Jump to content

Cosworth 4x4 fordelingskasse. oppgradere viscoclutchen til fordeling., Noen som har tatt billigmetoden.å boltet fast hele clutchsystemet


BR Racing V6

Recommended Posts

Ja, fortsatt ingen som har testa i praksis enda?

 

selve visco kobblinga. står det at låser seg ved 150grader og da er det direkte driv gjennom. men når bilen går på vanlig underlag. så merker man jo at bilen trekker foran også.

 

så en hvis overføring av moment må gå til framhjula.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

har snakket med Martin Schanke å fant ut etter det at opel har olje som gir 63-90 Nm , dette er vist standard i opel4x4 systemene på vectra calibra osv

 

det dele nr jeg fikk oppgitt på Ford etter mye leting etter orginal olje til koblinga heter : SQM-2C9008-A

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

ja. men sa han at oljen i fordelingkassen har påvirkning på selve visco kobblingen? mente den var en lukket enhet.

 

men har testa annen olje en rød servo olje på fordelingkassen med bedre resultat en gang. da var det kun trekk på bakhjula. og lite foran. og låste ikke.

 

brukte en olje. som er beregna på bremser som går i olje. og da ble det meget bra. andre ganger har jeg merket at hvis olje har lekket av fordelingkassen på gamle xr4x4

 

type 9 kasser. har og trekket blitt dprligere foran. på med olje igjen og trekk foran.

 

rygger man og drar på brekket går mere trekk over til framhjula. samme om man drar en alt for sidelengs på isen og man drar på brekket. så styrer fronten seg over igjen.

 

så hvor skjer denne effekten. i den epic centralen? føre viscon. er dette da en slags midt diffrential?

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

leter etter link

Edited by fiesta_xr2i

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Ja. ingen som vet noe mere her. ?

 

frode

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

driver å leter :D

 

men er oljen som avgjør en god del

 

skal kontakte castrol over helga :D

 

her går du inn så trykk smøretabeller å søk opp din bil :D

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Javell. men da bør man vel få 50/50 trekk da. om man låser viscon.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
har snakket med Martin Schanke å fant ut etter det at opel har olje som gir 63-90 Nm , dette er vist standard i opel4x4 systemene på vectra calibra osv

 

det dele nr jeg fikk oppgitt på Ford etter mye leting etter orginal olje til koblinga heter : SQM-2C9008-A

 

 

Den olja er til fordelingskassa og har ikke noe med viskosekoblingen å gjøre. Jeg har og drevet å forska litt rundt dette da jeg har tre slike koblinger som ikke fungerer like godt lenger(tør påstå at 90% av 4x4gutta kjører med dårlige koblinger).

 

Den olja som er på koblingen er en type silikonolje som er av samme type som man bruker i emulsjoner osv i kosmetikkbransjen av alle ting, i utgangspunktet har den ikke noe med kjøretøy å gjøre.

 

Etter mye om og men har jeg funnet en produsent som leverer slik olje(Dow Corning), men de leverer i en haug forskjellige viskositeter og hvilken som er den "riktige" må bli etter forsøksmetoder. Viskositeten på disse høyviskositetsoljene måles i noe som kalles Cst eller Centistokes og rangerer fra 100 til 600000 som er det høyeste jeg har sett. Den høyeste er da omtrent som frossen sjokade......

 

Toyota har faktisk noe slik silikonolje i systemet sitt som brukes til overhaling/etterfylling av kjølevifter med slurekobling(viskosekobling). Jeg har bestilt opp noe slik olje med cst 6000, så får vi se hva for moment jeg får ut av viskosekoblingen etter det. Litt av triksingen blir å finne ut hvor mye en kan fylle på før det blir helt feil. Mye forskjellig info ute og går på dette, noen sier max 80% fyllingsgrad av olje og noen sier at det er motsatt og kan max være 20% olje.

