Jump to content

v8 i taunus?


Guest Ford For Life

Recommended Posts

Guest Ford For Life

hva må til for og få en v8 ned i en taunus???

drevet å sysla litt med den tanken og funnet ut at vist ingen gjør det så er det på tide så..

blir det mye kutting å kapping i skjermbuer å div inne i motorrom????

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford For Life

nei gidder ikke noe turbo tull å tenkte siden det er kunn karosseri som er taunus så bør det jo gå berre bære bruan framme som ska brukes

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford For Life

tåler i det hele tatt taunus vekta av en feit v8 motor??? tenker på når den byner å brøle så blir det jo noen fæle krefter ute i sving....

Link to comment
Share on other sites

du får trøkke`n helt baki torpedoen, spe på med noen lettere topper og innsug og drite i luksusen da veit du, blir vel ikke så mye tyngre enn cologne v6 da? noen racer i svinga blir det vel ikke, men kan vel kjøre litt rattlås-racing i stedenfor. go tur

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford For Life

hva er liksom en bra gasser på en 5,0 v8???

størelse 600cmf 750cmf eller større...

ser at sierra xr8 har en på 750cmf men den har bare 220hk jeg får en på 450hk

det blir foresten en 302 boss....

 

tengte jeg skulle gjøre som en annen på forumet her har gjort med en mk3 cortina...

bygge om til coilovers men jeg skal beholde stiv aksling da...

sett på en med 8,8" diff til mustang hehe blir litt pes men veil nokk gå...

 

 

 

foresten tror ikke det blir bare ratlås racing med maks senk å coilovers hehe..

Link to comment
Share on other sites

hva er liksom en bra gasser på en 5,0 v8???

størelse 600cmf 750cmf eller større...

ser at sierra xr8 har en på 750cmf men den har bare 220hk jeg får en på 450hk

det blir foresten en 302 boss....

 

tengte jeg skulle gjøre som en annen på forumet her har gjort med en mk3 cortina...

bygge om til coilovers men jeg skal beholde stiv aksling da...

sett på en med 8,8" diff til mustang hehe blir litt pes men veil nokk gå...

 

 

 

foresten tror ikke det blir bare ratlås racing med maks senk å coilovers hehe..

 

 

 

 

syns du skal tenke seriøst på hvor mye penger du skal bruke på dette ?

v8 i taunus er for tung det samme er v6 bilen blir ikke bra og kjøre :wacko:

og bruke man for eks 60k vil man jo gjerne ha et resultat som kan noe annet enn og kjøre rett fram ??

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford For Life

ja masse positive svar ja hmmm

 

har foresten regna litt på detta å det blir ikke kostende mer en 59926kr for motor

girkasse

cluch

forgasser

på ford racing eneste som gjenstår nå er jo bare frakt å tull så blir det bra....

får jo ikke starta på dette her før i juli en gang på grunn av militæret :angry:

men skal snart i gang med og bestille deler

Link to comment
Share on other sites

he,he.. Hadde en 77` taunus stv for en del år siden. Stod ufrivillig å spannt på flatmark og kom ikke av flekken på glatt føre, og det med en 1,6 motor som ikke veier stort. Ikke for å være negativ, bare som en illustrasjon på hva du kan vente deg med v8`er i bilen..

 

En annen ting, skal du ha skilter så kan du nok glemme coilovers. Biltilsynet vil aldri godkjenne det.

 

Når du skal være den første til å gjøre noe nytt, så husk at det alltid er en god grunn til at ingen har gjort det før, uten at jeg skal undervurdere dine evner. Men et slikt prosjekt med en Taunus begrenser seg veldig selv..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford For Life

har selv hatt en taunus 77mod faktisk men sedan med 2,0l så jeg kjenner pluss å minus med bilen meninga er å kun bruke den som gatebil alså sommer bil..

jeg har ikke store planer om å godkjenne bilen men hadde vert morsomt å fått det til å virkelig vise folk at det er mulig men vil først og fremst bare prøve og se hvordan det blir hva som skjer med styringa og vei grep.

blir jo også noe tyngre i ræva når jeg får inn en t5-kasse 9" mellomaksling og 8,8" bakaksling med sperre har jo fortsat tanken bak så jeg får jo litt vekt hehe

bli vel kansje nøtt til og legge på noen lodd etter vert men den tid vil vise

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH

Trur ikke du skal ta den utregningen så høytidelig.. Bygge bil koster altid 3 dobble av hva du finner ut når du surfer rundt på nettet :) så fremst det skal gjøres litt skikkelig da..

