Jump to content

Turbonetics Gt-K 350


Laukenmk2

Recommended Posts

Hva tror dere om denne turbon på en cosworth motor med steg 3 oppsett? Håper på rundt 350hk, med original innmat.

https://redhat3.admarkonline.com/~treadston...rs+at+Sema+2006

 

Jeg tror du blir skuffet over resultatet.

Dersom du håper på, og har 350 hk som mål, så er den turboen alt for svær. Legg merke til at GT-K 325 har E50 kompressor! Dette er samme størrelse kompressor som Jenspeed nylig har bremset 491 hk med.

Det blir derfor totalt overkill med enda større E54 turbo når målet ditt er 350 hk.

Det er det jeg tror.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det står at den skal passe mellom 300-350 hk?

Hva med denne da? Billigere også

https://redhat3.admarkonline.com/~treadston...+quick+spool%21

 

Eller kanskje en av disse med kulelager?

https://redhat3.admarkonline.com/~treadston...gers%3A+T3%2FT4

 

 

 

Jeg tror du blir skuffet over resultatet.

Dersom du håper på, og har 350 hk som mål, så er den turboen alt for svær. Legg merke til at GT-K 325 har E50 kompressor! Dette er samme størrelse kompressor som Jenspeed nylig har bremset 491 hk med.

Det blir derfor totalt overkill med enda større E54 turbo når målet ditt er 350 hk.

Det er det jeg tror.

Edited by Laukenmk2
Link to comment
Share on other sites

Det står at den skal passe mellom 300-350 hk?

Hva med denne da? Billigere også

https://redhat3.admarkonline.com/~treadston...+quick+spool%21

 

Eller kanskje en av disse med kulelager?

https://redhat3.admarkonline.com/~treadston...gers%3A+T3%2FT4

 

Når det gjelder den første der så har den ikke integrert Wg, så der blir det merarbeid og merutgifter. Totalt unødvending på en 350 hk Cosworthmotor. Legg merke til at det fokuserer på hvor kvikt den spooler, men ikke hvor tidlig.

Ta en tur på youtube. com og søk på Honda B motor i Civic og se at de funker mellom 6000 - 9000. Ikke akkurat Cosworth turtall.

 

Den andre der kjører steg 2 A/R 0.48 turbin på E50 kompressor, en lite gunstig kombinasjon for de fleste.

 

Det er i dag så mye rart på markedet at det er blitt svært enkelt å velge feil turbo.

 

Dersom du skal kjøpe turbo til din motor fra det firmaet så gå for denne, bare med A/R 0.63 turbinhus.

 

https://redhat3.admarkonline.com/~treadston...r+60+Stage+1.48

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder den første der så har den ikke integrert Wg, så der blir det merarbeid og merutgifter. Totalt unødvending på en 350 hk Cosworthmotor. Legg merke til at det fokuserer på hvor kvikt den spooler, men ikke hvor tidlig.

Ta en tur på youtube. com og søk på Honda B motor i Civic og se at de funker mellom 6000 - 9000. Ikke akkurat Cosworth turtall.

 

Den andre der kjører steg 2 A/R 0.48 turbin på E50 kompressor, en lite gunstig kombinasjon for de fleste.

 

Det er i dag så mye rart på markedet at det er blitt svært enkelt å velge feil turbo.

 

Dersom du skal kjøpe turbo til din motor fra det firmaet så gå for denne, bare med A/R 0.63 turbinhus.

 

https://redhat3.admarkonline.com/~treadston...r+60+Stage+1.48

Vil du anbefale med eller uten ball bearing?

Link to comment
Share on other sites

nå var det nettopp en i england som testet en 650 gt-k mot en gt35 .82 og han valgte gt-k varianten, pga den hadde raskere spoolup.

effekt messig leverte de visst det samme.

Altså samme motor i dyno bare at turbo ble byttet.

er litt begrenset med info utover dette... men det faller jo litt i favør til gt-k'en.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@
Legg merke til at det fokuserer på hvor kvikt den spooler, men ikke hvor tidlig.

Ta en tur på youtube. com og søk på Honda B motor i Civic og se at de funker mellom 6000 - 9000. Ikke akkurat Cosworth turtall.

