Jump to content

Høyglanspolerte Cupfelg kanter!!


Guest stampede

Recommended Posts

Guest stampede

Skjedde et eller annet i huet mitt på vei hjem fra jobb idag! :wacko:

Stoppet på Biltema og kjøpte et lass med poleringsgreier!

 

Heiv meg over de gamle RH Cup hjula til kjerringa å begynte å jobbe! <_<

 

Kjerringer er jo ganske gode til å kantkjøre :angry: så det ble litt ekstra sliping.

 

Ble bare en felg ferdig idag, så nå er det bare tre :o igjen!!

Synes resultatet var verdt jobben iallefall :P

 

Vad tycks???

Link to comment
Share on other sites

Guest mfafa

Spør du meg ble det der berre lekkert :D Hvor lang tid tok det? Åssen poleringsgreier brukte du forresten? Lurer på å ta felger uten kant, vaske de først med Autoglym felgrens, deretter gnikke og gnukke med polertørk og Autosol! Apropo.. vet du om det er vanlig at alu.felger er behandlet/lakkert med et eller annet på utsiden? Spørsmålet er egentlig om det går ann å polere vekk for mye? Deretter tenkte jeg bruke hvit dekkstift på skriften i 185/65-14 dekkene B) (de har sånn stor fet skrift som egner seg å farge)

Link to comment
Share on other sites

Guest stampede
Spør du meg ble det der berre lekkert  :D Hvor lang tid tok det? Åssen poleringsgreier brukte du forresten? Lurer på å ta felger uten kant, vaske de først med Autoglym felgrens, deretter gnikke og gnukke med polertørk og Autosol! Apropo.. vet du om det er vanlig at alu.felger er behandlet/lakkert med et eller annet på utsiden? Spørsmålet er egentlig om det går ann å polere vekk for mye? Deretter tenkte jeg bruke hvit dekkstift på skriften i 185/65-14 dekkene  B) (de har sånn stor fet skrift som egner seg å farge)

Takk for det :)

 

Brukte først malingsfjerner for å fjerne den gamle klarlakken på kanten. Så var det å starte "klatringen" fra 240, 360, 400, 600, 1000 opptil 1200 vannslipepapir. Så brukte jeg Autosol på en sliperondell som jeg dyttet i drillen.

 

Tok en 3-4 timer på en felg....... :wacko:

 

Tror de fleste alufelger er lakkert med klarlakk ja. Denne lakke må du fjerne før du kan begynne å polere. Derfor brukte jeg malingsfjerner først....

 

Kanskje du burde styre unna hvit dekkstift, blir litt 70 talls amerikansk bil det, synes jeg ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest mfafa

Lakkerte du på klarlakk til slutt da? Selvom aluminium ikke ruster, korroderer det vel uten lakk og blir stygg og fæl...var visst en god del mer jobb enn jeg håpet på det der. Kanskje jeg venter til jeg får noen andre felger ;) Autosol er jo veldig fint slipemiddel. Men jeg tok ramma på trialsykkelen min med det, og den var helt blass og ekkel, akkurat som bakpotta mi. Etter litt jobb med polertørk og Autosol kunne jeg speile trynet mitt! Jeg får ta noen bilder av bilen min i profil, og legge på hvit dekkstift digitalt og se åssen det blir :D

Link to comment
Share on other sites

Guest stampede
Lakkerte du på klarlakk til slutt da? Selvom aluminium ikke ruster, korroderer det vel uten lakk og blir stygg og fæl...

Nope.... ikke noe klarlakk etterpå! Da kan du jo ikke polere felgene senere. Det er bedre å ta jobben med en polering etter hver vask enn å bruke klarlakk.

 

Alu blir stygt hvis du gir helt f... i det, men med litt pleie holder det seg blankt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hvor får man tak i den autosol saken???

Har de den på biltema også eller???

Får ikke "merke"varer på Biltema vet du ;) Finnes på Torshov Bilrekv. BilXtra har det samme på tube bare fra Autoglym. Anerkjent det og.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest spartababe

Ikke for å kaste opp gamle tråder eller noe,men ossen sliperondell var det du brukte når du polerte?

Bilde av den lissom? Eller er det noe annet som kan brukes? :huh:

Ble utrolig bra hvertfall! ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest spartababe

Hvis han ikke er her mer er det vel heller lite sannsynlig at han svarer på PM også men det er jo verdt et forsøk!

Ingen andre som vet noe da?

Link to comment
Share on other sites

Hvis han ikke er her mer er det vel heller lite sannsynlig at han svarer på PM også men det er jo verdt et forsøk!

Ingen andre som vet noe da?

Joda... kan vel takke på epost varsling på PM for det. Sendte PM her om dagen for å finne ut om han noen gang fikk montert 9x16" på Sierra'n han hadde... det hadde han ikke, fikk jeg i svar samme dag :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Du kan bruke flere typer sliperondell.

Saktegående vinkelsliper er det beste, da den er sterkere. (opptil 2000rpm MAX)

Brukte det selv når jeg høyglanspolerte noen AMG alufelger.. Jeg polerte hele arealet på midten i tillegg til kanten.. Tok et par uker for min del..

 

Masse vannsliping.. Holder med 1000 papir..

