Jump to content

Gjett hvilken turbo..


Kverna

Recommended Posts

160hk på 4000rpm :P

Isolert sett er jo ikke det mye, men oppsettett tatt i betraktning så er det slett ikke dårlig. Det er bare å sammenligne med flere av disse norske "entusiast-produktene" som er effektmålt på samme måte.

Under 100 hk ved 4000 o/min. :o http://www.halandtuning.no/Dynographs.asp

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

http://www.halandtuning.no/Sierra_Cosworth_4wd_506_hp.asp

Denne du tenkte på?

 

Sammenlignet med Furre sin...

http://www.halandtuning.no/Sierra_Cosworth_2wd_405_hp.asp

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ja, den også, men her en 2,2 L, uten at de 10% ekstra motorvolum tilførte noe positivt, helt tragisk: http://www.halandtuning.no/Audi_S2_464_hp.asp

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Men nå tror eg heller ikkje det er lagt såååå mye vekt på midtregister i den motoren der..? Blei vel mer bygget for å ha litt i toppen.. :)

Forøvrig samme motor som er mappet rett under på E85 hvis eg ikkje tar heilt feil..så kan ein sammenligne litt kordan det funker i forhold til bensin...

Link to comment
Share on other sites

Ja, ikke vet jeg :)

Men syns den var let vel ketchup..

Kommer sikkert til å bli litt ketshup min motor også, men håper ikke det blir så mye..

Leser jeg skjemaet litt feil, eller har den ikke 1,9bar før 5500omdr?

Og 2bar på 7100omdr?

Litt spent på hvilken turbo som er brukt her jeg, virket ganske treig igang.

Skal jo være fullt mulig å få 500hk ut av en Cosworth motor med mye mer effektivt mellomregister enn dette da.

F.eks. med et GT30 turbo..

 

Ja, den også, men her en 2,2 L, uten at de 10% ekstra motorvolum tilførte noe positivt, helt tragisk: http://www.halandtuning.no/Audi_S2_464_hp.asp

 

1,8bar på 6800omdr :o

Og 1,35bar på 5500omdr... 0,6bar på 4500omdr?

Ikke akkurat kjapt nei...

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ja, ikke vet jeg :)

Men syns den var let vel ketchup..

Kommer sikkert til å bli litt ketshup min motor også, men håper ikke det blir så mye..

Leser jeg skjemaet litt feil, eller har den ikke 1,9bar før 5500omdr?

Og 2bar på 7100omdr?

Litt spent på hvilken turbo som er brukt her jeg, virket ganske treig igang.

Skal jo være fullt mulig å få 500hk ut av en Cosworth motor med mye mer effektivt mellomregister enn dette da.

F.eks. med et GT30 turbo..

 

 

 

1,8bar på 6800omdr :o

Og 1,35bar på 5500omdr... 0,6bar på 4500omdr?

Ikke akkurat kjapt nei...

 

Står vel øverst på arket hvilken turbo som er brukt..... :)

Link to comment
Share on other sites

1. Leser jeg skjemaet litt feil, eller har den ikke 1,9bar før 5500omdr?

2. Og 2bar på 7100omdr?

3. Litt spent på hvilken turbo som er brukt her jeg, virket ganske treig igang.

4. Skal jo være fullt mulig å få 500hk ut av en Cosworth motor med mye mer effektivt mellomregister enn dette da.

1 og 2. Du leser helt rett. Den er faktisk så sinnsykt treg som det.

3. GT35. Det er som du ser svært gode grunner til at mange i England bytter ut disse turboene med mindre som lader bedre.

4. RS500 motorene klarte minst samme topp effekt, og noen hadde samtidig 3 ganger så høy effekt på 4000 o/min - for 20 år siden.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

3. Ja, men er jo meget stor forskjell på hva de klarer med GT35 i England,

enn hva som kommer frem av dette papiret her..

Men er jo som "storgutta" i England sier, det er ikke bare å slenge på en GT35 på en Cosworth-motor

og dermed få mye effekt. Er mye som må tilpasses og spec'es riktig i motor for å få meget gode resultat.

