Jump to content

Bremsepapirer På Std 4wd Motor Med E-46 Turbo 803dyser


PukkelRygg

Recommended Posts

"Spissen" på venstrer side av toppen av dreiemomentet er "litt kvass". Dreiemomentkuren er flat og gjevnt avtagende. Maks effekt er på hele 6400 o/min.

 

Dette tilsier at dette ikke er E46 eller E50 og hvis vi holder oss i Garrett / Neticsleiren så synes jeg at dette peker mer mot en GT turbo, men det er veldig vanskelig å si når man ikke vet hvor "lett" eller kortvarig dette pullet var.

1.hehe der tar du feil.

 

2.dette bekrefter det eg har trudd heile tida.

3.kjetil vi må få mappet ein motor med krx 400 so vi kan samenligne so dette blir heilt optimalt.

4.prisen på den turboen som er brukt her i forhold til krx 400??ka koster ein krx 400??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Pukkelrygg: Ved livemap av T35 ar 0.63, -34 acturator, portet topp m/ mekaniske løftere, omslipte org.kammer, grå 403 dyser, RS500 ic, 3" eksos, 200 lavkomp etc etc.

Hvor mye tror du jeg kunne fått utav min da?

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

1.hehe der tar du feil.

 

2.dette bekrefter det eg har trudd heile tida.

3.kjetil vi må få mappet ein motor med krx 400 so vi kan samenligne so dette blir heilt optimalt.

4.prisen på den turboen som er brukt her i forhold til krx 400??ka koster ein krx 400??

 

 

 

svare på nr 4 jeg 11500 og det var en god pris noe pelle bekreftet

 

For å gjøre det litt mer forvirrende eller kanskje oppklarende, så har jeg lagt KRX400 grafen til Morten J bremset på 1.3bar og "ukjent" turbo bremset på 1.5bar oppåhverandre.

 

Pelle: stemmer at jeg ikke har fått testet/mappet bilen til Morten J enda, og håper (og regner) at når det blir gjort at vi kan få frem en bedre grafe.

Ang. pullet så varte det ca like lenge som for Morten J sin bil, jeg tar ikke akkurat tiden når vi sitter å mapper;-)

 

 

 

he he festelig at jeg tippet rett :lol: og ennå mer festelig å se de to grafene over hverandre når men tenker på hvor dritt pelle syns denne turboen er .

krx 400 er jo hårfint tidligere men likt etterhvert og denne turboen er jo et mye rimligere alternativ

og jepp ser jo det er 0.2 bar forskjell i trykk

Edited by to far gone

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

På samme måte som Husnes har også jeg byttet nick. Det er selvagt ikke snakk og å gå i dekning når jeg gjør det på en så åpen måte at DU er den første som finner utav det. Jeg noterer med at du enda en gang velger å vise fingen til 3500 brukere her inne. Hadde trodd at du forstod at dette er usmakelig siden du har hatt slik avatar før, og fjernet det. Med din nye signatur så ser vi at du mener at du bedre enn alle oss andre, så da er det vel ikke så rart at du utrykker deg på denne måten enda en gang.

 

"And we know that people don´t change, do they?"

 

Har du noen kommentarer som er at interesse eller betydning i forhold til denne tråden da, eller sliter du fremdelses så mye med fortiden som du gir uttrykk for. Det vil i kunne overskygge for nye impulser og vil være synd for deg.

 

EDIT.

 

Som så TYPSIK for deg så klarte du ikke engang å gjøre dette rett heller. Jeg har skiftet nick til RS 1000, hvor vanskelig kan det være! Du får begrense deg til å stå å pisse på (alle) andre. Dét ser du ut til å beherske.

 

ka koster ein krx 400??

 

Hva koster en E46 da?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

ka e vitsen å skifte nick? :huh:

 

Hvis det er meg du spør så kan jeg si at det er av samme grunn som man skifter avatar, signatur, oppsett, bil osv. Man kan/bør/må tilpasse "tingene" etterhvert som omstendighetene forandrer seg over tid.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

å skifte bilde og signatur er en ting, men nicket er jo litt annerledes å skifte, har du noe å skjule? B)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

å skifte bilde og signatur er en ting, men nicket er jo litt annerledes å skifte, har du noe å skjule? B)

 

Næh! Kunne bare tenkt meg en bil med egenskaper til å følge opp navnet RS 1000, det er ikke værre enn det.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

På samme måte som Husnes har også jeg byttet nick. Det er selvagt ikke snakk og å gå i dekning når jeg gjør det på en så åpen måte at DU er den første som finner utav det. Jeg noterer med at du enda en gang velger å vise fingen til 3500 brukere her inne. Hadde trodd at du forstod at dette er usmakelig siden du har hatt slik avatar før, og fjernet det. Med din nye signatur så ser vi at du mener at du bedre enn alle oss andre, så da er det vel ikke så rart at du utrykker deg på denne måten enda en gang.

 

"And we know that people don´t change, do they?"

 

Har du noen kommentarer som er at interesse eller betydning i forhold til denne tråden da, eller sliter du fremdelses så mye med fortiden som du gir uttrykk for. Det vil i kunne overskygge for nye impulser og vil være synd for deg.

