Jump to content

Nicasil foringer?


Flügel Cossie

Recommended Posts

Og den diskusjonen der blir nok heller aldri ferdig. For det er mange, blant annet meg, som aldri har hatt noe som helst problem med nicasil, og ikke ser grunnen til at det skal være ut.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Og den diskusjonen der blir nok heller aldri ferdig. For det er mange, blant annet meg, som aldri har hatt noe som helst problem med nicasil, og ikke ser grunnen til at det skal være ut.

 

Har bare hørt at dette blir slitt, og må byttes ut etter en stund. Det må ikke foringene..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Har bare hørt at dette blir slitt, og må byttes ut etter en stund. Det må ikke foringene..

 

Nå er vel strengtalt nicasil foringer også foringer da. Har aldri hatt noe som helst problem på min motor. Viktig med olje og vanntemp og ikke kjøre for varmt... Nå er vel nicasil foringer hardere enn vanlig foringer så om det blir fort slitt kan vel ha med "feilbruk" og gjøre. Ekstremt mange av de heftigste supersport bilene i dag har nicasil belegg på sylinder foringene. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke nikasil foringene som slites, heller tvert i mot. De er jæ... harde. Men stempelringene (og stempler) blir fortere slitt. Men hvor langt går en sånn motor før den blir tatt opp og serva da? Hviklket materiale man velger i foringene avhenger nok mest av hvem man velger å høre på.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nicasil foringene er nokk heltklart di sterkeste foringene, men til sammenligning, så koster en vanlig foring 80 pund, nicasil med 92,5 borr 378 pund, standar borr fåes ned i like under 300 pund.

Godfrey bruker kun nicasil i sine race motorer, hvorfor ?

 

Men at vanlige foringer gjør jobben i en frisk gatebil, uten tvil :)

Fordelen igjen, er jo at den kan borres til ønsket dim etter på...

 

Mener volden tar 1500 "hullet" så kommer foringer + topp dekket i tillegg..

Link to comment
Share on other sites

Nicasil foringene er nokk heltklart di sterkeste foringene, men til sammenligning, så koster en vanlig foring 80 pund, nicasil med 92,5 borr 378 pund, standar borr fåes ned i like under 300 pund.

Godfrey bruker kun nicasil i sine race motorer, hvorfor ?

 

Men at vanlige foringer gjør jobben i en frisk gatebil, uten tvil :)

Fordelen igjen, er jo at den kan borres til ønsket dim etter på...

 

Mener volden tar 1500 "hullet" så kommer foringer + topp dekket i tillegg..

 

Den typen Ringstad bruker, er vel bare han som bruker.

Han maskinerer en kant opp og nede, slik at foringen ikke kan gå ned eller opp.

Har vært tilfeller der sylinderen har blitt dradd rett ned i bunnpannen ved oppstart, og totalhavari..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Han maskinerer en kant opp og nede, slik at foringen ikke kan gå ned eller opp.

Det er det på nicasil også. Er slipt flat på siden så de ikke kan vri seg heller.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

nicasil å "vanlig" cast iron foringene, får man jo i tilnærmet/akkurat lik utførsel, så det er nokk ikke no helt nytt ringstad driver med.

Men at det har vært en del feil maskinering/ prøving/feiling med foringer opp igjennom tidene, det er nokk ikke og stikke under en stol.

 

Har selv ei godfrey blokk med nicasil, samt at volden driver med ei blokk med vanlig foringer nå..

Hadde dog aldrig værden betalt 40k for å få satt foringer i ei blokk.!

Link to comment
Share on other sites

Største ulempen med "tørre" nicasil foringer ,er at man ikke får borret foringa etter at man har presset den inn i blokka.Har kjørt med nicasil selv,vanlig stålforinger presses inn i blokka,derreter borres foringen(sylinderen) opp til ønsket mål.Da unngår man det problemet som man får med nicasil foringer som ikke kan borres,å presses ned i blokka å blir grovt forklart oval.Da har man sylinder laksje rundt stemplet med en gang.Andre ulemper er som forklart over her at nicasil er hardt,å er slem med stempel ringer og stempel.Ringstad sa en gang at det er ikke noe problem på en motor som skal gå ei helg i rallycross sammenheng,å deretter bli overhalt.Han anbefalte ikke sine kunder nicasil lenger.I de fleste tilfeller blir sylinderen også stygg etter kort tids bruk,ser ut som en "rivi" totaktsylinder :glare:

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke noe problem på motoren min i tre år heller, uten at noe ringer eller noe var dårlig når den ble åpnet. Og våte nicasilforinger sitter løst i hullet sitt og blir ikke ovale.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Nikasil spiser stempler? Nå ble jeg litt nysgjerrig, da Mahle selv mener Nikasil-belegget skal ha en god evne til å holde på olja? Noen som har noe mer håndfast enn at de har hørt at det slites ubrukelig fort?

 

Nikasil, som det er snakk om er ikke noe annet enn et hardt belegg, opprinnelig tenkt som et slitesterkt belegg som kan påføres aluminium, slik at alu-stempler kan gå direkte i en blokk med sylindere av aluminium. Dette belegget kan også påføres sylinderforinger i støpejern, og det er vel dette som kalles "Nikasil-foringer". Altså en mer eller mindre helt vanlig foring med Nikasil-belegg.