 

Jeg har laget en rigg som gjør at momentet i koblingen kan måles og hvis jeg får noen vettuge tall, så legger jeg det ut her.

Link to comment
Share on other sites

Den olja er til fordelingskassa og har ikke noe med viskosekoblingen å gjøre. Jeg har og drevet å forska litt rundt dette da jeg har tre slike koblinger som ikke fungerer like godt lenger(tør påstå at 90% av 4x4gutta kjører med dårlige koblinger).

 

Den olja som er på koblingen er en type silikonolje som er av samme type som man bruker i emulsjoner osv i kosmetikkbransjen av alle ting, i utgangspunktet har den ikke noe med kjøretøy å gjøre.

 

Etter mye om og men har jeg funnet en produsent som leverer slik olje(Dow Corning), men de leverer i en haug forskjellige viskositeter og hvilken som er den "riktige" må bli etter forsøksmetoder. Viskositeten på disse høyviskositetsoljene måles i noe som kalles Cst eller Centistokes og rangerer fra 100 til 600000 som er det høyeste jeg har sett. Den høyeste er da omtrent som frossen sjokade......

 

Toyota har faktisk noe slik silikonolje i systemet sitt som brukes til overhaling/etterfylling av kjølevifter med slurekobling(viskosekobling). Jeg har bestilt opp noe slik olje med cst 6000, så får vi se hva for moment jeg får ut av viskosekoblingen etter det. Litt av triksingen blir å finne ut hvor mye en kan fylle på før det blir helt feil. Mye forskjellig info ute og går på dette, noen sier max 80% fyllingsgrad av olje og noen sier at det er motsatt og kan max være 20% olje.

 

Jeg har laget en rigg som gjør at momentet i koblingen kan måles og hvis jeg får noen vettuge tall, så legger jeg det ut her.

 

 

 

Hei. har selv testet en totalt ødelagt visco som ikke dro på framhjula uten olje i fordelingkassa. med rød servo olje ble trekket bedre en å ikke ha noe olje.

 

jeg har og prøvd en spesiel olje som brukes til bremser som går i olje. og den gjorde hvertfall underverker på den gamle 85mod type 9 xr4x4 kassa.

 

hva og hvordan kan jeg ikke svare på-. men har en 10l fra statoil lageret.en slags hydralikk olje. som kom så nære beskrivelsen av den kompisen min testet på kassa mi.for den var til Bulldozer.

 

og beskrivelsen var .høye krav til bremser i olje. jeg fikk hvertfall en bil som oppførte seg som 50/50- og ikke god å leke med lengre. da den måtte stilles helt tversover gjennom svinga på vinterføre.

i tilegg klarte den å spinne på tør asfalt på framhjula.når jeg kastet bilen inn i ei rundkjøring fra 80kmt. 3gir rett ned i 1 gir. og fikk ut ræva. for så full pådrag med en sliten 2,8 med over 350000km

klarte den å spinne så røyken velt ut av hjulbua på inner hjulet foran. så ut ifra dette.kan jeg ikke fatte hvordan dette kan skje hvis viscon er en enhet som ikke lar seg påvirke av olja i fordelingkassa.

 

 

Jeg kommer til å teste dette ut en gang til. men da på en frisk kobbling. først rød sevo olje. kjøre noen tester.og så med andre olja.

 

Jeg har plukket opp en visco kobbling før. og det virket som det var masse olje innimellom lameller og ringer .jeg lurer muligens på om det kan være flere varianter.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Hei. har selv testet en totalt ødelagt visco som ikke dro på framhjula uten olje i fordelingkassa. med rød servo olje ble trekket bedre en å ikke ha noe olje.

 

jeg har og prøvd en spesiel olje som brukes til bremser som går i olje. og den gjorde hvertfall underverker på den gamle 85mod type 9 xr4x4 kassa.

 

hva og hvordan kan jeg ikke svare på-. men har en 10l fra statoil lageret.en slags hydralikk olje. som kom så nære beskrivelsen av den kompisen min testet på kassa mi.for den var til Bulldozer.

