Jump to content

Ujevn slitasje på bakhjulene


Thomas.A

Recommended Posts

Okei, idag fikk jeg og Peder`n tatt en firehjulskontroll på bilen, men et heller rart resultat. Jeg trodde lenge at bakhjulet spisset utover, men det spisset innover og det var 2 grader forskjell på hjulene bak.

 

Vi fikk sjekket foringene og bendt litt, men kan ikke si at noe ser ut til å være gåent. Heller ser det ikke ut som om noe er skjevt der bak.

 

Noen som har et forslag til hva som kan være riv ruskende galt? Det begynte etter at vi skiftet bakstillingen, slik at det er klart. Hjullager virker også helt ok.

 

Problem 2:

Bakstillingen lager "klonkelyder" som tidligere nevnt, høres godt når man skal ta igang på 1.gir og revers. Forslag?

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

Diff-festene var alle komplette, men jeg bendte ikke spesielt på den (har hatt lyden siden jeg satte på plass bakstillingen). Er litt slarke i begge stikk-akslene, men det er en liten "pirkelyd" i forhold til det man hører ved start. Muligens diffen tar kvelden, men lurte bare på om det kan være en sammenheng her.

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

@cross-box:

Ja, jeg har cambershims montert ja, men det er ikke problemet. Som jeg skrev tidligere, så ble disse montert i påsken som var. Frem til påsken, så ødela jeg 2 dekk der bak og et dekk som nesten ble ødelagt, så problemet var like ille før som etter jeg monterte cambershimsene.

 

Men kan eventuelt diffen være problemet her? Snakket med en som luftet en heller rar tanke etter min mening, men jeg lufter den videre: Kan diffen være i så dårlig fatning at den bremser høyrehjulet hele tiden? Noen som har hørt/opplevd dette før? Diffen er fra en Cosworth 4x4. Når bilen står i friluft og jeg snurrer rundt et av hjulene - så er den litt tung å snurre rundt (kontra en standard 2.0L diff), vet ikke om det kan ha noe å si jeg.

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

Vist diffen er så dårlig at den bremser ett hjul vil du sansynligvis snart få bekrefte det når du skjærer et lager.

Men ettersom at du har diffsperre kommer sikkert noe av tregheten av at du dreier hele drivverket og girkasse når du vrir på ett hjul. Høres mer og mer ut som at bakstillingen er skjeiv. Vist du ikke finner noen feil ved festepunkter og foringer, tyder det vel på at bakstillingen har fått seg en omgang juling. Vist det ikke er noen defekter i bakstilling kan jo en løsnig være å modifisere cambershimsen for å få rett spissing. Eller ta den helt ut og montere uniballs for full kontroll på hjulvinklene. Er ikke så aller værst pris på uniballs fra England.

 

Vist diffen er så dårlig at den bremser ett hjul vil du sansynligvis snart få bekrefte det når du skjærer et lager.

Men ettersom at du har diffsperre kommer sikkert noe av tregheten av at du dreier hele drivverket og girkasse når du vrir på ett hjul. Høres mer og mer ut som at bakstillingen er skjeiv. Vist du ikke finner noen feil ved festepunkter og foringer, tyder det vel på at bakstillingen har fått seg en omgang juling. Vist det ikke er noen defekter i bakstilling kan jo en løsnig være å modifisere cambershimsen for å få rett spissing. Eller ta den helt ut og montere uniballs for full kontroll på hjulvinklene. Er ikke så aller værst pris på uniballs fra England.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kun sammenlignet "rulling av hjul" med den diffen jeg har nå og den orginale som stod på bilen. På den orginale kunne jeg rulle rundt hjulet med lillefingeren så å si, mens den som står på nå, så må jeg bruke en god del krefter for å få det igang.

 

Som jeg tidligere har anmerket - dette med klunkingen i bakstillingen - så er jeg usikker på hva som egentlig er årssken og rota til alt vondt.

 

Har snakket med tidligere eier av bakstillingen, men han hadde ikke noe problemer med denne og slitasjen jeg har. Dette stod på en IST og gikk ganske så greit. Men, han hadde ikke kræsjet den, så jeg tror ikke den er skjev.

 

Har tenkt å se litt på cambershimsene for å få rettet høyrehjulet med to grader, men om dette løser problemet er jeg usikker på. Så jeg har tenkt litt på dette iløpet av kvelden - om hva jeg skal begi meg ut på. Hadde en tulling ringt meg tidligere i kveld og sagt han ville kjøpe bilen - så hadde jeg bare sagt: KOM OG HENT!! ;)

 

Vi kjører opp til Årdal/Sogndal på lørdagen og får skiftet ut alt bak. Har som sagt en bakstilling fra en 4x4 liggende samt diffen til denne. Så jeg skifter ut bakstillingen og titter litt på begge diffene, se om den jeg har liggende der oppe har slitte lammelene og eventuelt skifte disse. Så får jeg se om dette gjør ting litt bedre :) Kanskje jeg sliter jevnt med hjul, uten klunkelyder og annet vissvass? :D

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

Får vel si god bedring til bilen og lykke til til deg ;)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@kimosabi:

Ja, det er de felgene jeg kjøpte av deg! Synes de kler bilen godt! :)

 

Ellers en aldri så liten update på dette problemet her:

Var i Årdal forrige helg og fikk skrudd litt. Foringer på bakstillingen ble sjekket og disse var alle gode. Målte alt på kryss og tvers når den var oppe på bukken uten å finne en skjevhet. Klødde oss lenge i hodet og den andre bakstillingen jeg har liggende - var ikke i god nok stand til å sette på bilen (foringer måtte skiftes og alt burde pusses ned og jobbes med).

Fant ut at vi skulle ta ned diffen og stikkakslene for å sammenligne dette med den andre jeg hadde liggende der oppe. Vel nede, så begynte sammenligningen. Det var et utrolig slarke i diffen som stod på når man holdt bekke stikkakslingene og vridde på diffen. Den var også litt tyngre å vri rundt enn den andre jeg hadde.

 

Løsningen ble at vi skiftet diffen og stikkakslingene, skiftet mansjetter og satt alt på plass. Det var samme utvekslingen på begge diffene (målt med GPS i 30/50/90/140 km/t).

 

Status: Bilen drar litt bedre på samtlige gir, den vrir seg ikke når jeg drar ut f.eks. 3.giret og clutcher til 4.giret og den er stort sett bedre å kjøre. Så det virker som om diffen rett og slett bremset høyrehjulet hele tiden.

 

Nå virker det ikke som om hele problemet ble løst, da det er litt vanskelig å måle slitasjen på bakhjulet. Kjørte ca 50 mil med dekket før vi fikk skiftet diffen og nå har jeg kjørt ca 150 mil totalt med det dekket bak. Jeg har ennå spor igjen og det andre dekket holdt kun 150 mil, så kanskje er problemet løst..!

 

Får se på slutten av denne uka, om dekket har spor igjen eller ikke. :)

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...