Jump to content

Nå blir det Turbo på 2,8en folkens!!


Granadamaster 2,9ighia

Recommended Posts

;) Skal bygge turbo (T-3) med intercooler på 2,8ien må desverre skuffe alle V8 folk

Men kommer sterkere tilbake!! skal ha original innmat foreløpig1

Tips mottas med stor takk! :D

Har:

 

Ford granada 1978mod 2-dørs 2,3L med svart interiør!

 

Har hatt:

 

1982 2,3L stv 1982 2,3Gl med vinyltak.. 1978 2,8ighia s-pack. 1978 2,3L 2dørs 1979 2,3Gl sedan 1984 2,8L stv 1982 2,8 ghia sedan 1978 2,8iL 2-dørs med vinyltak og soltak! 83mod 2,3l stv, 1978mod 2,3l 2-dørs, 1977mod 2,3gl 2-dørs, +++ noen delebiler oppigjennom.

Link to comment
Share on other sites

GulenPower: hvorfor det? at man faktisk skjønner at en "orginal granada" har potensiale?

86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (Prosjekt)

85 Scorpio 2.8i Ghia (Bruksbilen)

----------------------------------------

92 Scorpio 2.9 24v (Solgt), 86 Scorpio 2.0l CL Spesial Edition (Solgt)(Gamle Gobilen), 85 Scorpio 2.8i Ghia (RIP), 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (RIP)

Link to comment
Share on other sites

;) Skal bygge turbo (T-3) med intercooler på 2,8ien må desverre skuffe alle V8 folk

Men kommer sterkere tilbake!! skal ha original innmat foreløpig1

Tips mottas med stor takk! :D

Sjekk denne linken :) så finner du nok svar på mye av det du lurer på ;)

 

http://home.tiscali.no/j.lovseth/

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

;) Skal bygge turbo (T-3) med intercooler på 2,8ien må desverre skuffe alle V8 folk

Men kommer sterkere tilbake!! skal ha original innmat foreløpig1

Tips mottas med stor takk! :D

hadde du planer om å lade mye da?

visst du skall lade mer enn rundt 0,4 så bør du dreie av stemplene så du får lavere komp og kan lade på enno mer...

Så den på sida han over lå ut, han lada 0,33 ell noe, han hadde 240hk oh 310nm ell noe :)

 

Skall du først bruke penger på overlading så bør du vell like greit bygge ordentli, med fullt oppsett, cooler,nye kammer,porting,nye dyser og dreide stempel visst ikke nye lavkomp stempler..

får fint 300hk på en go motor uten og begynne å overhalle bunn delen..

Link to comment
Share on other sites

:D Takker for svar, snakka akkuratt med br racing som mente at motoren var god får ca 320hk med original innmat, forbeholdt at du kjører dobble turbotoppakninger på hver side, noe som senker kompresjonen til 8,2:1

Samt sterkere bolter til toppen.

Men kommer ikke til å kjøre mer enn 280hk samt at jeg skal ha turtallsperre på 6400 omdreiniger.

Grunnen til at jeg ikke begynner på innmat er fordi motoren min er ikke gått mer enn 90000km + at jeg har en til 2,8motor på garasjen som skal bygges opp til sommeren med råere innmat, pga trangt budsjett akkuratt nå, men blir bedre til sommeren da for jeg feriepenger 23000kr ikke værst til å være lærling.......

Forresten 0,33bar gir 240hk og 360nm!!!

rock on!!! :D

Har:

 

Ford granada 1978mod 2-dørs 2,3L med svart interiør!

 

Har hatt:

 

1982 2,3L stv 1982 2,3Gl med vinyltak.. 1978 2,8ighia s-pack. 1978 2,3L 2dørs 1979 2,3Gl sedan 1984 2,8L stv 1982 2,8 ghia sedan 1978 2,8iL 2-dørs med vinyltak og soltak! 83mod 2,3l stv, 1978mod 2,3l 2-dørs, 1977mod 2,3gl 2-dørs, +++ noen delebiler oppigjennom.

Link to comment
Share on other sites

Nei singel turbo, 1bar gir ca 300hk.

Har:

 

Ford granada 1978mod 2-dørs 2,3L med svart interiør!

 

Har hatt:

 

1982 2,3L stv 1982 2,3Gl med vinyltak.. 1978 2,8ighia s-pack. 1978 2,3L 2dørs 1979 2,3Gl sedan 1984 2,8L stv 1982 2,8 ghia sedan 1978 2,8iL 2-dørs med vinyltak og soltak! 83mod 2,3l stv, 1978mod 2,3l 2-dørs, 1977mod 2,3gl 2-dørs, +++ noen delebiler oppigjennom.

Link to comment
Share on other sites

Nei singel turbo, 1bar gir ca 300hk.

blir det ikke mye turbo-lag da? sto i allfall det om 2.8i turbomotoren som sto i capri... :unsure:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Nei singel turbo, 1bar gir ca 300hk.

blir det ikke mye turbo-lag da? sto i allfall det om 2.8i turbomotoren som sto i capri... :unsure:

:D Turbo lag?