 

Den andre der kjører steg 2 A/R 0.48 turbin på E50 kompressor, en lite gunstig kombinasjon for de fleste.

Det er i dag så mye rart på markedet at det er blitt svært enkelt å velge feil turbo.

 

Dersom du skal kjøpe turbo til din motor fra det firmaet så gå for denne, bare med A/R 0.63 turbinhus.

 

https://redhat3.admarkonline.com/~treadston...r+60+Stage+1.48

 

Foskjellen på kvikt den spooler må da være ment som tidlig eller? eller hva ellers kan menes som kvikt

 

Selv om den motoren funker mellom 6k og 9k rpm så har det jo ingen ting å gjøre med turbon!

veit ikke om du har prøvd en 200sx med garret mikro t25 jeg. eller ta en annen japse bil som subaru wrx..

cosworth MOTORen er MYE råere i bånn ja..

 

je kjører værtfall netics med 48 eksos hus og er fornøyd med den.

forskjellen fra en 63 hus er nok ikke så stor.

 

vil man ha en mer kjørbar motor så må man ha eksosbaktrykk..

Link to comment
Share on other sites

Vil du anbefale med eller uten ball bearing?

Når det kommer til det å anbefale noe som helst så er det så mye som spiller inn at det vil gjerne kan variere fra gang til gang, person til person.

For å si det slik, jeg hadde ikke lagt ut så mye ekstra penger for så lite gevinst, men som sagt, ball bearing er kanskje det rette for noen.

 

Forskjellen på hvor kvikt den spooler må da være ment som tidlig eller? Hva ellers kan menes som kvikt?

Vil man ha en mer kjørbar motor så må man ha eksosbaktrykk..

 

Ser ikke bort fra at det kan være begge deler.

Kvikt går på farten på ladetrykksmåleren. Se for deg at du har full gass på 6000 o/min på 3. gear, og så slipper du gassen i 5 sekunder for deretter å gi full gass igjen mens du ser på ladetrykkmåleren. Tiden det tar fra gasspedalen treffer gulvet til ladetrykksmåleren står på fullt ladetrykk, ja det er hvor kvikt eller hardt det spooler. Det er liksom her kulelagrene skal være så suvéren da pga mindre friksjon. :rolleyes:

 

Nei, ikke nødvendigvis. Hvis du sammenligner en skikkelig gamel turbo med nyere saker så skal du få se at det har vært endel utvikling. Før i tiden var det uhørt og nesten ansett som en umulighet at eksotrykket kunne være lavere enn ladetrykket. Dette er "nesten vanlig" i dag. B)

 

Jeg mener:

Sammenligner man f.eks en GT3076R med en GT3071R så gir GT3071R tidligere og hardere spool up fordi kompressoren er mindre og lettere å drive og fordi det er samme turbin på begge turboene, så er også eksostrykket lavere.

 

Selv om den motoren funker mellom 6k og 9k rpm så har det jo ingen ting å gjøre med turbon!

 

Nei, kanskje ikke direkte, men det har med kammen (e) å gjøre. Dersom jeg har forstått rett så har Honda V-tech motorer 3 forskjellige kamprofiler i en og sammme motor som brukes avhengig av motorturtall. Dette gjør at man kan tillate seg å gjøre ting som vanlige motorer ikke vil tåle like greit. Type og utførelse av innsugsmanifold er en ting og en annen av disse tingene er valg av turbo. Det er derfor ingen god idé å bruke V-tech motorer som referanse for hva som passer på Cosworth eller IST motorer for den sakens skyld. Motsatt vei går det noe bedre.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener:

Sammenligner man f.eks en GT3076R med en GT3071R så gir GT3071R tidligere og hardere spool up fordi kompressoren er mindre og lettere å drive og fordi det er samme turbin på begge turboene, så er også eksostrykket lavere.

Nei, kanskje ikke direkte, men det har med kammen (e) å gjøre. Dersom jeg har forstått rett så har Honda V-tech motorer 3 forskjellige kamprofiler i en og sammme motor som brukes avhengig av motorturtall. Dette gjør at man kan tillate seg å gjøre ting som vanlige motorer ikke vil tåle like greit. Type og utførelse av innsugsmanifold er en ting og en annen av disse tingene er valg av turbo. Det er derfor ingen god idé å bruke V-tech motorer som referanse for hva som passer på Cosworth eller IST motorer for den sakens skyld. Motsatt vei går det noe bedre.