 

Grunnen til min teori om jesus bil, er enkel.. først var det 2.0L med 200hk (som er ganske vanskelig) Så ble det plutselig V8 osv.. Men som sagt hadde jo vært stilig vist det ble noe av..

 

Så du får begynne å handle deler og lage prosjekt tråd med bilder så kommer nok de positive kommentarene !

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford For Life

ja ser den...

hele planen hvar jo i utganspunktet å lage en bil som ingen hadde lagd før men så tenkte jeg på at en 200hk ohc er det ganske mange som har pluss det er jo dyrere en en v8 med 450hk så hvorfor ikke bare prøve med v8ern.. og vist det blir så galt som folk skal ha det til så har jeg fortsatt motoren og girkassa pluss en aksling som tåler en trøkk..

den utregninga var uten frakt og toll men rett fra butikk

Edited by Ford For Life
Link to comment
Share on other sites

OK, hvis vi kan komme oss ned på landejorda litt igjen, så ville jeg lett droppa de planene der.

 

Gå for en brukt motor her hjemme, finn en komplett 302/5,0 gjerne med gearkasse, å begynn der. Få dette på plass med alt av fester, radiator, eksos osv. Når du har fått dette til å funke, å fått det godkjent, SÅ kan du vurdere slike motorpakker du snakker om her.

 

Hvis motoren koster 60-70 lapper, kan du LETT doble det for å få resten av drivverket i en tilstand som tåler den motoren. Start i det små, å jeg tror uansett at du vil bli fornøyd med åssn en "vanlig" 302 vil funke.

 

En slik ombygging er fullt mulig å få til for mellom 15-20 lapper, med motor, gear, bakaksel, radiator, osv, å da har du en bil som kjører fra det meste. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH

Nå er jo ikke 7500$ 60000 lapper da :) men ja som tiligere sagt.. Slutt å post "skryte" ideer her.. men få deg en prosjekt tråd å post bilder av faktisk framgang.. ikke bare jeg har tenkt dette og dette...

Det du gjør nå er mest bare og får folk til å syns du er useriøs 14 åring som snakker om en jesus bil om jeg ikke tar mye feil..

 

Kan jo begynne med å skaffe deg en Taunus å poste bilder av :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford For Life

ja hadde kansje kjøpt meg en taunus vist jeg hadde vert hjemme lenge nok til og kansje få kjøpt en driver i forsvaret i indre troms å bor i indre oppland så er kansje litt vanskelig å få kjøpt noe som helst..

så derfor så finner jeg det jeg skal ha først og kjøper når jeg kommer meg hjem ferdig dimma i juli..

får muligens tid til og kjøpe meg en taunus i uke 20 må bare se om lønna i forsen er høy nok hehe

 

siden det var så mange negative folk her så tenker jeg å prøve meg mer på rådet fra 351rs blir brukt i første omgang

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo smatte litt på denne mens du ligger på kaserna der oppe å drømmer. Dette er fra når jeg satte V8'ern i min Granada, men de samme tingene gjelden for Taunus åsså:

 

 

HVORDAN SETTE V8 I GRANADA ?

 

BAKGRUNN

Hvorfor sette V8 er i Granada ? Tja, hvis du spør dette spørsmålet, er det vel ingen vits for deg å lese videre. Når man tenker på at en bil er bygd som et enormt kompromiss for å tilfredsstille alle behov, er det ikke rart at mange synes at en ”gjennomsnittsbil” som alle andre har, ikke er spesiell nok. Nå finnes det jo mange måter og trinn å modifisere en bil på, men en kraftigere motor er nok høyt på ønskelista hos mange. Å trimme V6 eren, sette i Sierra/ Scorpio Cosworth er jo selvfølgelig mulig, og i noen tilfeller kanskje enklere, men min høyst personlige mening er at dette koster mer enn det smaker. Når det gjelder V8 har du flere alternativ. Du kan sette i en Rover 3.5 liter, som er i aluminium (140kg), og like lett som en 2.0 liter, men denne passer egentlig bedre i en lettere bil, som f.eks. Taunus, da den er mer turtallsmaskin og ikke har så mye dreiemoment. Så finnes det jo Chevrolet smallblock V8. Denne er ca. 30 kilo tyngre enn en Ford 5.0, og har fordeleren i bakkant av motoren, dette begrenser hvor langt bak motoren kommer. Men den har til gjengjeld oljesumpen bak, slik at denne ikke trenger noe, eller lite ombygging (Rover V8 eren er forresten like stor fysisk, som denne). MEN ,et stort men, er jo at disse V8 erene ikke er FORD, hvilket fører oss inn på det beste alternativet, nemlig Ford smallblock V8. Den har fordeleren i framkant, men det er også oljesumpen. Mustang 5.0 fra –79 og fram, og visse Bronco, har dog baksump, slik at denne passer i Granada med ingen, eller lite ombygging. Alle Windsor motorene, fra 221 (3.6l), til 302 (5.0l), er fysisk like store, unntatt 351 (5., som har lengre slaglengde og sylindere, og dermed er høyere og bredere. Vekta her ligger på ca 220 kg (+30kg for 5., mens V6 eren er på ca 160 kg, slik at mellom 60-100 kg vil vekta øke med.

