Guest Hovden Racing Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Turbonetics E46 steg 3 ar.63 v.s Garrett T34 steg 3 ar.63 Hvem er best? Raskest spool up? hvem lader tidligst? drar lengst? Turbonetics'n er jo kulelagret mot kompressordelen.. Men alle sier Garrett T34 skal være best?? Få høre erfaringer da! Eventuelt bremsepapirer! Vurderer å kjøpe meg en 380/420hk turbo å kjøre med en sesong eller 2.. Og hvilke kammer er optimale til disse turboene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cbp Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Spørsmålet er vel egentlig hva slags type karakter på motoren du er ute etter... If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 prøv den nts turboen som pelle anbefaller og brems motoren så oss andre får se hehe hvilkne kammer du skal bruke kan pelle fortelle deg, meg selv er en garret gt fan hehe, kulelager turbo har jeg begynt å få sanse for da...., men t-34 garret hadde jeg klart valgt da det er dem jeg har mest erfaring med da.. Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 den nts-turboen krever jo totalt ny design av hele motoren, så motoren blir helt ubrukelig med noe annen turbo senere. sånn har jeg forstått det. 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 den nts-turboen krever jo totalt ny design av hele motoren, så motoren blir helt ubrukelig med noe annen turbo senere. sånn har jeg forstått det. ja nå gleder vi oss til oppskrift på "optimal" motoroppsett til nts turboene av pelle eller tommy w Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cbp Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Ideelt sett burde man jo bygge motoren slik man vil ha den og så få en turboprodusent til og lage en turbo som passer til den, og ikke omvendt hvor man velger en turbo og må tilpasse motoren til turboen. Men dette vil jo koste litt kr da.. Men er nok en bedre løsning If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Ideelt sett burde man jo bygge motoren slik man vil ha den og så få en turboprodusent til og lage en turbo som passer til den, og ikke omvendt hvor man velger en turbo og må tilpasse motoren til turboen. Men dette vil jo koste litt kr da.. Men er nok en bedre løsning du mener vel omvendt? motor skal selvsagt bygges etter turbo!! Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 (edited) bah Edited June 22, 2007 by Hansi 91 Sierra Cosworth 4x4 Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing Prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 bah ??? Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TurboFun Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 du mener vel omvendt? motor skal selvsagt bygges etter turbo!! Er vel en blanding av begge deler.Motor bygges etter antall hk man er ute etter og turboen må være grei å pushe de hestene igjennom motoren Kulelager turboene er ikke så robuste som de gode gamle så tåler mindre juling.Har svidd en selv og fått et par i retur som har tatt kvelden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hovden Racing Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Vil jo selvsakt ha en motor som kommer tidlig! Så spinner bra! Gir **** i resten bare morrofaktoren er der. Bilen skal gå bra, antall hk driter jeg i!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 Vil jo selvsakt ha en motor som kommer tidlig! Så spinner bra! Gir **** i resten bare morrofaktoren er der. Bilen skal gå bra, antall hk driter jeg i!! ifølge tommy w så er jo hannes irx eller krx eller ka f... den heter, det får han svare på, den skal jo være så bra på spoolup , ikke vet jeg, men hvis den er så bra som han sier så er jo selvsagt dette turboen du bør kjøpe deg Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hovden Racing Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 ifølge tommy w så er jo hannes irx eller krx eller ka f... den heter, det får han svare på, den skal jo være så bra på spoolup , ikke vet jeg, men hvis den er så bra som han sier så er jo selvsagt dette turboen du bør kjøpe deg Ja, kjører nå med Turbonetics E60 600hk turbo! Den er alt for treig. Vil heller ned til rundt 380-400hk å ha drag fra lavere turtall en stund..Men er ikke intresert i å bygge om absolutt alt av motor for å få en turbo til å passe motoren når jeg uansett skal opp mot 600hk neste sesong Blir kun å bytte turbo dette her går ut på. Muligens kammer bare for å få det til å fungere optimalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 Ja, kjører nå med Turbonetics E60 600hk turbo! Den er alt for treig. Vil heller ned til rundt 380-400hk å ha drag fra lavere turtall en stund..Men er ikke intresert i å bygge om absolutt alt av motor for å få en turbo til å passe motoren når jeg uansett skal opp mot 600hk neste sesong Blir kun å bytte turbo dette her går ut på. Muligens kammer bare for å få det til å fungere optimalt.Denne skulle vært postet først. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 Ja, kjører nå med Turbonetics E60 600hk turbo! Den er alt for treig. Vil heller ned til rundt 380-400hk å ha drag fra lavere turtall en stund..Men er ikke intresert i å bygge om absolutt alt av motor for å få en turbo til å passe motoren når jeg uansett skal opp mot 600hk neste sesong Blir kun å bytte turbo dette her går ut på. Muligens kammer bare for å få det til å fungere optimalt. hehe hvis du har en 600hk turbo nå så syns jeg ikke synd ideg, da er det nok meget tregt spolup kjære deg så da hjelper vel egentlig all slags turboer i 400klassen da slik at du får bedre spolup Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 Turbonetics E46 steg 3 ar.63 v.s Garrett T34 steg 3 ar.63 Hvem er best? Raskest spool up? hvem lader tidligst? drar lengst? Turbonetics'n er jo kulelagret mot kompressordelen.. Men alle sier Garrett T34 skal være best?? Få høre erfaringer da! Eventuelt bremsepapirer! Vurderer å kjøpe meg en 380/420hk turbo å kjøre med en sesong eller 2.. Og hvilke kammer er optimale til disse turboene? Jeg vil sterkt fraråde deg å kjøre T34 på en motor med 600 hk oppsett. Jeg mener at alternativet vil fungere bedre pga større turbin.http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=29991 den nts-turboen krever jo totalt ny design av hele motoren, så motoren blir helt ubrukelig med noe annen turbo senere. sånn har jeg forstått det. Da har du misforstått litt for IRX 450 som jeg ville foreslått her funker fint den. Poenget er at dersom man skal utnytte turboens egenskaper maksimalt for å oppnå uvanlig gode resultater, da må motoren bygges opp for å optimalisere turboen funksjon. Av valgene T34, E46, E50 og IRX 450 på denne motoren med 600 hk oppsett er ikke jeg i tvil om at jeg selv ville valgt IRX 450. NTS turboer krever ikke totalt ny design, men de takler bl.a motorer med høy komp bedre enn mange andre turboer. Nytter ikke å sette på noe mindre effektive greier på en slik motor etterpå da vet du. Ideelt sett burde man jo bygge motoren slik man vil ha den og så få en turboprodusent til og lage en turbo som passer til den, og ikke omvendt hvor man velger en turbo og må tilpasse motoren til turboen. Men dette vil jo koste litt kr da.. Men er nok en bedre løsning Uenig med du der. På en motor kan man forandre på svært mange ting som borring, slag, rådelengde komp, porting, kammer, grenrør osv osv. Det er lettere å endre på enkelte av disse tingene for å få ønsket resultat, enn det er å få tilpassen en turbo til ett ferdig motoroppsett. Hvordan vet man at akkurat dette oppsettet man har er så bra at det ikke kan forbedres og derfor må man lage 100 stk forskjellige turboer for å finne den som passer best til dette oppsettet? Det er svært mye lettere å si hvordan resultat man vil ha, velge en turbo med disse egenskapene og så bygge motoren deretter.Det mener iallefall jeg. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 Vil jo selvsakt ha en motor som kommer tidlig! Så spinner bra! Gir **** i resten bare morrofaktoren er der. Bilen skal gå bra, antall hk driter jeg i!! 1. Jeg har hørt med NTS om mulighetene til å ta frem og levere en turbo som vi akkurat nå kan kalle "PVS 425 C2". (Pelle Væck spec. Cosworth 2wd )Denne er tenkt som "Garrett erstatter" for tradisjonelle motorer med lav komp og 2wd eksosmanifold. (Kan anses som en T34 A/R 0.48, bare litt større og bedre og ikke bolt on.)Denne turboen er ikke så effektiv som andre NTS turboer, men burde kunne funke greit på din motor dersom du har lav komp og dersom du setter i en mild eksoskam. Denne turboen vil lade tidlig og den kan lade høyt da den har nesten like stort kompressorhjul som RS 500 turboen som lader 2,6-2,7 BAR har. Bør gi bra morrofaktor. 2. NTS har sagt at det er bedre å satse på den helt nye KRX 450 pga at den selvsagt har mye høyere effektivitet. Med denne kan du forsåvidt bruke 600 hk kammene dine også. Denne lader også tidlig. Billigst, enklest og greiest vil det være å sette på en IRX 450. ifølge tommy w så er jo hannes irx eller krx eller ka f... den heter, det får han svare på, den skal jo være så bra på spoolup , ikke vet jeg, men hvis den er så bra som han sier så er jo selvsagt dette turboen du bør kjøpe deg Det kan være litt skummelt å sette en 400 hk turbo som har lavt lav eksostrykk på en 600 hk motor pga faren for at turboen går tom og kan overruse, bortsett fra det er forslaget ditt godt. 1. Ja, kjører nå med Turbonetics E60 600hk turbo! Den er alt for treig. 2. Vil heller ned til rundt 380-400hk å ha drag fra lavere turtall en stund..3. Men er ikke intresert i å bygge om absolutt alt av motor for å få en turbo til å passe motoren når jeg uansett skal opp mot 600hk neste sesong Blir kun å bytte turbo dette her går ut på. Muligens kammer bare for å få det til å fungere optimalt.1. Det tror jeg på. 2. Ett fornuftig valg. Ser og hører at flere med 450 hk T38 turbo også klager på lag. 3. Hvilken turbin og WG kjører du med på denne E60 turboen. Er E46 bolt on på manifold og down pipe? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Voldenracing Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 IRX 450 Turbo hvor mye koster denne? 13000,- ?15000,-? ingen greier å levere comp maps og turbine maps på disse turboer.til og med billige såkalte "kina turboer har det". hvorfor? Pelle> Regner med du har disse turboene på lager? så da har jeg forslag til deg, Jeg setter sammen og holder alle deler til en cosworth motor, du holder en IRX 450 turbo til disp.og så bremsinga 50/50 ? rundt 3000-4000,- hver. så da kan vi få et resultat i praksis. ikke bare i teori. ? Facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 (edited) IRX 450 Turbo hvor mye koster denne? 13000,- ?15000,-? ingen greier å levere comp maps og turbine maps på disse turboer.til og med billige såkalte "kina turboer har det". hvorfor? Pelle> Regner med du har disse turboene på lager? så da har jeg forslag til deg, Jeg setter sammen og holder alle deler til en cosworth motor, du holder en IRX 450 turbo til disp.og så bremsinga 50/50 ? rundt 3000-4000,- hver. så da kan vi få et resultat i praksis. ikke bare i teori.? http://www.turboservice.no/IRX450.html Jeg har spurt om dette og svaret er at det er fordi at det er grisedyrt å få tatt frem ett helt nytt kompressorkart og bare noe de største turbofabrikkene har råd til. Det er ikke alle som bruker riktig kart til den turboen de selger heller, men vedlegger ett gammelt garrett kart istedet.Ett kompressorkart viser bare kompressorens egenskaper. Hva med turbinen da? Det er der forskjellene er størst. Antagelser er moren til alle f**** up´s. Jeg har overhode ikke lager og er ikke heller interessert i å bruke 3-4000 kr av min egen lønn til å finansiere mapping av din motor. Da kjøper jeg heller noen nyttige deler som ny bensinpumpe til meg selv, men takker for tilbudet likevel. Vi har selv sett resultatet i praksis flere ganger, bare ikke på en dyno. Edited June 23, 2007 by Pelle Væck Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford-racing Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 volden. får bli med på bremsinga av min så får vi se hva vi klarer å få jukka utur denna irx450. er selv litt spent på åssen denne turbon vil opføre seg, den har jo forholdsvis stort eksos hus .73 vell? "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 volden. får bli med på bremsinga av min så får vi se hva vi klarer å få jukka utur denna irx450. er selv litt spent på åssen denne turbon vil opføre seg, den har jo forholdsvis stort eksos hus .73 vell? A/R 0.78 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford-racing Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 pelle: når mener du denne nar en bar opp på turtalls registret? "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 når jeg hadde en slik på min for 2 år siden så hadde jeg 1bar på rundt 3000rpm mener jeg å huske. Dette var totalt uten mapping og med chip beregnet for T34. Utover det stod det Bosch 803-dyser som var helt tomme på 1.3bar. Ang KRX 400 så er jeg veldig fornøyd med hvordan den funker og har passert 2bar før 3000rpm til tross for orginalt eksosanlegg. Hvordan det blir med eksosanlegg uten katalysator vet jeg ikke enda. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TurboFun Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 (edited) når jeg hadde en slik på min for 2 år siden så hadde jeg 1bar på rundt 3000rpm mener jeg å huske. Dette var totalt uten mapping og med chip beregnet for T34. Utover det stod det Bosch 803-dyser som var helt tomme på 1.3bar. Ang KRX 400 så er jeg veldig fornøyd med hvordan den funker og har passert 2bar før 3000rpm til tross for orginalt eksosanlegg. Hvordan det blir med eksosanlegg uten katalysator vet jeg ikke enda. Ganske snodig d derre for jeg har solgt en del irx450 og krx400 til Audi 5'erene og dem spooler søren ikke fult før 4k+ IRX450 ga fult ladetrykk på en 2.2l 5'er på 4500 o/min, 1.8 bar. Noe treigt så har bedt han sjekke specs og slanger.KRX400 ga 1.6 bar på en RS2 2.2l ved 4200 bar. Men nå er jo dette "standard" motorer så div mods hadde nok hjulpet på Edited June 23, 2007 by TurboFun Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted June 24, 2007 Share Posted June 24, 2007 TurboFun: Det finnes ikke snodig i det hele tatt. 5syl får problemer med at eksospulsene påvirker hverandre og dermed ødelegger flowen som disse turboene trenger for å virke. Du må gi en lyd dersom du ønsker å være med en tur, ellers kan du snakke med diverse folk på øyen som kan bekrefte hvordan den lader. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now