Mener du lagerene i turboen?

eller?

Utrolig strøken front den granadaen der da!!!

Turbox: hva blir det til med deg da? turbo på 2,8en? eller firer turbo?

gå for V6 mye feter svev!!!

Ps: capri er drit fete biler:)

Har:

 

Ford granada 1978mod 2-dørs 2,3L med svart interiør!

 

Har hatt:

 

1982 2,3L stv 1982 2,3Gl med vinyltak.. 1978 2,8ighia s-pack. 1978 2,3L 2dørs 1979 2,3Gl sedan 1984 2,8L stv 1982 2,8 ghia sedan 1978 2,8iL 2-dørs med vinyltak og soltak! 83mod 2,3l stv, 1978mod 2,3l 2-dørs, 1977mod 2,3gl 2-dørs, +++ noen delebiler oppigjennom.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente med turbo-lag er at rørene blir så lange, trykket kommer sent..skjønner nå? ;) Joda, fin granada'en der.. Tar jeg ikke helt feil, var det denne det var festet en lapp i frontruta som det sto 2.8i twinturbo på.. Tror det sto 260 hk og 340 n/m, men dette skal jeg ikke si for sikkert.

 

Meg ja, har ikke bestemt meg ennå, men det blir nok 6'er. Hvis jeg hadde funnet en 2.8i motor med ledningsnett til en billig penge, hadde det nok blitt det. Er jo bare 4-trinns boks også, huff å huff... Den skal i allefall byttes :) Så får vi se med tiden da, har lyst på en til :D det med 4x4 cossie eller V8... Men det blir ikke ennå ;)

 

Er det mye arbeid å bygge om til 2.8i motor? Mest med tanke på ledningsnett... :rolleyes:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

:D Hmm.... tror ikke det er så vanskelig og bygge om fra forgasser til 2,8i, fordi 2,8injection er mekanisk innsprøytning som i for seg er en genistrek for de som skal bygge turbo, den henger jo med til 280hk+ originalt...

Tror det er snakk om 3 ledninger eller noe, er jo ikke noe elektronisk styring der nei....

Hmmm trykk kommer sent , må sjekke opp kan jo ikke ha det slikt!

i såfall må jeg kjøpe en til T-3 TURBO.

Syntes du skulle bygge turbo på 2,8 og ja helst med injection.

Tror jeg har en slik motor liggende i deler.. skal sjekke har kanskje innsprøytning og innsug, interresert i å kjøpe?

Hvis jeg har da... :D

Det er veldig lite arbeid på din bil, men hør med noen inne på capriklubben på forumet der har de peiling, i og med at capri ikke er mitt felt, men tror det er helt likt med granaden....

mvh. :D

Har:

 

Ford granada 1978mod 2-dørs 2,3L med svart interiør!

 

Har hatt:

 

1982 2,3L stv 1982 2,3Gl med vinyltak.. 1978 2,8ighia s-pack. 1978 2,3L 2dørs 1979 2,3Gl sedan 1984 2,8L stv 1982 2,8 ghia sedan 1978 2,8iL 2-dørs med vinyltak og soltak! 83mod 2,3l stv, 1978mod 2,3l 2-dørs, 1977mod 2,3gl 2-dørs, +++ noen delebiler oppigjennom.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, vi får se.. ;) har ikke råd til det akkurat nå, vi får se mot høsten :) Hvis det er så enkelt som du sier, ligger det an til 2.8i :D Og du, gå for dobbel med det samme.. ;) B)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Hehe, vi får se.. ;) har ikke råd til det akkurat nå, vi får se mot høsten :) Hvis det er så enkelt som du sier, ligger det an til 2.8i :D Og du, gå for dobbel med det samme.. ;) B)

:D Må vel det da siden du sier det så....

hehe.

Må nok vente til pengene strømmer inn ja :(

Du skal ha turbo på din etterhvert!!!! :rolleyes:

Har:

 

Ford granada 1978mod 2-dørs 2,3L med svart interiør!

 

Har hatt:

 

1982 2,3L stv 1982 2,3Gl med vinyltak.. 1978 2,8ighia s-pack. 1978 2,3L 2dørs 1979 2,3Gl sedan 1984 2,8L stv 1982 2,8 ghia sedan 1978 2,8iL 2-dørs med vinyltak og soltak! 83mod 2,3l stv, 1978mod 2,3l 2-dørs, 1977mod 2,3gl 2-dørs, +++ noen delebiler oppigjennom.

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å forklare det der...

 

På turbo 2.8i ble turboen montert foran for å få like mye trykk... Men rørene ble da lange og det tok tid før trykket kom. Med twin slipper du vel det. mer klart nå? :D

 

Skal se om jeg finner igjen der i kveld ;)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

ble litt lurere men ikke mye

hehe..... :D

Har:

 

Ford granada 1978mod 2-dørs 2,3L med svart interiør!

