Jump to content

Oljekjøler til Sierra Cosworth


Cosworth Racing1

Recommended Posts

Noen som kjører med oljekjøler på Sierraen..? Hvor er denne isåfåll plassert..?

Tenkte å kjøpe nå, men litt usikker på hvor jeg skal sette den. Hadde egentlig tenke å sette den rett over viften, dvs bak intrecooleren, men blir kanskje litt for lite luftgjennomstrømning der..? :unsure:

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Guest cossy88
Noen som kjører med oljekjøler på Sierraen..? Hvor er denne isåfåll plassert..?

Tenkte å kjøpe nå, men litt usikker på hvor jeg skal sette den. Hadde egentlig tenke å sette den rett over viften, dvs bak intrecooleren, men blir kanskje litt for lite luftgjennomstrømning der..? :unsure:

sett den foran intercooler

Link to comment
Share on other sites

Guest cossy88
Er det plass foran den da når jeg kjører med stor cooler..? Eller nå det skjæres vekk noe for å lage plass..?

Jeg kjører større enn stor og jeg har plass..

Link to comment
Share on other sites

Guest cossy88
Ok. Men må noe skjæres i da eller har du bare skrudd den fast i noe..? 16 rader du kjører med..?

Lager feste i alu, skjærer ikke i noe, har 25 rader 330mmx194 mener jeg.er ikke sikkert du trenger så stor.

Edited by cossy88
Link to comment
Share on other sites

Guest cossy88
cossy88: Mye effekt har du beregnet for kjøleren da? :)

Skal ikke banne på at det var den kjøleren jeg har, mulig den jeg har er større, husker ikke... 1000hk

Link to comment
Share on other sites

se gjennom prosjekttråden til ford-racong. han satte den nedetil venstre bak fanger ved luftehull..

 

Takker for tipset:) Så den, måtte bare leite leeeeenge gjennom den tråden først.. hehe..

Men noen som vet hvor stor kjøler som treng egentlig for cirka 550 hester? Eller bare å kjøpe størst mulig for å kjøle mest?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

termostat på cossi er tull, jeg gjorde den bommerten at jeg hadde dette tidligere, resultatet blei sprekt motorblokk. Dette da blokka ikke er glad i over 100 graders olje temp og mye trykk.

 

Min mocal termoblokk åpenet ved 100-105 graders olje temp. dvs. at jeg likesågodt kunne kjørt uten olje kjøler.

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

for guds skyld få termostat på oljekjøleren, ellers tar det EVIGHETER før du får varm olje, en slik på 80 grader er jo perfekt

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Min og skulle påpnet på 80 grader, men gjorde ikke det...;) skummel og kostbar feil.

Jeg kjører med 8 liter olje på motor,big wing, stor olje kjøler, seperat filterholder, ingen olje termostat. motor har ca 70-80 grader etter 5-10 min. med rolig kjøring.

 

Smak og behag med eller uten termostat, kjører du ikke på bane har du ikke behov for annen kjøling en den orginale.

 

Kjører du på bane så hold deg unna termostat, den kan koste deg dyrt...

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Min og skulle påpnet på 80 grader, men gjorde ikke det...;) skummel og kostbar feil.

Jeg kjører med 8 liter olje på motor,big wing, stor olje kjøler, seperat filterholder, ingen olje termostat. motor har ca 70-80 grader etter 5-10 min. med rolig kjøring.

 

Smak og behag med eller uten termostat, kjører du ikke på bane har du ikke behov for annen kjøling en den orginale.

 

Kjører du på bane så hold deg unna termostat, den kan koste deg dyrt...

 

Men er det ikke fare for at det blir for varmt da hvis du ikke har termostat..? Alle sier du må ha termostat og en sier du ikke må ha.. hehe..

Er jo bare å få sjekket om den åpner på 80 grader også før den taes i bruk.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Men er det ikke fare for at det blir for varmt da hvis du ikke har termostat..? Alle sier du må ha termostat og en sier du ikke må ha.. hehe..

Er jo bare å få sjekket om den åpner på 80 grader også før den taes i bruk.

 

Er ikke greia med å kjøre uten termostat at da bruker den oljekjøleren hele tiden, kontra med termostat begynner den å bruke oljekjøleren når olja passerer termostat-temperaturen?

Har vel ikke noe å si på hvor varmt det blir etter kjøleren er i bruk? Eller tar jeg feil? :)

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...