Jump to content

Bremsepapirer På Std 4wd Motor Med E-46 Turbo 803dyser


PukkelRygg

Recommended Posts

Jeg har kun prøvekjørt E-46 Escort Cosworthen da vi mappet denne først langs vei, for å spare tid på rulla, så jeg kan ikke si noe om den ene eller andre går bedre.

(Escorten er jo 4wd, Morten J sin bil husker jeg ikke)

 

Men, spesifikasjonen på motoren til Morten J, er jo ikke "helt" standard, han kan sikkert legge ut sin spesifikasjon her, eller i krx-400 tråden;-)

(Mener at han hadde 2wd manifold, og med 4wd manifolden så vil jo den bli en del raskere i bunn (mest trolig), men som sagt jeg er ikke helt sikker på spec han kjører med nå!)

 

 

Det var synd, men OK, sånn er det jo. Kan du sin noe om hvilken turbin det er på denne "E46" turboen?

 

Morten J har vel "gamlemotoren" til triggerhappy og Wingdude. Den har bl.a lavkomp. og som du sier 2wd manifold.

 

Ser man kun på eksosmanifoldene så gir:

4x4 manifolden maks moment ved ca. 3500.

2wd manifolden gir maks moment ved ca. 4500 o/min.

 

Lavkomp raserer alt i bunn. (Det er jo en grunn til at dette ikke er så utbredd som det var).

 

Med fordelen av 4x4 manifold må denne motoren opp i 4500 før E46 klarer å få den til å levere maks moment. Jeg mener at dette er for sent da dreiemomentet avtar umiddelbart, selv med stabilt ladetrykk.

 

Selv med lavkomp motor og 2wd manifolden klarer KRX400 det samme "opplading", men noen rettferdig sammenligning er det jo ikke. Eksostemp på Morten J sin under opplading var vel nærmere frost-rim enn gløding. :lol:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det var synd, men OK, sånn er det jo. Kan du sin noe om hvilken turbin det er på denne "E46" turboen?

 

Morten J har vel "gamlemotoren" til triggerhappy og Wingdude. Den har bl.a lavkomp. og som du sier 2wd manifold.

 

Ser man kun på eksosmanifoldene så gir:

4x4 manifolden maks moment ved ca. 3500.

2wd manifolden gir maks moment ved ca. 4500 o/min.

 

Lavkomp raserer alt i bunn. (Det er jo en grunn til at dette ikke er så utbredd som det var).

 

Med fordelen av 4x4 manifold må denne motoren opp i 4500 før E46 klarer å få den til å levere maks moment. Jeg mener at dette er for sent da dreiemomentet avtar umiddelbart, selv med stabilt ladetrykk.

 

Selv med lavkomp motor og 2wd manifolden klarer KRX400 det samme "opplading", men noen rettferdig sammenligning er det jo ikke. Eksostemp på Morten J sin under opplading var vel nærmere frost-rim enn gløding. :lol:

Da seier vi at KRX 400 er heilt klart best pelle, må prøve og kjøre med bilen vetdu bla bla bla. gidder ikkje og diskutere meir med deg for du har jo hengt deg heilt opp i desse super turboene...uansett ka papir som blir lagt ut so er det krx som rule....viser seg jo da på papira her............

Edited by HUSNES MOTORSPORT
Link to comment
Share on other sites

gerenrøret til jørgen k er vist fra volden her på forumet .

 

pelle : vil krx/irx 400/450 turboen din gi mer hester å moment enn min netics e 50 med mitt oppsett ?

 

mvh tommy

 

da har en kamerat av loffen kjøpt 88 cosworth med irx450 turbo ,

har bare sitte på en tur men ble ikke imponert ,ladetrykk var 1.4 bar fullt grønndyse oppsett

denne hadde 2wd manifoil og hadde treg oppspoling begynte og dra litt på 3500 og opp i hele 4000 før tykke nærmet seg 1.4

tilstand på motor virket til og være veldig bra null oljesøl og pen gange

denne bilen skal på rulla etterhvert så får vi se hva den 450 turboen duger til da ???????