Deretter kan du bruke AUTOSOL .. Det er et premievinnende produkt som kan skaffes av de fleste jernvarehandler. Spør veteranbilfolk, tror ikke du finner så mange som ikke har vært borti Autosol.

 

En vanlig lammeullshette er supert.. Kommer til over det aller meste..

HUSK ! stopp ALDRI helt opp, da får slipestriper.

 

Jernvarehandelen kan muligens også skaffe deg polervoks.. Mener da ikke bilpolering, men voks som kommer i fast form. En "barre" på ca 20cm lengde, med hard voks.. Oftest brun av farge..

Den gnir du lammeullshetta borti, mens sliperen går.. Slik at vokser smelter og du får voks på hetta..

Polering foregår deretter på samme måte som vanlig polering..

 

Klarlakking av høyglanspolerte ting er BORTKASTET .. Jeg holdt mine felger vedlike hele sommeren med en myk fille, bilshampoo og tørket og polerte dem med helt vanlig bilpoleringsmiddel.

Jeg brukte Autoglym super resin polish og Extra Gloss protection på toppen.

 

Det som kan ødelegge overflaten er :

-Løsemidler

-Bremsevæske og bremsestøv

-Kantskrubbing

 

Man kan ikke polere bort dype hakk og slikt, det sier jo seg selv.. Men hakkene blir litt mindre fremtredende, ihvertfall noen ganger.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Guest spartababe
Du kan bruke flere typer sliperondell.

Saktegående vinkelsliper er det beste, da den er sterkere. (opptil 2000rpm MAX)

Brukte det selv når jeg høyglanspolerte noen AMG alufelger.. Jeg polerte hele arealet på midten i tillegg til kanten.. Tok et par uker for min del..

 

Masse vannsliping.. Holder med 1000 papir..

Deretter kan du bruke AUTOSOL .. Det er et premievinnende produkt som kan skaffes av de fleste jernvarehandler. Spør veteranbilfolk, tror ikke du finner så mange som ikke har vært borti Autosol.

 

En vanlig lammeullshette er supert.. Kommer til over det aller meste..

HUSK ! stopp ALDRI helt opp, da får slipestriper.

 

Jernvarehandelen kan muligens også skaffe deg polervoks.. Mener da ikke bilpolering, men voks som kommer i fast form. En "barre" på ca 20cm lengde, med hard voks.. Oftest brun av farge..

Den gnir du lammeullshetta borti, mens sliperen går.. Slik at vokser smelter og du får voks på hetta..

Polering foregår deretter på samme måte som vanlig polering..

 

Klarlakking av høyglanspolerte ting er BORTKASTET .. Jeg holdt mine felger vedlike hele sommeren med en myk fille, bilshampoo og tørket og polerte dem med helt vanlig bilpoleringsmiddel.

Jeg brukte Autoglym super resin polish og Extra Gloss protection på toppen.

 

Det som kan ødelegge overflaten er :

-Løsemidler

-Bremsevæske og bremsestøv

-Kantskrubbing

 

Man kan ikke polere bort dype hakk og slikt, det sier jo seg selv.. Men hakkene blir litt mindre fremtredende, ihvertfall noen ganger.

 

Lykke til.

Se her er den en gutt som vet hva han snakker om ja! :) Har du eller kan skaffe et bilde av den beryktede rondellen da? Vil den polesvamp man får kjøpt på biltema holde? Så bare gnir man inn denne med Autosol og setter igang?

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Rondell eller polerhette ..

Det settet Stampede viste til inneholder jo det mest nødvendige..

De sydde stoffskivene er kanskje greiset ved polering av felgkanter, ville jeg tro.. Er ikke så mye felgkant "leppe" på AMG felger, så jeg trengte liksom ikke jobbe så hardt med mine felger.

 

Ellers ville jag kanskje hatt et par-tre billige lammeullshetter ..

Ikke syntestiske. ..

Oppbevar dem i lufttette lynlåsposer så det ikke kommer støv og skitt på dem.

 

Ellers er det vel å velge enten en kraftig drill til nød.. Eller lete opp en saktegående vinkelsliper..

 

Den saktegående vinkelsliperen er å anbefale, da man får bedre grep på maskinen, hvis noe hugger tak !!

Dessuten er det lettere å beregne trykket du uttøver mot overflaten med vinkelsliper.

 

Med Autosol trenger ikke trykket være særlig stort..

Med voks'en kan du trykke litt mer..

Uansett pass på å ikke stoppe helt opp, da blir det fort varmgang og brent voks og/eller striper.. Kjedelig begge deler..

Link to comment
Share on other sites

Felgene er 7x15.

Du får RH Cup, som disse heter, helt opp i 9x18

 

okay, var noe kjent med dem ja, har sikkla litt på dem hos eiker, ekstremt billige felger, men i nettsiden til eiker så er de største bare 16" trur jeg til min bil.. 4*108"

Får ta meg en tlf til dem, kansje dem kan få tak i 17"

 

Snakket med Eiker i dag, dem kunne ikke skaffe noe større, og dem hadde ingen felger med litt kant til bilen min, noen som kan hjelpe? kunne tenkt meg 17" med litt kant, 4*108

 

-sorry offt.

Edited by HansenRS
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest stampede
Hva ble brukt for å fjerne lakken? Den malingsfjerneren som biltema har?

 

Duxola malingsfjerner, du får den hos f.eks. Byggmakker.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...