Jump to content

sinter, 4-puck, 6-puck


Gridset

Recommended Posts

Driver å leser mange steder om "sinter clutch" både 4-puckede og 6-puckede. jeg lurer på hva dette er og hva det er godt for? driver selv med et ist prosjekt som skulle hatt en mandig clutch, så lurer på om noen kan forklare meg hva en sinter clutch er og hva som er fordeler/bakdeler, samt hva som er forskjell på 4 og 6-puck lamell?

 

noen som har noe å anbefale til is'n? blir kjørt på 0,7bar med tilleggsdyse.

Link to comment
Share on other sites

Driver å leser mange steder om "sinter clutch" både 4-puckede og 6-puckede. jeg lurer på hva dette er og hva det er godt for? driver selv med et ist prosjekt som skulle hatt en mandig clutch, så lurer på om noen kan forklare meg hva en sinter clutch er og hva som er fordeler/bakdeler, samt hva som er forskjell på 4 og 6-puck lamell?

 

noen som har noe å anbefale til is'n? blir kjørt på 0,7bar med tilleggsdyse.

 

Sinter er belegget på lamellen.Det har en annen sammensetning i materialet enn vanlige clutcher,noe som gjør at lamellen får bedre grep på svinghjul og trykkplate enn orginalt beegg.

forskjell på 4 og 6 puckers er antall pucker på lamellplata.

Ta kontakt med meg hvis du trenger clutch til IS turboen.Jeg har en ny Sachs racing clutch,4 puckers til salgs.

 

Stig 90824974

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

må bare rette cosworth540 litte grann. Sintre er en metode for å feste til lamellen på. ikke navnet på belegget.

men belegget er ikke organisk, men består av metaller. selve belegget har ikke bedre grep men det tåler mere varme, så ved å gå ned på area på anleggsflate (4 puck) så kan man overføre fler krefter.

 

jeg ville anbefalt orginal organisk cosworth clusj til IST hvis du får denne passer?

den tåler fint 400nm og er utroli god å kjøre med, slites ikke på samme måten heller

Link to comment
Share on other sites

her har dre racing rett ang. sinterclutch. (det heter egentlig sinter-metall)

de kan overføre mere moment siden de har mindre anleggsflate, og høyere press på svinghjul. og kan "bite" tak bedre.

bakdeler med disse er jo at de kan hogge litt da, og det pleier å være hardere. hardere pedal.

det blir mye røffere igangsetting. men det er ikke alle som er så ille. det er også litt vanesak.

første kvelden jeg kjørte med sinterclutch (6 pucker) så det ut som jeg ikke kunne kjøre bil. men nå går det smerte fritt.

Edited by Sierra RS

-coupè ist
-bmw 525i
-cbr 600
x-sedan dohc

Link to comment
Share on other sites

må bare rette cosworth540 litte grann. Sintre er en metode for å feste til lamellen på. ikke navnet på belegget.

men belegget er ikke organisk, men består av metaller. selve belegget har ikke bedre grep men det tåler mere varme, så ved å gå ned på area på anleggsflate (4 puck) så kan man overføre fler krefter.

 

jeg ville anbefalt orginal organisk cosworth clusj til IST hvis du får denne passer?

den tåler fint 400nm og er utroli god å kjøre med, slites ikke på samme måten heller

 

Må bare rette på dr dre her.

Belegget er legert med diverse metaller som tar mere tak i svinghjul og trykkplate.Pga at det er metaller i belegget tar dette betydelig MERE grep enn organisk materiale som vanlige clutcher er laget av.Det er derfor det blir større slitasje på svinghjul og trykkplate pga høyere friksjon mellom lamllene og resten av systemet.

Hadde man hatt en 4 eller 6 puckers lamell med organisk materiale hadde ikke denne vært i nærheten av å tåle like mye moment som en med sinter belegg pga lavere friksjon.

Link to comment
Share on other sites

coworth540: sinterclutch fåes også i vanlig rund clutch. Har sett flere som selger clutcher 3-4-6 pad som holder vel så mye som sinter. å bruke sinter ser jeg som en eneste stor ulempe da den ikke kan slures med. paddle clutcher fåes i de fleste utførelser. både organisk, ceremetal, kunstfiber og sinter

 

det er vel stort sett bare i dtm, noen dragbiler og tilsvarende sinter brukes. I rally, drag og offroad brukes andre belegg som egner seg for sluring.

 

forskjellen mellom forskjellig antall pads kommer ann på hvor mye clutchen skal tåle. Jo fære pads jo mindre flate og dermed høyere trykk uten å måtte ha sterkere trykkplate.

