Jump to content

Da har jeg endelig fått bremsa cosworthen:D


Furre

Recommended Posts

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Noen som har peiling på hvilken ca effekt jeg har i motor? brukte en formel som sa ca.470hk stemmer dette? må jo være mange som har bremsa motor i benk og så i rulle med orginalt 2wd drivvekr eller? noen som har peiling på hvor mye nm jeg kan ha i motoren?

 

 

du kan nok trygt trekke av 50 hk i driverkstap så har du ca hk du har på hjul

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

da villle jeg ha sett over driverket, for da må det gå veldig tungt rundt.......! :)

 

 

ja høres mye ut men mene det er noe sånt som er tap med så mye hk .

en standar motor for jo ikke så mye tap på drivverk

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

det er hjulene som utgjør største tapet.. bruker du effektmåling på nav er det nesten lik 0 på tapet

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

ja høres mye ut men mene det er noe sånt som er tap med så mye hk .

en standar motor for jo ikke så mye tap på drivverk

 

 

fordi??

jeg har ikke tro på at det "blir borte" 50 hk i et 2 wd driverk.

bremset 4 wd cos en gang. hadde 22 kw i tap.

bremset samme bil i fjor høst men som 2 wd 16 kw i tap.

 

fikk nesten 50 hk i tap. men da hadde vi hjul på som subba i skjermene...!

Edited by mr.cossie

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

det er hjulene som utgjør største tapet.. bruker du effektmåling på nav er det nesten lik 0 på tapet

 

 

ja enig at hjul utgjør største tap men er tap i drivverk og som er betydlig

 

fordi??

jeg har ikke tro på at det "blir borte" 50 hk i et 2 wd driverk.

bremset 4 wd cos en gang. hadde 22 kw i tap.

bremset samme bil i fjor høst men som 2 wd 16 kw i tap.

 

fikk nesten 50 hk i tap. men da hadde vi hjul på som subba i skjermene...!

 

 

hvis du bremsa den 4X4 på nav er det kansje mulig med så lavt tap ? men som tommy w skrev her forskjell på nav og hjul .

jeg mente på hjul når jeg anslo så mye som 50 hk

hvis man for eks sier at tap i drivverk med hjul er på 10% slik at det faktiske antall hk som komme på mark har et tap på 10% så vil jo 450 hk gi 45 hk og 200 hk gi 20 hk

Edited by to far gone

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Standar norm for utregning av tap i drivverk er 12% dvs. dele på 0.88 ut fra effekt på nav.

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

mange mener det er 10 til 15 prosent tap i f.eks 2wd cos driverk. jo det stemmer det på220 hk da som orginalt ca.

 

men det jeg mener er. at det blir grådig feil og regne 10-15-% på 600 hk... da har du jo plutselig 60 +hk i tap istede for 20.....

 

tofar gone. nej bil ble bremset på rulle.altså med hjul på.

 

men uansett er hk i motor ubetydelig. det er hk på hjul som er av innteresse.!!

Edited by mr.cossie

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

mange mener det er 10 til 15 prosent tap i f.eks 2wd cos driverk. jo det stemmer det på220 hk da som orginalt ca.

 

men det jeg mener er. at det blir grådig feil og regne 10-15-% på 600 hk... da har du jo plutselig 60 +hk i tap istede for 20.....

 

tofar gone. nej bil ble bremset på rulle.altså med hjul på.

 

men uansett er hk i motor ubetydelig. det er hk på hjul som er av innteresse.!!

 

 

enig med deg at tapet virke stort men syns det er logisk at tapet blir større jo mer hk man har .

MEN hadde jo vært fint hvis man kun tapte et bestemt antall hk uansett .

desverre er det nok ikke sånn :( .

på min som bremset 359 (2wd) ble det oppgitt 306 på hjul

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

Pasta fra annet forum

" Det kan nok diskuteres opp og ned det med drivlinjetap, men slik jeg har lest i flere bøker (skrevet for dyno folk) så er ikke 15-20% så urealistisk rwd tap med tanke på at det er en ganske tung drivlinje på bilene våre... har og lest en "rapport" på 350z der de kom frem til 17,5% og en fugel fra bjørnstad visket 18% en dag til meg mange faktorer som spiller inn, alt fra girkassetemp og videre... så for all del, det er rwd hester som gjeller "

 

Mye tullprat her , men greit nok for meg hvis noen vil "mene" at det KUN er 15-20hk drivverkstap i en 4WD Escort med 410hk på navene .

