Jump to content

Div. spørsmål ang. trimming


Guest grillHatt

Recommended Posts

Guest grillHatt

Skal gå gå til anskaffelse av en cossie vingebil etterhvert, og trimming av motor står på ønskelista så har noen spørsmål siden jeg ikke er så kjent med disse motorene.

Plana er å få bremsa vertfall rundt 400hk og få det holdbart, så regner med det er en del av dere som har noe erfaring og dele her da. Og ikke minst hva dere måtte ut med i kostnader for å få ut noen tall som dette.

 

Hva må/bør byttes? Ting jeg regner med er større IC, turbo, porting av topp, chip, dyser, osv. Kanskje annet grenrør? Sprutet er vell sopass ''vennlig'' at datasprut ikke er et must?

Hvor mye tåler stock innmat og hvor mye trykk kan kjøres på dette? Nå vet jeg heller ikke komp. på disse motorene, men siden det er en turbo motor fra før av så er vel kanskje ikke noe særlig senkling av komp. nødvendig. For om mye kan brukes fortsatt så ser jeg ingen vits i å bytte dette.

 

Og til slutt, drivverket. Har lest at det tåler rundt 350hk, så spørs om noe her også kanskje bør byttes?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Klippet og limt fra ( http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtop...t=0&start=0 ) :

 

Ca. 400hk og ca. 490nm i motor

 

Specs:

200 blokk som er vedlikeholds borret, ny veiv, polerte og vektjusterte råder,

JE lavkomp stempler, høytrykks-oljepumpe, proffportet topp, spesialslipte kammer,

justerbare kamdrev, bygd om til mekaniske løftere, grå dyser, RS500 intercooler,

3" Mongoose eksos m/ 3" bakpotte, Garret T35 Stage 3 Hybrid Turbo A/R 0.63, -34 Acturator, Bailey turbodemper,

Plenum-spacer, ny alu. radiator med nye vifter, Samco-slanger, Gr.A toppakning, ARP-studs etc etc etc.

Bly-bronselager i hele motoren.

Alle pakninger, slitedeler etc. i motoren er byttet ut.

 

Er bremset til over 350hk og 400nm på bakhjulene

 

Alcon 6-paddle clutch.

Dette sier vel litt med tanke på pris osv...... :)

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

100 000 for en motor som har + - 400 hk + en bøtte med nm?? jaja, du bygger jo lett en sånn motor for 50 000

pluss - radiator 6tkr - + ic 6tkr + to plate clutch 12tkr + motor fester 3tkr + svenske innsug xx

summen blir bestandig høyere enn det du ønsker og tenke på , og er du først i gang MÅ du bli ferdig ..

og kan du bygge en motor for meg på 400 hk for 50tkr så ønsker jeg kontakt ...

http://www.suhe-motorsport.de/suhe/cosworth-motor.AT.html

Link to comment
Share on other sites

bige..du regner jammen meg med fete priser også da.og man trenger faktisk ikke ha alt nytt heller.

eg meine...to plate clutch til 12 lapper..man trenger ikke dette for å kjøre me 400 hk.det var jo bare ett eksempel da.

men man må jo først og fremst finne ut hva man vil gjøre med motoren.er mange måter å få 400 hk på.mange som bytter ut deler som man faktisk ikke trenger å bytte ut...da tenker jeg f eks på eksos og innsugs manifold...dette er deler som orginalt holder til langt over 400 hk...org innsprut er også en kostnads bit som gjør at mange kommer opp me dyre bygge priser.

men at en pris på 400 hk bygg kommer på iafall 50000 er jo sikkert.men trenger ikke koste så mye mer enn dette.spørs jo også hvor mye av selve motorbygget man gjør selv.

 

når det er sagt...hvorfor alltid tenke på motor bygg.er det ikke like fett å bygge på resten av bilen da...kjøpe fete bremser foran og bak kanskje..kanskje et justerbart understell..tenker bærearmer og dempere, grommere diff og gir...er masse man kan gjøre uten om å bruke masse penger på en motor som man blir vant me...og så vil man ha enda mer hk.

men ja bare etpar synspunkter her fra min side da:)

Edited by lowman
Link to comment
Share on other sites

Guest -Maverick-

Noen bygger for å få tallet 400,mens andre bygger for 400 ærlige,fungerende og holdbare...

50000,- er et piss i havet når man begynner på en sierra.

 

Min mening er at originalsprutet må du kaste så langt du kan.det skaper ingenting annet enn fortvilelse og høyt bensinforbruk i det lange løp.

Diffen må byttes,quaife eller gripper.