Det heter VTEC og det er 2 kamprofiler...

Link to comment
Share on other sites

Det heter VTEC og det er 2 kamprofiler...

 

Har sjekket nettopp nå og funnet ut at de har både 2 og 3 avhengig av hvilken motor det er.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

er ikke denne gt-k serien ny? satt akk her en dag og fikk litt lyst og bytte ut min "600hk"t4 netics med en slik gtk 500/550 . hadde vært artig og prøvd. Sett om den ladet noe tidligere........

 

Dette sier de selv.

"These are ceramic ball bearing turbochagers design to outperform and be more reliable than the Garrett Gt series turbos. These are perfect for small displacement motors running mid to high boost levels. WRX, EVO, VW, Audi guys, these are for you!"

 

Legg merke til de små turbinene som brukes i forhold til oppgitt maks effekt. Normalt sett vil dette si høyere eksostrykk og derfor mildere kammer.

GT-K 325 som går med E50 size kompressor går også med steg 2 F1 turbin og oppgis til kun 275 - 375 hk. (Er det derfor Audi er tatt med?)

Som vi vet kalles den vanlige E50 turboen for "480 hk turbo" og den går med T3 steg 3 eller steg 5 turbin.

Hvorfor skulle en "nyutviklet" E 50 kompressor være 105 hk mindre enn den gamle? Mister man 105 hk pga høyere eksostrykk, er det skrivefeil eller hva?

 

Legg også merke til at GT-K 550 oppgis til hele 600 hk på steg 5 F1 T3 turbin.

 

Nøyaktig hvilken "600 hk T4" er det du har?

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette sier de selv.

"These are ceramic ball bearing turbochagers design to outperform and be more reliable than the Garrett Gt series turbos. These are perfect for small displacement motors running mid to high boost levels. WRX, EVO, VW, Audi guys, these are for you!"

 

Legg merke til de små turbinene som brukes i forhold til oppgitt maks effekt. Normalt sett vil dette si høyere eksostrykk og derfor mildere kammer.

GT-K 325 som går med E50 size kompressor går også med steg 2 F1 turbin og oppgis til kun 275 - 375 hk. (Er det derfor Audi er tatt med?) Som vi vet kalles den vanlige E50 turboen for "480 hk turbo" og den går med T3 steg 3 eller steg 5 turbin.

Hvorfor skulle en "nyutviklet" E 50 kompressor være 105 hk mindre enn den gamle? Mister man 105 hk pga høyere eksostrykk, er det skrivefeil eller hva?

 

Legg også merke til at GT-K 550 oppgis til hele 600 hk på steg 5 F1 T3 turbin.

 

Nøyaktig hvilken "600 hk T4" er det du har?

 

Motoren det her siktes til er nok 1,8T motoren og ikke den 5 sylindrede....

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

Motoren det her siktes til er nok 1,8T motoren og ikke den 5 sylindrede....

 

Turboer på bilmotorer drives av eksos pulser og sylindervolumet på en 2226 ccm 5 syl motor og en 1780 ccm 4 syl motor er jo identisk.

 

 

Pelle, selge rs 500 innsuget ditt ?

 

Never gonna happen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Turboer på bilmotorer drives av eksos pulser og sylindervolumet på en 2226 ccm 5 syl motor og en 1780 ccm 4 syl motor er jo identisk.

 

Nææh :rolleyes:

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@
Turboer på bilmotorer drives av eksos pulser og sylindervolumet på en 2226 ccm 5 syl motor og en 1780 ccm 4 syl motor er jo identisk.

 

er ikke akkurat det du refererer til i en annen tråd her da...

Link to comment
Share on other sites

Den samme som "resten av cossiefolket har" e60steg 5 -82 :)

Ok. Det er ikke akkurat stor forskjell mellom de to på papiret da, men det er helt klar intressant å høre hvor stor/liten forskjell det evt blir.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...