Jump to content

Min '05 Focus Titanium


RS|Stian

Recommended Posts

Da var nye bilen på plass, en 2005 Focus Titanium 2.0 TDCi (136hk/320nm). Bilen har så og si alt av utstyr og kostet bortimot 400.000 kr. ny. Den har blitt tatt godt vare på av en voksen mann siden han kjøpte den i august '05, og for å nevne noe har den navigasjon, delskinn, to-sonet klimaanlegg, regnsensor, bi-xenon, komplett MS Design-styling, org. 18" 7-eikers 'polert' alufelger, sportsseter osv. Fikk med H&R-senkesett, noe som blei montert ganske så fort i helga. Focus er og blir en knallgod kjøremaskin, og den to-liters dieselmotoren slutter aldri å overraske - makan til moment!

 

Som de fleste av oss har vi planer for bilen, og selvfølgelig har jeg noen også. Utvendig har jeg planer om å bytte til hovedlykter med mørk innfatning (fra Sport-utgaven), lyktelister, svak toning av alle ruter og muligens noen andre lykter bak. Selv om den egentlig går hinsides bra blir det etterhvert montert K&N innsatsfilter og mest sannsynlig Kitpower tuningboks (171hk/404nm). Mye vil ha mer vettu B) Ellers blir det litt oppfriskning av motorrommet med parts fra Auto Specialists.

 

Noen ferske bilder av bilen.

 

img001.jpg

 

img002.jpg

 

img003.jpg

 

img004.jpg

 

img005.jpg

 

img006.jpg

 

img007.jpg

 

Og fordi som lurer på hvor Cosworthen har blitt av, fikk den ny eier dagen etter jeg overtok Focusen. Det var seriøst et tungt øyeblikk, men sånn er desverre livet, til tider må en prioritere og ta vanskelige valg. Men jeg veit bilen er i trygge hender ikke langt unna, så da får jeg heldigvis sove godt om natta :)

Link to comment
Share on other sites

Maks 6mm på originale bolter.

Satte på 5mm spacere i dag, blei litt bedre. Kunne nesten spacet 1cm til, men da må en jo kødde og stuke så fælt, så det får være som det er :)

Lurer på å montere K&N-filter snart, men er usikker på hva som er 'best' på TDCi egentlig. Har hørt det ikke er noe særlig med åpent filter på dieselbiler, så vurderer bare et innsatsfilter. Noen som har prøvd begge deler kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Satte på 5mm spacere i dag, blei litt bedre. Kunne nesten spacet 1cm til, men da må en jo kødde og stuke så fælt, så det får være som det er :)

Lurer på å montere K&N-filter snart, men er usikker på hva som er 'best' på TDCi egentlig. Har hørt det ikke er noe særlig med åpent filter på dieselbiler, så vurderer bare et innsatsfilter. Noen som har prøvd begge deler kanskje?

 

Jeg har ingen erfaringer selv, men en jeg jobbet sammen med sa han merket forskjell med åpent filter på hans VAG TDi. Denne er i tillegg chipet.

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Link to comment
Share on other sites

Kjempe fin bil, men ta 4 hjulskontroll fort.

De 18" dekkene varer ikke lenge uten.

Hehe...ja, det har jeg funnet ut allerede. Når jeg monterte senkesettet i helga så jeg at dekka foran var slitt til stria helt innerst. Men fire nye dekk er allerede bestilt og underveis, så blir nye dekk og 4-hjulskontroll i løpet av neste uke.