Ring Bjørnstad , eller Ringstad og spør de heller Furre .

Da snakker du med noen som har PEIL , og faktisk DRIVER med dette .

Det er vanlig å regne 18-20% tap i 4wd biler , med effekter over 400-500hk .

 

Men , som sagt , alle kan MENE akkurat hva de vil på nett .

Uansett , kan ikke alle bare si tallene på nav/hjul , så er det lettere å forholde seg til dette .

Link to comment
Share on other sites

T-KING65: det har også vist seg at de som har peiling faktisk har klart å få mer effekt enn hva som er mulig med en gitt mengde bensin. Og det er da snakk om ganske mye.

Men du kan vel forklare hvordan de kan regne med en gitt prosent sats da det viktigste og tyngste av ALT er dekkene og dette varierer VELDIG mye. Drivverkstapet MÅ måles under bremsingen.

 

Men jeg er enig i at det viktigste er hvis folk kunne forholde seg til de tallene de får oppgitt om det er på nav eller hjul. Disse er hvertfall det nærmeste riktige en kan komme.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Pasta fra annet forum

" Det kan nok diskuteres opp og ned det med drivlinjetap, men slik jeg har lest i flere bøker (skrevet for dyno folk) så er ikke 15-20% så urealistisk rwd tap med tanke på at det er en ganske tung drivlinje på bilene våre... har og lest en "rapport" på 350z der de kom frem til 17,5% og en fugel fra bjørnstad visket 18% en dag til meg mange faktorer som spiller inn, alt fra girkassetemp og videre... så for all del, det er rwd hester som gjeller "

 

Mye tullprat her , men greit nok for meg hvis noen vil "mene" at det KUN er 15-20hk drivverkstap i en 4WD Escort med 410hk på navene .

Ring Bjørnstad , eller Ringstad og spør de heller Furre .

Da snakker du med noen som har PEIL , og faktisk DRIVER med dette .

Det er vanlig å regne 18-20% tap i 4wd biler , med effekter over 400-500hk .

 

Men , som sagt , alle kan MENE akkurat hva de vil på nett .

Uansett , kan ikke alle bare si tallene på nav/hjul , så er det lettere å forholde seg til dette .

 

Jeg får bare forholde meg til hesta på navet, blir det større dyser blir d jo bremsing samme plassen uansett:)

 

@TommyW: Mener du "Drivverkstapet MÅ måles under bremsingen." at driverkstap som måles under "costing" gir et bra bilde at driverkstap? Da vil jo driverkstapet bli det samme på en bil med 100hk og en med 1000hk viss de har samme drivverk... Eller mener du kansje noe annet her? eneste måten og få reelt driverkstap er vel og først ha motoren i motorbenk og så ha bilen på rulle.. Men selv dette blir jo ikke nøyaktig da alle benker, ruller osv. gir forskjellig måling på samme bil...

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

furre: vil nok ikke bli helt det samme, men ikke så langt unna da en 1000hk vil lage mer varme og dermed bli mer friksjon. Olje har også mye å si. Eneste måten jeg ser det på for å måle nøyaktig drivverkstaper jo å måle tapet på rullen ellers må motoren benkes med ALT du skal bruke i bilen og egentlig samtidig måles på rulle for å få de samme forutsetningene med tanke på temp, fuktighet og det er høytrykk/lavtrykk osv. Forøvrig kan du se det er stor forskjell på min cosworth og just4fun sin i drivverket til tross for at vi hadde mye det samme, men han kjørte med R-dekk noe som gir MYE mer tap pga dekkenes egenskaper til å klebe seg til rullen