Edited by tommy w

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Her er lamellen jeg brukte på min IST, en 4-pucka sinter fra AP-Racing. Den var litt lei i begynnelsen, køkjøring var noe dritt, men den mykna litt. På en bruksbil ville jeg valgt en 6-pucka, de er mye snillere.

 

Clutch2.JPG

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Her er lamellen jeg brukte på min IST, en 4-pucka sinter fra AP-Racing. Den var litt lei i begynnelsen, køkjøring var noe dritt, men den mykna litt. På en bruksbil ville jeg valgt en 6-pucka, de er mye snillere.

 

Clutch2.JPG

 

Jeg har i en tid tenkt på om jeg skal kjøpe samme clutchen som du hadde, i fra burtonpower. Men jeg har også vurdert den andre til AP-Racing aom heter CP5351-1, med organisk lamell, pga at den skal tåle like mye moment som den med cerametallic lamell som heter CP5354-38. Jeg har tenkt å bruke trykkplate med navn CP2511-1.

Den med organisk lamell er sikker enklere å slire i gang. Noen andre som har argumenter for/ mot den organiske lamellen til AP-Racin, eller burde jeg kanskje gå for den med cerametallic belegg?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Guest rick smedsrud

cosworth cluths passer ikke på, er for stor i forhold til svinghjul på ohc.

viss du skal bruke cosworth så må du event ha cosworth blokk eller bare veiv for bolt innfestinga er fra 6 til 9 bolt.

Link to comment
Share on other sites

Guest rick smedsrud

send meg en meld viss du får det til ok.

hvordan trykkplate skal du bruke

 

svinghjul da??? hva skal du bruke der.

 

har netopp bygd opp en ist. og fant fort ut at jeg ikke fikk brukt verken cluths eller trykkplate så lenge jeg ikke hadde cosworth svinghjul. og cosworth svinghjul passer ikke på standar ohc veiv. og cosworth svinghjul passer ikke inn i type 9 gearkasse.. mulig jeg missforstår greia di men vil bare hjelpe. jeg har 300 hk i min ist det funker som bare ****....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i en tid tenkt på om jeg skal kjøpe samme clutchen som du hadde, i fra burtonpower. Men jeg har også vurdert den andre til AP-Racing aom heter CP5351-1, med organisk lamell, pga at den skal tåle like mye moment som den med cerametallic lamell som heter CP5354-38. Jeg har tenkt å bruke trykkplate med navn CP2511-1.

Den med organisk lamell er sikker enklere å slire i gang. Noen andre som har argumenter for/ mot den organiske lamellen til AP-Racin, eller burde jeg kanskje gå for den med cerametallic belegg?

4-puckern blir bedre etter en tids bruk. Skal du hente kraft ut av motoren din ville jeg helt klart valgt en sinter foran organisk. Sinter tåler mye mer bank og setter ikke så store krav til trykkplata. (slura opp 0,5 bar ladetrykk flere ganger på Rudskogen, i starten på 1/8 mile) Jeg kjørte med brukt standard trykkplate og hadde ikke antydning til sluring selv med over 1,5 bar ladetrykk. (da rev den seg løs på moment på 2. gir på tørr asfalt)

 

Til vass gatebruk ville jeg valgt en 6-pucka sinter. Jeg har prøvd en med 6-pucker og den føltes som en god standardclutch, samtidig som den holdt masse kraft. Da trenger du neppe ei tung hard trykkplate.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

4-puckern blir bedre etter en tids bruk. Skal du hente kraft ut av motoren din ville jeg helt klart valgt en sinter foran organisk. Sinter tåler mye mer bank og setter ikke så store krav til trykkplata. (slura opp 0,5 bar ladetrykk flere ganger på Rudskogen, i starten på 1/8 mile) Jeg kjørte med brukt standard trykkplate og hadde ikke antydning til sluring selv med over 1,5 bar ladetrykk. (da rev den seg løs på moment på 2. gir på tørr asfalt)

 

Til vass gatebruk ville jeg valgt en 6-pucka sinter. Jeg har prøvd en med 6-pucker og den føltes som en god standardclutch, samtidig som den holdt masse kraft. Da trenger du neppe ei tung hard trykkplate.

 

Tror jeg går for en 6pucka selv, clutchen du prater om på bilen min begynner å bli sliten nå :D

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg går for en 6pucka selv, clutchen du prater om på bilen min begynner å bli sliten nå :D

Hehe, ikke rart den er sliten, den har fått kjørt seg. Utrolig hva de der tåler, vil tro røyken ville stått av en organisk lamell om du slura opp ladetrykk stillestående. Det kan nok være en god idé å bytte trykkplata samtidig siden jeg ikke bytta den. Ikke velg LUK, de er veeelig myke, i alle fall på DOHC'en jeg har nå.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...