Jump to content

LØST: bytta drivaksel, så begynte det å riste i bilen!


Mk1-Sindre

Recommended Posts

fikk bytta drivakselen min i dag, og nå g ikk alt av knirking og knasing når jeg svingte vekk, men så kom jeg opp i litt fart, og hei, hele bilen begynte å riste med farta.. :S Skal nevnes at jeg hadde en hjullagerlyd før jeg bytta akselen, og den er der enda, så kan den forrige akselen min hatt helt likt kast med hjullageret så det ikke rister? Eller hva skjer? Hjullageret er definitivt gåent, da vi kan rikke på hjulet, uten at det er drivakselmutteren.

 

Blir bare mer og mer fortvila over ford nå..

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke dratt ut en kule på det indre leddet? Hvis du drar det ut for mye, eller vinkler det for mye kan en av kulene falle ut.

 

Men den er vel ikke ny den drivakselen du har satt på heller så...

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Den er ikke ny.. sto på en mondeo som hadde gått 180.. aner ikke hvordan den ble dratt ut.. Det blir verst når jeg gir gass, da rister det noe innihelvete, når jeg slipper gassen, roer det seg betraktelig, men er det fortsatt.. Når du sier det indre leddet, da mener du den som er 3-delt?

Kjennes omtrent ut som den går fra side til side i lave hastigheter.. som om noe ikke er helt rett. Hjullageret var noe løst

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikkert det må skiftes. Ta ut akselen igjen og ta opp den store klemma på mansjetten på leddet som sitter inntil girkassa.(nr 1 på bilde1) Inni mansjetten finner du masse fett, og tre kuler (bilde 2)som ligger i hvert sitt spor. Hvis man vrir leddet for mye kan en av kulene falle ut av sporet. (sporet ligger i andre delen av leddet, ikke på bildet) Da er det bare å vri en gang til og sette den på igjen

Edited by focusst

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikkert det må skiftes. Ta ut akselen igjen og ta opp den store klemma på mansjetten på leddet som sitter inntil girkassa.(nr 1 på bilde1) Inni mansjetten finner du masse fett, og tre kuler (bilde 2)som ligger i hvert sitt spor. Hvis man vrir leddet for mye kan en av kulene falle ut av sporet. (sporet ligger i andre delen av leddet, ikke på bildet) Da er det bare å vri en gang til og sette den på igjen

Kan de virkelig hoppe så lett ut av sporet sitt? Vi eneste vi brukte makt på, var når vi skulle banke den inn i girkassa igjen..Men hvis vi utelukker at dette er problemet, hva annet kan det være?

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Kan de virkelig hoppe så lett ut av sporet sitt? Vi eneste vi brukte makt på, var når vi skulle banke den inn i girkassa igjen..Men hvis vi utelukker at dette er problemet, hva annet kan det være?

Ubalanse i selve drivakselen. I.o.m at det er verst ved akselreasjon så ligger det i et av leddene eller i selve akselrøret

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Ubalanse i selve drivakselen. I.o.m at det er verst ved akselreasjon så ligger det i et av leddene eller i selve akselrøret

Dette er det ordentlig mareritt.. bruker jo mer tid på bilen, enn jeg bruker på fritid =/ Kan jeg bytte over det indre leddet med 3 kuler fra den gamle drivakselen til den som står på nå isåfall?

Og er dette farlig å kjøre med?

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Du kan bytte leddet ja. Men det er enklere å sette på plass kula igjen hvis den har falt ut. Er det ikke det som er problemet ville jeg skaffet en annen aksel.

 

Du må ha sterkt begrenset fritid. Av med hjulet og muttera i midten, av med opphengskula og et skrujern mellom girkasse og aksel så er den ute. Tar et kvarter når ikke noe er fastrustet og i.o.m. at du akkurat har skiftetakselen er ikke det noe problem.

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Du kan bytte leddet ja. Men det er enklere å sette på plass kula igjen hvis den har falt ut. Er det ikke det som er problemet ville jeg skaffet en annen aksel.

