Jump to content

Solex eller weber?


kimosabi

Recommended Posts

Ja, da skal det en 2.8 forgasser-maskin i bruksbilen. Men jeg har nå to forskjellige gassere og lufter litt etter meninger her. :)

WEBER: DGAV3D1 32/36 Sekvensiell åpning på spjelda men mindre spjeld enn solex. Større chokespjeld.

SOLEX: 38/38 Synkron åpning på spjelda men større spjeld. Mindre chokespjeld.

Begge har vannchoke så den er grei.

Lurer på om noen vet om noen evt. fordeler/ulemper med disse to forskjellige typene? Solexen er fra en 2.8 automat. Noe å si?

Edited by kimosabi

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Ja, da skal det en 2.8 forgasser-maskin i bruksbilen. Men jeg har nå to forskjellige gassere og lufter litt etter meninger her. :)

WEBER: DGAV3D1 32/36 Sekvensiell åpning på spjelda men mindre spjeld enn solex. Større chokespjeld.

SOLEX: 38/38 Synkron åpning på spjelda men større spjeld. Mindre chokespjeld.

Begge har vannchoke så den er grei.

Lurer på om noen vet om noen evt. fordeler/ulemper med disse to forskjellige typene? Solexen er fra en 2.8 automat. Noe å si?

 

Den Weber'n du har vil ikke fungre på en V6 med standard manifold. Med lite gasspådrag vil den bare gå på 3 sylindre og ved fullt

pådrag vil ene sylinder rekken få bedre pust en den andre.

Hvis du splitter manifolden innvendig, slik at det blir et åpent plenumkammer under forgasseren kan det kanskje fungere, men

jeg tviler på at resultatet blir godt.

 

V6 forgasser-manifoldene er delt på langs innvendig, slik at hvert spjeld i fargasseren forsyner 3 sylindre. Det er bare et lite hull mellom høyre og venstre

sylinderrekke for å gi stabil tomgang.

 

Bruk Solexen din. Den vil i dette tilfellet gi best resultat uansett hvilken stand den er i. Alternativt kan du bruke en Weber 38DGAS / 38DGES fra en

3L v6, men den vil ikke gi noen ytelsesøkning på en standard motor. Fordelen med den er at den er lettere å dyse om hvis du har planer om å trimme litt.

Det finnes også en 40DFAV / 40DFI forgasser som kan gi mer toppeffekt på en trimmet motor, men på bekostning av bunndrag, kjørbarhet og bensinforbruk.

 

En 38/38 mm forgasser er stor nok til en toppeffekt på 170-180hk, men du må gjøre en del med kam, topplokk og eksos for å nå den effekten.

 

Svein A

Link to comment
Share on other sites

Takker å bukker for den. :) Har det noe å si at den solexen er fra en automat? Vil motoren dra rundt litern på mila eller kan jeg regne med ca. 0.8 sånn som 2.3n trekker nå på vanlig snill kjøring? Er litt lysten på en 38/38 DGAS Weber også så hva kan jeg regne med en sånn koster ny eller overhalt? Har tenkt til å shine opp litt nedi der. :)

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Takker å bukker for den. :) Har det noe å si at den solexen er fra en automat? Vil motoren dra rundt litern på mila eller kan jeg regne med ca. 0.8 sånn som 2.3n trekker nå på vanlig snill kjøring? Er litt lysten på en 38/38 DGAS Weber også så hva kan jeg regne med en sånn koster ny eller overhalt? Har tenkt til å shine opp litt nedi der. :)

 

At forgasseren kommer fra en automat-bil spiller liten rolle. Vanligvis er er eneste forskjellen at forgassere som stammer fra en bil med automatgear at den har en ekstra membran med et stag ned til gass-spjeld mekanikken. Denne hindrer motor'n å falle ned på tomgangsturtall for raskt. I noen tilfeller føles det som motor'n ikke vil ned på tomgang når en slipper gassen, den blir bare hengende på

1500-2000 rpm et sekund eller to før den stabiliserer seg på normalt tomgangsturtall. Denne funksjonen finnes også på noen biler med manuell gear. Da er trolig hensikten å redusere mengden uforbrent bensin når en slipper gassen. Uansett kan denne ekstra menbran-saken enkelt fjernes. Bare pass på å blokkere eventuelle (som regel ingen) vakumtilkoplinger. Membran og hus sitter utenpå forgasseren, festet på en brakett med en skrue, og et kort stag ned til ene gass spjeldet.

 

Bensinforbruk kan nok komme ned på literen, men en 2,8 m. forgasser får vel neppe like lavt forbruk som en 2,3. Hadde en 2,3 m 38DGAS, den brukte mer bensin enn en 2,8i.

 

 

I tillegg til Burton som er nevnt, er også MISAB i Sverige et sted å handle forgasser. Der finner du prise på nye forgassere og rep-sett, også til Solex. Tror du må regne med 3-4000+ for en ny 38 DGAS

http://www.misab.se/forgasare.htm

 

Svein A

Edited by Cortiworth
Link to comment
Share on other sites

Ok, ser at det sitter en dash-pot på solexen. Så det er altså eneste forskjellen. Da er det jo grei skuring videre. Heller veldig mot at jeg kjøper en 38/38 dgas fra Burton pluss K&N Luftfilter-sats. :) Har allerede skaffa meg alu-toppdeksler å lakka dem så da kan jeg like gjerne kjøre løpet ut. Artig er det uansett. Takk for mye god info!

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...