Jump to content

"kutter" av og til..


Trones...

Recommended Posts

Hey folkens :D

 

Plages litt med at mondeo mk1 min ikke funker helt som den skal.. (2.0 zetec motor)

Virker nesten som om at den kutter av og til :blink: Bare et lite sec. så går den videre.. Meget plagsomt når man kjører:(

Kan nesten virke som at det er tenningen som tar seg små pauser av og til.. Noen som har lignene problem??

 

Plages også med temp. måleren min.. Funker av og til.. giver eller måler?? :unsure:

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

MANGE som har problemet med "nøling"/nøkking.

Noen skylder på T-stykket under coilen, andre skylder på andre ting.

Har faktiskt samme problem selv, som oppstod etter en motorvask for 2-3 år siden.

Nøkkinga mi er såpass sjeldent, noenganger nøkker den 4ggr pr km, for så å gå bra i 4mnd før neste nøkk.

Trur det har vore et eneste nøkk iløpet av vintersesongen.

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

T-stykket under coilen er byttet.. Der var det hull pga varmen fra motoren.. Snakk om å være lur av ford å bruke gummi til del som ligger klistret inntil motoren :wacko:

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Det er vistnok et at de vanlige problemene med denne motoren ser det ut til.

Har hørt at flere har Blokkert EGR systemet.. (tatt det helt ut av bilen)

(trur faktiskt ford selger blindplugger for å gjøre dette)

Har også hørt at det kan være feil på en temp sensor.

Det er vistnok såpass mange som har dette problemet, og dermed mange løsninger.

 

Jeg har egentlig gitt f....

 

Bygger meg ny motor nå alikevel,... får se om problemet vedvarer.

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

Guest imcute
Det er vistnok et at de vanlige problemene med denne motoren ser det ut til.

Har hørt at flere har Blokkert EGR systemet.. (tatt det helt ut av bilen)

(trur faktiskt ford selger blindplugger for å gjøre dette)

Har også hørt at det kan være feil på en temp sensor.

Det er vistnok såpass mange som har dette problemet, og dermed mange løsninger.

 

Jeg har egentlig gitt f....

 

Bygger meg ny motor nå alikevel,... får se om problemet vedvarer.

 

hvor blender man egentlig de greiene til egr systemet? fjerner røret som går fra exmanifold til innsuget? tviler på at jeg vinner sååååå mye effekt, men egr er egentlig bortkasta :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke du vinner en halv HK på å ta bort EGR....

Men den er ikke nødvendig...

og mange skylder på EGR, når motor fusker og annet.

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

Guest SAmundsen
Trur ikke du vinner en halv HK på å ta bort EGR....

Men den er ikke nødvendig...

og mange skylder på EGR, når motor fusker og annet.

 

hva er egentlig denne EGR-greia til?

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat samme problemet med min 1,8 og,har byttet plugger og ledninger å prøvd å blende egr systemet.Har resatt ecun,byttet til ny orginal luft mengde måler,og hvært på ford 3 ganger og fått tatt diagnose test,men bilen er og blir nøkkete.Jeg har det kun ved akselerasjon jeg da,ellers fungerer den helt fint.Helt utrulig egentli at det er ingen som finner ut av dette problemet,kan da ikke hvære meningen at dem skal være sånn?

Link to comment
Share on other sites

Er nå på min 3' MK1, og du kan ta deg **** på at denne også har problemer med ujavn gange ved pådrag. T-stykket under coiler er bytta, pluggledninger er kliss nye, LMM bytta i sommer og plugger er fine som bare det.

 

Jeg tror personlig at motoren blir levert med feil tenning fra fabrikk, og at datasprut vil fjerne dette problemet. Om ikke, så er det innsuget som er sprukket, da dette er laget av plast.. Hvem lager innsug av plast?! EFI motorene har jo innsug at aluminium, og der merker en ingenting til ujavn gange ved pådrag.