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

furre: vil nok ikke bli helt det samme, men ikke så langt unna da en 1000hk vil lage mer varme og dermed bli mer friksjon. Olje har også mye å si. Eneste måten jeg ser det på for å måle nøyaktig drivverkstaper jo å måle tapet på rullen ellers må motoren benkes med ALT du skal bruke i bilen og egentlig samtidig måles på rulle for å få de samme forutsetningene med tanke på temp, fuktighet og det er høytrykk/lavtrykk osv. Forøvrig kan du se det er stor forskjell på min cosworth og just4fun sin i drivverket til tross for at vi hadde mye det samme, men han kjørte med R-dekk noe som gir MYE mer tap pga dekkenes egenskaper til å klebe seg til rullen

 

Hvordan kan du si at drivverks tapet blir det samme? Me mer effekt stiger friksjonen i girkassen da dreva får en mye høyere kraft på seg, altså tannhjulene klemmer mye hardere mot hverandre.. Slik du skriver forstår jeg det som at varme gir friksjon, men det er vell omvent?

 

En enkel forklaring på hvordan jeg tenker er: Legg håndflatene lett sammen og gni frem og til bake, gjør det samme en gang til men denne gangen klemmer du hendene sammen alt du kan. Merker du noen forskjeld?

 

Men er enig med deg når det kommer til motorbenking med dynoens eksos, intercooler osv. Resultatet blir nokk ikke altid like reelt...

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

varme kommer som ett resultat av friksjon og ja pga mer kraft vil det også komme mer varme.. jo mer varme jo dårligere smører oljen og du vil få økt friksjon.

hvis du måler tapet på navene så vil det faktisk være temmelig lite og da vil også forskjellen være mindre mellom lav og høy effekt.. oljen har som sagt også veldig mye å si da en dårlig olje vil skape mye mer tap enn en god olje.. og dermed blir det vel egentlig veldig feil å bruke en prosent til å regne om..

 

la oss si at du med veldig god olje og gode drev har 10% tap så vil du gjerne ha 20% med dårlig olje og dårlige drev..

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

varme kommer som ett resultat av friksjon og ja pga mer kraft vil det også komme mer varme.. jo mer varme jo dårligere smører oljen og du vil få økt friksjon.

hvis du måler tapet på navene så vil det faktisk være temmelig lite og da vil også forskjellen være mindre mellom lav og høy effekt.. oljen har som sagt også veldig mye å si da en dårlig olje vil skape mye mer tap enn en god olje.. og dermed blir det vel egentlig veldig feil å bruke en prosent til å regne om..

 

la oss si at du med veldig god olje og gode drev har 10% tap så vil du gjerne ha 20% med dårlig olje og dårlige drev..

 

Forstår hva du sier men synes det høres veldig rart ut... Da kan du jo "i teorien" bare montere en olje kjøler på girkassen og eliminere mye drivverkstap på en høy effekts bil?

 

Jeg har jo ingen relevant erfaring på dette her, men sunn fornuft og det jeg kan om bil gjør at jeg syns det du kommer med her ikke stemmer helt..

 

Noen andre som har innspill her? er jo mange folk her inne med bra peiling:)

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

Tror nok de fleste som har peil , rett og slett ikke GIDDER , når det skrives så mye tull her .

Hvis noen her VIRKELIG tror , at det KUN er 10-20hk forskjell fra en Dynapack navmåling, på en 4WD Escort på 400hk+ , til motoreffekten , så sier det seg selv at en vil ikke få RELEVANT informasjon ut av disse personene .

INGEN rundt om i verden , som driver med dette , vil kunne støtte slike utsagn .

 

Når det gjelder måling på hjul/dekk , så blir nok forskjellene fra Dyno til dyno , og fra bil til bil , så forskjellig , at det blir vanskelig å stille disse målingene opp mot hverandre .

Nylig fikk en kunde motoren sin mappet/målt hos Toyparts ( i Bergen tror jeg de holder til) .

Vedkommende fikk så mye effekt målt ( ut i fra oppsett, turbo , og trykk) , at jeg sa dette MÅ være feil .

Han fikk MINST 20-30whp for mye ut i fra det jeg har sett av målinger på lignende oppsett , verden rundt .

FMS , var kjent for å gi "drømmetall" ut fra dynoen sin i gamle dager ( de har sikkert en mer realistisk dyno nå antakelig).