Er overbevist om at det er mulig å få mye bedre resultat enn dette, uten å måtte ut med astronomiske summer for det,

med et GT35 oppsett.

Men er ikke det beste turbovalget for en gatebil nei..

 

4. Stemmer. Sier litt om hvor mye mer gjennomtenkt det oppsettet er..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Dyno3.jpg

 

DSCF0007.jpg

DSCF0018.jpg

 

http://uk.youtube.com/watch?v=XHliyvlhtLE

 

En kar på Passionford som har bremset sin Sierra Cosworth 2wd på en DynoDynamics rulle..

Standard 200blokk, råder, veiv etc.

4x4 Mahle stempler med ventillommer, 7,6:1 komp

BD14 inn, org. ex

Standard ventilfjærer

Standard uportet 2wd topp

2wd eksosmanifold

Cometic ståltoppakning

Standard toppbolter

GT3071R .82

750cc dyser og Autronic

RS500 ic, 3" eksos etc.

4x4 plenum med spacer

 

Meget imponerende på org. uportet topp.

Gjorde stort utslag å bytte fra 2wd plenum til 4x4 med spacer.

 

453hk og 565nm.

2,4bar peak, fallende til 2,2bar.

2,4bar på 3700omdr på vei

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

var jo alt annet enn imponerende kurver det der. Faller jo så fort den er kommet opp. Synes det er rart at han har 2,4bar på 3700rpm på vei, mens papiret tyder på at maks moment (som også pleier å være maks ladetrykk) er på over 5300rpm

 

eneste som er imponerende er høye tall på orginal topp, men hvis jeg ikke husker feil så er dette gjort før også.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

var jo alt annet enn imponerende kurver det der. Faller jo så fort den er kommet opp. Synes det er rart at han har 2,4bar på 3700rpm på vei, mens papiret tyder på at maks moment (som også pleier å være maks ladetrykk) er på over 5300rpm

 

eneste som er imponerende er høye tall på orginal topp, men hvis jeg ikke husker feil så er dette gjort før også.

 

Så er det org. topp også da, eneste som er gjort er BD14 innsugskam og 4x4innsug med spacer.

Fortsatt over 450nm på 6900omdr.

 

Helt vanlig på DD sine ruller at man ikke oppnår samme ladetrykk som på vei.

 

Over 440hk fra 5500omdr til 6900omdr er nå bra spør du meg på dette oppsettet :)

Er et budsjettbygge..

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har sagt at toppeffekten var ved 2,4bar :)

Var på ca. 2,2bar det.

Ville bare presisere at det er mulig å hente ut bra med effekt på org. topp jeg ;)

Ikke akkurat best fløde på en uportet org. topp.

Men hva sammenligner du med da? En annen YB med GT3071R og uportet topp som presterer bedre? :)

 

Hvor mye mer forventer du av en GT3071R .82 da på 2,2bar? :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja si det :)

Men blir litt feil, da det ikke vil bli oppnådd samme ladetrykk på denne rulla som på vei.

Og pga. hastighetsbegrensinger på DD rullene er måligen gjort på 3.gir.

Noe som også vil være litt utslagsgivende.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja si det :)

Men blir litt feil, da det ikke vil bli oppnådd samme ladetrykk på denne rulla som på vei.

Og pga. hastighetsbegrensinger på DD rullene er måligen gjort på 3.gir.

Noe som også vil være litt utslagsgivende.

 

Såg det sto 3.gir på papiret....men aner ikkje ka betydning det har....

Sånn sett så skjønner eg ikkje mye av alle de andre tallene der heller *he-he*... men noen hyler vel ut hvis de ikkje stemmer... :)

2,4 bar va nå grusomt trykk då ???....er det grunnet stort ex-hus den klarer det ?.... er egentlig den turboen "lagd" for å lade såpass...?

Link to comment
Share on other sites

Synes da dette var veldig bra med tanke på hva som er gjort jeg da.

 

Lauken mk2: 453hk på 2,2 bar på så&si urørt motor kan da f... ikke være elendig!? Finnes tusen måter og få det samme resultat på, men samtlige koster mere pengere.