 

Du må ha sterkt begrenset fritid. Av med hjulet og muttera i midten, av med opphengskula og et skrujern mellom girkasse og aksel så er den ute. Tar et kvarter når ikke noe er fastrustet og i.o.m. at du akkurat har skiftetakselen er ikke det noe problem.

Jeg er bare lei av å gå rundt og tenke på hvor mye som er galt med den ***** bilen hele tida.. tror jeg du hadde blitt og om det var noe konstant galt med bilen din..

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bare lei av å gå rundt og tenke på hvor mye som er galt med den ***** bilen hele tida.. tror jeg du hadde blitt og om det var noe konstant galt med bilen din..

Velkomme til mondeo verden. Slik er det å være mondeo eier har jeg intrykk av, men allikevell er vi kjempe glad i de bilene!

Link to comment
Share on other sites

Velkomme til mondeo verden. Slik er det å være mondeo eier har jeg intrykk av, men allikevell er vi kjempe glad i de bilene!

Ja.. Av en eller annen grunn vet jeg ikke om jeg klarer å gi slipp på bilen.. Den er jo så utrolig herlig å sitte i og kjøre, men skal ALLTID FOR F*** i H****** være noe gærnt med de bilene!!! klikker mentalt snart..

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bare lei av å gå rundt og tenke på hvor mye som er galt med den ***** bilen hele tida.. tror jeg du hadde blitt og om det var noe konstant galt med bilen din..

Kjører eldre bil enn deg, og jeg tror nok det er mere galt med den også, men så lenge den starter og frakter meg til jobb og butikk er jeg egentlig fornøyd. Må nok snart ta en liten sjekk, for nå skrangler det så folk snur seg i gata...

Slik er det bestndig med gamle biler, gjelder nok ikke bare Ford det gitt. Man må tåle litt krøll på en 10-12 år gammel bil. Men man kan koste på en gammel bil veldig mye for det man har i verditap på en ny bil.

Kjøper man en ny bil til 400 k, har den i to år så får man sjelden over 300 for den. 100 000 kr fordelt på to år blir 4000kroner hver mnd. Nå gir selvfølgelig en ny bil andre fordeler, men hvis du koster på en ti år gammel bil 10 lapper i året i reprasjoner som kanskje ikke øker bilens verdi, men fortsatt har du veldig mye igjen før du er oppe på verditapet på en ny bil

Det jeg egentlig prøver å si, er at hvis du ikke føler deg kapabel selv, så ta en inspeksjon hos et Ford verksted. Bestiller du en Norgesservice til ca 1500 kr inkl oljeskift og luftfilter taes inspeksjonen uten merkostnad. Da får du vite hva som er galt med bilen din og et uforpliktene pristilbud på reprasjon.

Skift av en brukt drivaksel bør ikke koste mer enn 5-700 kr.

Det er ikke farlig å ta en tlf til Ford, fortsatt gratis det

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Kjører eldre bil enn deg, og jeg tror nok det er mere galt med den også, men så lenge den starter og frakter meg til jobb og butikk er jeg egentlig fornøyd. Må nok snart ta en liten sjekk, for nå skrangler det så folk snur seg i gata...

Slik er det bestndig med gamle biler, gjelder nok ikke bare Ford det gitt. Man må tåle litt krøll på en 10-12 år gammel bil. Men man kan koste på en gammel bil veldig mye for det man har i verditap på en ny bil.

Kjøper man en ny bil til 400 k, har den i to år så får man sjelden over 300 for den. 100 000 kr fordelt på to år blir 4000kroner hver mnd. Nå gir selvfølgelig en ny bil andre fordeler, men hvis du koster på en ti år gammel bil 10 lapper i året i reprasjoner som kanskje ikke øker bilens verdi, men fortsatt har du veldig mye igjen før du er oppe på verditapet på en ny bil

Det jeg egentlig prøver å si, er at hvis du ikke føler deg kapabel selv, så ta en inspeksjon hos et Ford verksted. Bestiller du en Norgesservice til ca 1500 kr inkl oljeskift og luftfilter taes inspeksjonen uten merkostnad. Da får du vite hva som er galt med bilen din og et uforpliktene pristilbud på reprasjon.

Skift av en brukt drivaksel bør ikke koste mer enn 5-700 kr.

