Jump to content

4wd -> 2wd


Maarius

Recommended Posts

Jeg har en '92 Sierra 4x4 og synes den er forjævlig og kjøre med den firehjulstrekken, i tillegg går den helt forferdelig dårlig og bruker mye bensin. Firehjulstrekk er ikke noe jeg har behov for.

 

Er det mye stress og bygge den om til bare bakhjulstrekk?

Må jeg ha en DOHC donorbil og ta deler ifra, eller kan jeg bare ta ut drivakslingene foran og videre tette hullet ut til akslingen foran og kjøre med kassa jeg har ?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i all verden kjøpte du 4x4 hvis du hater det så mye da?? :blink:

Girkasse og mellomaksling må ihvertfall byttes..

 

Jeg skulle ha en rimelig rustfri sierra, noe som denne er... at den hadde 4x4 tenkte jeg ikke så mye over, trodde ikke den skulle være så merkelig og kjøre fordi.

Jeg har bytta foringene foran og tatt 4-hjulskontroll og alle vinkler ser ut til å være riktige, allikavel er den ekkel og kjøre, har prøvd med flere typer dekk og.

Hadde en 88 Sierra sedan før denne som var bakhjulstrekk, med samme felger og dekk på, denne var helt fin og kjøre i forhold.

 

Noen som opplever det samme?

 

Girkasse og mellomaksling altså... denne traversern foran som klokka til forhjulstrekken står på da... kan den bare være der kanskje? Er plasseringa av motor likt slik at det vil passe med mellomaksling fra en dohc bakhjulstrekker?

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Skal du gjøre jobben ordentlig så må du bytte: Forstilling/fjørbein, travers(bærebjelke til motor), girkasse/girkasseoppheng, bunnpanne(motor?). Ekke gjort på en kveld. :) Hadde jeg vært deg så ville jeg solgt og kjøpt.

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Er som sagt over her ganske mye jobb, men jeg kan ikke skjønne at du syntes bilen er fæl å kjøre.

 

Har en 91' 4x4 sedan selv, og den bruker lite bensin, og går like godt som en vanlig 2wd DOHC syntes nå jeg.

Jeg kjørte tur retur oslo, fra tønsberg, og kjørte på rundt 0.6l på mila. Bilen bruker aldri over litern hvis ikke jeg kjører mye på bånn gass. Personlig mener jeg at 4x4 sierra er helt nydelig å kjøre

 

Kan du utdype litt mere hva du mener er så ille med 4x4?.

 

Eneste jeg kommer på i farta er fjører foran. De kan med fordel byttes til stivere, evt senkefjører. Bilen er litt understyrt, og det løser seg med stivere fjører foran, og evt stabstag bak.

I tillegg kan man med fordel bytte foringer og dempere til noe bedre.

 

Tror neppe det er 4x4'n som gjør at bilen din er ille å kjøre. Kan godt være at noen har satt på vanlig sierra fjører foran. Ikke engang ford klarer å levere noe annet enn det. Originalfjørene er stivere enn de man kjøper hos ford, som visstnok skal være samme fjør. Kjøp fjører foran, og se hvordan det blir. Får vel forsterka biltema fjører til 2-300kr, så kan du jo se om det er det som er problemet.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Får ikke min til å bruke under litern på mila.

Bilen er voldsomt overstyrt! sporer noe voldsomt.. særlig ved pådrag.. oppfører seg som en forhjulstrekker!

Får ikke til å slappe av i denne bilen her når jeg kjører den, ekstremt nervøs på veien

 

Å at bilen din går like bra som en bil med samme motor og bare rwd er jo ren faktafeil, for din motor har

mye større effektap i drivverket enn en med bare bakhjulstrekk.

 

Fjærene foran har jeg kappa med vinkelsliper, dette har ikke noe og si for kjørbarheten så lenge jeg har hjulvinklene iorden,

det ville blitt akkurat det samme som om den var like lav med senkefjærer.

Med original høyde på fjærene var den skyhøy

Link to comment
Share on other sites

Litt dumt spørsmål kanskje, men du har vel samme dimensjon på hjulene framme og bak?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Om du skulle trenge deler så har jeg nettopp bygget min Sierra om fra bakhjulstrekk til 4x4.. Med andre ord det bakvendte til deg ^_^

Det som må byttes er tannstang, girkasse, motor, forstilling.. Er det som er blitt bytta ut i garasjen her iallefall.. Det eneste problemet som har oppstått her nå er att jeg sliter med starteren.. Innslaget slår inn, men skjer derretter ikke noe mer :o Men som sagt, har stabstag, tannstang, spindler, mt75bwd (påstått cossi kasse) Kasta motor pga. havari.. Men siden du er inne på samme tanken, eller kanskje har begynnt.. Starteren, er det noe forskjell? Trenger hjelp! :blush:

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk "fiksa" min egentlig... Jeg nevnte vel over at jeg hadde byttet foringer..jeg kjøpte nye foringer foran, satte dem i og skrudde fast! ferdig.

Det jeg ikke la merke til da, var at det var en diger slakke på hjulene i lengderetningen på bilen..

De "skivene" som ligger an mot foringene... det skal være en som er litt kon og en som er flat visstnok.... det var slik på bilen min! Men det ble tydeligvis feil fordi det ble en enorm slakke... hjulene kom alt for langt frem, slik at dem tok borti innerskjerm og litt borti frontfanger ved sving.. haha.

 

Så jeg kjøpte fire nye flate skiver med nye plastgreier på og skrudde fast.. da kom hjulene mye lengre bak og bilen ble fin og kjøre! Var en voldsom forskjell.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Bra du fant feilen, for jeg mener personlig at 4x4'n er bedre å kjøre enn rwd, og på sierra er det faktisk mere energitap på å dra hjula rundt med friksjon fra bakken (rwd) enn med drivverk. Har sett en test av det. I tillegg så har 4x4 raskere akselrasjon fra 0-100 enn 2wd. 9.1 mot 9.3 hvis ikke jeg husker feil. Høres lite ut, men leste det på en side om sierra.

 

Jeg syntes bilen min var altfor understyrt, så fikk jeg på senkefjører bak, også ble bilen mye mere overstyrt. Før dro den fram med nesa når jeg kjørte fort i sving på snøen. Nå er den sånn at den akkurat kommer veldig forsiktig med bakenden isteden, og er helt perfekt å kjøre. Bare å gi gass så kommer den skikkelig ut. Bilen ble også 2cm høyere bak, noe som tilsier at originalfjørene mine var vanvittig slitne.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...