Når det gjelder den beste bilen å begynne med ,vil jeg si en 2.8 med aut. Da får du ventilerte skivebremser og 930 kilos framfjærer + den beste utvekslingen på 3,45, og da jeg liker automatgear, vil dette minske ombyggingen. Denne utgaven vil da med andre ord egentlig ikke behøve modifisering. MEN, disse delene er jo selvfølgelig mulig å skru over fra en annen Granada. I tillegg kan vektøkningen på foraksel minskes ved å flytte batteriet bak, bytte motordeler i aluminium; innsug, vannpumpe, topper osv.

 

FORBEREDELSER

Prøv å få tak i motor så tidlig som mulig. Da får du litt tid til å sjekke opp motorens tekniske data og mekaniske tilstand. Kjøp gjerne motoren med gearkasse, radiator, mellomaksel, eksosrør osv. hvis mulig, da du dermed vet at alt passer sammen. Så fort du vet tekniske data på motoren ; skriv søknaden ! Det værste biltilsynet vet, er at folk kommer innom med en ferdig, fremmed bil. Kontakt med biltilsynet er alfa og omega for en smertefri behandling senere.

 

JOBBEN

MOTOR /GEARKASSE

Måten jeg gjorde det på, på grunn av at jeg måtte bygge om bunnpanna, var å sette kun blokka, med veiv, oljepumpe og gearkassa på plass, så langt bak og ned som mulig, i bilen. Etter å ha laga en mall til bunnpanna, ble den modifisert deretter. Med hel motor og gear på rett plass, kunne jeg lage festene til disse. Så målte jeg opp ny lengde på mellomaksel, og fikk den laget av GKN Unicardan i Oslo. Hvis du fikk med mellomaksel når du kjøpte resten, kan de bygge om denne isteden. Det anbefales IKKE å bygge om den originale, da denne er for svak. Den vil også slite både Hardyskive og opphengslager fort som F..... Bakaksel og drivaksler derimot holder for masse juling.

 

KJØLING

Radiatoren må flyttes fram, og det anbefales å ta vekk hele den originale ”tunnelen” til radiatoren. Dette er forresten den ENESTE modifiseringen av karrosseri som gjøres på hele ombyggingen. Orginalradiatoren var i mitt tilfelle ikke nok, men med en NY original +ekstra olje- og evt. ekstern aut. kjøler kan den muligens holde. Jeg brukte en fra Mercedes 560 aut, som har endel større kapasitet. Med en blanding av orig. og universale radiatorslanger ble denne koblet til. El kjøle vifte ble også brukt, da det er litt trangt. Aut. kjølerøra passet fra V6 eren, og varmeapp. slangene er de originale.

 

ELEKTRISK

På min motor var det stift tenning (nå ombygd til elektronisk), så den originale ble tatt vekk, men hvis motoren har Ford el. tenning, skal visstnok dette passe. Til starteren ble ledningene kortet inn, da denne er på passasjer siden av motoren, samme som batteriet. Temp. måleren monterte jeg ved å borre gjennom V8 giveren, for deretter å gjenge opp til V6. Ved å ta C3 startsperre/ ryggelys bryteren og lage ett feste til denne under gearspaken , ble det brukt den originale el. pluggen til dette.