 

EDIT.

 

Som så TYPSIK for deg så klarte du ikke engang å gjøre dette rett heller. Jeg har skiftet nick til RS 1000, hvor vanskelig kan det være! Du får begrense deg til å stå å pisse på (alle) andre. Dét ser du ut til å beherske.

Hva koster en E46 da?

9600kr med baklokk...

Link to comment
Share on other sites

liker det jeg ser:) da blir det e46:)

 

Valget ville jeg gjort på bakgrunn av motoroppsett. Her ble det brukt 100% standard 4wd motor, da med 4wd eksosmanifold og det hjelper betraktelig på å få nm/hk fra "relativt" lavt turtall.

 

Dersom du har en 2wd manifold, så kunne du jo ta en titt på bremsegrafen til Asil_1986 eller Jørgen K (vedlagt under).

Dette er jo en turbo som er "større" (E-50), men gir enda en bra og sterk motor nede: ca 385nm@3250rpm.

Asil_1986 sin motor er/var 100% orginal og hadde gått 180.000 (nå passert 202.000km uten å spare på kruttet!), Jørgen K hadde ca 2mm neddreide stempler og kina-kopi av 2wd manifolden.

Bilen med mest moment var den som hadde den orginale 2wd manifolden/motoren (Asil_1986: 579nm). Begge bremset på 1.8bar ladetrykk.

Dersom man skal sammenligne grafer, husk at de kan ha forskjellig inndeling;-)

 

 

Edited by PukkelRygg
Link to comment
Share on other sites

Pukkelrygg: Ved livemap av T35 ar 0.63, -34 acturator, portet topp m/ mekaniske løftere, omslipte org.kammer, grå 403 dyser, RS500 ic, 3" eksos, 200 lavkomp etc etc.

Hvor mye tror du jeg kunne fått utav min da?

 

Pukkelrygg: Har du noen ca peiling på hva jeg burde kunne hente ut? Og hadde jeg tjent mye på å få den livemappet?

Lader 2,1 BAR på T35'en. Noen andre turboer du kunne anbefalt istede for mere effekt?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

åssen turbo var dette? over til et annet spm, ved livemap av motor med t34 .63 turbo (også kalt t35?), uporta topp men resten overhalt, hva effekt vil du tro dette klarer? rs500ic, 3" eksos, siemens 599cc osv..

 

Ikke lett å svare på dette. Men på de motorene som vi har bremset med f.eks e-46, e-50, t34/35 som har hatt 100% standard motor,så ser det ut til å begrense seg i overkant av 400hk (uavhengig av turbo).

Når vi skrur opp ladetrykket på rulla, og sørger for at den har nok bensin og at tenning er under kontroll, så ser man hvor man ender og hva motor+turbo gir. Jeg vil derfor ikke si at din motor/turbo klarer 400hk, det vil eventuellt vise seg.

Når ladetrykket er på 1.8bar og passert 400hk på standard motor, så er de fleste fornøyde.

Synes selv at 400hk/530nm++ på standard motor er bra.

 

Effekt varierer fra motor til motor, ingen er like, men med livejustering på rulle så skulle man nok få tatt ut topp effekt og ikke minst få turboen til å spinne igang så tidlig som mulig og en fin og bred momentkurve (dette kommer selvfølgelig ann på turbo/motoroppsett valg) ;-)

Tiden man har på rulla har selvfølgelig mye å si. Nå sist hadde vi 4 biler som skulle justeres(+en som skulle bremses), og vi hadde under 2,45timer på oss, tid på rulla koster penger slik at dette er jo opp til hver og en hva man ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Pukkelrygg: Har du noen ca peiling på hva jeg burde kunne hente ut? Og hadde jeg tjent mye på å få den livemappet?

Lader 2,1 BAR på T35'en. Noen andre turboer du kunne anbefalt istede for mere effekt?

 

Det er jo vanskelig å si, uten å ha sett hva som befinner seg på chipet som sitter i ECUen din.

Har du bremsegrafe på bilen din på det ladetrykket du kjører, for da er det nok lettere å si noe om hva som kan gjøres?

Dersom chip er satt opp til å ha maks ladetrykk på 1.82 bar, dvs.at tenning/bensin etter dette er likt og man lader 2.1bar så er ikke dette alltid heldig for motoren (kommer ann på hva tenningen er satt opp på), da er det bedre å lage et nytt chip med annen inndeling opp til det ladetrykket du maks skal kjøre med.

Link to comment
Share on other sites

Står en 400chip fra Jenspeed i den. Usikker på om det er en "standard" 400chip, eller om den er forandret på i ettertid.

For jeg kjøpte den ikke av Jenspeed.

 

Har bremsepapir på den på 352hk på bakhjulene.

Men vet ikke hvor mye ladetrykk det ble kjørt på.

Forrige eier sa det var rundt 1.7 BAR, men jeg er ikke sikker.

Og den ble bremset med en annen chip og L1 hjerne da.

Er vel absolutt det beste å få satt opp en ny chip med ønsket ladetrykk på etc. da?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

1.hehe der tar du feil.

