Jump to content

L1 vs L8


Turboterje

Recommended Posts

ECU types used in Sierra (RS) Cosworth:

All type of Sierra (RS) Cosworth use a Weber Marelli type of ECU (Engine Control Unit or motormanagement) however, these ECU's have changed over the years as demands grew and computer technology improved.

Although, as far as known, all ECU's use the same connector pin-out (und thus can be electrically interchanged) one can not use for instance the latest ECU on the earliest Cosworth. This is because the ECU is fully "tuned" to the engine characteristics which have dramatically changed over the years. The latest ECU's also use input from several additional sensors which are not available in older models.

Here is an overview of ECU's used and how to recognise them:

 

Level 1:

Used on the RWD hatchback RS Cosworth, has 64Kb of memory. Can be recognised by the mounting flange on the front face and a yellow CO adjustment screw.

Level 6:

Used on the RWD sedan (RS) Cosworth, has the same capabilities as the level 1 model but uses totally different electronics. That's why Level 1 and Level 6 chips can not be interchanged.

Can be recognised by the mounting flange on the front face (like the Level 1) and a white CO adjustment screw (Level 1 has a yellow one).

Level 8:

Used on the 4x4 sedan (RS) Cosworth, has twice the memory storage capacity (128Kb instead of 64Kb) as Level 1 and Level 6. That's why chips can not be interchanged.

Level 8 was available in 2 type since the engine in the 4x4 was available with and without hego-sensor (i.e. with and without catalytic convertor).

Can be recognised by not having mounting flanges and a green or red label with WD48.08.

The one with the green label and second code IAW048/01 is for the catalytic convertor (US83) model.

The one with the red label and second code IAW048/02 is for the non catalytic convertor (15/04) model.

It is uncertain if units/chips can be interchanged between red and green types/engines.

There are also Weber Marelli P8 (no flanges, white label IAW48/P8) and Ford EECIV (totally different from Weber Marelli, central bolt to hold connector) ECU's around. These are however only intended for use on a Escort RS Cosworth but you might find them in some motorsport Sierra's (RS) Co

Link to comment
Share on other sites

Ja, så sant du bytter om de 2 ytterste ledningene inn på TPS kontakten. Den med 3 ledninger inn på gasspjeldsensoren.

 

Er fullt mulig å hente ut 400hk på hjula uten datasprut..

 

 

Men ville vel gått for L8 da egentlig.

Bedre minnekapasitet, kan få bedre chip'er, mer nøyaktige.

Og lambda-styring.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg får tak i en billig hjerne, så er det vel mye billigere enn datasprut..

Men fins det bare en type l8 hjerne?

 

Finnes to typer, med og uten lamda..

Link to comment
Share on other sites

L8 med labda er mere sikker og kjøre med - da du har lambdan som hele tiden måler om "bilen" går for tørr - brenne stemper .... eller for mye ... spyler stempel veggene for olje ... der av problemer ..

P8 er mye bedre og bruke enn L8 da den gir 15 sek over boost

Link to comment
Share on other sites

okey, så jeg kan bruke vingebil nettet på l8 hjerne!?

Men er det egentlig mye å tjene på å gå ifra l1 til l8?

Skal prøve å få ut 380-400 på hjul uten datasprut... noen som har trua?:P

er vel mer den som mapper enn ECUen som bestemmer effekten.

 

er vel de som har godt over 500 hk med L8 med stor suksess.

 

men som sagt mapperen er viktigere enn sprutet

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

Folk har jo svart på det da!

 

Meg bekjent er de kun to-tre som har utstyr til å livemappe orginalsprutet i Norge. En i Bergen, et firma i Østfold og "pukkkelrygg" her på forumet!

 

Hvis du bruker søkefunksjonen så kan du sitte i timevis å lese div informasjon! Ligger masse om dette temaet her på forumet!

Link to comment
Share on other sites

Folk har jo svart på det da!

 

Meg bekjent er de kun to-tre som har utstyr til å livemappe orginalsprutet i Norge. En i Bergen, et firma i Østfold og "pukkkelrygg" her på forumet!

 

Hvis du bruker søkefunksjonen så kan du sitte i timevis å lese div informasjon! Ligger masse om dette temaet her på forumet!

 

Det er nok litt flere enn det, og flere blir det visst også

Link to comment
Share on other sites

Er fullt lov å spørre :)

 

Med co-skrue kan du justere inn AFR/blanding på tomgang.

Altså hvordan blandingen skal være når den ligger på tomgang uten belastning.

Er kjekk å ha mtp. EU-kontroll (avgasstest) f.eks.

Er en fordel å kunne justere tomgangs-co.

 

Kan noen levere/lage chip til L6/L8, kan de helt sikkert levere/lage chip til P8 også :)

Pukkelrygg her inne leverer verfall chip til P8, har nettopp handlet en fra han og montert på ei venninne sin Esc Cos.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...