Guest 2wdCosworth88 Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Hei... Hører mange setter på en sånn justerbar ventil(BLEEDVENTIL) mellom kompressorhuset på turboen, og opp til actuatoren??? Noen som kan forklare meg virkemåten på dette, eventuelt en link til ei tegning på dette oppsettet??? Er dette kun for å justere ned ladetrykket eller??? Hører det er mange som sier du får ladetrykk raskere og tidligere med denne??? Mulig det bare er tull det jeg har hørt men, ble litt forvirret... Selv på min så har jeg bare en slange fra kompressorhuset og rett opp på actuatoren..... Takker for svar....
Sierra RS Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 (edited) det er bare en liten justerbar ventil som slepper ut luft (letter på trykket) som går til actuatoren (styretrykk). den senker trykket som går inn til actuatoren slik at actuatoren "tror" at det lades mindre enn det egentlig gjør. derfor åpner actuatoren litt senere (v/høyere ladetrykk) som resulterer i høyere ladetrykk. se på det som en "vannkran", samme funksjonen.den er for å øke ladetrykket. jeg har en på min bil. funker bra. Edited January 22, 2008 by Sierra RS -coupè ist-bmw 525i-cbr 600x-sedan dohc
bige Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 så lenge du kjører med standard chip funker den ikke .......og kjører du uten amal tilkoblet går bilen meget dårlig - da du får feilmelding som gjør att du ikke får full efekt ..
Sierra RS Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 (edited) på cossi ja. ventilen funker, men motorstyringa begynner å tulle fordi du endrer ladetrykket. trenger vel chip og kanskje 3bar map hvis du skal skru opp en del.amalventilen er vel en slags bleedvalve bare elektronisk? styrt av motorstyringa, eller tar jeg feil her? bige jeg har ist. Edited January 22, 2008 by Sierra RS -coupè ist-bmw 525i-cbr 600x-sedan dohc
kh turbo Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Bruker du kulekran fra f.eks. fra turbo xs, så vil du få bedre respons, man får tidligere ladetrykk en å kjøre direkete fra turbo til actuator. På ei kule kran med forspenn(fjør) ligger fjøra og holder igjen trykket til det ønskede trykket nesten er oppnådd, kjører du trykket direkte til actuator, begynner den og løfte lenge før ønsket trykk er oppnådd, og wg vil pulse/blø for tidlig(bla. pga eksos trykket) ergo mister ladetrykk for tidlig. Her er det mange som har mye kjørbarhet å hente i motoren sin. 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200
Furre Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Alternativet er jo elektronisk ventil som greddy, hks osv.. Er jo billigere med en bleed eller fjør belasta ventil men resultatet blir bedre med elektronisk.. 88 Sierra cosworth 2-wd
Sierra RS Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 (edited) ja. det er en fin ting. men jeg tror jeg skal gå over til elektronisk boost controller. så pleier denne funksjonen å være innebygd. også kan jeg styre alt innenifra. også er det litt kjipt at ladetrykket synker litt igjenn ved høye turtall, ved bruk av bleed ventil. dette kan også løses ved bruk av elektronisk boost controller. men det koster jo litt for det da. edit: too late Edited January 22, 2008 by Sierra RS -coupè ist-bmw 525i-cbr 600x-sedan dohc
Escort RST WRC Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Jeg har ingen problem med at ladetrykket synker på turtall.Har ikke stilt litt feil forspenn du da? Eller har liten turbo? Med min T35 stg.3 lader den 2 BAR+ hele veien 7500rpm+ Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
a.cosworth Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Jeg har ingen problem med at ladetrykket synker på turtall.Har ikke stilt litt feil forspenn du da? Eller har liten turbo? Med min T35 stg.3 lader den 2 BAR+ hele veien 7500rpm+Har du en slik? http://cgi.ebay.co.uk/NEW-ROVER-220-420-62...1QQcmdZViewItem Der du kobler den "lille" mellom hus og acu. Videre en slange inn til selve "ventilen"? Så justerer du inne?-Arne '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv...
Guest 2wdCosworth88 Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Hmmm... Jeg har 270chip, og 3 barsmapsensor, blå dyser, kjørt på 1,1 bars ladetrykk, men dette har falt til 0,9 ved høyt turtall...kjører med orginal turbo t3...... Er sierra sedan cosworth det er snakk om....