Det er ikke farlig å ta en tlf til Ford, fortsatt gratis det

 

Et lite spørsmål bare.. Hvis jeg skrur på noe annet enn drivakselmutteren, kan de forårsake disse vibrasjonene jeg prater om? Har seg nemlig slik at drivakselmutteren ikke gikk på, så vi måtte bruke noe annet, har bestillt ny mutter, den er på vei, men vi slang på 3 tynne muttere som sitter noe ******, men snakket med en som har litt peil i dag, og han mente at drivakselen ikke kunne forårsake så store vibrasjoner som jeg har i bilen, han mente at jeg lette på helt feil sted.. For hvis jeg da svinger, så blir det jo automatisk mer belastning på drivaksel, og vips, det rister mer, noe det faktisk gjør når jeg svinger i en bestemt retning. Og det er jo logisk at jo større fart, jo mer belastning blir det igjen på drivaksel, derfor så sitter egentlig ikke drivakselen ordentlig fast!

 

Er det noe logikk i dette?

 

Og jeg kan egentlig ikke forstå hvordan en av kulene på det indre leddet mitt kan dette ut, når denne er en hel enhet med 3 klumper , som sitter i et spor igjen. =S

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Drivakslene kan nok forårsake kraftige vibrasjoner ja.

Muttera skal jo også holde hjullageret, så hvis det ikke er riktig anlegg inn mot navet kan du ha noe av problemet der.

 

De tre kulene glir jo i sporene når bilen fjærer. Drivakselen må jo kunne forandre lengde ved inn og utfjæring . Disse sporene er åpne mot enden av leddet og hvis du vrir leddet for mye vil kula gå ut av sporet sitt og falle ned i mansjetten.

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Drivakslene kan nok forårsake kraftige vibrasjoner ja.

Muttera skal jo også holde hjullageret, så hvis det ikke er riktig anlegg inn mot navet kan du ha noe av problemet der.

 

De tre kulene glir jo i sporene når bilen fjærer. Drivakselen må jo kunne forandre lengde ved inn og utfjæring . Disse sporene er åpne mot enden av leddet og hvis du vrir leddet for mye vil kula gå ut av sporet sitt og falle ned i mansjetten.

 

Okey, da skal jeg prøve å se om dette hjelper når jeg får ny drivakselmutter. Men problemet er, virker som om noe av gjengene på akselen er herpa, vi slo ganske greit inn på akselen, dessverre med slegge, når vi monterte den. Hva kan jeg egentlig gjøre? Vi prvde desperat i ganske så lang tid for å få på mutteren, men den bare dro seg av igjen når vi prøvde å stramme og den tok noe tak.. Men av en eller annen merkelig grunn fikk vi på noen tynne skiver.. :P sitter 3 tynne skiver der nå, kanskje ikke det beste

 

Hehe.. når du nevnte de 3 kulene, trodde jeg du mente at en kunne dette av, og faktisk ligge og slenge nedi mansjetten helt løst.. Men kan aldri i verden tenke meg at det kan forårsake de vibrasjonene jeg har..

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. når du nevnte de 3 kulene, trodde jeg du mente at en kunne dette av, og faktisk ligge og slenge nedi mansjetten helt løst.. Men kan aldri i verden tenke meg at det kan forårsake de vibrasjonene jeg har..
Det er akkurat det som skjer. Det er vel ikke den løse kula som ev. forårsaker vibrasjonene, men når den ene kula mangler i leddet blir det gående skjevt, og da rister det kraftig. Blir som å legge 5 mm distasjeskiver på to hjulbolter før du monterer hjulet

 

Men vil du kjøpe ny uten å sjekke det først så værsågod

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Det er akkurat det som skjer. Det er vel ikke den løse kula som ev. forårsaker vibrasjonene, men når den ene kula mangler i leddet blir det gående skjevt, og da rister det kraftig. Blir som å legge 5 mm distasjeskiver på to hjulbolter før du monterer hjulet

 

Men vil du kjøpe ny uten å sjekke det først så værsågod

 

Men altså, jeg må bare spørre deg igjen. den indre trefoten eller hva nå dette heter, den er en hel enhet. Så dvs, at det du sier er kulene på det indre drivleddet, altså er en hel enhtet, ingen av kulene kan dette av, bare hele enheten med 3 runde kanter! om du vil, kan jeg legge ut bilde av slik den er, men det er ingenting som kan dette av.. Isåfall har hele denne trefoten detti av

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Se på bildene i post 6, bildet lengst til venstre. Hvis du tar av den store klemma på mansjetten(1) kan du dra av den delen med splines(del 2 på bildet) Inne i denne(2) er det tre spor.

