Jump to content

tips om soting av baklykter..


Mk1-Sindre

Recommended Posts

Kan være lurt å legge et par lag med vanlig klar lakk ytterst, da den sot spreyen er litt mere matt en det som ser bra ut på lyktene. Etter min mening. En annen irriterende ting med bare å bruke sot sprey er at lyktene tiltrekker seg mere støv, så selve bilen kan se ren ut mens lyktene er støvette. Veit ikke hvorfor, er sikkert litt mere kleberig den spreyen!

 

Sig vil si at lakken renner, eller du ser at lagene har flytt utover!

Link to comment
Share on other sites

Guest Glesaaen Racing

Har "sota" baklyktene mine røde jeg... Husker ikke hvor mange lag men tipper 10-15 lag over det oransje og 5-7 lag over resten. Ble knallbra! Har fortsatt kvite ryggelys da!! :)

Link to comment
Share on other sites

På min mondeo er det ferdig sota baklykter,men virker som disse er spraya med et eller annet som gjør at baklysene ikke vil skinne ut en gang,så jeg skal bytte til Chrome lykter :)

Link to comment
Share on other sites

legge ut bilde? :) maskerte du over det andre når du sota flere lag over det oransje? jeg syns personlig at det hvite og gule er altfor mye markert på bilen min..

hehe vel, er vel og bra med sota bak lys, men er ikke mye greit vist ikke du har blangt foran ryge lyset! ;) Er greit og se hvor du rygger! ;) jeg ser ingen ting! :( er vedlig kjedelig når det regner og er mørkt, klarer og skimte ting vist jeg holder lit på bremsa! :P hehe greit med det vite! ;)

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Guest Glesaaen Racing
legge ut bilde? :) maskerte du over det andre når du sota flere lag over det oransje? jeg syns personlig at det hvite og gule er altfor mye markert på bilen min..

 

Maskerte først alt utenom det oransje ,lakka det en del ganger, rev av maskeringa og maskerte kun rundt lykta + ryggelyset. Lakk i vei... (Lakka mens det satt på bilen. OBS! Ta heller mange og tynne lag, det tørker fort, så det ikke siger!!)

Var ikke best bilde jeg fant, bilen var litt møkkete, men det ser da greit ut!

Lykta blei kjempebra den!! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sotet baklyktene mine på en litt annen måte enn andre tydeligvis har gjort det :)

Jeg tok av lyktene, og skar av selve glasset! Så sotet jeg med 3 tyne lag på innsiden. Ja, INNSIDEN :P

Forskjellen blir jo da at jeg fortsatt har glatte lykter som det ikke fester seg dritt til. Men selve sotingen er mye mer jobb.

 

Syns mine ble pene jeg.. Har fortsatt hvitt ryggelys, og kjørelysene blir ikke påvirket av at de ble mørkere

..

Får ikke problem med onkel om kveldene for å si det slik :)

Men nå var jo mine baklykter KNALL rød før jeg gjorde noe med dem. Så jeg vil si det var enorm forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Maskerte først alt utenom det oransje ,lakka det en del ganger, rev av maskeringa og maskerte kun rundt lykta + ryggelyset. Lakk i vei... (Lakka mens det satt på bilen. OBS! Ta heller mange og tynne lag, det tørker fort, så det ikke siger!!)

Var ikke best bilde jeg fant, bilen var litt møkkete, men det ser da greit ut!

Lykta blei kjempebra den!! :)

lakkerte du rød over det gule da?

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Ford-ST200

syn dem ikke bare lagde klare glass eller røde som blinker oransj. tenker da på blinklyset. er så stygt med det oransje glasset.. kansje vurdere å lakke det rødt. blei bra det :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Netprod
Jeg sotet baklyktene mine på en litt annen måte enn andre tydeligvis har gjort det :)

Jeg tok av lyktene, og skar av selve glasset! Så sotet jeg med 3 tyne lag på innsiden. Ja, INNSIDEN :P

Forskjellen blir jo da at jeg fortsatt har glatte lykter som det ikke fester seg dritt til. Men selve sotingen er mye mer jobb.

 

Syns mine ble pene jeg.. Har fortsatt hvitt ryggelys, og kjørelysene blir ikke påvirket av at de ble mørkere

..

Får ikke problem med onkel om kveldene for å si det slik :)

Men nå var jo mine baklykter KNALL rød før jeg gjorde noe med dem. Så jeg vil si det var enorm forskjell.

 

Hvordan fikk du delt glasset så du fikk sota lyktene på innsiden? Har vurdert å gjøre det selv, men er usikker på hvordan jeg skal gå frem uten å ødelegge glasset...

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke en kjekkt jobb. :) Poenget er om du soter på innsiden, så blir de ikke så matte som de gjør om du soter utsiden.

 

Jeg tok av selve lykta og la den på arbeidsbenken. Så la jeg på noe godstoff for å fjerne "herdet fuge". og da ble det litt løst.

Så dro jeg frem dremelen og snittet nedpå rundt langs hele glasset hvor det gikk. Var selfølgelig ikke borti glasset, men fjerner KUN fugen. Den ene siden var klipset på om jeg ikke hukset feil. Så er det bare til å legge en fin fuge rundt kanten på selve lykta før du legger på det nysotetet glasset. Etter tørking såklart. :)

 

Godt nok svar? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Glesaaen Racing

Har forøvrig også kobla om baklysa, har baklys der hvor bremselyset var, og har flytta bremselyset dit tåkebaklysa var. (Så tåkebaklysa har jeg kutta ut)

De org. baklysa er fortsatt der.

Vips, så ble det "dobble"-baklys! Ser fiiint ut! :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...