 

Joe: Kan begynne jeg vett.. Ligger nok over gjennomsnitt der og, selv for betydlig mer påkostede oppsett.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

hvilke korrigering er brukt?

Har egentlig veldig lite tro på disse papirene da RS500 har langt større turbo og høyere ladetrykk samt portet topp osv og den skal bare klare usle 50hk mer? HMM lukter svidd her. hehe

 

Når i tillegg Garrett går ut med at turboen ikke klarer mer enn rundt 400hk på over 2bar så er det jo lite realistisk. Dette er kompressoren som er tom.

 

Når toppen ikke er portet så forklarer det hvorfor kurvene detter så fort, men ikke hvorfor det lader så seint opp. Hvorfor skal bilen lade fortere opp på veien enn på rullen (hvertfall så mye forskjell)

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

RS500 bilene klarte da ikke bare 500hk? De fleste lå på mellom 540-550hk.

Og hvilke korrigeringer som blir brukt er ikke jeg helt sikker på.

Men at Mark Shead m.fl. (som har bygget denne motoren) setter sin lit til denne rulla er igrunn nok for meg.

Og å sette på en RS500 turbo på denne ville hentet en del mer hk, men ville ikke vært noen god ide.

Da den ville gått ganske umiddelbart i surge på mellomregisteret med mye trykk.

 

Er ikke akkurat første gang det er blitt bremset over 400hk med en slik turbo.

Dette er også diskutert en del i denne tråden: http://passionford.com/forum/showthread.ph...ighlight=gt3076

Og det er også diskutert en del rundt dette med kompressorkartene, og er ikke akkurat 400hk som blir satt som et max.

 

At det blir ladet senere opp på en slik rulle er vel ganske klart, og er i tillegg flere som ikke klarer å oppnå max

ladetrykk heller på desse rullene.

Med mer motstand på vei, både med luftmotstand og rullemotstand, sier det seg vel selv at turbotrykk vil lettere oppnådd?

Eller? :)

Ikke at jeg skal være bombastisk og si at slik er det, men når proffe folk som Mark Shead sier at dette ikke er noe unormalt,

og attpåtil går ut med tall på hvordan den har ladet opp når de har mappet på veien, vet jeg vertfall hva jeg tror på :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

RS500 bilene klarte da ikke bare 500hk? De fleste lå på mellom 540-550hk.

Og hvilke korrigeringer som blir brukt er ikke jeg helt sikker på.

Men at Mark Shead m.fl. (som har bygget denne motoren) setter sin lit til denne rulla er igrunn nok for meg.

Og å sette på en RS500 turbo på denne ville hentet en del mer hk, men ville ikke vært noen god ide.

Da den ville gått ganske umiddelbart i surge på mellomregisteret med mye trykk.

 

Er ikke akkurat første gang det er blitt bremset over 400hk med en slik turbo.

Dette er også diskutert en del i denne tråden: http://passionford.com/forum/showthread.ph...ighlight=gt3076

Og det er også diskutert en del rundt dette med kompressorkartene, og er ikke akkurat 400hk som blir satt som et max.

 

At det blir ladet senere opp på en slik rulle er vel ganske klart, og er i tillegg flere som ikke klarer å oppnå max

ladetrykk heller på desse rullene.

Med mer motstand på vei, både med luftmotstand og rullemotstand, sier det seg vel selv at turbotrykk vil lettere oppnådd?

Eller? :)

Ikke at jeg skal være bombastisk og si at slik er det, men når proffe folk som Mark Shead sier at dette ikke er noe unormalt,

og attpåtil går ut med tall på hvordan den har ladet opp når de har mappet på veien, vet jeg vertfall hva jeg tror på :)

 

Såvidt eg kan skjønne så er dette kalkulerte motorhester ?... (bare lest fort gjennom den tråden..) såfall så kan det jo rime litt mer for meg :)

SKjønner bare ikkje heilt ka som skaper den veldige oppladingen i den bilen ?... siden eg sjøl kjører med samme turbo men 63ar uten å få så tidlig opplading...