Edited by Mike
Link to comment
Share on other sites

Hva slags plugger kjører dere på? 90 % av fusk under akselreasjon er relatert til plugger/kabler/coil. Disse bilene er ikke like glad i alle pluggtyper, og de er kresne på riktig pluggåpning

 

Sprekte innsug er meget sjeldent, har sett et par de siste 10 årene

Edited by focusst

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Kontaktene på coilen er renska med kontaktspray og blåst tørre. Samme er det gjort rundt pluggene. Om det er riktig gnistgap veit jeg ikke? Hva vil det si? Har latt maskina gå på tomgang og nappet ut hver enkelt plugghette for å høre om den slår inn, og det gjør den, så coilen funker som den skal.

Link to comment
Share on other sites

Guest imcute
hva er egentlig denne EGR-greia til?

 

den sender eksos inn i forbrenningskammeret, det gjør den hele tiden. kald, eller ikke kald.

 

det hjelper med og senke forbrenningstemperaturen din så motoren sender ut mindre NOx, og fjerner eventuell detonasjon. rett og slett bare for og skåne miljøet.

 

den kan også blåse inn sekundærluft som varmer opp katen hurtigere med kaldmotor.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation

Link to comment
Share on other sites

Guest SAmundsen
den sender eksos inn i forbrenningskammeret, det gjør den hele tiden. kald, eller ikke kald.

 

det hjelper med og senke forbrenningstemperaturen din så motoren sender ut mindre NOx, og fjerner eventuell detonasjon. rett og slett bare for og skåne miljøet.

 

den kan også blåse inn sekundærluft som varmer opp katen hurtigere med kaldmotor.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation

 

takker for et ordenlig svar :)

Link to comment
Share on other sites

Kontaktene på coilen er renska med kontaktspray og blåst tørre. Samme er det gjort rundt pluggene. Om det er riktig gnistgap veit jeg ikke? Hva vil det si? Har latt maskina gå på tomgang og nappet ut hver enkelt plugghette for å høre om den slår inn, og det gjør den, så coilen funker som den skal.
Gnistgap, annet ord for pluggåpning bare. Men coilen trenger ikke være i orden om den gir gnist på tomgang. Problemene kommer når man belaster motoren, fordi det da trengs en kraftigere gnist. Er det litt dårlig kontakt en plass da så slukker gnisten. Men nå sier ikke jeg at det er coilen det er noe galt med i ditt tilfelle. Blir bare gjetting. Kontroller om du ser sorte streker på isolasjonsdelen på pluggene, har vært noen tilfeller der det slår over inne i plugghetta. Men som sagt, det blir bare gjetting

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Sjekket den EGR-Tansduseren da?? Har vært borti at den kan lage ball..

Er den som sitter på torp.veggen med to gummislanger inn på,som kommer fra EGR-røret..

Å blende EGR på Zetec...Da får man vel feilkoder og mye rart??

Ikke prøvd å blende på Zetec før,så ikke sikker...

Link to comment
Share on other sites

Gnistgap, annet ord for pluggåpning bare. Men coilen trenger ikke være i orden om den gir gnist på tomgang. Problemene kommer når man belaster motoren, fordi det da trengs en kraftigere gnist. Er det litt dårlig kontakt en plass da så slukker gnisten. Men nå sier ikke jeg at det er coilen det er noe galt med i ditt tilfelle. Blir bare gjetting. Kontroller om du ser sorte streker på isolasjonsdelen på pluggene, har vært noen tilfeller der det slår over inne i plugghetta. Men som sagt, det blir bare gjetting

 

Okey, må få sjekka dette i morra. Mange sier at "Ved 4 000 rpms så går bilen som et skudd!", men hos meg skjer det ingenting før 6000 rpms, som er litt i seneste laget. Det hjalp å fjerne katten, for før var den dau på hele registeret. Nå skjer det saker og ting ved som sagt 6k rpms.

 

Nappa ut kontaktene på lambda i dag, og heller ikke da skjedde det noe. Føler at jeg kan nappe ut samtlige kontakter i maskina uten at det skjer noe som helst. Er ikke hjernen som har kortslutta fullstendig da, og bilen kjører på nødmodus?