Gearkassen Må byttes eller forsterkes,da den vil knele til slutt.

Alcon Clutch

Ny turbo

Dyser

Bensinpumpe

Motor og girkassefester

Nytt innsug...sånn kan lista fortsette i det uendelige med småting.

 

Bare på denne lista snuser jeg på de 100tusen.uten arbeidspenger.uten å engang begynne på motoren :rolleyes:

 

En overhaling på motor for 15000,- som er det billigste du kommer fra det,pluss en ny intercooler så er 100 streken blåst.

Fortsatt er det myye småtteri du trenger som koster penger og arbeid.Bare spør noen som har prøvd...

Link to comment
Share on other sites

Nesten alt BIGE lister opp her er uaktuelt på et 400hk oppsett, svenskeinnsug, 2 platet clutch osv..

Du trenger kun en standard motor i god stand, portet topp er ikkje et must heller.. på med stor IC, grådyser, passende turbo og LADDA!

 

ARP er et helvetes produkt og bør ikkje brukes før ALT annet har mislyktets.

Link to comment
Share on other sites

Nesten alt BIGE lister opp her er uaktuelt på et 400hk oppsett, svenskeinnsug, 2 platet clutch osv..

Du trenger kun en standard motor i god stand, portet topp er ikkje et must heller.. på med stor IC, grådyser, passende turbo og LADDA!

 

ARP er et helvetes produkt og bør ikkje brukes før ALT annet har mislyktets.

 

hehe,liker holdningen din til ARP :P

Link to comment
Share on other sites

Nesten alt BIGE lister opp her er uaktuelt på et 400hk oppsett, svenskeinnsug, 2 platet clutch osv..

Du trenger kun en standard motor i god stand, portet topp er ikkje et must heller.. på med stor IC, grådyser, passende turbo og LADDA!

 

ARP er et helvetes produkt og bør ikkje brukes før ALT annet har mislyktets.

greit det - ikke ring meg når du ikke får det til på 50tkr . :blink:

alt er mulig på en lørdag - da er alle "besser visser" men aldri har noen innrømt det blir dyrere enn de mente .............

men våknet opp på en mandag med :huh: :wub:

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH

Er da vel liten tvil om at 400 holdbare og ÆRLIGE!! hk koster mer så 50k.. 50k så kan du vel få dem men er vel begrenset hvor holdbar de er da..

Men er jo bare å bygge å ta vare på kvitteringer over ALLE utlegg så får man jo se hva det faktisk koster før alt er på plass.. er jo alle små tinga også som mange ikke tenker på..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bygget motoren til Hansi her på forumet, han har 400+ hk.

 

Helt standar motor med

grp.A topppakning. 1000

RS 500 turbo 12 000

Stor intercooler 3000

Simens 599ccm dyser 2600

"pukkelryggchip" 1500

3 bar map sensor 1200

Standar drivverk og cluch

Innsug med modda "albow" 1200

Biltema høyeffekts coil

 

Denne går og går, ikke noe problem. Og kostet ikke 100 000 å bygge;) 22 500,-

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Guest grillHatt

Takker for fine svar så langt! Glemte å si det at jobben kommer til å bli gjort selv ja, har ca 1,5 år på meg til jeg får igjen lappen jeg mista så må ha noe å drive med.

Ang. sum så har jeg ikke lagt noen plan, kommer ann på hvor mye jeg må betale for bilen. Men en sum på ca 50 er ikke uaktuelt hvis jeg må. Satser på å skaffe det som er mulig brukt.

Slik jeg forstår det så er org. innmat holdbar til 200 ekstra hester? takk for lista kh turbo, slik jeg var ute etter, hva dere andre har bytta og ca kostnad ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest -Maverick-
Jeg har bygget motoren til Hansi her på forumet, han har 400+ hk.

 

Helt standar motor med

grp.A topppakning. 1000

RS 500 turbo 12 000

Stor intercooler 3000

Simens 599ccm dyser 2600

"pukkelryggchip" 1500

3 bar map sensor 1200

Standar drivverk og cluch

Innsug med modda "albow" 1200

Biltema høyeffekts coil

 

Denne går og går, ikke noe problem. Og kostet ikke 100 000 å bygge;) 22 500,-

 

Dette er vel neppe nøkkelen til suksess,men letteste måte å oppnå tallet.

denne bremset? org. drivverk tåler ikke 400 uansett.det er boss alt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Bremset 417 hk og 550 nm på bremse treffet til klubben hos tef.

 

Og hvorfor skulle ikke dette være nøkkelen til suksess?? ikke problem med standar innmat og 500 hk.(på en god uborret motor selfølgelig)

Mange som trimmer og bytter masse dill-dall de strengt tatt ikke trenger å bytte.

