Jump to content

RUSTPROBLEMER - Er det kjente rustproblemer på Focus Mk l?


BKaz

Recommended Posts

Nå galvaniserer jo ikke Ford bilene sine på samme måte som VAG, og derfor er de da også noe mer utsatt for rustangrep. Har bl.a en -95 Scorpio som har rust i hjulbuer mm av den grunn, og er derfor vár for rustproblemer på andre Forder også. Med unntak av underkant av dører og slikt, er det noen steder man bør være særskilt oppmerksom på når det gjelder Ford Focus? Jeg tenkte da spesielt på Mk 1, dvs den som kom i 1998, men spørsmålet er også aktuelt for senere utgaver.

 

Denne Ford-konstruksjonen er jo fhv moderne, og man skulle tro at ingeniørene hos Ford viet problemet en særskilt oppmerksomhet mtp den negative oppmerksomheten merket fikk gjennom hele 90-tallet, bl.a pga dette problemet. Hørte rykter om at karosseriet var del-galvanisert, men har foreløpig ikke truffet noen som kunne si hvor/hvordan. Derfor lurer jeg på om de kom i mål? Og om ikke, hva kan man gjøre for å redusere sjansen for å få problemer i ettertid?

 

Anbefales Tectyl eller Tuff-Kote Dinol f.eks? Eller er det en annen type rustbehandling som er bedre?

 

mvh

BKaz

Link to comment
Share on other sites

Takker.

 

Hørte forresten i dag at de nyere Fordene (dvs inkl Focus) hadde galvaniserte dører, men at det ikke var noe tilsvarende på resten av karosseriet. Nå vet ikke jeg hvor lenge rustgarantien gjelder, dvs om den gjelder på 98- og 99-modellene ennå, men dette er det kanskje andre som vet? Og da fortrinnsvis på de bilene som ikke allerede har vært inne til etterbehandling, siden Ford vel for noen år siden allerede fikk skiftet ut en del problemdører.

 

Btw, kanskje dette er en ide: http://www.antikorr.no/

 

mvh

BKaz

Link to comment
Share on other sites

12 år på rust

 

Takker.

 

Kjøpte meg en Ford Focus i dag. Null rust og HELT strøken. Eieren var 88 år og hadde hatt den siden den var ny. Og pusset den med sølvpuss hver dag siden han kjøpte den, virket det som. Beste bilkjøpet jeg noen gang har gjort, tror jeg. Gått bare 23.000, ikke så galt for en -99 modell...? :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg var på Bilia i Oslo på onsdag for å få sjekket rusten på min 2000 mod Focus. (førerfør, bakluke og litt i buene) Det virket som ikke de var så veldig intereserte i å ta dette på noe 12 års-garanti av en eller annen grunn. Han som sjekket bilen sa at siden den hadde gått langt (160 000) og var så gammel(!?) så var det nok ikke sikkert denne rustgarantien kunne dekke dette. Noen her som kan si noe om dette? Venter telefon fra de på mandag.

Focus (2006)

Focus (2000)x

Sierra (1990)x

Citroen BX Millesime (1992)x

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på Bilia i Oslo på onsdag for å få sjekket rusten på min 2000 mod Focus. (førerfør, bakluke og litt i buene) Det virket som ikke de var så veldig intereserte i å ta dette på noe 12 års-garanti av en eller annen grunn. Han som sjekket bilen sa at siden den hadde gått langt (160 000) og var så gammel(!?) så var det nok ikke sikkert denne rustgarantien kunne dekke dette. Noen her som kan si noe om dette? Venter telefon fra de på mandag.

 

Dra på RS på ensjø, eller en annen ford forhandler som har drevet litt lenger med ford. Da får du nok et annet svar.

Link to comment
Share on other sites

Ang det med 12 års garanti på rust, må ikke da bileier ha den innom "rustkontroll" en gang i året ellerno sånt for å få slikt dekket på garanti?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

05´ Ford Focus 2.0 sport 16v 150hk

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Link to comment
Share on other sites

problemet var limet / fuge massen . De byttet blandings forholdet i massen uten og prøve ut det . Flere enn ford - Merc - BMW - Renault og andre lider .

Massen forandrer struktur og suger vann , samtidig som den "sliper" på platene .

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset Mondeo Power, får se hva jeg gjør etter tilbakemeldinga på mandag. Fint å høre hvis det er noen andre som har erfaring på området her og!

Focus (2006)

Focus (2000)x

Sierra (1990)x

Citroen BX Millesime (1992)x

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke hørt noe fra de til i dag så ringte i stad for å høre og skal få telefon i morra. Forhåpentlighvis. Virker som det gikk mot garanti-løsning da.

Focus (2006)

Focus (2000)x

Sierra (1990)x

Citroen BX Millesime (1992)x

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hørte ikke noe fra de denne uka heller så jeg ringte i dag og da var jo selvfølgelig han jeg skulle ha tak i opptatt så fikk beskjed om at han skulle kontakte meg. Har ikke hørt noe enda så går vel litt ut i neste uke før jeg får noe svar tipper jeg. Dårlig dårlig.

Focus (2006)

Focus (2000)x

Sierra (1990)x

Citroen BX Millesime (1992)x

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Etter 2 mnd har jeg endelig fått tak på han som tok bilder av Focusen. 12 års rustgarantien min dekker delvis min rust, type innvendig.

Har nå klaget til Ford Motor Norge, og vil ha all rust fjernet på garantien. Han sa det manglet rustkontroll en gang i 2005 dvs. forrige eier av bilen.

Dette skal jo ikke gå utover meg.

Høres ut som bs, avventer nå svar fra FMN!

Link to comment
Share on other sites

Etter 2 mnd har jeg endelig fått tak på han som tok bilder av Focusen. 12 års rustgarantien min dekker delvis min rust, type innvendig.

Har nå klaget til Ford Motor Norge, og vil ha all rust fjernet på garantien. Han sa det manglet rustkontroll en gang i 2005 dvs. forrige eier av bilen.

Dette skal jo ikke gå utover meg.

Høres ut som bs, avventer nå svar fra FMN!

Det er jo akkurat deg det går utover jo, Ford kan ikke ta skylden for at forrige eier ikke fulgte deres prosedyrer for og beholde garanti. De driver jo en butikk, ikke veldedighet ;)

Vet man at det er problemer med ting som dette så er det jo tydeligvis noe man bør sjekke opp i før man kjøper bruktbil.

Link to comment
Share on other sites

begge, mener jeg da. Eier skal følge opp service-intervallene, verksted skal utføre rustkontroll.

 

 

De er bliott strengere på utfylling av service hefte i senere tid, for å få dekning på rusta. Vi har en egen avd, som driver med dette, i og med at vi selger Mazda også, så har vi mye rust der og, som er mye værre steder en Ford. Massevis av Mazda 6, som skiftes hele bakskjermer på

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...