Guest hrc Posted June 5, 2008 Posted June 5, 2008 (edited) 1994 escort cosworth t25 (original motor). Fikk bilen min igjen fra verksted idag. Det vil sei eg blei kallet ut for å høre på grusom ulyd i bilen etter bytte av løftere. Før bilen ble levert inn hadde eg problem med at toppen tikket. Derfor ble det etter folk her på forumets anbefalinger byttet disse. Nå er det en nesten konstant skikkelig grom/mørk ulyd i bilen. Noen ideer om ka som er gale? Det som er gjort: Byttet reg reim, strammehjul, toppdekselpakning, vannpumpe, dynamoreim og løftere. Haster litt! Edited June 9, 2008 by hrc
grcossie Posted June 5, 2008 Posted June 5, 2008 Jeg har et par brukte, med litt slark Motor teknikk Rodin og Reco har hjul
Guest hrc Posted June 5, 2008 Posted June 5, 2008 Strammehjul trolig anskaffet :-) Får det med "overnatten" pakke til imorgen!!
armani Posted June 5, 2008 Posted June 5, 2008 evt sarpsborg motor har garantert på lager. 2wd sierra cosworth
Guest hrc Posted June 9, 2008 Posted June 9, 2008 Har editet posten for å ikke lage så masse poster! Skumle ulyder fra toppen etter oppstart ut fra verksted
fkmeland Posted June 9, 2008 Posted June 9, 2008 Har editet posten for å ikke lage så masse poster! Skumle ulyder fra toppen etter oppstart ut fra verksted Har du fått kjørt den varm? Det tikker som regel litt ekstra etter bytting av løftere, til de får fyllt seg skikkelig. Min tikket som et uvær etter bytting, men etter litt rolig kjøring til den ble varm ble allt ok. Virker det som om lydene kommer fra toppen nå da? Fant ut på min etter bytte av løftere at jeg hadde skjørtebank Kunne høre at det ikke var ventil-lyder, men at lydene alikevel kom ifra toppen. ( ) Ford Kuga Titanium 09 -> Bruks bil (x) Ford Escort RS Cosworth 95 -> http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/68475-escort-rs-cosworth-drift/ ( ) Ford Escort RS Cosworth 94 -> http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/28408-fkmeland-escort-cosworth-94/ (x) Mitsubishi Pajero 2.5 TD 93 (x) VW Golf mk3 2 TD 93
Guest hrc Posted June 9, 2008 Posted June 9, 2008 Har du fått kjørt den varm? Det tikker som regel litt ekstra etter bytting av løftere, til de får fyllt seg skikkelig. Min tikket som et uvær etter bytting, men etter litt rolig kjøring til den ble varm ble allt ok. Virker det som om lydene kommer fra toppen nå da? Fant ut på min etter bytte av løftere at jeg hadde skjørtebank Kunne høre at det ikke var ventil-lyder, men at lydene alikevel kom ifra toppen. Eg var berre utom å hørte på lyden idag. Den er nok ikkje blitt kjørt med nei, for dei var redd lyden var kritisk.Fekk berre hørre bilen i gang i 1 minutt eller nåke. Skjørtebank seie du? (som vil sei?) Motoren var ihvertfall i orden før den blei levert inn..