 

EDIT

 

Merker også at bilen går bedre når jeg ikke har flat fjøl, dvs. 5.6mm i fra flatt hvor sykt det enn høres ut.

Edited by Mike
Link to comment
Share on other sites

ja av og til er min slik at når jeg drar på,så kommer den som ei kule når den passerer 4500 omdr,men det er bare 10% av tilfellene,ellers er den helt fjått. Har prøvd flere mondeoer her ute,og alle har akkurat samme sykdommen.Eneste somm ikke er prøvd på min,er bytte av coil,men disse er svin dyre,så å skifte den bare for å merke at den er akkurat like rar,er uaktuelt for meg hvertfall..

Link to comment
Share on other sites

Guest imcute
ja av og til er min slik at når jeg drar på,så kommer den som ei kule når den passerer 4500 omdr,men det er bare 10% av tilfellene,ellers er den helt fjått. Har prøvd flere mondeoer her ute,og alle har akkurat samme sykdommen.Eneste somm ikke er prøvd på min,er bytte av coil,men disse er svin dyre,så å skifte den bare for å merke at den er akkurat like rar,er uaktuelt for meg hvertfall..

 

f*a*e*n, er det ingen her som har en mondeo som går som den skal eller?

 

begynner og tvile litt nå ja :rolleyes: :unsure:

Edited by imcute
Link to comment
Share on other sites

Har hatt tre stk som har vært ok jeg, riktignok etter bytte av MAF, eller LMM som dere kaller det på den siste.

 

Noen av dere som har sjekket feilkoder?

 

Ang transduceren på torpedoveggen lager den vel mest krøll ved jevn hastighet, og når bilen går lett

 

MAF får man sjelden feilkoder på, kan være noen feil verdier på HEGO (lambdasonde), men ikke bestandig.

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Guest avantor
Hey folkens :D

 

Plages litt med at mondeo mk1 min ikke funker helt som den skal.. (2.0 zetec motor)

Virker nesten som om at den kutter av og til :blink: Bare et lite sec. så går den videre.. Meget plagsomt når man kjører:(

Kan nesten virke som at det er tenningen som tar seg små pauser av og til.. Noen som har lignene problem??

 

Plages også med temp. måleren min.. Funker av og til.. giver eller måler?? :unsure:

 

 

Jeg hadde samme problem på min,skiftet luftmengdemåler og platinaplugger og kabler fra ford

etter dette ble jeg kvitt nøkkingen,

du kan feks koble i fra kontakten til luftmengde måleren,dette gjorde jeg for å være sikker på at at problemet lå der

kobler du i fra luftmengde måleren, går bilen i nødprogram,men der er ikke farlig å kjøre sånn en liten stund,den bruker bare litt mer bensin

 

 

f*a*e*n, er det ingen her som har en mondeo som går som den skal eller?

 

begynner og tvile litt nå ja :rolleyes: :unsure:

 

 

hatt flere mondeoer som har gått som de skal,vært veldig nøye med å følge serviceintervallene:)

kun byttet normale sitedeler

Link to comment
Share on other sites

^_^ Dere på forumet som sier dere har hatt flere mondeoer som har fungert uten problemer med den nykkingen,dere tror jeg har hatt mere flaks en det er lov å ha.Stort sett alle her har eller har hatt dette problemet,og alle jeg har snakket med som har mondeo har eller har hatt det.Noen har det under jevn kjøring,noen når bilen er kald,noen når den er varm o.s.v.Men de fleste har det under akselerasjon,ved fullt gasspådrag,og da er det at det er som om noen står og holder igjen bilen. Det virker på meg som at Ford har hvært rimelig uheldig med samensetningen av motorstyringen på disse bilene,komponentene fungerer rett å slett ikke ilag. Nei det hvar bedre den gang vi kjørte Granada,da slapp vi dette tullet.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...