Jump to content

Escos stor turbo vs liten turbo


96mondeo4x4

Recommended Posts

Får bare mer og mer lyst på Escort cosworth.

Har skjønt at det er forskjell på stor turbo vs liten turbo.

Hva innebærer dette? regner med at det er mer enn bare turboen det er snakk om.

(for da hadde det bare vore å bytta turbo)

Hvilket år "skiller" disse utgavene?

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

tror det er skille i 93/94/95. husker ikke helt.. motor er også forskjell på disse bilene..

jeg personlig ville kjøpt den med den gamle motoren. billigere og lettere og trimme:)

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

Hvis du søker på cosworth delen av forumet tror jeg du finner svar i massevis...

 

Det jeg vet er i allefall at T25 escorten har ford egne motorstyring og denne egner seg vist ikke særlig godt over 300 hk. Innsuget er også forskjellig. Blokka har annen type underspyling, uten om at jeg vet forskjellen der.

 

EDIT: Her har du en nyttig link.

Edited by Karlsen^
Link to comment
Share on other sites

fikk også "gamle type" eller stor turbo motor i 1994.men det var i 94 skillet kom

 

det beste du kan gjøre er å surfe rundt på forumet her...og sjekke tråder...og sjekke passionford.com.der står det masse info.men en peke pinn er at du må vite sjøl hundre prosent va du skal gjøre med bilen før du evnt kjøper.

er sånn sett ikke noe problem å kjøpe en "liten turbo" versjon..og ta ut orginal hjerne og lednings nett ..og sette i datasprut..den siste motoren der er jo tross alt en bedre oppdatert versjon av den gamle.den har blandt anna underspyling på stempler.osv.er vel muligens ikke så mye som er andreledes.skal ikke påstå ting..men føler det er mindre lyder fra selve motor på disse motorene.men men...som sagt...søk rundt på nette etter det du faktisk lurer på.ellers vil du bare få masse rare meninger om hva noen ville gjort..og bla bla.

 

.tror forøvrig ikke du kommer til å angre på å kjøpe deg escort cosworth.men vær kritisk isåfall.er mye dritt der ute.dem begynner jo tross alt å bli endel år gamle..og priser har sunket på dem..som har resultert i gjerne yngre eier grupper..og mange eiere.noe som ikke er så kult viss du vil ha en velholdt god bil.

 

men lykke til iafall me jakta:)

Link to comment
Share on other sites

Får bare mer og mer lyst på Escort cosworth.

Har skjønt at det er forskjell på stor turbo vs liten turbo.

Hva innebærer dette? regner med at det er mer enn bare turboen det er snakk om.

(for da hadde det bare vore å bytta turbo)

Hvilket år "skiller" disse utgavene?

 

Slik jeg ser det innebærer det at "T35" Escortene gjerne er mer herjet enn "T25" Escortene. Disse er jo "så vanskelig å trimme" at motor og drivverk har gått disse 12-13 årene med betydelig mindre dreiemoment og effekt enn "T35" utgavene, noe som sparer alt på hele bilen.

 

Forslag til effektøkning utover det vanlige for T25 motor finns bl.a. her:

http://www.cosworth.no/forum/index.php?sho...amp;#entry39847

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Får bare mer og mer lyst på Escort cosworth.

Har skjønt at det er forskjell på stor turbo vs liten turbo.

Hva innebærer dette? regner med at det er mer enn bare turboen det er snakk om.

(for da hadde det bare vore å bytta turbo)

Hvilket år "skiller" disse utgavene?

 

Forskjeller i motoren skal eg ikkje uttale meg for mye om.... men sjøl syns eg at den lille turboen er mye kjekkere å kjøre i hverdagen dersom du sammenligner original liten/stor.

Skal du trimme så blir det vel kanskje litt dyrere å trimme ein t-25... men egentlig ikkje så mye heller ?..lappene raser jo fort ut uansett de - så om du bruker 15000 på ett sprut eller 5000 på ein chip teller vel ikkje så mye når sluttsummen skal regnes ut.

Sjøl har eg beholdt t-25'en, fått montert sprut og større dyser... gått opp litt på ladetrykket - og fått ein motor som er rimelig kvikk å kjøre til daglig bruk.

 

Ville og kanskje hatt det litt i bakhodet med at t-25'en kanskje er mindre "herpa" siden den ikkje er så lett å hente mye effekt ut av..... men samtidig så kan jo "feil sjåfør" ødelegge ein original bil mye fortere enn ein snill sjåfør gjør ein skikkelig trimma...

Så er nok best å gjøre seg opp ett skikkelig inntrykk av bilen totalt sett... se litt etter om den har fått masse pleie - blitt passet på :)

Link to comment
Share on other sites

gå for t-25 du, er ikke noe dyrer egentlig å trimme, er vel nok datasprutet som gjør den dyr, eller du bygger om til t-35 sprut på den så vips er det samme utlegget på deler, hørte jenspeed sa det beste er t-25 bunndel og t-35 topp, og det er jeg helt enig i med han nå, hvorfor? fordi enkelte følere og ikke minst toppdekselet er andreledes, så med t-35 topp så er jo alle de probleme vekke,,kjørbarheten blir vel den samme når man går opp i hk alikevel, for den org t-25 turbo er jo bare brukendes til 250 hk hehe, ellers så er nok dem like bare ford måtte jo bygge et møkka sprut hehe

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

det er frest ut og montert underspylingsdyser i t-25 blokka, imotsetning til det underspylingsopplegget som er på oljepumpa på eldre modeller.. det er vel eneste forskjellen på blokka.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...