kimosabi Posted June 9, 2008 Posted June 9, 2008 Skjørtebank er når stempla "vingler" i sylinderløpet. Lite trolig at det er årsaken hvis det ikke var sånn når bilen ble levert inn. Skjørtebank er også typisk symptom på skjæring i sylinderen. Sjekk at alle ting står riktig og er på stell før du evt. bytter løfterne igjen. Grom/mørk ulyd? Står kammene riktig? Er vel også veldig viktig å bruke riktig olje på motorer med hydrauliske løftere.... Sierra XR4i
fkmeland Posted June 9, 2008 Posted June 9, 2008 (edited) Eg var berre utom å hørte på lyden idag. Den er nok ikkje blitt kjørt med nei, for dei var redd lyden var kritisk.Fekk berre hørre bilen i gang i 1 minutt eller nåke. Skjørtebank seie du? (som vil sei?) Motoren var ihvertfall i orden før den blei levert inn.. Ok, de burde vel vite på verksted hva det er som lager lyd. Har en hørt de forskjellige lydene før vil en kunne gjennkjenne de ganske greit,eventuellt hvor de kommer ifra. Jeg tok min på verksted for å finne mine ulyder, og de konkluderte ganske kjappt med at lydene kom ifra toppen,og mente det ikke var ventilene som lagde lyder. Skjørtebank er når stempelringene og sylinderveggene er slitte, stemplene ligger å slarker inni sylinderene og lager lyd.Kan måle kompressjonen på sylindrene, men det er ikke så lett å se om det er skjørtebank kun ved å måle kompressjonen, kan være andre ting også som fører til lav kompressjon. En lekasjetest ble jeg annbefalt, der en setter trykk på systemet for å se hvor lufta tar veien, men dette prøvde jeg aldri, tok bare av toppen og inspiserte. Vanskelig å si hva du burde gjøre, hvis allt er montert riktig igjen ville jeg bare kjørt den forsiktig varm å se om det hjelper.Hvis allt annet stemmer som oljetrykk osv, men det er nok sikkert andre her på forumet som har bedre tips, som har mye mer erfaring enn det jeg har på subjektet EDIT: Ble for sen med innlegget ser jeg, uansett skikkelig kjedelig med ulyder en ikke vet hvor kommer fra Edited June 9, 2008 by fkmeland ( ) Ford Kuga Titanium 09 -> Bruks bil (x) Ford Escort RS Cosworth 95 -> http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/68475-escort-rs-cosworth-drift/ ( ) Ford Escort RS Cosworth 94 -> http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/28408-fkmeland-escort-cosworth-94/ (x) Mitsubishi Pajero 2.5 TD 93 (x) VW Golf mk3 2 TD 93
Guest hrc Posted June 9, 2008 Posted June 9, 2008 Ok, de burde vel vite på verksted hva det er som lager lyd. Har en hørt de forskjellige lydene før vil en kunne gjennkjenne de ganske greit,eventuellt hvor de kommer ifra. Jeg tok min på verksted for å finne mine ulyder, og de konkluderte ganske kjappt med at lydene kom ifra toppen,og mente det ikke var ventilene som lagde lyder. Skjørtebank er når stempelringene og sylinderveggene er slitte, stemplene ligger å slarker inni sylinderene og lager lyd.Kan måle kompressjonen på sylindrene, men det er ikke så lett å se om det er skjørtebank kun ved å måle kompressjonen, kan være andre ting også som fører til lav kompressjon. En lekasjetest ble jeg annbefalt, der en setter trykk på systemet for å se hvor lufta tar veien, men dette prøvde jeg aldri, tok bare av toppen og inspiserte. Vanskelig å si hva du burde gjøre, hvis allt er montert riktig igjen ville jeg bare kjørt den forsiktig varm å se om det hjelper.Hvis allt annet stemmer som oljetrykk osv, men det er nok sikkert andre her på forumet som har bedre tips, som har mye mer erfaring enn det jeg har på subjektet EDIT: Ble for sen med innlegget ser jeg, uansett skikkelig kjedelig med ulyder en ikke vet hvor kommer fra Jepp kjedligt med ulyder. Det er ikke skjørtebank som er problemet. Skal ta av toppdekselet å sjekke at løfterene får nok oljetrykk.Eg anbefalte dem også å kjøre en tur, men de for bli opp til dei. Kammene skal stå rett på, ble merket skikkelig før demontering. Men selfølgelig eg har ikkje gjort det selv, så eg kan ikkje garantere.Men mekanikeren mente at det ville vært ein annen lyd då. Han trudde ut i fra lyden at det var en eller flere ventiler så hang.Og dermed sikkert ikkje nok trykk til løfterene, eller ikkje fyllt opp. Kan godt vere en kjøretur løser problemet. Håper det
Guest hrc Posted June 9, 2008 Posted June 9, 2008 Har det vært skiftet olje og evt hvilken er brukt ? Problemet fikset :-) Etter rolig kjøring kom det seg. Tok vel litt tid å fylle løfterene og danne trykk.Kjørt 1500km på oljen eg har på nå. Skiftet olje 5w-50 Mobil 1 fullsyntetisk og filter.
Guest Dre Racing@ Posted June 9, 2008 Posted June 9, 2008 alle som har skiftet hydrauliske løftere på en motor burde jo vite at dette er et kjent problem
xr4ti Posted June 9, 2008 Posted June 9, 2008 (edited) alle som har skiftet hydrauliske løftere på en motor burde jo vite at dette er et kjent problemEnig der! Greit nok at de ikke skrur Cosworth hver dag men detta er da"Basic". Er det ingen som "oljebader" løfterene før montering lenger? hrc-Godt det ordnet seg da! Edited June 9, 2008 by xr4ti
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now