Jump to content

Bremsepapirer På Std 4wd Motor Med E-46 Turbo 803dyser


PukkelRygg

Recommended Posts

Escort Cosworth standard 4wd motor, rs500ic, 3" eksos, Bosch 803(grønne) dyser, gruppe a toppakning, 3bar map.

 

P8 ECU mappet tenning/bensin.

 

Resultat:

352.4hk @ 6339 rpm

485.0nm @ 4421 rpm

 

Ved 4000 rpm er det ca: 417nm og 232hk! Og 400nm fra ca 3920rpm til ca 6000rpm.

 

Da er det bare å tippe på hvilken turbo som ble brukt;-)

 

 

Edited by PukkelRygg
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

er vel en t-3 garret da? eller du kan jo bare si det hehe

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Det kan umulig være KRX400 med de kurvene der.

 

Samme som denne bare med høyere trykk og bedre tilpasset chip?

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?act...st&id=11892

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan umulig være KRX400 med de kurvene der.

 

Samme som denne bare med høyere trykk og bedre tilpasset chip?

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?act...st&id=11892

 

Litt vanskelig å svare på da jeg ikke vet hvem sin motor du gav link til, heller ikke hvilket ladetrykk det ble kjørt etc..

Er det et annet sted her det står?

 

Uansett hva mener du om grafen da, momentregister etc (ladetrykk som nevt 1.5bar)?

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å svare på da jeg ikke vet hvem sin motor du gav link til, heller ikke hvilket ladetrykk det ble kjørt etc..

Er det et annet sted her det står?

 

Uansett hva mener du om grafen da, momentregister etc (ladetrykk som nevt 1.5bar)?

 

Neida, jeg vet det. :)

 

Det er en originalmotor med IRX450 og noe mindre enn 1,5 BAR trykk om jeg husker rett.

 

Kurvene ser stabile ut og det ser ikke ut til at det er noe som "butter imot". Dreiemomentet faller jevnt etterhver som motorturrtallet stiger pga begrenset fløde i motoren "og kammene". (Ja, det blir feil, men du vet hva jeg mener.)

 

Jeg synes at kurven er for kort så jeg mener at denne turboen er for "stor" til resten av motoroppsettet slik det fremstår nå. Man må enten få det til å lade tidligere eller man må få rettet opp momentkurven slik at man kan dra høyere turtall.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Neida, jeg vet det. :)

 

Det er en originalmotor med IRX450 og noe mindre enn 1,5 BAR trykk om jeg husker rett.

 

Kurvene ser stabile ut og det ser ikke ut til at det er noe som "butter imot". Dreiemomentet faller jevnt etterhver som motorturrtallet stiger pga begrenset fløde i motoren "og kammene". (Ja, det blir feil, men du vet hva jeg mener.)

 

Jeg synes at kurven er for kort så jeg mener at denne turboen er for "stor" til resten av motoroppsettet slik det fremstår nå. Man må enten få det til å lade tidligere eller man må få rettet opp momentkurven slik at man kan dra høyere turtall.

 

Det er en "litt mindre" turbo enn IRX450 på en 100% standard motor, synd man ikke ser rpm på IRX450 grafen.

 

Ligner ikke kurvene "litt" på (har ikke program for å legge de over hverandre her): denne bremset på ca 1.3bar.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er en "litt mindre" turbo enn IRX450 på en 100% standard motor, synd man ikke ser rpm på IRX450 grafen.

 

Ligner ikke kurvene "litt" på (har ikke program for å legge de over hverandre her): denne bremset på ca 1.3bar.

 

Jo det var veldig likt, men slik jeg oppfattet det så var det jo div. saker som kunne/burde/skulle vært endret på Zakspeed sin som ville forbedre oppladingen.

 

Hvis dette er en KRX400 da må jeg spørre: "Hvor mange sekunder varte det pullet som gav dette resultatet?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

"Spissen" på venstrer side av toppen av dreiemomentet er "litt kvass". Dreiemomentkuren er flat og gjevnt avtagende. Maks effekt er på hele 6400 o/min.

