Jump to content

Bygge 450-500hk motor og andre løsninger


vinge87

Recommended Posts

nå er det vel ett lite ventilasjonshull i toppen og vel?

Men ikke nok for høyere turbotrykk.

 

Det er pga det er en egen luftekanal rett fra bunnpannen og opp er jeg blitt fortalt, dermed lufter den ikke gjennom oljereturen. Var av samme oppfatning som deg før. Utlufting gjennom siden av blokken har sine ulemper når en spesielt kjører på bane da olje kan komme opp i nivået hvor utluftingen finner sted og dermed vil bli "blåst" ut. Dette er blitt erfart av mange, meg selv også. Spesielt i høyre svinger.

 

Nå er jo original utlufting rett over motorfestet på venstre side av motoren, så det skal litt til før denne tettes igjen?

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

cossi power:Vel toppdekslet er jo delt i to,ser mange lufte ut bare fra ene siden.Skal det ha noe effekt må man ikke da lufte fra begge sidene av toppdekslet?

Jeg har utlufting på begge sider av blokka istede for et på toppdekslet i tillegg til den orginale.

 

 

tommy w:Ser ikke helt probleme pga det mark 1 sier å fordi det går via en oil separator der evt olje går i retur til bunnpanna å resterende damp går ut i friluft.

 

Tanken min er at man må ventilere dær et eventuelt trykk kan oppstå, å ved blowby er det jo i veivhuset.Så i stede for å gå via toppen ventilere jeg fra begge sider av blokka.Forstår ikke da hvorfor motoren sku puste bedre ved å ventilere via toppdekslet.Er det noe jeg ikke tenker på hær?

Edited by turboole
Link to comment
Share on other sites

turboole: sier ikke at den ikke puster like godt via bunnpannen, men det er en grunn til at det er laget utsparing i toppdekselet til ventilering. Og det jeg mente var å bruke orginal lufting sammen med en fra toppdekselet. Det er bare nødvendig å lufte den siden som "luftekanalen" kommer opp da det ikke under noen som helst måte skal komme trykk under toppdekselet ellers.

og problemet ved å føre returen fra catch-tank tilbake i sumpen er at det vil danne seg kondens i tanken f.eks etter du har vært ute å kjørt. denne vil så binde seg sammen til å bli vann når det blir nok og dermed falle ned i bunnpannen. og vann vil en hvertfall ikke ha sammen med oljen. :D

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Tenkte ikke på at det var en liten "luftekanal" dær i farta.joda er klar over det kondens problemet men det merkes fort vesst man følger litt med.Men mene jeg har lest at vesst tanken er riktig "utformet" så skal olja skille seg ut å dampen ventileres bort,vesst det ikke skjer vil dampen bli til kondens når den blir kald igjen.Vesst du skjønne ka jeg mene.Har ikke hatt kondensproblemer på min enda.

 

Ser flere, bl.a klypen lufte fra begge sidene av toppdekslet,er det bare for å være sikker da?(ikke for å være vanskeli men lure bare) :D ,hafsengen gjør det ikke.

Link to comment
Share on other sites

mark1: kan kjøpe den, men da må du være sikker på at du har en seperator med stor nok kapasitet. dette blir jo ett regnestykke på hvor mye som blåses igjennom osv av hvor mye som skal skilles. ser for meg at seperatoren blir ganske stor for å kunne virke tilstrekkelig. Men jeg er absolutt ikke noe fagmann på det området. :D

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Du ender nok opp med en driemomentkurve noe mellom disse to på siste siden her:

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=24579

 

Legg spesielt merke til effekten på 4000 o/min som er både 100 og 150 hk mer enn det man gjerne ser på motorer bygget her i landet.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Du ender nok opp med en driemomentkurve noe mellom disse to på siste siden her:

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=24579

 

Legg spesielt merke til effekten på 4000 o/min som er både 100 og 150 hk mer enn det man gjerne ser på motorer bygget her i landet.

