Jump to content

Alvoret rundt burning?!


Sierra-Ole

Recommended Posts

Guest exelec

Enig i at politiet burde ta litt hensyn angående inndraging av serfikat, vis du har dratt langt bort fra sivilisasjonen så bør du nesten slippe med en advarsel/bot, men vis du børner/sladder blant all offentlighet så burde du mista lappen på flekken. Vet om mangen som har sluppet med advarsler når di har sladda litt på en øde parkeringsplass mitt på natta og politiet så det tilfeldigvis, er noen tjenestemenn som ser litt igjenom fingrene på ting.

Edited by exelec
Link to comment
Share on other sites

Vist man man blir stoppet av politiet er kanskje veistrekken/parkeringsplassen man har valgt ikke så øde likevel?

Men er enig i att det er alt for enkelt for politiet å beslaglegge lappen. Det verste er jo at de kan beslaglegge lappen bare de har mistanke om at man har gjort noe galt. Har en kompis som fikk beslaglagt lappen pga han herjet å spann litt på en grusplass. Politiet hadde hørt dette, men ikke sett det og hadde egentlig ikke annet bevis enn noen lyder. Men de tok beslag i lappen hans. Etter litt krangling mandag fikk han tilbake lappen. Men han fikk et problem med å komme seg på jobb den mandagen.

 

Men en ting som både jeg og de fleste andre yrkessjofører irriterer oss noe inn i grønne over, er at politiet kan beslaglegge lappen for små forseelser og bare mistanke. Beslaglakkt lapp betyr jo ingen jobb og inntekt og mindre å betale f.eks en bot med.

 

Synest selv det kan være artig å burne litt under kontrollerte forhold. Men ettersom at jeg ikke har råd til å miste lappen prøver jeg å begrense det mest mulig. I grunn burde det vært avsatt faste plasser der ungdom jevnlig kan leke seg med bilen og burne. Det har vel også vært foreslått. Men har merket veldig lite til slike tilbud.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

De tørre kontoristene som driver Norge A/S skjønner ikke at noen synes det er artig å leke med bila sine. MEN det er veldig mange som lager ris til egen bak av oss i bil-miljøet også.

Hvordan hadde en selv reagert som politimann hvis en nettopp hadde stoppa en tydelig trafikkfarlig bil med igjen-sota lykter og gjennomslagsgummi som fjærer OG en oppkjeftig tenåring attpåtil?

JEG hadde blitt forbanna. ;)

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Vist man man blir stoppet av politiet er kanskje veistrekken/parkeringsplassen man har valgt ikke så øde likevel?

Men er enig i att det er alt for enkelt for politiet å beslaglegge lappen. Det verste er jo at de kan beslaglegge lappen bare de har mistanke om at man har gjort noe galt. Har en kompis som fikk beslaglagt lappen pga han herjet å spann litt på en grusplass. Politiet hadde hørt dette, men ikke sett det og hadde egentlig ikke annet bevis enn noen lyder. Men de tok beslag i lappen hans. Etter litt krangling mandag fikk han tilbake lappen. Men han fikk et problem med å komme seg på jobb den mandagen.

 

Men en ting som både jeg og de fleste andre yrkessjofører irriterer oss noe inn i grønne over, er at politiet kan beslaglegge lappen for små forseelser og bare mistanke. Beslaglakkt lapp betyr jo ingen jobb og inntekt og mindre å betale f.eks en bot med.

 

Synest selv det kan være artig å burne litt under kontrollerte forhold. Men ettersom at jeg ikke har råd til å miste lappen prøver jeg å begrense det mest mulig. I grunn burde det vært avsatt faste plasser der ungdom jevnlig kan leke seg med bilen og burne. Det har vel også vært foreslått. Men har merket veldig lite til slike tilbud.

 

etter boka er det helt feil av politiet. de må kunne si med 100% sikkert at hendelsen er begått. fins det noen som helst gjør at en kan tvile skal det henlegges.

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth
etter boka er det helt feil av politiet. de må kunne si med 100% sikkert at hendelsen er begått. fins det noen som helst gjør at en kan tvile skal det henlegges.

 

Det kan likevel ta midlertidig beslag i førerkortet så mye de orker, dersom de mener det er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Politiet er satt til å håndheve Norsk lov, og i veitrafikkloven §3 står det følgene:

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Si man burner på låvebrua heime på gard'n. Kan politiet beslaglegge førekortet da eller får man kun advarsler og eventuell bot?

 

nei, er lov på privat tomt. man har også lov til å kjøre uten førerkort på privat eiendom.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig..??? Dette er et bilforum, og så er det så mange fjortisser her??

DET ER IKKE LOV Å BURNE, og det vet dere, så hvorfor klage når man da blir tatt??

Det er jo banekjøring nesten hele tiden nå om sommeren, så det er jo bare å dra på banetreff, og gjøre det lovlig....

Men de fleste av de som "klager" her, har vel ikke lappen engang, eller så kjører de en bil som ikke egner seg til banekjøring, spar alle de pengene dere bruker på dekk og wunderbaum, så får dere kanskje råd til skikkelig bil snart ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@
Er det mulig..??? Dette er et bilforum, og så er det så mange fjortisser her??

DET ER IKKE LOV Å BURNE, og det vet dere, så hvorfor klage når man da blir tatt??

Det er jo banekjøring nesten hele tiden nå om sommeren, så det er jo bare å dra på banetreff, og gjøre det lovlig....

Men de fleste av de som "klager" her, har vel ikke lappen engang, eller så kjører de en bil som ikke egner seg til banekjøring, spar alle de pengene dere bruker på dekk og wunderbaum, så får dere kanskje råd til skikkelig bil snart ;)

 

ALT er LOV så lenge man ikke blir tatt. Hvorfor gidde å dra på bane når man har milevis med offentig vei?

Link to comment
Share on other sites

nei, er lov på privat tomt. man har også lov til å kjøre uten førerkort på privat eiendom.

 

 

Niks. Veitrafikkloven gjelder over alt. Også på privat eiendom!

Husker ikke hvor jeg fant dette utsagnet, men jeg skal se om jeg ikke klarer å finne det igjen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...