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

En kamerat har nå kjøpt en cossie med standard motor,irx450 turbo, og grønne dyser... uvisst hvilken chip, men denne SKAL på rulla så fort diffen er bytta... Skal bli gøy å se hvordan denne oppfører seg...

 

F... ta deg to far gone... alltid noen minutter før meg du... grrr... hehe

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende og se "unnskyldningene/bortforklaringene" hvis det skulle vise seg og ikke funke som det har blitt fortalt her på forumet.... :lol:

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende og se "unnskyldningene/bortforklaringene" hvis det skulle vise seg og ikke funke som det har blitt fortalt her på forumet.... :lol:

 

vi skal slakte turboen tvert hvis ikke det blir bra tall ingen problem :lol: :lol:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

for at det skal bli likt, må vel dere ha 4x4 manifoil, er jo det tommy har

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også kjøpt meg IRX450, Jeg har std 4x4 motor men med 2wd bunndel så er vell bittelitte gran mer komp enn orginalt! Kommer til å kjøre Sorte Siemens dyser og alt som hører med, chip fra Pukkelrygg, men blir nok ikke bremsing før på vårparten tenker jeg! Det blir spennende å se da :unsure:

Link to comment
Share on other sites

for at det skal bli likt, må vel dere ha 4x4 manifoil, er jo det tommy har

 

syns jo en bremsing med 2wd manifoil er veldig relevant det og ,er jo mange som kjøre med det

desuten hvis disse turboene er best i verden på spool up trenge de vel ikke en 4wd manifoil til og bevise det he he :lol: :lol:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

gerenrøret til jørgen k er vist fra volden her på forumet .

 

RS 1000: Vil KRX 400 / IRX 450 turboen din gi mer hester å moment enn min Turbonetics E 50 med mitt oppsett ?

 

Mvh Tommy

 

Det hadde selvsagt vært enklest og greiest om jeg nå kunne svare JA eller Nei, men så enkelt er det dessverre ikke. Jeg tror at du IKKE vil få høyere topp effekt med KRX 400 da du allerede har 402 hk, men umulig er det heller ikke dersom motoren re-mappes. Dreiemomentkurven og kjøreopplevelesen vil imidlertid endre seg dramatisk med en KRX 400.

 

Det jeg lurer mest på er hvorfor du spør. Er du ikke førnøyd med E50?

 

Hvis du enkelt og greit vil ha en bolt on turbo som kan sammenlignes med E50 mer direkte på fysiske mål, men som er mer solid, sterkere og bedre :lol: samt gir effekøkning, da bør man heller sammenligne på inducerstørrelse. Da velger man en turbo som har 54-55 mm.

 

da har en kamerat av loffen kjøpt 88 cosworth med irx450 turbo ,

har bare sitte på en tur men ble ikke imponert ,ladetrykk var 1.4 bar fullt grønndyse oppsett

denne hadde 2wd manifoil og hadde treg oppspoling begynte og dra litt på 3500 og opp i hele 4000 før tykke nærmet seg 1.4

tilstand på motor virket til og være veldig bra null oljesøl og pen gange

denne bilen skal på rulla etterhvert så får vi se hva den 450 turboen duger til da ???????

 

Det tror jeg på. På en standard Cosworth motor imponerer ikke kjøreopplevelsen IRX 450 gir meg heller. Den lader for sent og for tregt, akkurat som E46 og E50.

 

Det er imidlertid kjørt hele 142,86 km/t på 201M med kun 1,3 BAR ladetrykk og grønndyser så at den leverer varene og effekt det har vi sett. Jeg mener at en 1993 ccm motor som i utgangspunktet kun lever 115 hk som NA er litt for pingle for en IRX450 og på en slik motor er KRX 400 eller KRX400S (for de som på død og liv skal og må ha tallet 400 uansett hvor lite effektivt oppsettet er) ett bedre og mer korrekt valg.

