Jump to content

Vanskelig kaldstart og mye fusk


Guest Lothar

Recommended Posts

1990 2.0i cl OHC

 

Det er litt opp og ned, men i dag på morgenen og når jeg skulle hjem fra jobb 10 timer senere ville ikke bilen starte.

Det har skjedd noen ganger før også, men nå begynner det å bli ille.

 

Kan stå å kinne lenge uten noe respons.

Hvis jeg renner bilen igang ned en bakke starter den, men den er lite sammarbeidsvillig.

Prøvde å kjøre et stykke, daue bilen imens jeg rant, sette den i fri og starte, men da sto den også bare å kinnet, ville ikke starte. Ble nødt til å slippe klutchen imens jeg kjørte.

Etter ca 20 min med kjøring ville den starte på vanlig måte.

 

Bilen fusker også mye når jeg kjører, rykker og står i.

Har prøvd å justere litt på tenningen mens jeg holder litt gass, fuskingen gir seg ikke.

Hvis jeg har bilen i fri og holder gassen jevnt hører man tydelig at bilen fusker mye.

Den ryker også mer enn den har gjort før (kan være pga det litt kaldere været).

Noen ganger står den også å jager opp og ned på turtallet når den står på tomgang.

 

Har prøvd følgende:

  • Sjekket at tenningen er riktig justert med tenningslampe
  • Sjekket at alle pluggledningene funker med tenningslampe
  • Sjekket alle vakuumledninger, sjekket at det ikke er hull
  • Sjekket at den ikke får falsk luft
  • Prøvd å koble fra lamda sonden
  • Rengjort plugger

Hva kan være galt?

Edited by Lothar
Link to comment
Share on other sites

Akkurat samme problem på min vw jetta. Fikk høre at det var chock/kaldstartdyse eller noe i den duren. Fungerer perfekt når bilen blir varm. Men de første 3-4minuttene er den helt utrolig vanskelig å kjøre. Holder jeg full gass kjennes det ut som om bilen holder igjen. Ofte hopper den bortover og vil ikke gå reint.

 

Håper du får svar her, for da er det nok det samme her siden det er helt like symptomer :)

Link to comment
Share on other sites

ryker hvordan? trykk i ekspansjonstanken? byttet bensinfilter? bensimpumpen funker? sprengte plugger? er ikke alltid det hjelper å rengjøre dem.. bruker den mye bensin pr mil?

 

Den fusker jo veldig, f.eks hvis jeg kjører veldig seint i 1. gir kjenner jeg hver gang motoren gir fra seg noe kraft.

Den trekker ikke gjevnt, derfor rykker bilen en del noen ganger når den fusker på det værste.

 

Trykk i ekspansjonstank? Hva er det? Forklar :)

Har ikke byttet bensinfilter, det prøver jeg i morgen.

Bensinpumpen funker jo, men hvordan kan jeg sjekke at den funker som den skal? Går det ann å måle seg frem til det med et voltmeter eller med et instrument av noen slag?

Jeg har instrumenter for å måle vakumtrykk og sånn.

Pluggene tenkte jeg også jeg skulle bytte i morgen.

 

Den bruker ikke merkbart mere bensin pr mil.

 

 

Forresten så fusker bilen alltid, uansett om den er varm eller kald, men når den er kald vil den ikke starte.

Det hjalp ikke å fyre på ei flaske med kondensfjerner på tanken heller for en uke siden

Edited by Lothar
Link to comment
Share on other sites

Tipper du kanskje har minus grader hos deg om natten???

Jeg tipper på kondens, men ikke nødvendigvis i bensin tanken, men i det elektriske, og Lmm osv... slik du beskriver problemet, så høres det nøyaktig ut som det samme jeg HAR HATT (på samme bil, sierra 90 mod 2.0i cl)... jeg sprayet fuktutdriver og crc på alle kontakter, sikringsboksen, lmm, fordeler, pluggkabler, ja ALT i motor rommet, og nå går bilen helt fint :D

Har hatt problemer med dette de 2 sise åra, og det skjer når kulda setter inn, for da fryser kondensen... Verdt et forsøk, det koster jo ikke stort ;)

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

tenker da på om topp pakningen er gåen...

hør etter når du vrir om tenningen, at pumpen lager en rein summe lyd.. min skurret når den gikk... pumpen går i noen sekunder når du vrir om tenningen.. bør vel ha en med deg når du skal høre etter, evt kjinn denn og hør på pumpen..

 

edit: kjekk koplingen på luft mengde måleren...

Link to comment
Share on other sites

Guest cannabiz

rens med crc inni fordeler lokket og på punktene inni der,kan også kanskje være grunnen om det ligger mye drit,fuktighet eller ikke er tett der.

Link to comment
Share on other sites

Hva med luftfilteret? Jeg har power filter montert. Det kan sikkert skape litt trøbbel med LMM og sånn?

Bør jeg montere tilbake til det orginale for vinteren?

Link to comment
Share on other sites

Er det lurt å tette den ekstra slangen som ikke har noen plass å kobles til da? Går normalt inn i siden på luftfilterboksen.

 

Alle de silikonslangene som går fra innsprutet og over til venstre side av motorommet til to bokser. En med en bryter på og en med en slange ut av. Det står noen tall og bokstaver på de, står rett under batteriet.

Hva er de til? Styrer de vakumet og hvor mye trykk det skal være?

Kan det være feil stillt inn?

Link to comment
Share on other sites

Er det lurt å tette den ekstra slangen som ikke har noen plass å kobles til da? Går normalt inn i siden på luftfilterboksen.

