Jump to content

Ujevn slitasje på bakhjulene


Thomas.A

Recommended Posts

Oppdaget et lite "problem" nå ikveld på bilen:

- Høyre bakdekk er mye mer slitt enn venstre bakdekk.

 

Bilen er senket 40/40 og jeg har satt på cambershims bak. Riktignok så er ikke camberen helt rett, men mye bedre enn det en gang var. Har kjørt med dekkene siden jeg kom hjem fra påskeferien (nesten nye), men nå så er altså bakdekket på høyresiden utrolig slitt i forhold til venstresiden. Vinkelen er lik på begge sidene også. Har diff fra cosworth 4x4 og har ikke spinni så mye ennå..

 

Tror jeg kanskje hadde dette problemet tidligere i vinter også - høyre bakdekk eksploderte på E18 (slitt vinterdekk). Kjøpte nytt dekk og satte foran, og tok dekket foran og satte dette bak. Så på det dekket som stod på høyresiden idag: For å si det slik, har jeg kjørt 2 km til i påsken, så hadde dette dekket også eksplodert. Helt tynnslitt ned til "nettingen".. Så noe galt er det der bak.

 

Kan det være hjullager? Noen andre tips?

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

Ikke som jeg vet/har sett.

Riktignok var det krødervei og telehiv i påska (over fjellet) og jeg slo nedi en del ganger. Men vi hadde bilen på bukk i påska og de eneste plassene jeg har slått nedi - var eksosanlegget (midten og bak), så ingen merker elller spor på noen andre deler.

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Det kan kanskje tenkes at spissingen ikke ble helt rett da du monterte shimsene. Evt at shimsene ikke har riktig tykkelse foran/bak

Link to comment
Share on other sites

har du hatt 4hjuls kontroll på bilen? Kan være at du feil spissing på det ene bakhjulet ditt som gjør at dekke slittes ut.. Bare en tanke fra min side.. :)

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

Nei, har faktisk ikke hatt firehjulskontroll på bilen siden jeg monterte bakstillingen..

 

Var ute å målte med hyssing/planke nå (ja, jeg vet, ikke noe korrekt mål), men på to meter så var det ingen form for variasjon på dekkene (målt fra under speilet). Så jeg må nok krype til korset og få tatt meg en 4hjulskontroll på bilen nå. Iallefall så finner jeg ut hva som er galt der bak. Tok av dekket idag og det var maks 0.5mm spor igjen på innsiden.. :S

 

Noen som vet hvor man kan firehjulskontroll i Drammen? Noen å anbefale? Pris? Og en plass som ikke har mange dager ventetid?

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er jo nesten naboen til de - men de stengte såklart 1700 idag :(

Skal ringe de i morgen!

 

Hørte med Albjerke også - siden de har åpent til 23 - men de rørte ikke en Ford med ildtang engang! ^^

SnapDrive har ikke tid før tidligst neste tirsdag, så det er utelukket.

 

Får håpe jeg har hellet med meg i morgen.

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

Har du dårlige foringer i bakstillingen? Tenker spesielt på de 2 store ved jekkfestet bak. Er foringen dårlig vil camber og spissing forandre seg under kjøring pga at bakstillingen flekser. Kan så klart også være dårlige bruforinger. Med defekte foringer vil man typisk høre dunkelyder fra bakstillingen når man går av og på gass hurtig flere ganger etter hverandre.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

@dohcboy:

Ja, da er det kanskje håp for meg også! Ringer de så fort de åpner i morgen jeg, så kanskje jeg får time så fort det lar seg gjøre! :D

 

@Truckdriver:

De store foringene bak er gule poly, nesten ikke brukt. Men, de foringene ved brua er orginale. Men, den lyden du sier - dunkelyden: Den opplever jeg av og til når jeg skal kjøre igang fra lyskryss og når jeg rygger.. Men, gjør dette utslag bare på den ene siden? I så fall - er det da kun en foring som er problemet?

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

jeg betalte 850 kroner for firehjulskontroll av scorpioen. 1700 var jo grisedyrt. Dessuten er det jo ingenting å justere på bak der originalt. Man får jo bare vite om vinklene er "normale".

 

*edit: Jeg ville sjekket samtlige foringer bak der. Den ene av de to store foringene, som Truckdriver nevner, var ferdig hos meg og man merka det godt. Så foringene spiller en stor rolle. Dessuten kan det jo tenkes at det er noe hurlumhei med støtdempere/fjærer. Evt. prøv å dra til hjullageret

 

Men du merker altså ikke noe unormalt ved kjøring, og problemet kom sånn plutselig?

Edited by Erik Braseth
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har hørt mellom 1000-1500 her i Drammen. Er smertelig klar over at det er ingen justeringsmuligheter bak, men en slik kontroll ville kanskje gitt meg en pekepinn om hvor ille det står til der. Iallefall siden jeg ikke klarer å se noe som kan være galt.