 

EKSOS

Her kan det brukes originale V8 manifolder. På pass. siden skal nok de fleste utgaver passe, men på førersiden må utgangen være helt bakerst, 45 grader ned. Ellers går den i styrestaget. Herfra kan det kobles til original eksosanlegg for en stille og komfortabel ”sleeper”. Jeg lagde etterhvert dobbelt 2.5 tommers anlegg, og dette er litt av en jobb, spesielt hvis bilen er senket i tillegg. Det fulgte med grenrør til min motor, og disse ble da montert i samme slengen. Disse bør være så tett inntil motoren som mulig for å passe, men jeg vil tro at nyere Mustang (etter –79) vil kunne brukes.

 

DIVERSE

Hvis du har kommet så langt, er resten bare kose jobb. Endel ting passet faktisk rett på; Speedo-viren (fra aut), kjølerør til aut og oljetrykksgiver. Gassviren kunne jeg også utnytte. Det var også flere ting som ble brukt i lett modifisert utgave.

Speedometeret og turtelleren må også kalibreres om, da de viser feile verdier.

 

FERDIG !

Så spørs det om du har gjort leksa di !!! Det hadde ikke jeg. Jeg måtte etterhvert ut med både motor og gear, fordi dette ikke ble sjekket opp tilstrekkelig i forveien. Jeg måtte også oppgradere kjølesystemet osv. osv., Så jeg håper du slipper dette. Så da er det bare å håpe på et vennlig innstilt Biltilsyn, som lar deg kjøre stolt ut med ditt mesterverk, for dette er et morsomt kjøretøy, det kan jeg garantere.

 

Når jeg bygde om min Granada til 351 V8 noterte jeg meg følgende problem og løsninger på disse.

 

Problem / Løsning / Kommentar

1. Motorfester. Ny løsning. Brakett mellom V8 motorf. og V6 traversf. 70 x 70 mm x 4 mm firkantprofil.

 

2. Gearkassefeste. Ombygd. 3 mm plate under orig. travers rettet bakover.

 

3. Mellomaksel. Ny løsning. Ny hel aksel fra GKN UniCardan.

 

4. Bunnpanne. Ombygd. Original V8 bygd om fra framsump til baksump.

 

5. Radiator. Ny løsning. Ny fra Mercedes 560 SEL. flyttet fram 7 centimeter.

 

6. Radiatorslanger.Ombygd. Øvre er originalt den nedre, kortet 10cm. Nedre er universal.

 

7. Reimskiver(veiv/vannp.). Ny løsning. Dreide nye i aluminium.

 

8. Tenning. Ombygd. Original V8 elektronisk tenning.

 

9. Starter. Ombygd. Original V8 med eksternt startrele.

 

10. Bensintilkobl. Original. Passer.

 

11. Eksosanl. Ny løsning. Headers og dobbelt 2,5” med APPLE racing potter.

 

12. Kjølerør aut. Original. Passer.

 

13. Varmeapp. Slanger. Original. Passer.

 

14. Gearspak/kickdownvire. Ombygd. Orig. spak med nytt stag til gearkassen. Nytt kickdown stag.

 

15. Ryggelys/startsperre. Ny løsning. Lagd ny brakett til C3 startsperrebryter for montering på spak.

 

16. Vakum bremseservo. Original. Passer.

 

17. Speedometervire. Ombygd. Original V6 bygd om til C4. Ps speedo. må graderes om.

 

18. Oljetrykksgiver. Original. Passer.

 

19. Vanntemp. Giver. Ombygd. Original V6 giver montert i en ”V8 giver hylse”.

 

20. Dynamo. Ombygd. Original V6 dynamo, med ny festebrakett.

 

21. Servopumpe. Ombygd. Original V6 pumpe, med ny festebrakett.

 

22. Vakummeter. Original. Passer.

 

23. Turteller. Original. Må bygges om til V8.

 

24. Peilepinne mot. Olje. Ombygd. Original V6 m/føler. Lagd nytt rør.

 

25. Gassvire/brakett. Ombygd. Original V8 brakett. Koblet til original vire.

 

__________________

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH
Du kan jo smatte litt på denne mens du ligger på kaserna der oppe å drømmer. Dette er fra når jeg satte V8'ern i min Granada, men de samme tingene gjelden for Taunus åsså:

 

 

HVORDAN SETTE V8 I GRANADA ?

 

__________________

 

Hehe.. utrolig informativt.. men skjønner ikke at du tok deg tid til å skrive posten :D

Men så er jeg kanskje i overkant frekk eller no :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...