 

Alle de silikonslangene som går fra innsprutet og over til venstre side av motorommet til to bokser. En med en bryter på og en med en slange ut av. Det står noen tall og bokstaver på de, står rett under batteriet.

Hva er de til? Styrer de vakumet og hvor mye trykk det skal være?

Kan det være feil stillt inn?

 

Det er til EGR systemet, og pleier ikke å trenge noen justering...

Men har du sjekket det jeg skrev lenger opp her?? jeg fikk også mere problemer med power filter montert, og det var fordi LMM frøs når det ble kald... Prøv å kjør uten lmm, og se om det hjelper... Men uansett, så bør du gå over ALLE koblinger, pluggledninger, fordeler, osv med crc og fuktfordriver...

Link to comment
Share on other sites

Har skiftet alle pluggene til nye motorcraft plugger, skiftet det lille bensinfilteret rett før innsprøytninga, sjekket koblinger og sprøytet med crc, sjekket fordelerlokk og rotor, rengjort og sprøytet med crc for å få kontakt.

Startet på andre forsøk, fusker mindre, men står å jager mye.

Prøvde å koble fra lmm, turtall går ned, slutter å jage like mye, men jager enda.

Koblet på igjen og kobler av den saken som står skrudd på på venstre side av innsprøytninga med en ledning på.. (ser ut som den er koblet til innsuget til luften)... da gikk også turtall ned og den jaget ikke like mye, men fusker fremdeles.

 

Koblet alt på igjen og dauet bilen, da var den dø for godt, for nå er den som før igjen.

Nekter å starte, uansett hvor mye jeg kinner.

Har prøvd å ta av og på tenningen 5 ganger før jeg begynner å kinne for å få pumpet frem litt bensin, men den er like død.

Fatter ikke dette :angry: :(

Motoren er jo varm også nå, har stått på tomgang lenge

Edited by Lothar
Link to comment
Share on other sites

Hadde selv lignende problem, første gang byttet jeg plugger, det hjalp litt men det kom fort tilbake.

 

Sjekket alle slanger og det viste seg og være ei sprekk i en av slangene, men hvis du har sjekket vakum kan du vel utelukke det.

 

Før jeg kjøpte bilen var den plaget med tomgang ei stund, det viste seg og være tomgangsregulatoren som sitter på innsuget, det ornet seg etter en god vask.

 

Nå går bilen som den skal!

 

Tror ikke ford og spesielt tomgang er noe spes.. Virker sånn :S

 

 

Racing your civic is like the special olympics, even if you win, you are still retarded...

Link to comment
Share on other sites

Syns dette er veldig rart.

 

Den nekter å starte i det hele tatt på vanlig måte nå.

Hvis jeg renner den i gang starter den greit når den er kald.

Hvis jeg kjører litt og motoren er varm vil den heller ikke starte på vanlig måte, hvis jeg renner den i gang er det nesten ingenting som skal til før den starter.

 

Noen som har noen tips?

Eksosen lukter også veldig skarpt, og den ryker en del. Det er noe muffens her.

Link to comment
Share on other sites

Tror ledningsnettet også er i orden.

 

Pluggene har gnist.

Testet også å koble fra bensinslangen som er fremme på innsprøytningen rett ved siden av luftinntaket.

Når jeg da tar på tenningen renner det ut litt bensin, det skal det jo gjøre, siden pumpen går i 2 sek.

Når jeg kinner motoren renner det også ut litt bensin hele tiden, så tror pumpa og det faktisk er i orden også.

 

Det eneste jeg lurte på var om det ikke skulle være noe ventil av noe slag her som skulle stoppe bensinen for å renne gjennom slik at det ble bygd opp et bensintrykk?

Bensinen rant jo bare rett ut når jeg tok av slangen som står på returen. Er det normalt?

Edited by Lothar
Link to comment
Share on other sites

Har fremdeles ikke funnet ut av dette :(

Trenger hjelp av noen erfarne Sierra-mekkere!

 

Fikk tips om å prøve å koble meg rett på starteren og kortslutte de to plussene for å sjekke om det kanskje var noen av kretsene som brukes når jeg kinner motoren som ikke fungerte.

Syns dette hørtes lurt ut, siden bilen starter greit når jeg renner den i gang men ikke når jeg kinner

 

Testet å kortslutte de to plussene, men den kinnet bare akuratt som før.

Har også skrudd av pastikk-dekslene rundt tenninga for å se om det er dårlig kontakt noen plass der som kan føre til at noe som skal ha strøm på motoren ikke får det, men alt ser greit ut her også.

Har prøvd å kinne og rigle litt i ledningene, men det hjelper ikke.

 

Det må være noe veldig galt med blandinga eller tenninga på bilen også, kommer svart røyk fra bilen når jeg gasser på en del når jeg står i fri.

Den er også meget meget dau.

 

Er tom for idèer..

Trenger hjelp.

Link to comment
Share on other sites

tydelig at den får for mye bensin, at du drukner den når du prøver å starte. spes hvis det kommer svart røyk når du ruser den. kan også forklare hvorfor det kommer en del fra retur. eller du tok av slangen på hvem retur??? hehe...om du tar av før trykkregulatoren så er det ikke rart det kommer hele tiden

Edited by LordSnick

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok av bensinslangen på undersiden av der jeg har merket av på bildet:

 

 

Hvordan kan jeg stille ned mengden bensin motoren får?

De to boksene som er under batteriet og frostveskebeholderen, har de noe med dette å gjøre?

Man kan justere på dem.

Vet at den har blitt justert på før, står trolig ikke på orginal instilling

Se bilde > 380425_2.jpg

 

PS: ingen av bildene her er fra min bil

Edited by Lothar
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...