Jonny.B Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Hmmm... Jeg har 270chip, og 3 barsmapsensor, blå dyser, kjørt på 1,1 bars ladetrykk, men dette har falt til 0,9 ved høyt turtall...kjører med orginal turbo t3...... Er sierra sedan cosworth det er snakk om.... hmmm,3bars map og 270 chip hørest skummelt ut,vil tro motoren din går magert. Prosjekt Electric orange Cossie
Escort RST WRC Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 (edited) egO Posted Today, 13:18 Har du en slik? http://cgi.ebay.co.uk/NEW-ROVER-220-420-62...1QQcmdZViewItem Der du kobler den "lille" mellom hus og acu. Videre en slange inn til selve "ventilen"? Så justerer du inne? -ArneJeg har ikke justering inne i bilen.Kjører med en sånn her: Edited January 22, 2008 by Escort RST WRC Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Sierra RS Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Har du en slik? http://cgi.ebay.co.uk/NEW-ROVER-220-420-62...1QQcmdZViewItem Der du kobler den "lille" mellom hus og acu. Videre en slange inn til selve "ventilen"? Så justerer du inne?-Arne jepp. har en sånn. tipper at jeg har litt slakt forspenn. så skal stramme den opp litt og se hva som skjer. turboen skal være stor nokk. har fått stabilt 1,1 bar med en litt for stram actuator. så det skal ikke være det. var når jeg passerte 0,9 at den duppa ned ved turtall. den er grunn justert til 0,55. -coupè ist-bmw 525i-cbr 600x-sedan dohc
Guest 2wdCosworth88 Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 hmmm,3bars map og 270 chip hørest skummelt ut,vil tro motoren din går magert. Hmmm... Tror ikke det, for den ryker svart vaffal.... Men skal kjøre med nytt oppsett til sommeren uansett, 400hk"Jenspeed chip", 3"Mongoose, 500IC, 3102 Siemens dyser, 3 barsmap, Grp A toppakning, ARP bolter, skulle nok hatt ny turbo, men kjører med den orginale så lenge den går... Da hadde jeg tenkt til å sette på en sånn justerbar bleed ventil....
Escort RST WRC Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Ja, monter en skikkelig bleed ventil.Kjøp den en Turbo XS kuleventil, disse fungerer skikkelig bra. Min -34 acturator er justert til rett forspenn, allikevel har jeg bare 0,9 BAR uten bleed.Med bleedventilen er det blødd opp til 2,1 BAR. Veldig stabilt trykk hele veien. Kommer til å kjøpe en Turbo XS kuleventil til våren, for å prøve å hente enda på spool up.. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Guest Dre Racing@ Posted January 23, 2008 Posted January 23, 2008 jeg anbefaler den turbosmart ventilen på bildet der. jeg har både xs og turbo smart...
Escort RST WRC Posted January 23, 2008 Posted January 23, 2008 Syns du Turbosmart'en som jeg har er bedre enn Turbo XS sin kuleventil?Har fått anbefalt av flere å prøve Turbo XS sin kuleventil for kanskje å få tidligere spool up..Har fullt trykk rundt 4100omdr. nå, kanskje litt over... Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Guest Dre Racing@ Posted January 23, 2008 Posted January 23, 2008 den turbosmarten på bildet det er en kuleventil jeg har fullt trykk på 3200...
Verstingen Posted January 23, 2008 Posted January 23, 2008 den på bilde er kuleventil ja. eg og har sånn og synest den virker veldig bra! hadde en billig bleed ventil tidligere ,men den var veldig u stabil og vanskelig og stille inn til ønsket trykk! ESCORT COSWORTH 94. MOD . Solgt Ford Focus RS 2010 Mod . "enten du tror du kan,eller du tror du ikkje kan.....så har du rett" HENRY FORD !
Escort RST WRC Posted January 23, 2008 Posted January 23, 2008 Åja, okay.. Kjøpte den brukt jeg, så vet ikke så mye annet om den enn at den skal fungere veldig bra..Hørte ikke noe kule som lå inni den når jeg rista på den.. Slik en gjør på Turbo XS sine kuleventiler.. Dre Racing: Hvilken turbo har du da? Jeg har en T35 stg.3 A/R. 0.63. Verstingen: Jepp, har virket veldig bra til nå.Er veldig nøyaktig, og selv på høyt trykk (2.0 BAR+) så ligger trykket heeelt stabilt Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Guest Dre Racing@ Posted January 24, 2008 Posted January 24, 2008 Hørte ikke noe kule som lå inni den når jeg rista på den.. Slik en gjør på Turbo XS sine kuleventiler.. Dre Racing: Hvilken turbo har du da? Jeg har en T35 stg.3 A/R. 0.63. Du hører kula i XS ventilen for di du kan slakke fjæra helt ut slik at kula ligger løst.men den må strammes til for at det skal funke! men TS sin funker best og lettest og justere. Jeg har turbonetics E46 A/R. 0.48.lader 0.5 ved 2500!
Escort RST WRC Posted January 24, 2008 Posted January 24, 2008 Okay, prøvde å slakke fjøra helt av på min før jeg monterte den, og hørte ikke kula allikevel.Men da vet jeg det Ja, selvfølgelig må den strammes for å fungere Såpass ja, det er ikke dårlig Må se til våren igjen hvordan spool up blir på min, når alt er på stell Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Guest Dre Racing@ Posted January 24, 2008 Posted January 24, 2008 gåkke å slakke den så kula blir helt løs da vettu.. hehe
Escort RST WRC Posted January 24, 2008 Posted January 24, 2008 Hehe, ja vet jo det nå da Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now