 

Siste setningen din skal være:" denne bilen skal på rulla etterhvert så får vi se hva IRX 450 turboen duger til på en standard Cosworthmotor da".

 

En kamerat har nå kjøpt en cossie med standard motor,irx450 turbo, og grønne dyser... uvisst hvilken chip, men denne SKAL på rulla så fort diffen er bytta... Skal bli gøy å se hvordan denne oppfører seg...

 

F... ta deg to far gone... alltid noen minutter før meg du... grrr... hehe

 

Se det du. Vel, dersom han stort sett kjører på gode veier så får du gratulere ham da. :)

 

Pga lave eksostrykk har IRX 450 stor WG så han må passe på å kjøre med en god actuator med korrekt forspenn, men pass på at det ikke går magert da. (Selv om de originale kammene er så milde at de kveler mye av den potensielle gevinsten).

 

Denne SKAL bremses på minimum 1.8 i ladetrykk, da dette er hva NTS anbefaler for KRX400 og IRX450... Time will show... hehe

 

Godt!

E46, E50, GT3076 osv har alle 76 mm stordiameter. (Muligens 75mm? for E46)

IRX 450 har 81 mm stordiameter.

RS 500 turboen har 82-83 (mener jeg).

 

Jo større diameter jo bedre på høyere ladetrykk og RS 500 peaker jo 2,5 BAR.

Vi ser da at IRX 450 kan lade høyt, så stå på!

 

Jeg har også kjøpt meg IRX450, Jeg har std 4x4 motor men med 2wd bunndel så er vell bittelitte gran mer komp enn orginalt! Kommer til å kjøre Sorte Siemens dyser og alt som hører med, chip fra Pukkelrygg, men blir nok ikke bremsing før på vårparten tenker jeg! Det blir spennende å se da :unsure:

 

En biltjommi gjorde akkurat dette på helt standard 4x4. Håpet var å få se resultatet på bremsestreffet hos Polly, men gearkassen tok kveld ganske, og dessverre for, raskt. Bilen påstås iallefall å være klart raskere enn den som har bremsepapirer merket med Alex, så vi får se hva du ender på.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg på. På en standard Cosworth motor imponerer ikke kjøreopplevelsen IRX 450 gir meg heller. Den lader for sent og for tregt, akkurat som E46 og E50.

 

 

 

den er jo faktisk tregere enn de du nevner her men morsomt at du er enig at den er treg og ikke egnet for en org cosworth motor .

 

 

Det er imidlertid kjørt hele 142,86 km/t på 201M med kun 1,3 BAR ladetrykk og grønndyser så at den leverer varene og effekt det har vi sett. Jeg mener at en 1993 ccm motor som i utgangspunktet kun lever 115 hk som NA er litt for pingle for en IRX450 og på en slik motor er KRX 400 eller KRX400S (for de som på død og liv skal og må ha tallet 400 uansett hvor lite effektivt oppsettet er) ett bedre og mer korrekt valg.

 

ja den krx 400 turboen som vi fremdeles ikke kan se papier på som er så bra som du sier :rolleyes:

 

Siste setningen din skal være:" denne bilen skal på rulla etterhvert så får vi se hva IRX 450 turboen duger til på en standard Cosworthmotor da".

jepp takk for rettelse :lol:

 

Pga lave eksostrykk har IRX 450 stor WG så han må passe på å kjøre med en god actuator med korrekt forspenn, men pass på at det ikke går magert da. (Selv om de originale kammene er så milde at de kveler mye av den potensielle gevinsten).

