Jump to content

Sensasjon ! "380HK turbo" bremset 438HK


WingDude

Recommended Posts

Oppgir du e-mail adr så kan jeg sende deg kurvene som fremkommer utfra tallene på 4000, 5000 og 7000 o/min.

 

 

ja den kurven er jeg int i og, rune@nilsenvvs.no

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Ørjan G
skjønner ikke at folk tør å legge ut bremsepapirer da biltilsyn gnir seg i nevene når dem får slike ting servert i hånden, og finne ut hvem som eier bilen er ihvertfall meget enkellt, bedre å si tall da istedenfor og heller svare på bestemt turtall, kan ihvertfall ikke brukes imot folk hehe

 

Detta er http://www.fmcn.no/forum/index.php?sho...45&hl=bygge er eit større problem trur eg.

Link to comment
Share on other sites

Dette er selvsagt ikke lagt ut for å skryte, men som "to far gone" skriver, for å bevise at man faktisk kan ta ut de 420HK med e46 som turbonetics faktisk sier.

 

Må fortsette litt til.

 

Her kan vi se på kompressorkartet til E46:

http://www.turboneticsinc.com/cm_e46.htm

 

Vi ser at strekene strekker seg til 42 (420 hk) på den vannrette skalaen ved høyde 2,3 (ca. 1,3 BAR ladetrykk) på den loddrette skalen.

 

Ser vi på kompressorkartet på denne T3 turboen:

 

http://www.turboneticsinc.com/cm_t3sup60.htm

 

så ser vi at strekene strekker seg til 35 (350 hk) på den vannrette skalen ved høyde 2,5 (ca. 1,5 BAR ladetrykk) på den loddrette skalaen.

 

Nå vet vi at det ble ladet 22,7 PSI (1,54 BAR) i dette tilfelle så da viser E46 kompressorkartet at en noe mindre luftmengde kan avgis, ca. 40.

 

438 hk /40 (for e46 på 124 000 o/min) x Vi sier 35 (for T3 på 153 000 o/min) = 383 hk med en i sammenligning fantastisk spool up.

 

380 hk med en T3 høres ikke veldig realistisk ut, men det skal tydeligvis kunne gå, eller hva Wingdude? ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ikke så sikker på at jeg har gått glipp av noe jeg, men tidligere diskusjon av temaet har gått i hva en e46 kan levere nok luft til, der har jeg forholdt meg til det selger sier, mens andre hardnakket har ment noe annet. Jeg har dog heller aldri kommet med noen andre påstander om dette temaet.

 

Kjekt å vite?

 

Etter mange år med "venting" kom endelig anledningen til å rettferdig teste en E46 mot en T34 i går kveld, og da fikk vi også bekreftelsen på hva som er hva.

 

En biltjommi med 4x4 Cosworth har kjørt flittig og hefitig ett års tid med Mongoose, K&N GR.A, grønndyser og T34 A/R 0.55. Han er da selvsagt godt kjent med bilen og den er også G-målt en rekke ganger med varierende resultat avhengig av actuator, bleed m.v.

Når denne T34 tuboen nå raste pga stor aksialslakk ble en brukt E46 i god stand kjøpt for en billig penge. Da respons og dreiemomentkurve er viktig på en ekte vestlandsgatebil, ble A/R 0,55 turbinhuset flyttet over fra T34 turboen til E46 turboen og denne ble så påmontert motoren og prøvekjøring foretatt.

 

Ja ??, hvordan gikk så dette?

 

1. Eieren er så skuffet at han neste er forbannet.

2. Han har mistet 400 o/min i oppladning. T34 klarte 1,0 BAR på 2600 o/min, E46 må ha 3000 o/min før 1,0 BAR oppnås.

3. Spool up er betydelig tregere. Før kunne han leke seg på 1. gear med å svinge og gasse for å få bilen til å slippe på tørr asfalt pga bra respons, dette er nå håpløst pga at ladetrykket kommer betydelig mykere og mer "deigete".

4. Til tross for at samme -34 actuator brukes med samme forspenn og det kjøres med det samme ladetrykk (1,5 BAR) så går bilen betydeig dårligere med E46 enn med T34 turboen, noe som også G-måling bekreftet. Gjentatt forsøkt viste med all tydelighet at dette er det dårligst resultatet som er målt på denne bilen.

 

For oss er det ingen tvil om at E46 kompressoren er myye dårligere enn T34 (trim 50L) kompressoren, noe også kompressorkartet viser med all mulig tydelighet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen i turbinspesifikasjon?

Det er ingen forskjell da det er identisk turbin.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kjekt å vite?

 

Etter mange år med "venting" kom endelig anledningen til å rettferdig teste en E46 mot en T34 i går kveld, og da fikk vi også bekreftelsen på hva som er hva.