Link to comment
Share on other sites

Mye tullprat her , men greit nok for meg hvis noen vil "mene" at det KUN er 15-20hk drivverkstap i en 4WD Escort med 410hk på navene .

.

 

tror du tulle-prater litt også. hvem snakker om 15-20 hk tap i ei 4wd drivlinje?

 

Forstår hva du sier men synes det høres veldig rart ut... Da kan du jo "i teorien" bare montere en olje kjøler på girkassen og eliminere mye drivverkstap på en høy effekts bil?

 

Jeg har jo ingen relevant erfaring på dette her, men sunn fornuft og det jeg kan om bil gjør at jeg syns det du kommer med her ikke stemmer helt..

 

Noen andre som har innspill her? er jo mange folk her inne med bra peiling:)

 

hva er grunnen til at folk renser tenner på 2og3 girf.eks? i t5 og mt75 kassene? jo drevene vil fra hverandre og vips ras. ,for tannhjulene er svake ytterst.

driverkstapet er nogså likt om du har 250 hk eller 500 hk. vis kasser diff /er er i orden da såklart

 

tking: du nevte fms. kom bare på en ting. ble mremset en 250 hk audi der. for en tid tilbake. Han reiste da til TS motorteknikk og fikk da 20 hk og 50nm mindre.:)

Fms bremset også en 270 hk escort cos for 5-6 år siden og fikk til 75 hk drivlinje tap.!

Edited by mr.cossie

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

tror du tulle-prater litt også. hvem snakker om 15-20 hk tap i ei 4wd drivlinje?

 

 

 

hva er grunnen til at folk renser tenner på 2og3 girf.eks? i t5 og mt75 kassene? jo drevene vil fra hverandre og vips ras. ,for tannhjulene er svake ytterst.

driverkstapet er nogså likt om du har 250 hk eller 500 hk. vis kasser diff /er er i orden da såklart

 

tking: du nevte fms. kom bare på en ting. ble mremset en 250 hk audi der. for en tid tilbake. Han reiste da til TS motorteknikk og fikk da 20 hk og 50nm mindre.:)

Fms bremset også en 270 hk escort cos for 5-6 år siden og fikk til 75 hk drivlinje tap.!

 

Er ennå ikke enig med dg:P større krefter i girkassen må jo gi større friksjon? denne kraften du snakker om, altså at tennene presses fra hverandre vil jo også gi friksjon som stiger når kreftene stiger...

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

T-king65: Det ble i fjor bremset en sierra cosworth med bosch803-dyser hos BSH samtidig som det ble bremset en rød escorth cosworth. Den sierraen ble etter hva jeg husker bremset til 310hk på navene og dette var før den skulle fin mappes. Hvor mye mener du den har i drivverkstap da? Er jo da snakk om tap til navene?

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Når du tidligerer har postet gullkorn som dette :lol: :rolleyes: :

Det er vanlig å regne 18-20% tap i 4wd biler, med effekter over 400-500hk.

Altså ca. 482 hk ved 6600 + o/min i denne motoren som lader moderate 1,6 BAR med GT3071R turbo og original eksoskam. :blink:

og

GT2860RS klarer 370-380hk på 98 oktan.

Så fortjener oppsettet i følgende quote jaggu å beskrives mer nøyaktig enn tilfellet er nå.

Vedkommende fikk så mye effekt målt ( ut i fra oppsett, turbo , og trykk), at jeg sa dette MÅ være feil.

 

 

Da har jeg endelig bremsa cosworthen:) var innom ben stian håland i dag og etter litt justering havna jeg på 469nm på ca 4100rpm og 405.1hk på ca 6600rpm. kjørte på 1.6-1.7bar..Er sinnsykt fornøyd:) målet var 400 i motor eg dette va jo øve 400 på navå! Blei bremsa på ein dynapac...

 

Kan anbefale Ben stian til alle her inne:) han holder til på bryne..

Kan ikke du gå inn på sprutet (Lem eller Link+?) å lese av åpningstid, evt. duty ved 6600 o/min og ved 1,65 BAR.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...