Haldex. Blir premiere på nye 2007 LR Freelander Mk2

http://www.haldex-traction.com/awdclub/news/050406.htm

The Haldex system can shift power from the front to rear wheels in the time it takes the wheels to rotate one-seventh of a turn, Murgard said. Ahlen said the next-generation Haldex system, which is expected to debut this year on the 2007 Land Rover Freelander, will reduce that time.

 

Og man selger bare det som er ønsket så kanskje har ikke Haldex fått vist sitt fulle potensial enda? Lever litt i den troen fortsatt jeg :)

Nye Volvoprofilen som kom etter at dem sluttet med 900serien rett før 2000, og gikk premium luksus med slik urbanmetrofilfagunisexkvinnebilbranding av Volvo som merkevare har vel ikke pusha racing på softwaren..

VAG er ikke nødvendig å kommentere engang.. Ushameg!

 

http://www.haldex-traction.com/awdclub/awdnews.htm

22mai 2006

The famous 24h Rennen is the world’s largest motor race and a fantastic experience.

Haldex is the main sponsor for Team Rohr in The 24h Nürburgring race.

The car is an AUDI A3 Quattro turbo charged car with 380 hp in the most interesting A5 class with engine capacity of up to 3000 cm3.

 

The AUDI A3 is equipped with a Haldex coupling which has special developed racing software from Haldex. The driver has the possibility to switch between three different settings depending on the current road conditions etc.

Link to comment
Share on other sites

XC70´n i Volvo vs Subaru filmen har IKKE Haldex, den har visko. Volvo har slutat med visko för att det ikke var bra och använder idag Haldex.

 

Angående V70 R så ser det ikke bra ut. Jeg har kört både R og XC70 både med og uten tillhenger og ikke haft problemer med haldex biler som de dere har med R volvon i filmen.

 

Det finns R biler med 2 hjulstrekk, useriös selger kan ju sätta på AWD emblem og lura på noen stakkare en 2wd bil i tron att det er 4 hjulstrekk. Både XC70, XC90 og R finns i 2 hjulstrekk utförande, men de säljs inte i Europa. Er R´en importert fra USA kan det vara en 2wd bil.

 

Om R en på filmen er en AWD så skall den ikke vara sånn den er i filmen, noe er galt. Har ni kollat så det ikke er noe feil på bilen innan ni legger ut filmer og skriver att Volvo AWD system ikke virker?

Link to comment
Share on other sites

Bilen i FILMEN har IKKE haldex. Dom säger det ju tom i filmen att bilen har VISKO.

 

Sen hade det varit intressant att veta om det är nåt fel på R´en, eller om det er en dekaltrimmad 2wd, eller om verkligen er en 04 mod.

 

Det finns de med haldex og det finns de med visko. Du kan ikke sammenligne de to systemene, visko ver ikke bra, som du kan se i filmen, haldex er noe helt annat.

Link to comment
Share on other sites

Bilen i FILMEN har IKKE haldex. Dom säger det ju tom i filmen att bilen har VISKO.

 

Sen hade det varit intressant att veta om det är nåt fel på R´en, eller om det er en dekaltrimmad 2wd, eller om verkligen er en 04 mod.

 

Det finns de med haldex og det finns de med visko. Du kan ikke sammenligne de to systemene, visko ver ikke bra, som du kan se i filmen, haldex er noe helt annat.

 

Haldex er heller ikke bra. Du burde lese artikkelen til Teknikens Värld der de testet forskjellige systemer. Volvo XC70 med Haldex havnet så vidt jeg husker på nest siste plass, bare før en bil med viskosediff. Problemet med Haldex er spesielt start på glatt føre. Bakhjulene får ikke betydelig med kraft før forhjulene spinner, og da er man allerede i problemer. Man skal gi gass og slippe klutsj meget sakte for å unngå hjulspinn, det funker ikke med Haldex. Haldex smeller i bakjulene når forhjulene spinner, og da ender man opp med å spinne på alle fire hjul.

 

Les artikkelen i Teknikens Värld, utgitt rundt juletider. Der kan du se hvilke systemer som overgår Haldexdriten mange ganger.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Men når vi først er inne på 4x4. Hvordan funker quattroen? Har fått taki meg en slik en (i tillegg til forden) og lurer litt på hvordan quattro-systemet egentlig er. Har bare hørt at det er så utrolig bra, men aldri fått noen god forklaring på hvorfor den er så mye bedre enn alt annet.

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...