 

2.dette bekrefter det eg har trudd heile tida.

3.kjetil vi må få mappet ein motor med krx 400 so vi kan samenligne so dette blir heilt optimalt.

4.prisen på den turboen som er brukt her i forhold til krx 400??ka koster ein krx 400??

 

 

Punkt 2: Jeg er med, vet jo hvor vi kan gjøre dette (mappe på rulle) til en ok pris, så da er det bare for deg og få tatt med kroppen din over hit, og få tak i en med en slik turbo.

 

 

Står en 400chip fra Jenspeed i den. Usikker på om det er en "standard" 400chip, eller om den er forandret på i ettertid.

For jeg kjøpte den ikke av Jenspeed.

 

Har bremsepapir på den på 352hk på bakhjulene.

Men vet ikke hvor mye ladetrykk det ble kjørt på.

Forrige eier sa det var rundt 1.7 BAR, men jeg er ikke sikker.

Og den ble bremset med en annen chip og L1 hjerne da.

Er vel absolutt det beste å få satt opp en ny chip med ønsket ladetrykk på etc. da?

 

Jenspeed grå dyse chip er jo brukte av mange gjennom tidene. Ser man tilbake så var jo et grådyse oppsett opprinnelig: T-34/t-35 turbo, 7,2:1 i komp, 3bar map, gruppe a toppakning, og bosch 403 gråe dyser.

Dersom det er det "Jenspeed" chipen du bruker som jeg tenker på, så er svaret: JA.

 

Justerte/mappet en bil sammen med TEF for en stund siden, den hadde std. motor, std. downpipe og std. 4wd intercooler, noe som begrenset effekten (og er ikke anbefalt på dette ladetrykket).

Men hadde standard Escort Cosworth turbo med -31 wastegate.

På 1.8bar hadde den:

3250 rpm @ 350.0 nm

4157 rpm @ 498.9 nm

Edited by PukkelRygg
Link to comment
Share on other sites

9600kr med baklokk...

 

KRX 400 leveres med dyr actuator som alene er priset til over kr. 2000,-

 

Javel? Hvor da?

 

http://www.schanche.com/

 

http://www.krbtrading.no/turbonetics/cms/35

 

http://www.jenspeed.no/

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva syns du om resultatene da RS 1000? Som forventet? Hadde trodd det skulle vært litt bedre jeg, etter hva du har sagt?

 

Det er diverse ute å går her synes jeg. Hvis det er resultatene på motoen med den turboen som har E46 kompressor du mener, så kan det se ut som om det er noe hardere spool up enn forventet og dette skylder jeg på pukkelrygg sin mapping, :D selv om vi for øyeblikket ikke vet hvilken turbin det er som driver denne kompressoren.

 

Turboer som går under fellesbenevnelsen "E46" går i kombinasjon med alt fra standard T3 turbinhjul og hele veien opp til Steg 5 A/R 0.82

 

Som tidligere nevnt her går motoren med orig. komp og 4x4 manifold og motoren er i motsetning til mange andre også mappet på rulle. Sammenligner man E46 kurvene med T34 kurvene fra bremsetrffet hos Polly så ser man med én gang hvor treg denne E46 kompressoren er.

 

Ja, resultatet er som forventet og jeg holder fast på det som ble postet tidligere.

 

Det interessante er om pukkelrygg har prøvekjørt de to bilene som får kurvene sammenlignet i tråden her.

 

Hva synes du da?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er diverse ute å går her synes jeg. Hvis det er resultatene på motoen med den turboen som har E46 kompressor du mener, så kan det se ut som om det er noe hardere spool up enn forventet og dette skylder jeg på pukkelrygg sin mapping, :D selv om vi for øyeblikket ikke vet hvilken turbin det er som driver denne kompressoren.

 

Turboer som går under fellesbenevnelsen "E46" går i kombinasjon med alt fra standard T3 turbinhjul og hele veien opp til Steg 5 A/R 0.82

 

Som tidligere nevnt her går motoren med orig. komp og 4x4 manifold og motoren er i motsetning til mange andre også mappet på rulle. Sammenligner man E46 kurvene med T34 kurvene fra bremsetrffet hos Polly så ser man med én gang hvor treg denne E46 kompressoren er.

 

Ja, resultatet er som forventet og jeg holder fast på det som ble postet tidligere.

 

Det interessante er om pukkelrygg har prøvekjørt de to bilene som får kurvene sammenlignet i tråden her.

 

Hva synes du da?

 

Jeg har kun prøvekjørt E-46 Escort Cosworthen da vi mappet denne først langs vei, for å spare tid på rulla, så jeg kan ikke si noe om den ene eller andre går bedre.

(Escorten er jo 4wd, Morten J sin bil husker jeg ikke)

 

Men, spesifikasjonen på motoren til Morten J, er jo ikke "helt" standard, han kan sikkert legge ut sin spesifikasjon her, eller i krx-400 tråden;-)

(Mener at han hadde 2wd manifold, og med 4wd manifolden så vil jo den bli en del raskere i bunn (mest trolig), men som sagt jeg er ikke helt sikker på spec han kjører med nå!)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...