Jump to content

Forskjeller på 16v cosworth toppene?


Guest grillHatt

Recommended Posts

Guest grillHatt

Det finnes vell 3 forskjellige typer topper, rød, blå og grønn. Hva er forskjellen på disse og i hvilke bilmodeller kom de?

Link to comment
Share on other sites

Guest grillHatt

Takker for raskt svar =)

 

Noe effektforskjell på disse da? kun toppene til 4x4 som hadde hakket flere hester eller?

Link to comment
Share on other sites

204 hk på rødtoppen...men cosworth sier selv at ingen av cosworth rødtoppene ble levert fra fabrikk under 218 hk...204 er en avgifts grense..så det ble skrevet den effekten i alle papirer.

220 hk i grønn topp

224 i blå topp

og 227 i den siste t25 versjonen av escort cosworth

Link to comment
Share on other sites

204 hk på rødtoppen...men cosworth sier selv at ingen av cosworth rødtoppene ble levert fra fabrikk under 218 hk...204 er en avgifts grense..så det ble skrevet den effekten i alle papirer.

220 hk i grønn topp

224 i blå topp

og 227 i den siste t25 versjonen av escort cosworth

Begge utgavene av Escort Cosworth har 227 orginalt ;)

Link to comment
Share on other sites

4x4 med rød topp har 220 hk

 

L8 hjerne med rød lapp

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

4x4 toppen har ikke "ører" for turbodemper. den har uttak for olje til turbo - på turbosiden midt på, ikke avhengi av uttak fra blokka. forbrenningskammerene på 4x4 toppen er avrundet og "glatte", iforhold til den koniske formen 2wd toppen har. i tillegg er forbrenningskammeret i 4x4 toppene mindre enn på 2wd, noe som gir høyere kompresjon. kammene på 4x4 og 2wd er forskjellige mtp lengde, hvem som er korte og lange husker jeg ikke. tror vanntemp-sensoren er plassert et annet sted enn 2wd, men fant ikke noe bilde i farta.

 

styringer, løftere og ventiler, tetninger, retainere og fjører er like i alle orginale røde, grønne og blå topper.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

mener å huska at 4x4 kammen er 5mm lengre enn 2wd ?

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

4x4 toppen har ikke "ører" for turbodemper. den har uttak for olje til turbo - på turbosiden midt på, ikke avhengi av uttak fra blokka. forbrenningskammerene på 4x4 toppen er avrundet og "glatte", iforhold til den koniske formen 2wd toppen har. i tillegg er forbrenningskammeret i 4x4 toppene mindre enn på 2wd, noe som gir høyere kompresjon. kammene på 4x4 og 2wd er forskjellige mtp lengde, hvem som er korte og lange husker jeg ikke. tror vanntemp-sensoren er plassert et annet sted enn 2wd, men fant ikke noe bilde i farta.

 

styringer, løftere og ventiler, tetninger, retainere og fjører er like i alle orginale røde, grønne og blå topper.

 

er vel samme kompresjon på 2 og 4wd fordi om forbrenningskammeret er mindre på 4wd toppen.4wd har mere utfresing på toppen av stemplet noe som gir samme kompresjon.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rabbit

Er det ikke forskjell på kjølekanalene og?

Mener 2wd har et avlang hull langs hele bredden på forbrenningskammeret mens 4wd har to hull i hver ende,..hvis noen skjønner

Link to comment
Share on other sites

d bler vell sakt at 4wd toppen har ein bedre flow en 2wd toppen, men eg meine og ha hørt någe om at viss ein 2wd topp bler forma/porta i kammeret bler den best av di 2?

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Guest cossy88
Innvendig sett er det visst mange forskjellige typer, sa Jens Hanestad. Ikke store, men dog forskjeller. Mener det var 91 grønn topp som han likte best..

Sierra 4x4 grønntopper med serie nr 0643 er de beste i følge Jens ja...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Rabbit

DSCF0061.jpg

Her ser vi en tidlig 2wd topp, legg merke til kjølekanalene.

 

DSCF0062.jpg

I midten ser vi en senere 2wd topp, denne bruker bolter med større skiver, slik som alle 4wd toppene bruker. Legg merke til kjølekanalene

Til høyre en 4wd topp

 

2wd motorer av de siste produksjonstallene, hadde topplokksbolter med store skiver og kjølekanaler lik 4wd toppene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er det ikke sånn at Rs500 toppen skal ha litt større porter en standard vingebil?

 

Har også hørt at det skal være litt tykkere gods i den.

 

Hvordan er det med termostathus? kan en bruke 4wd termostathus på 2wd og omvendt?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...