 

Dette tilsier at dette ikke er E46 eller E50 og hvis vi holder oss i Garrett / Neticsleiren så synes jeg at dette peker mer mot en GT turbo, men det er veldig vanskelig å si når man ikke vet hvor "lett" eller kortvarig dette pullet var.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre det litt mer forvirrende eller kanskje oppklarende, så har jeg lagt KRX400 grafen til Morten J bremset på 1.3bar og "ukjent" turbo bremset på 1.5bar oppåhverandre.

 

Pelle: stemmer at jeg ikke har fått testet/mappet bilen til Morten J enda, og håper (og regner) at når det blir gjort at vi kan få frem en bedre grafe.

Ang. pullet så varte det ca like lenge som for Morten J sin bil, jeg tar ikke akkurat tiden når vi sitter å mapper;-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ang. pullet så varte det ca like lenge som for Morten J sin bil, jeg tar ikke akkurat tiden når vi sitter å mapper;-)

 

Hehe, trodde kanskje at dere hadde noe på video for studere hvordan instrumentene oppfører seg på rullen og sammenligner dette med hvordan det tar seg ut langs vei. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre det litt mer forvirrende eller kanskje oppklarende, så har jeg lagt KRX400 grafen til Morten J bremset på 1.3bar og "ukjent" turbo bremset på 1.5bar oppåhverandre.

 

Pelle: stemmer at jeg ikke har fått testet/mappet bilen til Morten J enda, og håper (og regner) at når det blir gjort at vi kan få frem en bedre grafe.

Ang. pullet så varte det ca like lenge som for Morten J sin bil, jeg tar ikke akkurat tiden når vi sitter å mapper;-)

 

 

 

vil si de der var like , men ser jo at det er forskjellig trykk

 

når kommer du med hvilken turbo det er da ?

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

 

studerer en kurvene så ser en at krx400 er litt tidligere og samtidig ikke detter så mye mot maks turtall og dette på en krx400 som ikke er livemappet. Nå vet vi jo at det er vanlig å få vesentlig bedre kurver når en mapper så blir veldig overrasket dersom dette er krx400 og en har fått dårligere form på kurvene.

 

gleder meg til å få greie på hva det er. :D

Edited by tommy w

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

studerer en kurvene så ser en at krx400 er litt tidligere og samtidig ikke detter så mye mot maks turtall og dette på en krx400 som ikke er livemappet. Nå vet vi jo at det er vanlig å få vesentlig bedre kurver når en mapper så blir veldig overrasket dersom dette er krx400 og en har fått dårligere form på kurvene.

 

gleder meg til å få greie på hva det er. :D

 

Begge disse to bilene peeket det samme antall bar før ladetrykket detter nedover til 1.3bar og 1.5bar. Dersom den ene wastegaten er litt tregere tilbake en den andre, så gir jo den mer ladetrykk før den blir "stabil" på 1.3/1.5bar. Så å sammenligne dette direkte blir jo vanskelig, hadde det vært samme motor, kun byttet turbo og brukt samme wastegate etc.. så hadde man enkelt/direkte kunne sammenlignet disse.

 

Helt enig ang. livemapping og det er mye vi kan teste på krx400 før vi sier at slik blir det.

 

Bilen som ble mappet er det 803 Bosch grønndyser på, eieren ville gi seg med justering dersom den passerte 350hk. Jeg kunne ha lagt på mer tenning fra 1.3bar ladetrykk og 4000rpm, men når eier sier det er nok, så er det nok;-)

Link to comment
Share on other sites

åssen turbo var dette? over til et annet spm, ved livemap av motor med t34 .63 turbo (også kalt t35?), uporta topp men resten overhalt, hva effekt vil du tro dette klarer? rs500ic, 3" eksos, siemens 599cc osv..

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

armani: bør klare 400

 

pelle: Hehe, trodde kanskje at dere hadde noe på video for studere hvordan instrumentene oppfører seg på rullen og sammenligner dette med hvordan det tar seg ut langs vei.

 

Hva nytte gjør dette? i 90% av alle cosworth'er henger målerne etter. så hva hjelper dette? jeg byttet 4 ganger før jeg fikk noe som var riktig, og da stod det wolf på nr 4!!!

Edited by jusf4fun
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...