Jump to content

Oversikt over dyser til cosworth


Kverna

Recommended Posts

Det stemmer at de "amerikanske grønndysene" leverer en del mindre bensin en de grønne 803, husker ikke jeg feil så måtte jeg vel sette 100% åpning på dysene til Viggo på 1.5bar, hvor man ved de grønne 803 ville hatt mye mindre åpningstid på dysene. Men etter noen forsøk så traff vi greit på chip til de amerikanske dysene.

Farge koder er ikke noe å kjøpe dyser etter, selv om man innen "Cosworth" har grønne, lyseblå, gråe etc.. Husk at Bosch har MANGE typer gråe dyser, som bla. sitter på Posche etc.. og som ikke har samme cc som 403 "Cosworth" gråe. Mye bedre å kombinere med dysenr som står på de, slik at man alltid vet at man får korrekt.

 

Komfort: Hvor står det at Siemens 3102 er 570cc ? Da de er 599cc @3bar hvertfall etter de kilder jeg går etter.

 

så disse amerikanske grønndysene er ikkje bra nok for grønndyse oppsett ? ikkje viss eg lader litt moderat og ? føler meg lurt :) hehe, selger mente på at det var bare kosmetisk forskjell på desse og vanlige grønne dyser :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

de leverer litt mindre enn grønndysene, men det kommer litt an på chip og, jeg har testa forskjellige greier, og fikk grei blanding med rundt 4 bar bensintrykk (grunntrykk) og en standar 330 chip som jeg lånte, ellers kan jo pukkelrygg programere chip til deg som passer bedre til dysene.

uansett, å få det sjekka med bredbånds lambda er en stor fordel.

 

Og dette var da med 1,5 i turbotrykk på standard 4x4 turbo..(korter vel litt inn på levetid på turbo da men :) )

Edited by viggo

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

er litt ny på dette her bensintrykk greiene ! ;) grunntrykk er trykk ved tomgang det eller ? bredbåndslambda ja, trur ikkje eg tåre å setta det på uten å bruke det nei :) btw. er det noen som vett hva som skal stå på desse her 3 bars mapsensorene ? delenr. eller noe sånt ? =)

Link to comment
Share on other sites

grunntrykk er på tomgang og uten vacum slangen tilkobla,, dette skal stå på 3 bar map : APS05/01, på en som jeg kjøpte var noen av bokstavene ombytta, men den fungerte helt likt den andre jeg hadde allikavel..

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest cossie88

Kjøpte ett sett grå dyser fra en her inne, disse hadde nr 0280 150 130.

I følge dyseoversikten, så er disse 192cc???? Skal ikke disse være 503cc på 3 bar?

Link to comment
Share on other sites

Guest cossie88
de grå dysene skal ha nummer 403 (siste tre siffer)

som nevnt tidligere i posten, er å kjøpe dyser etter farge dårlige greier...

Var det jeg trodde.... Kjøpte di jo fra en fyr her inne. Er vell ikke rart bilen går dårlig da.?

Link to comment
Share on other sites

Guest cossie88
hehe, skulle ikke være no rart det da nei...

Nei...Får ikke turtall, å bilen trekker ikke. Kjøpte dysene av bclars, som sa det var grådyser til cosworth...

Link to comment
Share on other sites

vil sikkert bli noe rar med så små dyser ja, .. kan jo være greit å sjekke nummeret på dysene FØR en kjøper :closedeyes:

har foresten no dyser som jeg kan selge, men ikke så store store som grådyser.. ta kontakt på pm hvis det er av interesse..

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Nei...Får ikke turtall, å bilen trekker ikke. Kjøpte dysene av bclars, som sa det var grådyser til cosworth...

 

0280150403 skal de gråe "cosworth" dysene hete. Dysene du har kjøpt er jo mindre en de orginale og du bør ikke kjøre med bilen før du har satt tilbake ditt gamle oppsett (chip, dyser,map-sensor etc..). Får håpe du ikke har prøvd å kjøre for mye (med ladetrykk), mager blanding er ikke godt for motoren din.