 

Er i grenseland for hva 4x4 drivverk tåler ja, men ikke noe har gått i stykker på denne bilen på 1,5 år.

På 2wd er det ikke noe problem med 400hk.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

helt enig med kh......:) er helt utrulig hvor mange bedrevitene det er på dette forumet.....pukkelrygg som lager chipper.å jenspeed som har veldi lang erfaring med cosworth sier at di greier å få ut nesten 450 hk på så å si standar motor.....begrensningene ligger i innsug...kan og være en fordel å dreie ned stemplene litt for å senke kompresjon.....å hva er galt med orginal styreenhet? l8 feks er en kjempebra styreenhet,som faktisk er svært forut for sin tid...med tanke på anti lag,water injection osv...det med at bilen bare bruker my bensin,hører fortiden til....man får faktisk skreddersydde chipper nå,som passer ditt oppsett...motsetning til di gamle chippa som var mer som universal...

har hatt lange samtaler med pukkelrygg (kjetil) han er kansje en av norges dyktiske til å lage chipper til cosworth ivertfall,å han lager safe chipper med tanke på tenningsbank osv....

 

ett motor bygg på rundt 400 hk behøver ikke koste 50 eller 100 tusen hvis man bruker hode litt,å lytter til folk som faktisk har lang erfaring med motorene....

Link to comment
Share on other sites

Guest cossy88

Her var det mye rart ja.. Ikke greit å være trådstarter her med tusen meninger der det meste er helt på jorde etter min mening! Skal jeg si meg enige med noen her så er det "khturbo"... 25 tusen så er mye gjort! At folk mener at man skal bytte diff, gir, sprut osv pga 400hk og ca 500nm er jo latterlig..

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH
Jeg har bygget motoren til Hansi her på forumet, han har 400+ hk.

 

Helt standar motor med

grp.A topppakning. 1000

RS 500 turbo 12 000

Stor intercooler 3000

Simens 599ccm dyser 2600

"pukkelryggchip" 1500

3 bar map sensor 1200

Standar drivverk og cluch

Innsug med modda "albow" 1200

Biltema høyeffekts coil

 

Denne går og går, ikke noe problem. Og kostet ikke 100 000 å bygge;) 22 500,-

 

Bare ett par spørsmål til denne pris lista...

 

Ble ikke denne motoren overhalt ? bly bronse etc ? bare det koster rundt 5000,-

Overhaling av topp sliping av ventiler eventuell porting osv ??

Eksos anlegg da ?

Standard drivverk og clutch holder kanskje på denne bilen, men de fleste jeg kjenner som faktisk bruker bilen tar kveld på det ganske så fort..

Bensin pumpa ? holder den orginale så langt ? Plugger og pluggledninger osv ? alle de små tinga da :)

 

Er ingen besswisser på dette.. men syns bare det var vel billig i forhold til hva jeg vet folk bruker på disse motorene og de gjør det meste selv.. Så er bare litt nysjerrig om den lista kan være helt reel.

 

Og til deg KH som virker som du har god erfaring med disse motorene, hvorfor trenger de så mye laddetrykk for å gå godt ? japse motorer i samme klasse trenger ikke i nærheten samme trykk for si 330hk.. Er det toppen som er trang eller ? Innsug ? Har lurt på det en stund :)

Link to comment
Share on other sites

Bare ett par spørsmål til denne pris lista...

 

Ble ikke denne motoren overhalt ? bly bronse etc ? bare det koster rundt 5000,-

Overhaling av topp sliping av ventiler eventuell porting osv ??

Eksos anlegg da ?

Standard drivverk og clutch holder kanskje på denne bilen, men de fleste jeg kjenner som faktisk bruker bilen tar kveld på det ganske så fort..

Bensin pumpa ? holder den orginale så langt ? Plugger og pluggledninger osv ? alle de små tinga da :)

 

Er ingen besswisser på dette.. men syns bare det var vel billig i forhold til hva jeg vet folk bruker på disse motorene og de gjør det meste selv.. Så er bare litt nysjerrig om den lista kan være helt reel.

 

Og til deg KH som virker som du har god erfaring med disse motorene, hvorfor trenger de så mye laddetrykk for å gå godt ? japse motorer i samme klasse trenger ikke i nærheten samme trykk for si 330hk.. Er det toppen som er trang eller ? Innsug ? Har lurt på det en stund :)

 

Kjøp omsveist 2 wd innsug. Holder til cirka 600 hester. Jens selger det for 1500 kr eller noe deromkring.

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...