Jump to content

Gjett hvilken turbo..


Kverna

Recommended Posts

1/2/3: Hele poenget er at dette er en så&si standard motor minus innsugskammen, turbo og sprutet. Da synes jeg det ser bra ut under omstendighetene. Vissomatte, dersomatte kunne det fått andre resultater ja. Enig der.

 

Pluss selve innsuget då ?....syns det sto noe om at han hadde oppnådd 70hk (eller ka det var...) bare på å skifte det :o

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her er hva en STANDARD IS motor med 9,2:1 i komp presterer på E85. Oppsettet er KKK turbo (kinakopi?), datasprut, omsveist innsugsmanifold og 1,5 BAR ladetrykk. Med ladetrykket oppjustert til 2,3 BAR øker potensialet til 454 hk. http://i224.photobucket.com/albums/dd28/bo...papirkkk261.jpg

http://i301.photobucket.com/albums/nn53/co...stenferdig2.jpg

Det mest skuffende er at ikke Cosworthmotoren presterer MYE bedre på lavere turtall. Effektn på 4000 o/min er omtrendt den samme på begge motorene og under 200 hk er direkte elendig når toppeffekten ikke er høyere enn i dette tilfellene.

Dette var skuffende for Marks Shead har tidligere vist at 2,6 BAR ladetrykk på 2000 o/min tallet.

Skal diskusjonen rundt ærlige ruller tas opp igjen?

Helt enig i at denne ist motoren presterer bra, er ikke det jeg sier :)

Betviler ikke resultatet i den forstand, men den reaksjonen kommer jo tilstadiget når andre resultat fremvises.

 

Men tror du denne hadde klart over 400hk på over 2kilo trykk?

 

Planen med denne motoren var ikke i det hele tatt å klare mest mulig effekt på lavt register.

Poengen var at han skulle ha en motor som hadde høyere ytelse enn det han hadde med T34 og grådyser.

Og det er en lavbudsjett motor, så det er ikke akkurat gjort noe hokuspokus.

 

Siden denne tydeligvis ikke er imponerende i det hele tatt, kan noen vise tilsvarende motorer som presterer såpass mye mer?

 

Hentet ut en god del på å bytte til 4x4plenum med spacer, men ikke 70hk.

For det var en feil med rpm-signalet ved første bremsing som gjorde at resultatet ble for lavt.

Men det ble hentet ut mye mer med 4x4plenum ja :)

 

Selvfølgelig kunne det fint vært hentet ut mer ved å bytte enkelte komponenter og forandret på enkelte ting, men eier ønsket ikke dette pga. kostnad.

Og var fornøyd med dette resultatet..

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Skal diskusjonen rundt ærlige ruller tas opp igjen?

Helt enig i at denne ist motoren presterer bra, er ikke det jeg sier :)

Betviler ikke resultatet i den forstand, men den reaksjonen kommer jo tilstadiget når andre resultat fremvises.

 

Men tror du denne hadde klart over 400hk på over 2kilo trykk?

 

Planen med denne motoren var ikke i det hele tatt å klare mest mulig effekt på lavt register.

Poengen var at han skulle ha en motor som hadde høyere ytelse enn det han hadde med T34 og grådyser.

Og det er en lavbudsjett motor, så det er ikke akkurat gjort noe hokuspokus.

 

Siden denne tydeligvis ikke er imponerende i det hele tatt, kan noen vise tilsvarende motorer som presterer såpass mye mer?

 

Hentet ut en god del på å bytte til 4x4plenum med spacer, men ikke 70hk.

For det var en feil med rpm-signalet ved første bremsing som gjorde at resultatet ble for lavt.

Men det ble hentet ut mye mer med 4x4plenum ja :)

 

Selvfølgelig kunne det fint vært hentet ut mer ved å bytte enkelte komponenter og forandret på enkelte ting, men eier ønsket ikke dette pga. kostnad.

Og var fornøyd med dette resultatet..

 

Kor mye utgjør den spaceren i grunnen ?... kontra "bare" 4x4 plenum...?

 

For min del syns eg tallene er greie :)

Flytter sikkert greit på seg den der.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg litt usikker på, men at det gjør nytte er de lite i tvil om..

Men har vært mye frem og tilbake snakk om slike spacere, noen mener de gjør nytten og andre ikke.

Har vært mye snakk om at de forverrer forskjellen på luftfordeling til sylindrene,

men dette har blitt motbevist flere ganger ved å måle innsugstemp, eksostemp, bensinbehov etc på hver enkelt sylinder.

Er Mark Shead sitt "egen" spacer, men er usikker på om denne er noe spesielt med eller bare en vanlig spacerplate.

 

Ja, denne fungerer bra, og både eier, motorbygger m.fl. var meget fornøyd med resultatet.

Men den er visst ikke god nok for oss her i norge :P

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Isolert sett er jo ikke det mye, men oppsettett tatt i betraktning så er det slett ikke dårlig. Det er bare å sammenligne med flere av disse norske "entusiast-produktene" som er effektmålt på samme måte.

Under 100 hk ved 4000 o/min. :o http://www.halandtuning.no/Dynographs.asp

 

vel jeg hadde det samme med 60 prosent gasspjeldåpning(ødelagt gasvaier.),477 på hjula målingen.

mistet trykket etter 5500 omd. hadde også 160 på hjula ved 4000 OMD. Er ikke alle som har dårlige tall selv om det er norske "entusiast produkter" er også inne på denne siden til bsh.

frode r

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...