Jump to content

Uvanlig motoroppsett


RS 1000

Recommended Posts

Mange som trimmer Cosworth gatebilene sine bytter gjerne til sinterclutch pga motorens dreiemoments-topp, og bekrymrer seg (med rette) for 4x4 drivverket sitt. Jeg kan se endel fordeler med å gjøre noen utradisjonelle valg, og for dem som ønker å gjøre noe annerledes kan følgende vurderes:

 

1. Råder fra Fiesta Diesel. Billige, sterke og har helt sikkert hatt ett lettere liv en de fleste cosworth råder. Disse er 130,2 mm lange, Coswortrådene er 128,5 mm lange.

2. Veivtappene slipes fra 52 til 49 mm og veiven de-stokes til 74 mm slaglende. "Rod ratio" endres nå fra 1,67:1 til 1,76:1, en fordelaktig endring som øker levetiden, reduserer slitasje og belastningen sylindrene utsettes for..

3. Originale cosworthstempler. Pga kortere slag, men lengre råder kommer stempeltoppen 0,2 mm lenger opp og squish klaringen reduseres. :)

4. BD 10 kammer. Pga korter slag og lengre råder reduseres kravene til flødet i toppen. Pengene man sparer på porting bruker man i stedet på "bolt on" kammer.

5. 2wd eksosmanifold pga at det er gammeldags og kult. ;)

6. KRX 400 turbo. Med kortere slag, høyere RR, og treg 2wd manifold mv, så må man velge en turbo hjelper motoren å produsere en bred og flat dreiemomentkurve som er nøyatig det man trenger for å få en organisk clutch til å holde. Når denne holder, da holder også drivverket mye bedre og effekten kommer også fordi at motoren nå er mer turtallvillig og løper lettere.

 

God påske. :D

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

har prøvd de diesel rådene i en ohc sugemotor en gang(bilcross) i lag med v6 stempler men de er veldig tunge og har veldig ulik vekt egnet seg lite til å dra 8000rpm med ihvertfall

Link to comment
Share on other sites

virker litt intr det der. men det virker for meg som du har forelska deg i den krx 400 snurra.

 

men hvorfor de rådene? jeg har ikke noe trua på det det må da være bedre og bruke de orgnale rådene da?

 

Det kan man vel si. Hvor ofte finner man en oppgraderingsturbo med følgende egenskaper:

 

1. Lader minst like tidlig og hardt som den originale.

2. Har minst 20 % større kapasitet enn den originale turboen,

3. Gir en bred og fin dreiemomentkurve.

4. Gir betydelig effektøkning selv om man ikke endrer ladetrykket.

5. Så solid og den leveres i rallyutgave.

6. Til en pris som alle kan leve med.

 

Eneste negative er at den ikke er "bolt on" til Cosworth.

 

Mye penger og nye deler er selvsagt best, men lange råder og kortere slag har noe for seg.

 

Som du sikker skjønner så er dette ett billig billig oppsett og bunndelen kan likegodt brukes på en IST. (Se prosjektet til morty 999 m.fl og tenk litt). Selvsagt er originale Cosworthråder mye bedre, men det hjelper lite med 500 hk råder og 700 hk veiv når bilen står pga knust gearkasse.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan man vel si. Hvor ofte finner man en oppgraderingsturbo med følgende egenskaper:

 

1. Lader minst like tidlig og hardt som den originale.

2. Har minst 20 % større kapasitet enn den originale turboen,

3. Gir en bred og fin dreiemomentkurve.

4. Gir betydelig effektøkning selv om man ikke endrer ladetrykket.

5. Så solid og den leveres i rallyutgave.

6. Til en pris som alle kan leve med.

 

Eneste negative er at den ikke er "bolt on" til Cosworth.

 

Mye penger og nye deler er selvsagt best, men lange råder og kortere slag har noe for seg.

 

Som du sikker skjønner så er dette ett billig billig oppsett og bunndelen kan likegodt brukes på en IST. (Se prosjektet til morty 999 m.fl og tenk litt). Selvsagt er originale Cosworthråder mye bedre, men det hjelper lite med 500 hk råder og 700 hk veiv når bilen står pga knust gearkasse.

 

Får snart mark jeg :P

 

1. Få se bevis.

2. Få se bevis.

3. Få se bevis

4. Få se bevis.

5. Solid? Hvordan kan du si det? Skulle gjerne hatt bevis for det og jeg. At den leveres i rallyutgave kan jeg vel ikke nekte for, men hva så?

6. Er den noe billigere enn alt mulig annet av turboer?

 

"Eneste" negative sånn jeg ser det er at den blir skrytt opp i skyene uten noe som helst papirer eller lignende som kan backe det opp. Har til og med fått tilbud fra en på forumet om å bremse med denne turboen.

