Jump to content

Justere brekkwire


SierraCL

Recommended Posts

hvis du legger deg under bilen og orienterer deg om hvor håndbrekket er, er det to stålwaiere som går bakover. på ca en meter av dem er de omspunnet med gjenger. du finner også en litt stor plastmutter som du skrur oppover disse gjengene for å stramme waieren :) veldig enkelt egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Og det er også viktig at du ikke strammer så mye at hjulene henger når du ikke har håndbrekket på, altså ved kjøring.

 

Det beste er helt klart å ta av tromlene og kontrollere om alt beveger seg fint, og om bremsesylindrene er tette.

Demontere båndene bak, og smøre opp justeringen. Viss det ikke hjelper, bytt de ut. Kontroller at håndbrekkwire går lett.

Slipe bort slitekanten inni tromlene.

Montere båndene igjen og justere ut båndene slik at tromlene akkurat går fint på igjen.

Hjulet skal kunne rotere uten å henge.

Og så justerer du wire'en til du kjenner hjulene henger litt, og så justerer litt tilbake igjen.

 

Er etter min mening eneste gode løsningen.

Alt annet blir bare halvgjort og halvgodt.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Mulighetene er til sted at det vil være litt ulikhet på bak hjulbremsene ved bruk av håndbrekket siden wiren er festet i hver bremse sko og går i en slynge(bue) frem til håndbremsen . er nok at wiren henger litt i ene strømpen

 

 

Men det "kan" justeres tilnærmet likt

Link to comment
Share on other sites

Og det er også viktig at du ikke strammer så mye at hjulene henger når du ikke har håndbrekket på, altså ved kjøring.

 

Det beste er helt klart å ta av tromlene og kontrollere om alt beveger seg fint, og om bremsesylindrene er tette.

Demontere båndene bak, og smøre opp justeringen. Viss det ikke hjelper, bytt de ut. Kontroller at håndbrekkwire går lett.

Slipe bort slitekanten inni tromlene.

Montere båndene igjen og justere ut båndene slik at tromlene akkurat går fint på igjen.

Hjulet skal kunne rotere uten å henge.

Og så justerer du wire'en til du kjenner hjulene henger litt, og så justerer litt tilbake igjen.

 

Er etter min mening eneste gode løsningen.

Alt annet blir bare halvgjort og halvgodt.

 

Enig med det der. Etter min mening er selvjuseringa på Sierra med trommelbrems noe dritt når den har fått noen år på nakken. Jeg bruker derfor å justere ut bremsebandene manuelt. Og så vil jeg anbefale å ta av trommlene ca 1 gang i året for å kontrollere bremsesylindere samt vaske trommler og bremseband. Er viktig med vedlikehold av trommelbremsene. Er de godt vedlikeholdt bremser de også godt.

 

Vaiern må ikke strammes for mye, da vil ikke sevjusteringen fungere. I enkelte tifeller kan det faktisk lønne seg å slakke vaiern litt og heller justere litt ut på bremsebandene.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...