Jump to content

Panser riller på focus ST


Recommended Posts

Våren nærmer seg i Trøndelag å det er på tide å gjøre klar ST`n.

 

Fikk ideen om å montere riller på panseret tidlig i vinter, å fikk nå ånden over meg til å gjøre det ferdig!

 

Kunne gjort det enkelt å fellt opp i uorginale glassfiber riller, men vil at det skal se så originalt ut som mulig, derfor den "litt" mere utfordrene jobben med å sveie inn hele falsen der rillene er skrudd fast!

 

Kjøpte meg et sierra panser i januar av en meget hyggelig kar her på forumet. "Garnes racing" var så behjelpelig at han tok sitt nysolgte panser, kappet ut området rundt rillene, pakket det i Smartpost pakke og sendte det til meg. Takk skal du ha :)

 

Bilder fra jobben steg for steg. utkapping, tilpassing, innsveising, sparkling og finsliping.

Skal nå grunnes, slipes og lakkeres.

 

Ser at Ford nå har kopiert ideen min på den nye RS`n som kommer.. ^_^ he he

 

26032008052.jpg

26032008054.jpg

26032008053.jpg

26032008055-1.jpg

26032008056.jpg

26032008057.jpg

26032008058.jpg

 

 

punktet bare få punkt om gangen samtidig som jeg avkjølte med en våt fille for å unngå at det "slår seg"

 

 

26032008051.jpg

 

27032008060.jpg

29032008062.jpg

Edited by cortinamkIIIcossie
Link to comment
Share on other sites

Hvordan gjorde du med rillene? Er ikke ST panseret mer "rundt" en Cossie panseret? Måtte du bøye og tøye? :lol:

 

Stemmer det. Men løste det med å varme dem med IR lampe før jeg formet og avkjølte dem.

Heldigvis har Ford vært litt "late" å kunn laget første og siste rille som matcher profilen som ligger i sierra panseret. Resterende er helt flate. Derfor ble det kunn plastarbeid med dem etter at formen var der. :)

Link to comment
Share on other sites

mye jobb med å holde panseret rett? det vrei seg ikke i varmen med sveisinga?

 

Går forholdsvis bra hvis man er forsiktig med varmen. Små punkt rundt omkring med masse kjøling underveis, så har man ganske god kontroll på plata :)

 

 

Hva er den grønne "guffa" du har på der, syregrunning, hvilken type/merke ?

 

Det er et tynnt lag med glassfibersparkel for å tette ev porer i sveisen. Har gått i fella en gang før med å forsøke å tinne sveise skjøtene på panser, å det gikk den veien både høna og hanen sparker :P

Link to comment
Share on other sites

Dette blir fint!

 

Men til ettertanke! hadde det ikke blitt finere med Escos riller?

 

Bare et inspill...

 

Takk for det! :)

For min egen del synes jeg ikke det har blitt finere, da hadde jeg nok brukt de istede ;)

Men bra vi alle har litt forskjellig smak, om ikke hadde det blitt mange like biler...

Edited by cortinamkIIIcossie
Link to comment
Share on other sites

har du bilder av ferdig lakka?

Edited by mr_scorpio

1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w
1977 Ford Granada 2,3L Automatic 
1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD
1998 Ford Explorer 4,0

Link to comment
Share on other sites

oki. var sånn ca. jeg tenkte du gjorde. men har prøvet det trikset å bruke f.eks. våt svamp å kjøle ned hvert sveisepunkt for å unngå at det slår seg. men for meg så ble det uten hell. det slo seg mindre enn uten nedkjøling, men det slo seg en del for det.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...