Jump to content

Tannstag og endeledd....


Zarchon

Recommended Posts

Har fått lekasje ved/i tannstaget, og lurer i den forbindelse på om det finnes noe rep set for dette, eller er det skifte som gjelder? Er det det samme som tannstaget som sitter i frosken med bensin som i dieselutgaven eller er det forskjellige?

 

Hvor skaffes billigst mulig nytt endeledd?

 

Er fortsatt en 96 mod. det er snakk om.. :)

Focus 2005, Titanium 1,6 109hk aut.

 

Mondeo 2004 2,0 145hk

Link to comment
Share on other sites

Har fått lekasje ved/i tannstaget, og lurer i den forbindelse på om det finnes noe rep set for dette, eller er det skifte som gjelder? Er det det samme som tannstaget som sitter i frosken med bensin som i dieselutgaven eller er det forskjellige?

 

Hvor skaffes billigst mulig nytt endeledd?

 

Er fortsatt en 96 mod. det er snakk om.. :)

Det gikk an tidligere å få kjøpt repsett til tannstanga. Kjøpte til en Granada for 15 år siden på ford. Husk det ikke tåles noe skitt og lort. Tannstanga må taes ut av bilen under overhalinga.

Endeledd er vel billigst på Biltema hvis de kan skaffe til frosken.

Link to comment
Share on other sites

Det gikk an tidligere å få kjøpt repsett til tannstanga. Kjøpte til en Granada for 15 år siden på ford. Husk det ikke tåles noe skitt og lort. Tannstanga må taes ut av bilen under overhalinga.

Endeledd er vel billigst på Biltema hvis de kan skaffe til frosken.

 

Var hos lokale ford idag, og fikk bekreftet det jeg hadde mistanke om, at det ikke finnes repset for denne bilen.. Men det skal være samme tannstang til både bensin og dieselbiler, så da er jo mulighetene for å skaffe seg en hos en hugger atskillig mye større :)

Focus 2005, Titanium 1,6 109hk aut.

 

Mondeo 2004 2,0 145hk

Link to comment
Share on other sites

Var hos lokale ford idag, og fikk bekreftet det jeg hadde mistanke om, at det ikke finnes repset for denne bilen.. Men det skal være samme tannstang til både bensin og dieselbiler, så da er jo mulighetene for å skaffe seg en hos en hugger atskillig mye større :)

 

Er det samme til alle typer scorpio uansett motor?

Vanlig Scorpio

Cosworth

 

Autospar.no selger to forskjellige...

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Ingen ekspert på området, men på meg virker det som cosworth utgaven av scorpio stort sett har "egne" deler......

Der vil jeg si meg uenig. :) Det meste av deler jeg har byttet har passet over ens med andre scorpio-modeller. Nedre bærearmer, koni-dempere, foringer osv.. Bremser er større på Cosworthen og den originale differentialen er LSD, A4LD-kassa er forsterket, og selvfølgelig BOA eller BOB motoren med 24 ventiler. Ellers er det veldig mye som virker likt. Derfor jeg sitter som et spørsmålstegn når jeg ser at de selger en egen tannstang til Cosworth. :)

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Det er sportsratt på cossien med litt mindre diameter enn vanlig scorpio. Det kan kanskje ha noe med saken å gjøre at det er to foskjellige tannstenger:

 

Dette er vill gjetning fra min side, og jeg kan desverre ikke huske om det var noen forskjell på ratutslaget på min gamle 2.9 kontra cossworthen jeg har nå ^_^

 

Når jeg tenker etter er det jo en helt annen pumpe, så det er vel slangene som er forskjellige.

Edited by stavset
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er en pris på 2500,- mye eller lite for ei brukt tannstang...... Har funnet en som står i en diesel så jeg er sikker på att den er lik.... :)

Pris: 5201kr - Pant: 1550kr = 3651kr. Frakt kommer i tillegg. Det er prisen for en komplett, fabrikkoverhalt, "ny" tannstang. Jeg ville statset på å kjøpe en ny istedet for å kjøpe en brukt som koster litt mindre, men igjen så får du jo delen raskere om du kjøper den du ahr for hånden nå. Så lenge ikke kilometerstanden på bilen du tar den fra er veldig høy så kan det jo være et godt kjøp. Men når det skiller ca 1000kr på brukt og ny, så hadde jeg satset på å kjøpe ny. :)

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...