Edited by Hansi

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Hansi: hvem er det som har tilbydd å bremse den?? og ser heller ikke noe vits i å bremse nå da bilen innen kort tid skal gjennomføres med ny eksos og livemap samt nye dyser osv. dvs mer effekt.. Du kan få komme hit så kan du kanskje få prøve bilen slik den er, og det er allerede flere som har prøvd og det de sier er at den er akkurat som å kjøre en stor motor med turbo som kommer tidlig og har kraft helt nedenfra. Om du ikke ønsker å tro på det som sies kan ikke jeg gjøre noe med, men du kan få ta turen så skal du hvertfall få sitte på så kan du få merke at den er bedre å kjøre enn org T3. Skal på bane på søndag med bilen og da vil jeg få svar på hvordan den funker etter noen runder med stressing. Erfaringen så langt er at jo mer en presser på og får varme på dritten jo bedre funker det så ser veldig frem til å få testet på bane. og da er det go-kart bane og der skjønner vel alle at det er nødvendig med turbo som kommer tidlig og kjapt.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Hansi: hvem er det som har tilbydd å bremse den?? og ser heller ikke noe vits i å bremse nå da bilen innen kort tid skal gjennomføres med ny eksos og livemap samt nye dyser osv. dvs mer effekt.. Du kan få komme hit så kan du kanskje få prøve bilen slik den er, og det er allerede flere som har prøvd og det de sier er at den er akkurat som å kjøre en stor motor med turbo som kommer tidlig og har kraft helt nedenfra. Om du ikke ønsker å tro på det som sies kan ikke jeg gjøre noe med, men du kan få ta turen så skal du hvertfall få sitte på så kan du få merke at den er bedre å kjøre enn org T3. Skal på bane på søndag med bilen og da vil jeg få svar på hvordan den funker etter noen runder med stressing. Erfaringen så langt er at jo mer en presser på og får varme på dritten jo bedre funker det så ser veldig frem til å få testet på bane. og da er det go-kart bane og der skjønner vel alle at det er nødvendig med turbo som kommer tidlig og kjapt.

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?s=&...st&p=261670

 

Hvis jeg skal til Bergen eller Vestlandet hvor dere holder til en gang kan jeg sikkert stikke innom, ja. Men det er ikke hver dag jeg har muligheten til det, ergo er det kjekt med bremsepapirer for å vise allmennheten hvordan dette fungerer syns jeg. Skal man skryte noe så opp i skyene som Pelle Væck driver med bør man ha noe å backe det opp med. Igjen min mening.

 

Dere snakker om å kjøre drag og å kjøre på bane.. Men er det virkelig noe bevis på det dere prøver å få fram? (TIDLIG ladetrykk OG høy effekt, aka både i pose og sekk)

 

Personlig begynner jeg og å bli sånn passe lei av å lese om disse vidunderturboene til NTS uten NOE SOM HELST BEVIS. Hadde egentlig tenkt holde meg utenfor dette, men KRX meg her og IRX meg der går igjen i annenhver post her? Kan ikke noen bare få bremset f***skapet og bli ferdig med det, så vi får se hvor bra det virkelig fungerer? Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste som har litt tvil på disse "fantastiske" turboene.

Edited by Hansi

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Får snart mark jeg :P

 

1. Få se bevis.

2. Få se bevis.

3. Få se bevis

4. Få se bevis.

5. Solid? Hvordan kan du si det? Skulle gjerne hatt bevis for det og jeg. At den leveres i rallyutgave kan jeg vel ikke nekte for, men hva så?

6. Er den noe billigere enn alt mulig annet av turboer?

 

"Eneste" negative sånn jeg ser det er at den blir skrytt opp i skyene uten noe som helst papirer eller lignende som kan backe det opp. Har til og med fått tilbud fra en på forumet om å bremse med denne turboen.

 

Ja, det kan vel de fleste forsåvidt se, men posten var ett svar til cross-box. ;)

6. Påstanden var: " Til en pris som alle kan leve med", ikke at den er noe billiger enn "alt mulig annet av turboer". En vesentlig forskjell. :)

 

Dette er ett diskusjonsforum og slik jeg ser det er innholdet i posten informasjon om erfaringer vi har med denne turboen.

Jeg kan ikke se, og skal heller ikke demonstrere hvordan det hadde tatt seg ut dersom poenget var å hemmningsløst skryte turboen opp i skyene.

 

Javel, vi som har opplevd hvordan denne turboen fungerer er imponert, men det må da være lov?

(Vi har også beviser, men jeg føler ikke at de er gode og utvetydige nok til å legges ut, slike de foreligger nå)

 

Som tidligere sagt så er dette uansett ikke en turbo som uten forbehold anbefales til enhver Coswortheier, så jeg mener IKKE at nå Må alle og enhver halse avgårde og kjøpe samme turbo. Dette er ment som info til de som måtte være interessert.

 

Hva man til siste velger å gjøre er selvsagt opp til den enktelt, og litt ny info om løsninger som er litt utenom det som har vært vanlig å gjøre kan vel derfor ikke skade?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1."uvanlig" var stikkordet her ja.

 

2. Nei, holder meg til orginale cosworth-deler jeg, "tried and testet" som dem sier...

 

 

1. Hehe, javisst, men jeg mener at det er et svært mye bedre alternativ enn f.eks Cosworthstempler på IS råder og ende opp med 6,7:1 eller noe deromkring i komp.

 

2. Det er en god plan og en sikker vei til suksess for de aller fleste.

 

EDIT:

 

Og slik går det gjerne da med en godt fungerende grønndysecosworth, klippet fra en annen tråd:

 

joda... FIX IT kassen ligger på garasje gulvet nå...har akkurat skrudd den av igjen.. :wacko: .. og gidder ikke ødelegge flere org 4x4 kasser, så får kjøre 2wd til fix-it'en er fixa hehe
Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...