 

 

det merker vi når polly skal bremse dette, motoren mangler bare stemplene, ellers er allt ferdig på den, så nå er det opp til fantastiske posten nå til å levere dem hehe <_< :wacko: :lol:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

jaja det skjer nå noe, kom turbo cooler, radiator med vifter, vann tank, servo tank og olje tank så det kommer litt og litt, er bare prøvemontert og tilpasset nå da det må av igjen for å sette inn motoren, siste delene jeg vil skade når motor monteres hehe, intercooler, oljekjøler og masse carbondeklser og en del knask til er på vei, skal legge ut bilder innemellom, er som mark1 sier, er kjekt å dokumentere dette og..... et spørsmål, kan jeg bruke dette oljekjøler settet til servoen? http://cgi.ebay.co.uk/MOCAL-OIL-COOLER-KIT...1QQcmdZViewItem

 

DSCF2337.jpg

DSCF2336.jpg

DSCF2335.jpg

DSCF2334.jpg

rune029.jpg

rune009.jpg

rune008.jpg

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Dette tror jeg blir en ekte GATEbil av typen jeg liker!

 

Det blir moro og se hvor mye bredere register du får på motoren din. Spesielt siden vi ganske sikkert får noenlunde samme effekt.

Link to comment
Share on other sites

Dette tror jeg blir en ekte GATEbil av typen jeg liker!

 

Det blir moro og se hvor mye bredere register du får på motoren din. Spesielt siden vi ganske sikkert får noenlunde samme effekt.

 

 

ja gleder meg som en unge, er jo ikke sikkert jeg får det så mye bedre enn din da, men det skal bli spennedes ja, gleder meg til fordtreffet jeg(vist bilen blir ferdig da :wacko: ) så kan vi jo møtes og se på hverandres biler :rolleyes:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Med proffbygget topp, bra grenrør og GTBB turbo blir din helt sikkert bedre i mellomregister. Hvem som har mest futt igjen på 7k blir (forhåpentligvis :P ) spennende og se. :D

 

Ford treff hvor? Beveger meg sjelden forbi våler på treff. :(

Link to comment
Share on other sites

Med proffbygget topp, bra grenrør og GTBB turbo blir din helt sikkert bedre i mellomregister. Hvem som har mest futt igjen på 7k blir (forhåpentligvis :P ) spennende og se. :D

 

Ford treff hvor? Beveger meg sjelden forbi våler på treff. :(

 

 

kommer til å gå på ford treffet på våler og rudskogen jeg, ikke gatebiltreffene ihvertfall, var der i somm er nå og det var første og siste gnag, allt for m ye folk spørr du meg, men har alldrig vert på våler så 2007 skal jeg gå der, noen som vet når det er treff både på våler og rudskogen?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

men er dette noe til servoen? http://cgi.ebay.co.uk/MOCAL-OIL-COOLER-KIT...1QQcmdZViewItem

 

 

og et stort spørsmål som jeg har grublet litt på idag, hmm hvor i svarte skal jeg plassere 34radersen oljekjøleren, er jo ikke akkurat store plassen etter allt som skal nedi der hehe nekter jo å tro at den går forand intercooleren eller? må da være noen som har bilder eller gjort dette før? :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Servo kjøler er sikkert ikke dumt.

Men er det ikke billigere og kjøpe kun registeret og fikse resten selv?

 

Det var grunnen til at jeg ikke kjøpte så stor oljekjøler.

Jeg tenkte at det var bedre med en mindre som fikk maks kjøling over hele registeret i forhold til en stor som nødvendigvis blir delvis tildekket. Oljekjøleren står foran ic på min.

"Eii saã peittã" vettu! :lol:

Link to comment
Share on other sites

ja men det kittet jeg viste på ebay var jo ikke akkurat dyrt da :), jaja nå er den "store" bestillt så får gjøre det beste ut av det hehe

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

men er dette noe til servoen? http://cgi.ebay.co.uk/MOCAL-OIL-COOLER-KIT...1QQcmdZViewItem

og et stort spørsmål som jeg har grublet litt på idag, hmm hvor i svarte skal jeg plassere 34radersen oljekjøleren, er jo ikke akkurat store plassen etter allt som skal nedi der hehe nekter jo å tro at den går forand intercooleren eller? må da være noen som har bilder eller gjort dette før? :)

 

Noe inspirasjon å hente her?

 

http://www.raceinfo.no/temp/tn_107-0723_IMG.JPG

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...