 

Tror nok jeg går for innsatsfilter ja, koster ca. 7-800 kr. har jeg funnet ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Forrige uke var jeg hos Flissundet Motorservice, i utgangspunktet for å levere bilen til en kompis for justering - men jeg spurte om de hadde noe erfaring med trimming av dieselbilene til Ford. For det først var det definitivt ikke anbefalt å sette på powerboks hvis du skulle gjøre det 'skikkelig'. Jeg har selv vært litt skeptisk til disse boksene etter å ha hørt litt rundt, og jeg fikk høre at det eneste den gjorde var å øke dieseltrykket. Den gjorde ikke noe med verken turbotrykk, dreiemomentbegrensere, gasspedalrespons, tidspunkt for innsprøytning osv. Derimot, ved å chiptrimme (softwareendring i bilens orginale computer) kunne de garantere minimum 168hk og 380nm. Så det blir nok en tur til Flisa i løpet av våren/sommeren neste år :D

 

I løpet av vinteren håper jeg på å få kjøpt inn en del parts jeg har på handlelista, blant annet; mørke Xenon-hovedlykter fra Sport-utgaven, ST-spoiler, grill og tåkelysdeksler i karbon, lyktelister og masse bling-bling til motorrommet B)

 

Drømmen er også disse felgene og coilovers.

 

1.jpg

 

bilsteinmk2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liten update. Var på rulla med Focusen i dag og fikk følgende tall:

 

139,5hk @ 3891 RPM

321,7Nm @ 2134 RPM

 

Hvor de 3,5 hk'ene har kommet fra aner jeg ikke, kanskje det var en liten 'plombe' jeg blåste ut på autoslalomen forrige helg som gjorde susen. For de som så det husker nok hvordan bilen plutselig sota noe hinsides på siste runda :P

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer. Med slike effekttall kunne jeg kaaanskje vurdert en Tdci som hverdagsbil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Guest hammershaug
Da var nye bilen på plass, en 2005 Focus Titanium 2.0 TDCi (136hk/320nm). Bilen har så og si alt av utstyr og kostet bortimot 400.000 kr. ny. Den har blitt tatt godt vare på av en voksen mann siden han kjøpte den i august '05, og for å nevne noe har den navigasjon, delskinn, to-sonet klimaanlegg, regnsensor, bi-xenon, komplett MS Design-styling, org. 18" 7-eikers 'polert' alufelger, sportsseter osv. Fikk med H&R-senkesett, noe som blei montert ganske så fort i helga. Focus er og blir en knallgod kjøremaskin, og den to-liters dieselmotoren slutter aldri å overraske - makan til moment!

 

Som de fleste av oss har vi planer for bilen, og selvfølgelig har jeg noen også. Utvendig har jeg planer om å bytte til hovedlykter med mørk innfatning (fra Sport-utgaven), lyktelister, svak toning av alle ruter og muligens noen andre lykter bak. Selv om den egentlig går hinsides bra blir det etterhvert montert K&N innsatsfilter og mest sannsynlig Kitpower tuningboks (171hk/404nm).

 

 

Treg respons, men jeg håper bilen er like fin!

Kjøpte selv en 2007 Focus Titanium 2.0 TDCi i sommer, og er strålende fornøyd!

 

 

Som du ser så er den orginal med unntak av motoren som er tunet av Digituning

Senking og felger må på plass til sommeren, derfor lurer jeg på hvor mye dette HR-settet senker, og om det fører til at bilen blir i overkant stumpete?

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Hei hammershaug,

 

Grattis med grom Focus, ser veldig bra ut :) Litt senk og noen gromme felger så er du der. Ang. HR-settet så mener jeg det på papiret senker 30mm. Med tanke på kjørekomforten så er det faktisk ikke noe særlig forskjell kontra original høyde. Syns bilen er veldig behagelig i dumper og på ujevn vei selv om den er senket. Kjenner et par andre med samme type Focus som min bare med 1,6 bensin og de sliter med vibrasjon under pådrag, spesielt på lavt turtall. Det viste seg at problemet var løst ved å bytte fra HR-fjærene til originale fjærer. Selv har jeg ikke merket noe vibrasjon i det hele tatt, og jeg senket vel bilen min i juli. Kanskje Eibach kunne vært en idé og prøvd ut?

 

Hvordan blei forresten responsen i motoren etter Digituning? Du har chiptunet og ikke satt på 'powerboks', ikke sant?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...