Jump to content

3,5" eller 4" endetut på moongoose anlegg?


Ford_Sierra_Sedan

Recommended Posts

Guest Hovden Racing
Hva syns folket.. Skal handle meg moongoose anlegg nå og er usikker på hva slags endetut jeg skal ha.. Kom gjerne med negative og positive sider med begge delene.. Bilder av 4" og 3,5" er også ønskelig :)

 

Jeg har 3,5 og er fornøyd med det. 4 er for stort..

 

Kjøp deg 3 eller 3,5.. Har hatt begge deler jeg.

Edited by Hovden Racing
Link to comment
Share on other sites

Enig med Hovden der. Kjøpte selv 3,5" til min rst. Ligger mange bilder om temaet ute på passionford.com :)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

har escos ende tut jeg , er litt rart men , eksosen kommer igjennom :P

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Er det stor forskjell på lyden fra 3,5" til 4"?

Vurderte 4" selv, men synes kanskje det blir litt stort bakpå bilen.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det er ikke mye forskjell på lyden. De har testet det i det siste Performance Ford bladet tror jeg. Vist ikke det har kommet ett nytt ett da.

Har selv 4" ende tut. Se bilder på post litt lengre ned "Min Cossie"

Edited by SierraCos2wd
SierraCos2wd-9329672012301110711-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

3,5" ser jo ikke akkurat dumt ut det heller :)

sell002.jpg

 

Men jeg fikk mer lyst på 4" når jeg så bildet du postet armani... :)

 

Hei. Det er ikke mye forskjell på lyden. De har testet det i det siste Performance Ford bladet tror jeg. Vist ikke det har kommet ett nytt ett da.

Har selv 4" ende tut. Se bilder på post litt lengre ned "Min Cossie"

Ja, husker jeg leste dette selv, men fant ikke igjen bladet nå. Men mener at forskjellen ikke var helt den store.

Ble vel testet med forskjellige endestusser, mot originalt og åpent Pipercross filter.

Edited by Lars
Link to comment
Share on other sites

Da fant jeg resultatene fra Performance Ford, hvis det er av interesse.

 

Bilen:

Bilen er en 2WD Cosworth sedan, standard motor bortsett fra 803 dyser, FMS kammer og 1.6 bars trykk. I tillegg til Mongoose eksosen og Pipercross filteret.

 

Testen:

Testen blir utført på samme måte som en støytest hvis du skal kjøre på bane. Mikrofonen plasseres i 45 graders vinkel fra endestussen, ca 50 cm unna. Motoren blir ruset til 1/3 av maks turtall.

Det blir testet følgende:

 

- 3" endestuss og Pipercross innsatsfilter

- 4" endestuss og Pipercross innsatsfilter

- "Downswept" endestuss og Pipercross innsatsfilter

 

- 3" endestuss og Pipercross åpent filter

- 4" endestuss og Pipercross åpent filter

- "Downswept" endestuss og Pipercross åpent filter

 

 

I tillegg blir det utført en Drive-by støytest (Kun dette ved åpent filter, ikke stillestående).

 

Resultatene:

Innsatsfilter:

3" endestuss:

85.7dB statisk / 92.2dB Drive-by

 

4" endestuss:

85.3dB statisk / 91.1dB Drive-by

 

"Downswept" endestuss:

82.5dB statisk / 93.0dB Drive-by

 

Litt overraskende resultater. De forventet at 4" stussen skulle støye mest ved Drive-by, etterfulgt av 3" mens "Downswept" stussen var forventet at skulle bråke minst.

 

Åpent filter (Kun Drive-by):

3" endestuss:

93.0dB

 

4" endestuss:

93.4dB

 

"Downswept" endestuss:

92.1dB

 

Økt luftgjennomstrømning økte støynivået på 3 og 4" stussene, mens det sank på Downswept stussen.

Link to comment
Share on other sites

Riktig!

Iallfall når det gjelder stillestående.

Det blir det samme som om du roper igjennom en tunell, så vil lyden spre seg mye mer på andre siden og ikke virke like intens, som om du roper igjennom et lite vannrør på 30 cm i diameter. Da vil lyden bli mer konsentrert og intens på andre siden.

 

Dette gjelder jo ikke når bilen er i pådrag og bevegelse og man står på sidelinja, da lyden vil spres mer. Men om man hadde målt rett bak bilen under pådrag og fulgt bilen i bevegelse vil jeg tro at 3" tuten hadde avgitt mer støy. (Nok en gang, tunell vs. vannrør) :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Hovden Racing
3" på min ettersom anlegget er 3"..

 

Jeg skulle bestille meg 3" men det blei visst 3,5! Er det noen som har en strøken 3" bakpotte å vil bytte i 3,5 så har vi en deal! Tøffeste lyden i 3"

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...