Link to comment
Share on other sites

http://img.photobucket.com/albums/v344/cos...02008/boost.jpg

 

Er kalkulerte hk ja, 386,9hk målt på hjul.

 

Hvilket oppsett kjører du med da? Mtp. kammer, topp, komp. etc.?

Mye har jo også å si på mapping da.

Men ikke vet jeg :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

http://img.photobucket.com/albums/v344/cos...02008/boost.jpg

 

Er kalkulerte hk ja, 386,9hk målt på hjul.

 

Hvilket oppsett kjører du med da? Mtp. kammer, topp, komp. etc.?

Mye har jo også å si på mapping da.

Men ikke vet jeg :)

 

"mildt" porta topp - ellers alt originalt.... utenom hjemmelaga ex-manifold *he-he*.... (det vanlige er jo sjølsagt der...bens-pumpe,dyser,eksos,IC....) Er det kammene han har så fikser tidlig og mye ladetrykk ?

Link to comment
Share on other sites

Innsugskammen hjelper nok en del på ja.

Hadde nok merket en god del på din også, i positiv retning, med en slik kam.

Men han har visst planer om å bytte innsugskam til en av Shead sine egne profiler.

Eksoskammen lar han nok være org. siden den sies å fungere til over 500hk..

Men er nok ingenting som tilsier at det skal være umulig å lade på samme måte på ditt oppsett.

Men kommer jo an på mapping også da. Er Mark Shead som har mappet denne, med Autronic som han har mappet i mange år.

Slik at han kan lade såpass mye. Er jo lavere komp. også, har jo litt å si det også. 7,6:1.

 

Men er jo ikke turbotrykket som er avgjørende, er jo fyllingsgraden.

Så med en portet topp hadde det vært fullt mulig å hente ut minst like mye hk på lavere turbotrykk.

Er pga. at toppen er såpass restriktiv at han må lade såpass mye for å oppnå denne effekten.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Kun 453hk ved 2,4 bar var da ganske elendig spør du meg.

Her er hva en STANDARD IS motor med 9,2:1 i komp presterer på E85. Oppsettet er KKK turbo (kinakopi?), datasprut, omsveist innsugsmanifold og 1,5 BAR ladetrykk. Med ladetrykket oppjustert til 2,3 BAR øker potensialet til 454 hk. http://i224.photobucket.com/albums/dd28/bo...papirkkk261.jpg

http://i301.photobucket.com/albums/nn53/co...stenferdig2.jpg

Det mest skuffende er at ikke Cosworthmotoren presterer MYE bedre på lavere turtall. Effektn på 4000 o/min er omtrendt den samme på begge motorene og under 200 hk er direkte elendig når toppeffekten ikke er høyere enn i dette tilfellene.

Dette var skuffende for Marks Shead har tidligere vist at 2,6 BAR ladetrykk på 2000 o/min tallet.

 

 

 

 

1. Synes da dette var veldig bra med tanke på hva som er gjort jeg da.

2. Lauken mk2: 453hk på 2,2 bar på så&si urørt motor kan da f... ikke være elendig!? Finnes tusen måter og få det samme resultat på, men samtlige koster mere pengere.

3. Joe: Kan begynne jeg vett.. Ligger nok over gjennomsnitt der og, selv for betydlig mer påkostede oppsett.

1. Hvorfor?

2. Støtter Lauken. Hele vitsen med høyt ladetrykk er å holde selve motoren mild, slik at man får bra med moment fra lave turtall og høyt dreiemoment pga det høye ladetrykket. Kurvene her vise at dette lader så elendig at han like godt kunne puttet i "idiot" kammer og fått høyere effekt med lavere ladetrykk.

3. Gjennomsnitt er ett ord som brukes alt for lite. Regn gjerne gjennomsnittseffekt i det turtallsregisteret som brukes mest i en gatebil og sammenligne med en god steg 3 Cosworth. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1/2/3: Hele poenget er at dette er en så&si standard motor minus innsugskammen, turbo og sprutet. Da synes jeg det ser bra ut under omstendighetene. Vissomatte, dersomatte kunne det fått andre resultater ja. Enig der.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...