 

Har hatt:

 

1982 2,3L stv 1982 2,3Gl med vinyltak.. 1978 2,8ighia s-pack. 1978 2,3L 2dørs 1979 2,3Gl sedan 1984 2,8L stv 1982 2,8 ghia sedan 1978 2,8iL 2-dørs med vinyltak og soltak! 83mod 2,3l stv, 1978mod 2,3l 2-dørs, 1977mod 2,3gl 2-dørs, +++ noen delebiler oppigjennom.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke blande meg, men hvis jeg skulle ha bygd hadde jeg valgt twin... Helt klart. BTW, hva er ET (innpress) på granada? du skulle hatt hvite compomotive MO hjul :D Bruk de som er beregnet på audi, samme boltsirkel ;)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Kjekt me twin turbo... 0.4bar på 1700rpm. :) Spinne rundinger på 2giret på tørr asfalt med 4hjulstrekk og 205.40.17 :) ska love deg at ting forandrer seg når du får i turboen.... SYK forskjell! må bruke en kamaksel fra scorpion efi og då, skal vist nok fungere bedre på turbomotor.

Link to comment
Share on other sites

tror ikke du får så mye mer turbolag av singel turbo, blir heller en sak om respons. altså hvor fort turboen spinner opp og gir ladetrykk. Med korte rør på manifoilen spinner turboen raskere opp og du får raskere ladetrykk, mens med lange rør bruker turboen mer tid. Turbolag er hvor høyt du må på turtall før turboen klarer å lade, dette varierer fra turbo til turbo. Store turboer må vanligvis ha mye eksos før den klarer å lade fult, men lader til gjenngjeld mer når den først lader. Små turboer trenger mindre eksos og slår lettere inn på lavere turtall, men er ikke fult så hissig. Garret T3 er en fin mellomting mellom disse 2 gruppene. Håper dette hjalp deg litt. :)

Link to comment
Share on other sites

tror ikke du får så mye mer turbolag av singel turbo, blir heller en sak om respons. altså hvor fort turboen spinner opp og gir ladetrykk. Med korte rør på manifoilen spinner turboen raskere opp og du får raskere ladetrykk, mens med lange rør bruker turboen mer tid. Turbolag er hvor høyt du må på turtall før turboen klarer å lade, dette varierer fra turbo til turbo. Store turboer må vanligvis ha mye eksos før den klarer å lade fult, men lader til gjenngjeld mer når den først lader. Små turboer trenger mindre eksos og slår lettere inn på lavere turtall, men er ikke fult så hissig. Garret T3 er en fin mellomting mellom disse 2 gruppene. Håper dette hjalp deg litt. :)

Ja, så klart! Det jeg mente. MY BAD! :ph34r:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, jeg får kanskje revurdert budsjett, skal inn i banken på tirsdag og høre om jeg kan få lån på 60000kr derav 45000kr skal brukes til motor og resten til gearkasse og driverk.

Burde få en del hk hvis jeg bruker 45000kr på motoren egentlig 55000kr hvis du regner med de 10000kr jeg har brukt, men mangler en T-3 turbo, noen som har?

Vil bygge motor slik at den tåler iallefall 3-450hk+.

Bare må ha det....... :D

Har:

 

Ford granada 1978mod 2-dørs 2,3L med svart interiør!

 

Har hatt:

 

1982 2,3L stv 1982 2,3Gl med vinyltak.. 1978 2,8ighia s-pack. 1978 2,3L 2dørs 1979 2,3Gl sedan 1984 2,8L stv 1982 2,8 ghia sedan 1978 2,8iL 2-dørs med vinyltak og soltak! 83mod 2,3l stv, 1978mod 2,3l 2-dørs, 1977mod 2,3gl 2-dørs, +++ noen delebiler oppigjennom.

Link to comment
Share on other sites

er ikke jeg noe turbo expert, men den motoren din krever vell MYE luft, spørs om en t3 klarer å levere nok. Har du snakket med noen som har peil om dette?

Mener t3 kan levere opp til ca 300 gamp, så har du planer om mer bør jo du kanskje vurdere å kjøpe no kraftigere når du først er i gang, kanskje en t34.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke blande meg, men hvis jeg skulle ha bygd hadde jeg valgt twin... Helt klart. BTW, hva er ET (innpress) på granada? du skulle hatt hvite compomotive MO hjul :D Bruk de som er beregnet på audi, samme boltsirkel ;)

Ja det hadde jo vært kult da, men vet du noen pris da?

Audi felger passer som regel over på granada.....

Har:

 

Ford granada 1978mod 2-dørs 2,3L med svart interiør!

 

Har hatt:

 

1982 2,3L stv 1982 2,3Gl med vinyltak.. 1978 2,8ighia s-pack. 1978 2,3L 2dørs 1979 2,3Gl sedan 1984 2,8L stv 1982 2,8 ghia sedan 1978 2,8iL 2-dørs med vinyltak og soltak! 83mod 2,3l stv, 1978mod 2,3l 2-dørs, 1977mod 2,3gl 2-dørs, +++ noen delebiler oppigjennom.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...