De tre kulene på bilde 2 ligger i disse sporene. Navet til kulene sitter fast på drivakselen Hvis du har fått dratt del 1 på bilde 1 for langt ut, altså strekt mansjetten, og kanskje samtidig vridd leddet litt, kan en av disse kulene gli utenfor sporet i del 2 på bilde 1. Kulene er kun tredd inn på et nav, ikke festet og kommer de for langt ut faller de av, og blir liggende inne i mansjetten. Da vil ikke selve drivakselen ha noen støtte lenger, og vil bevege seg fritt inne i huset 1 på bilde en. Det er disse kulene som sørger for at drivakselen ligger i senter, eller opplagret om du vil. Faller en kule ut kan drivakselen bevege seg oppimot en halv centimeter inne opp og ned i leddet, og hva det gjør når du kjører i 80 sier seg selv.

 

Nå tror jeg du får klare deg selv, eller søke hjelp hos andre

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Se på bildene i post 6, bildet lengst til venstre. Hvis du tar av den store klemma på mansjetten(1) kan du dra av den delen med splines(del 2 på bildet) Inne i denne(2) er det tre spor.

De tre kulene på bilde 2 ligger i disse sporene. Navet til kulene sitter fast på drivakselen Hvis du har fått dratt del 1 på bilde 1 for langt ut, altså strekt mansjetten, og kanskje samtidig vridd leddet litt, kan en av disse kulene gli utenfor sporet i del 2 på bilde 1. Kulene er kun tredd inn på et nav, ikke festet og kommer de for langt ut faller de av, og blir liggende inne i mansjetten. Da vil ikke selve drivakselen ha noen støtte lenger, og vil bevege seg fritt inne i huset 1 på bilde en. Det er disse kulene som sørger for at drivakselen ligger i senter, eller opplagret om du vil. Faller en kule ut kan drivakselen bevege seg oppimot en halv centimeter inne opp og ned i leddet, og hva det gjør når du kjører i 80 sier seg selv.

 

Nå tror jeg du får klare deg selv, eller søke hjelp hos andre

Hvis det isåfall sitter kuler utenpå den saken med tre ben ut, så syns jeg det er rart at jeg ikke hadde noen slike på den gamle drivakselen min.. =/

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Hvis det isåfall sitter kuler utenpå den saken med tre ben ut, så syns jeg det er rart at jeg ikke hadde noen slike på den gamle drivakselen min.. =/

 

Hvis du ikke hadde kuler på den gamle akslingen din er det ikke rart det ristet.

I forbindelse med fjørbytte på min Mondeo 2001 datt den ene kula av,og det ble en helvetes vibrasjon i bilen.

Tror nok også du bør høre på råda fra focusst da han har jobbet som mekaniker i rundt 15-20 år på Ford.

Link to comment
Share on other sites

Har fått til dette ein gang sjøl, det er bare å ta ut drivakselen å sjekke..!

Skjønner godt at focusst bynar å bli litt fortvila! Dette er så godt forklart at dama hadde skjønt det!

nok om det..

 

hvis den gamle drivakselen din ikkje hadde lagrene (kulene) på, så ligger det vell 3 stk innafor drivakselen

din nå da :unsure:

 

Få det i frahverandre og sjekk inni der drivakselen møter girkassa!!

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke hadde kuler på den gamle akslingen din er det ikke rart det ristet.

I forbindelse med fjørbytte på min Mondeo 2001 datt den ene kula av,og det ble en helvetes vibrasjon i bilen.

Tror nok også du bør høre på råda fra focusst da han har jobbet som mekaniker i rundt 15-20 år på Ford.

Tar i litt nå Stig

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...