 

org kammer duger for andre turboer så denne får ta til takke med det denne og :lol:

har foresten sølv cosworth.no actuator så den er vel god nok

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

1. Ja den KRX 400 turboen som vi fremdeles ikke kan se papier på som er så bra som du sier :rolleyes:

2. Jepp takk for rettelse :lol:

3. org kammer duger for andre turboer så denne får ta til takke med det denne og :lol:

4. har foresten sølv cosworth.no actuator så den er vel god nok

 

1. Det kommer nok. Salig er de tålmodige. :lol:

2. Ingen årsak.

3. Ja de duger, men de "saboterer" mer for potensialet på turboer med lavt eksostrykk enn for turboer med høyt.

4. Mulig det, jeg vet ikke fordi jeg ikke testet eller målt en slik.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Det kommer nok. Salig er de tålmodige. :lol:

2. Ingen årsak.

3. Ja de duger, men de "saboterer" mer for potensialet på turboer med lavt eksostrykk enn for turboer med høyt.

4. Mulig det, jeg vet ikke fordi jeg ikke testet eller målt en slik.

 

 

1.det var jo inne i svarte og tålmodige vi må være og da :lol:

3.du har helt rett

4. fins nok bedre men regnet for grei og stabil uten tull ,om den passer like godt på alle turboer er jo ikke sikkert

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

1.det var jo inne i svarte og tålmodige vi må være og da :lol:

3.du har helt rett

4. fins nok bedre men regnet for grei og stabil uten tull ,om den passer like godt på alle turboer er jo ikke sikkert

 

1. Det er vel derfor saligheten kommer inn i bildet.

3. Greit at vi iallefall kan enes om noe. :lol:

4. Jeg har en mistanke om at ikke alle har tenkt gjennom forskjellene det er på størrelser på wg og hva dette gjør med kravet til actuator.

 

Du vet kansje at Cosworthbaklokket til neticssnurrer har mindre wg lokk enn det originale Cosworth turbinhuset. IRX 450 har størrwg lokk. Jeg tenker at med ett større lokk så kan man holde dette lukket lenger for å få bedre spool up.

 

En liten wg ventil må åpnes mer enn en stor for å klare å samme kapasitet. Dette kan stille forskjellige krav til actuator for optimalt resultat. Mye kan sies om dette, men det er en grunn til at det noen nesten bare selger uvanlige, dyre og gode actuatorer.

 

Gamle eksterne wastegater med linjære fjærer har det klart mest elendige åpningsforløp jeg har sett.

Bling bling alu actuatorer noe bedre.

Actuatorer fra slike fabrikanter som også lager turboer har så langt jeg har sett og testet, det "beste" åpningforløp.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

4. Jeg har en mistanke om at ikke alle har tenkt gjennom forskjellene det er på størrelser på wg og hva dette gjør med kravet til actuator.

 

Du vet kansje at Cosworthbaklokket til neticssnurrer har mindre wg lokk enn det originale Cosworth turbinhuset. IRX 450 har størrwg lokk. Jeg tenker at med ett større lokk så kan man holde dette lukket lenger for å få bedre spool up.

 

En liten wg ventil må åpnes mer enn en stor for å klare å samme kapasitet. Dette kan stille forskjellige krav til actuator for optimalt resultat. Mye kan sies om dette, men det er en grunn til at det noen nesten bare selger uvanlige, dyre og gode actuatorer.

 

 

lyst å forklare hvorfor?

 

Jeg hadde en alt for liten wg på en motor jeg hadde før. Dette var faktisk en 520 hk netic. som jeg kjøpte av krb. Problemet her var at jeg ikke fikk ¨lavt nok¨ trykk... Skulle lade 1 kg, og det gjorde den det.. Men over 5500 steg trykket til rundt 1,5. Dette var jo ikke noe særlig da dette var en orginal 2,5 liter 24v med 9-1 i komp og 98 oct.

 

Da det ble brukt større wg . kunne den gå helt ned i 0,8 bar.. Ble mappet med maks effekt på 1,04 bar etterpå. Men greiene her var det at ladetrykkskurven var helt lik før og etter...helt opp til 5500

Edited by jusf4fun
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er meg du spør så kan jeg si at det er av samme grunn som man skifter avatar, signatur, oppsett, bil osv. Man kan/bør/må tilpasse "tingene" etterhvert som omstendighetene forandrer seg over tid.

 

hvordan fikk du skifta nick??her Hjelper det jo ikke å snakke med admins

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...