 

Å sette i en tørr foring i en blokk av støpejern er vel mer ment som en reparasjon enn noe race-prepping av blokka. Løsningen som Breda har lagt ut bilde av her gjør mye mer for styrken i blokka slik jeg ser det. Maskinerer man bort alt gods i de opprinnelige sylinderveggene og monterer våte foringer fjerner man ujevnhetene i veggtykkelse som kan være i den originale støpingen (foringen er like tykk rundt det hele).

 

Velger man sterkere materiale i foringene, eller tykkere foringer, vil de tåle mer sylindertrykk, ergo mer "pulver" i motoren før de revner, uavhengig om de er belagt med Nikasil eller noe annet lignende.

Om man velger med Nikasil eller ikke blir vel en preferanse etter erfaring, ønsker og lommebok. Slik jeg ser det er kanskje det rimeligste og enkleste å ha med å gjøre en ubehandlet våt foring med belagte stempler.

 

Setter man et tynt "rør" nedi et maskinert hull, med pasning så de er i kontakt, vil de nødvendigvis føye seg etter hverandre; er ikke hullet du setter foringa nedi rundt, blir ikke foringa rund heller. Da hjelper det ikke å hone foringa etter montering, da må det bores opp med en utdreier eller lignende, som ikke er så påvirket av hullet som er der fra før av. Dette lar seg da ikke gjøre med Nikasil-belegg i foringa, så hvis man setter en slik foring i et urundt hull er man ute å kjøre i utgangspunktet. Ergo ovale, skakke, eller konede sylindre, og stempler og ringer lever ikke så lenge.

 

Breda: Forstår det slik at du har god erfaring med Nikasilbelagte foringer, uten unormalt stor slitasje på stempler og ringer, da har du kanskje funnet en mer egnet olje enn de som har fått spist opp innmaten fort? Appropos, hvor løst sitter foringene dine? Så de ikke trenger fryses for å ta de ut eller inn?

 

(Gule polyforinger sammen med overdim bremsestempler er kanskje en sikker vinner ja) :P

-'86 Sierra 2,0iS turbo -'98 BMW 323i LS1/T56 - '07 D-max

Team BITEGAL - Gutta Brannfarlig Materiale

Link to comment
Share on other sites

Breda: Forstår det slik at du har god erfaring med Nikasilbelagte foringer, uten unormalt stor slitasje på stempler og ringer, da har du kanskje funnet en mer egnet olje enn de som har fått spist opp innmaten fort? Appropos, hvor løst sitter foringene dine? Så de ikke trenger fryses for å ta de ut eller inn?

Ja, jeg har veldig god erfaring med det. Når jeg skulle bygge om motoren min til E85, så var planen å bytte all innmat, fordi jeg skulle ha høyere komp, og fordi jeg regnet med at ting var slitt etter 3 år med 2 bar. Når jeg da åpner motor og ser på delene, så ble det endringer. Innmaten var ikke antydning til slitt på noe måte, ringer var sylskarpe, klaringer var helt 100, ikke ovale foringer, minimalt med striper inni foringer og på skjørtekanter osv, så stempler med samme ringer ble satt på plass igjen, bremset på nytt, solgt og kjørt 2 år i ny bil til uten tull. Så jeg kjøpte ny blokk for E85 oppsettet. Så her er det vel som i mange andre situasjoner, at folk hører på og tror blindt på den ene, eneste personen de har snakket med om foringer, uten å ha prøvd noe selv. Eller at når motor raste fordi det var tenningsbank, eller små dyser, så er det foringene som får skylden når de åpner og ser at litt nicasil har løsnet og lagd litt skade. De våte foringene i blokka du så bilder av, sitter så løst som en ventilløfter. Snur man blokka på huet, så detter den ut :)

Jeg kjørte på ren mineralolje, uten noen form for bilprodusent/api koder.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Ok, greit med konkrete eksempler, sjelden vare for tiden...

Absolutt noe i det du sier, motorskader kan være ganske vanskelige å finne den egentlige årsaken til, for eksempel slik som du nevner der...

Og da blir det gjerne fakta av opplysninger som ikke burde være det.

 

De våte foringene i blokka du så bilder av, sitter så løst som en ventilløfter. Snur man blokka på huet, så detter den ut

Hehe, okå :) Hva er gjort for å tette mot vannkanalene da? Ser ut som foringene slutter under decket, hva slags tetting er det rundt sylinderen der?

-'86 Sierra 2,0iS turbo -'98 BMW 323i LS1/T56 - '07 D-max

Team BITEGAL - Gutta Brannfarlig Materiale

Link to comment
Share on other sites

Ok, greit med konkrete eksempler, sjelden vare for tiden...

Ja, det er det som er problemet. Mange snakker ut ifra drømmer, eller noe de leste på nettet.

 

Hehe, okå :) Hva er gjort for å tette mot vannkanalene da? Ser ut som foringene slutter under decket, hva slags tetting er det rundt sylinderen der?

I bunnen er det brukt en varmebestandig masse, silikonaktig. Funker helt sikkert med mye forskjellig der.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

prblemet med ringer er vel ofte pga feil ringer... skal ha andre ringer til nicasil enn stål og selfølgelig også motsatt... dette var gjort feil på min påhengs med org nicasil der det var isatt stålforing på eine sylinder, etter ein skjering, itilleg var toleransene feil pga andre toleranser ved bruk av foring(ved våt foring veit eg ikkje), den gjekk 9 timer etterpå, og dette blei gjort av eit anerkjent påhengsverksted... eg veit ikkje kva som egentlig har vert problemet ved dei som har opplevd havari ellers...

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...