Jump to content

2.8 k-jet


17m rs V6

Recommended Posts

hvor mye kan jeg lade på min 2.8? er originalt efi, men bygges om til k-jet. spec er, nye std lagre i topp og bunn, forsterka bolter i topp og bunn, har enkle forsterka toppakkninger, men tenkte å montere dobble, fast road kam, std kamdrev, topper skal lett portes, grove grenør, hona syl, nye stempelfjører, olje kjøler, electromotive xdi fordelerløs tenning. hadde tenkt å montere en eaton m90 kompressor, og kansje en intercooler. har bredbandslamda også. har datasprut også, men har gitt det opp, så blir k-jet heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
???

Det originale K sprutet leverer til 230-240 hk som tilsvarer rundt 0,6 BAR på en originalmotor. Hvis motoren trimmes med kam og portede topper, da oppnås denne effekten med lavere ladetrykk.

Du bør vurdere ett tilleggsprut.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Steialdermekk! :lol:

Lenge siden jeg har hørt om dette!

Har vært med på å bygge et par motorer med dette, så har et par tips(om jeg husker alt da, er jo snart 20 år siden :blush: )

Bygde en 2,8 med mengdehuset fra en MB 450 med to blendede utganger, styretrykksventil fra Volvo turbo(den er progresiv) og jeg mener vi brukte dyser fra Saab eller Volvo(turbodyser).

Brukte også mengdehus fra en MB 280 (twincam 185hk) på en motor men denne var singelturbo.

Begge gikk bra men selfølgelig så var dette hjemmemekk og ble aldri bremset så hvor mange hester dette ga vet jeg ikke!

MB 500 har vel sikkert mer å gi men den er KE-jetronic, men mulig mengdehuset kan brukes.

Tidligere Porshe 911 turbo hadde jo også K-jet, men dette har jeg aldri prøvd, men prøv du da vel!

Link to comment
Share on other sites

Steinaldermekk ja, men ikke mange bildeler er noengang blitt omtalt som "ultrapålitelig" slik som K-jetronic er blitt.

Rundtom her går det en Volvo med T4 turbo og dobble k-jetronic sprut og oppsettet funker greit det. Lader foreløpig 1,3 - 1,5 BAR og skal forhåpentligvis G-måles i nærmeste fremtid.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

har brukt orginale innsprutet som det er. kun kobblet til kaldstart dysa på trykkbryter. og kjørt med std comp og motor på 1.2bar.

 

med et gammelt granada turbokit ombygget for xr4x4 jeg hadde. brukte tenningsenker fra micro dynamics. ems6 fungerte bra,

 

men tok stempla til slutt likevell. så med 0.6-07 er mere safe.

 

er først når du lader v6 med 1bar+ du får kjenne hva denne late anker motoren er god for. har kappkørt med mye forskjellige biler.med mere hk en det jeg hadde.og likevel gitt bra resultater.

 

på 0.7bar med t3 turbo,med ar84 turbin. gjekk den glatt side om side med en 2.0cosw med nybremsa 319hk. først da 4giret på v6 var igang. seg den seg forbi. moment:)))

 

 

hvis du monterer tileggdyse nå, så monter den før gasspjeldet for å få fordelt bensina riktig utover. selve innsuget er dårlig laget.

 

så plasseringa av kaldstart dysa er nok ikke optimal for syl 6. den som alltid får minst bensin.

 

fjerner du lokket på luftfilterboksen.eller skjærer av så du har igjen ramma med clipsa.så bruk kn filter innsats. og den får enklere tilgang på luft.

 

noe av grunnen til k-jet blir så treg på turbo. mengdeskåla løfter seg for trekt, og det gis for lite suppe i starten. med tileggdyse så får du alt igang med en gang.

 

og på turtall vil skåla løftet seg høyt opp. så den fyller på nok suppe da.

 

er beste løsningen.på org innsprut. billig effektivt. har og brukt 2 tileggdyser ,. 0.2 og 0.7bar på en bil.

 

bruke wideband lamba å følge med. :)

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg BR. Kost på deg noen kroner og kjøp et tilleggssprut. Mener du får et bra et fra 3-4000 kr!! Gjør du dette om til besparelse av å bytte "sprengt" motor, innkjøp ny motor + arbeidstiden samt "gøyfaktoren" av den extra effekten, så er lite penger!

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

har du montert motoren. om du bruker kompressoren. så fungerer den nok på trimkammen og.,

 

men som sagt. sku du helst hatt en egen custom cam laget for kompressor med lite overlap.

 

nesten bedre å bruke en 2.8efi kam da i motoren din. da den er ganske lat. enda latere en k-jet kammen.

 

så tror jeg hadde vurdert dette. men er motoren sammen. hadde jeg kasta på kompisen å prøvd ut.

 

Frofix:)

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...