 

En biltjommi med 4x4 Cosworth har kjørt flittig og hefitig ett års tid med Mongoose, K&N GR.A, grønndyser og T34 A/R 0.55. Han er da selvsagt godt kjent med bilen og den er også G-målt en rekke ganger med varierende resultat avhengig av actuator, bleed m.v.

 

 

hvem sin er dette?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

1. Eieren er så skuffet at han neste er forbannet.

2. Han har mistet 400 o/min i oppladning. T34 klarte 1,0 BAR på 2600 o/min, E46 må ha 3000 o/min før 1,0 BAR oppnås.

3. Spool up er betydelig tregere. Før kunne han leke seg på 1. gear med å svinge og gasse for å få bilen til å slippe på tørr asfalt pga bra respons, dette er nå håpløst pga at ladetrykket kommer betydelig mykere og mer "deigete".

4. Til tross for at samme -34 actuator brukes med samme forspenn og det kjøres med det samme ladetrykk (1,5 BAR) så går bilen betydeig dårligere med E46 enn med T34 turboen, noe som også G-måling bekreftet. Gjentatt forsøkt viste med all tydelighet at dette er det dårligst resultatet som er målt på denne bilen.

 

For oss er det ingen tvil om at E46 kompressoren er myye dårligere enn T34 (trim 50L) kompressoren, noe også kompressorkartet viser med all mulig tydelighet.

 

Dette var nesten skummelt!!

 

Skulle tro du skrev om meg da jeg "oppgraderte" til IRX450

Link to comment
Share on other sites

Dette var nesten skummelt!!

 

Skulle tro du skrev om meg da jeg "oppgraderte" til IRX450.

 

Neida.

 

For ordens skyld, hvilken turbo hadde du fra før? :lol:

 

Mannen skal på Gatebil, så nå blir det sannsynligvis noe "R&D kompenseringsmekking og lurium 1000 løsninger" de kommende dager for å se om iallefall maks effekten kan forbedres opp til T34 nivå, men dersom økonomien tillater det blir det helt sikkert IRX 450 og chip fra Pukkelrygg. :D

Da blir nok resultatet bedre enn dette også.

http://www.fmcn.no/forum/index.php?act...st&id=11892

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Pelle: hvilke effekt fikk han da? kjedelig med slik degradering. :( det positive er jo at du nå kan få litt mer stillhet rundt huset ditt i de seine nattetimer. hehe tenker på spinningen hans på 1gir på en viss plass. hehe Selvsagt veldig kjedelig for ham. :D

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Pelle: hvilke effekt fikk han da? kjedelig med slik degradering. :( det positive er jo at du nå kan få litt mer stillhet rundt huset ditt i de seine nattetimer. hehe tenker på spinningen hans på 1gir på en viss plass. hehe Selvsagt veldig kjedelig for ham. :D

 

Som du vet blir det forskjellig resultat fra G-måler til G-måler, selv når de plasseres i samme bil, samtidig. Å gå ut med det spesifikke tallet her er ikke nødvendig, men til tross for flere forsøk og på forskjellige gear var det som vanlig rimelig stabilt, men langt fra noe imponerende resultat for å si det slik. Ca. 20 hk mindre enn det som forventes av ett vanlig grønndyseoppsett, og nå er jeg snill.

 

Ha!, ja de var det da.

Det blir vel som Hafsengen sa om breisladden, at det er litt mindre krutt i bilen, så da må han satse litt hardere. Det blir nok turtallsperre og venstrepedal i stedet tenker jeg.

 

Ja, det er kjedelig nå, man kanskje det blir en annen turbo snart?

Måtte jo si at E46 har vært favoritt HAT turbo nr.1 lenge.

"F***, og det sier du nå!". Jeg oppfattet det slik at han er enig.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

snakket med ham i går, og han var jo rett og slett lei seg. han snakket noe om å tre turboen inn en viss plass på ham som solgte den, men men. he he.. vi fant egentlig ut at alle rundt ham tjente på dette utenom han. noen får beholde dekkene sine, du får beholde kveldsroen og min bror har enda mindre problem med å kjøre fra ham. hehe

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

"Godt" å høre at det ikke bare er jeg som ikke er kjempe førnøyd med e46 turbon. <_<

Det er vel slik at når det gjelder Cosworth at dersom man ikke er SIKKER på hvilken turbo man bør kjøpe så gå for T34 steg 2 med A/R 0,55 turbinhus.

Denne er 100 % "bolt on" og det er lett og skaffe chip som er godt tilpasset oppsettet.

Man får gode resultater som passer godt til bilen enkelt og greit. Bankers.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ikke så sikker på at jeg har gått glipp av noe jeg, men tidligere diskusjon av temaet har gått i hva en e46 kan levere nok luft til, der har jeg forholdt meg til det selger sier, mens andre hardnakket har ment noe annet. Jeg har dog heller aldri kommet med noen andre påstander om dette temaet.

 

I lys av nyere opplysninger om en ikke ukjent 380 hk Cosworthmotor med E46 turbo, har du revurdert noe? ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...