 

Akkurat nå misliker jeg litt at verksteder stenger kl 1600/1700, skulle gjerne ha funnet meg et døgnåpent verksted! Får ta en ringerunde i morgen, og eventuelt "svinge innom Vestlandet" til helga og skifte bakstilling om jeg finner ut hva som er feil.

 

Når det gjelder de store foringene i bakstillingen, så er disse ganske så nye og de var knallharde da bakstillingen ble satt på, så disse tror jeg at jeg føler meg trygg på.

 

Merker ingen problemer ved kjøring - kun at den "klonker" til et par ganger når jeg kjører på grønt lys/rygger. Problemet kom da jeg skiftet bakstillingen tidligere i vinter (etter å ha ødelagt 2 vinterdekk totalt og 1 vinterdekk som er 2 km unna å bli ødelagt) samt nå et 3 uker gammelt sommerdekk. Trodde det bare var tilfeldigheter de første gangene, men 3 uker på sommerdekket kun kjørt som pendlig er litt drøyt!

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

@Truckdriver:

De store foringene bak er gule poly, nesten ikke brukt. Men, de foringene ved brua er orginale. Men, den lyden du sier - dunkelyden: Den opplever jeg av og til når jeg skal kjøre igang fra lyskryss og når jeg rygger.. Men, gjør dette utslag bare på den ene siden? I så fall - er det da kun en foring som er problemet?

 

Er jo i grunn ikke uvanlig at Sierra og Scorpio er litt skeiv i bakstilling. Men jeg ville sjekket at bakstillingen er i tipp topp stand før 4hjulskontroll. Kan jo være litt skeivhet i polyforingene også. Er jo ikke bare bare å få dratt de til. Jeg har også ver borti att bolten på storforingene kan løsne etter en stund (resulterer i skjevhet på et hjul), men de bruker å sette seg etter ettertrekking. Koster jo ikke mye for polyforinger til bruene fra England da.

På begge Sierraene jeg har hatt var hjulvinklene feil på samme bakhjul, men husker ikke i farten hvilket. Det var orginale foringer med slipp i storforingene på begge bilene under 4hjulskontroll. Dunkelyder kan jo være fra drivverket også, men blir sjeldent like hørbart som dårlige foringer. Vist det er noen foringer som gir etter trenger dette ikke nødvendigvis gi det store utslaget på 4hjulskontroll, men vil gi stort utslaget under kjøring.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vet at jeg må bestille meg gule foringer til resten av bakstillingen også, så det er under planlegging. Alt på understellet ble dratt til i påsken uten at vi fikk strammet noen av boltene (strammet også boltene uka etter jeg statte på understellet).

 

Angående klunkelyden så kom den etter at jeg skiftet bakstillingen, mener jeg har en tråd om det her på forumet også - mistenker enten diffen eller nå foringene.

 

Skjønner at en firehjulskontroll kanskje ikke avdekker de store "vandringene" dårlige foringer kan ha, men det skader vel ikke å prøve?

 

Er egentlig fristet til å kjøre opp til Sogn og Fjordane nå til helga bare for å skifte hele bakstillingen til den 4x4 jeg har liggende. Selvfølgelig ligger den der, men har tilgang på bukk der, så det er iallefall noe.. :)

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

nei nei nei IKKE kjøp gule foringer. KJØP RØDT, POLY RACE ;) viss det er poly sport du har tenkt på så varer dem i 2- 3 år eller ca 100 000 km, har slitt ut ett sett allerede, kjøpte rødt til min andre bil,får ikke stivere foringer enn dem, neste steget blir nylon eller uniball

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

@dohcboy:

Har du en link/pris på røde foringer? Trenger de i bakstillingen unntatt de to store (da disse er så å si nye) :)

 

Kjørte bilen til jobben idag, og fikk følt meg frem på E18 et godt stykke. Skiftet over dekkene slik at det nedslitte dekket er på forhjulet nå (ja, jeg vet - burde hatt nytt dekk). Det jeg kan si, er følgende:

- Når bilen triller i fri/clutchen inne, så er det null vibrasjoner.

- Når jeg gasser hardt, bremser hardt på giret så merker jeg ingen vinrasjoner.

- Men, når jeg gasser svakt/bremser svakt på giret, så merker jeg faktisk en ørliten vibrasjon.

 

Tidligere så har jeg trodd at dette har skyldtes motoren/veien, men kjente altså en liten vibrasjon der bak idag. Ingenting foran på bilen (rattet er helt uten vibrasjoner), så da kommer det nok der bak. Men, er en så liten vibrasjon nok til å la et 3 ukers dekk ta kvelden? Og spesielt siden dette er kun på høyresiden. Venstresiden har jo ingen slitasje..

 

Har muligens fått ordnet meg med firehjulskontroll nå, men spørsmålet er vel om dette blir oppdaget her? Uansett så må jeg ta den kontrollen og uansett så må jeg vel skaffet meg noen foringer.

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...