 

Du bør ta kontakt med selger;-)

Edited by PukkelRygg
Link to comment
Share on other sites

Nei...Får ikke turtall, å bilen trekker ikke. Kjøpte dysene av bclars, som sa det var grådyser til cosworth...

 

Det er grådyser til Renult 2,8L V6.

 

Hovedproblemet med all inkompetanse er at man ikke er klar over dette selv. Hvis man i tillegg er "praktiker" så går dette lett utover andre. Motorskader og/eller havari venter rett rundt hjørnet. Hvis du er uheldig kan du ha skadet motoren allerede.

Det bør ikke være noe problem å få omgjort dette kjøpet.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

finner ikke nr på mine grå dyser:( står 344 på stikk å 060 men den ene står det 541 og 086 hva er dette? ser ut som dem bynder med 0280

Edited by kjellathe1

Ford sierra cosworth 91:)

Ford sierra 4x4 2,0 91:(

Ford Taunus 2,0 79:)

Opel Omega 2,6i 91:)

Link to comment
Share on other sites

finner ikke nr på mine grå dyser:( står 344 på stikk å 060 men den ene står det 541 og 086 hva er dette? ser ut som dem bynder med 0280

 

Dersom nummeret begynner på 0280, så er det stor sansylighet for at det er Bosch dyser. Og da bør resten av 0280... stå der.

Ta av dysekontakten og vri teksten mot deg, så skal det være mulig å se hva det står der, det er 4 dyser og en av de bør man kunne klare å få lest dysenummeret av!

Link to comment
Share on other sites

Dersom nummeret begynner på 0280, så er det stor sansylighet for at det er Bosch dyser. Og da bør resten av 0280... stå der.

Ta av dysekontakten og vri teksten mot deg, så skal det være mulig å se hva det står der, det er 4 dyser og en av de bør man kunne klare å få lest dysenummeret av!

ser ut til å være filet av:(

Ford sierra cosworth 91:)

Ford sierra 4x4 2,0 91:(

Ford Taunus 2,0 79:)

Opel Omega 2,6i 91:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

fant dette på saab turbo forum "Vad du än väljer så ligg unna Siemens Deca dyser, dom är alltför olika i flöde från fabrik!

Jag har set dom flöda från 50cc for lite upp till 40cc for mye på dyser som egentligen skulle ge 630cc. "

noe å tenke på for de som kjører siemens dyser?

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
fant dette på saab turbo forum "Vad du än väljer så ligg unna Siemens Deca dyser, dom är alltför olika i flöde från fabrik!

Jag har set dom flöda från 50cc for lite upp till 40cc for mye på dyser som egentligen skulle ge 630cc. "

noe å tenke på for de som kjører siemens dyser?

 

Jeg har lest tilsvarende ang. andre ettermarkeds "racing" dyser også. Dysene er alt for ulike. De som gi mest på lave "duty cycles" (tomgang) gir minst på full gass o.l.

Det er kanskje derfor det gjøres ett nummer av at dysene påstås levert i "matched set" o.l., de har ingenting å tape. Som kunde har man lite dokumentasjon å stille opp med.

For Bosch er slike selvfølgeligheter selvsagt en selvfølge. :lol:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nettopp kjøpt bilen min, og prøver å finne ut av dysemysteriet!? Dysene er blå, og kjøres ilamme en 290 chip. På dysene står det 1140/00, mens en av dysene har nr. 1160/00. Er en av dysene større enn resten? Kjører uten lambdasonde og 3 kg bensintrøkk, og den drukner totalt ved ordentlig gasspådrag. Smeller og skyter. CO er justert til 0.5 ved dette trykket. Tips noen? Har fått høre at Chip`en min skal ha lambdasonde, men den jeg har er litt brent, så jeg hadde lyst til å prøve uten, og når CO ble bra, tenkte jeg vi skulle prøve. Men det ble som sagt drukning.

 

Har også noen dyser som jeg tror har vært grå, mulig de er lakket over (grå nederst) De har nr. 0280 150 403. Finner de ikke på dyseoversikten som er nevnt over her, hvor stor er de, og hvilken chip passer de best ilamme?

 

Setter pris på all hjelp

 

MVH Bjørnar

91` Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...