 

og beskrivelsen var .høye krav til bremser i olje. jeg fikk hvertfall en bil som oppførte seg som 50/50- og ikke god å leke med lengre. da den måtte stilles helt tversover gjennom svinga på vinterføre.

i tilegg klarte den å spinne på tør asfalt på framhjula.når jeg kastet bilen inn i ei rundkjøring fra 80kmt. 3gir rett ned i 1 gir. og fikk ut ræva. for så full pådrag med en sliten 2,8 med over 350000km

klarte den å spinne så røyken velt ut av hjulbua på inner hjulet foran. så ut ifra dette.kan jeg ikke fatte hvordan dette kan skje hvis viscon er en enhet som ikke lar seg påvirke av olja i fordelingkassa.

 

 

Jeg kommer til å teste dette ut en gang til. men da på en frisk kobbling. først rød sevo olje. kjøre noen tester.og så med andre olja.

 

Jeg har plukket opp en visco kobbling før. og det virket som det var masse olje innimellom lameller og ringer .jeg lurer muligens på om det kan være flere varianter.

 

Ja, akkurat...masse silikonolje i mellom lameller og distansringer....det er jo klart at bilen vil få helt andre egenskaper hvis du fyller olje i fordelingskassa som har helt andre egenskaper enn DexronIII, men det er jo fordi senterdifferensialen går i gearolje der. Fyller du olje med mye høyere viskositet så vil diffen overføre mere krefter, men hva med friksjonen du lager inne i der, tror ikke det blir veldig holdbart. Men hvis du har plukket opp en viskosekobling til Cosworth så ser du jo ganske klart at den ikke blir påvirket av gearolje ettersom den er helt lukket!

 

Nå har jeg fått rengjort og fylt opp en viskosekobling til min egen bil og etter jiggen til å måle momentet, så kommer jeg til ca 75Nm, så vi får se hvordan det virker, med tanke på at de som har stått i tidligere har hatt mindre enn 20Nm så må det jo bli en viss forandring. Ser også på disse at det svake punktet er gummiringen i ene enden som har "råtnet" og lekket ut silikonoljen.

 

Oljen fikk jeg endelig på Lørdag og koster ca 150kr pr tube som inneholder ca en kvart desiliter!!!! Du trenger nok hvertfall 2 tuber avhengig av hvor godt du gjør rent. Problemet nå er at delenummeret visstnok var inaktivt og de 3 tubene jeg fikk var 3 av de 4 siste i omløp. Tror nok ikke Toyota lager mer av dette heller....så da må det bli Dow Corning neste.

Link to comment
Share on other sites

er meget mulig du får en jobb fra meg med å overhale viskosekoblingen hvis detta blir bra :D

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Det var det vi gjorde,altså låse viskose diffen helt ved å sveise de små dreva helt fast sånn att alt roterer i samme hastighet ingen sluring.Dette vil i teorien gi 50/50 fordeling men prøvde dessverre kunn med 2wd.Det låg noen bilder på cosworth.no tidliere på akkurat dette,der var det en som ordnet seg noen halvmåner med splines å satte inn og låste senterdiffen.

 

 

Ja jeg laget 3 halvmåner for å låse senterdiffen men da kan du bare kjøre 2wd for med 4x4 så vil jo noe ryke ganske fort siden det ikke kan være noe hastighetsforskjell mellom foran og bak.

 

11230007.jpg

11240005.jpg

11240006.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva ryker da hvis senterdiffen blir låst?

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

trur jeg måtte misforstå jeg da, mente ta av akselen fram etter at han hadde montert disse "halvmånene"

men viss fiesta_xr2i trudde uten så går det jo ikke nei

Link to comment
Share on other sites

så i prinsipp låser disse halvmånene senterdiffen sånn at man kan kun fjerne aksel til framdiff og kjøre all effekt ut bak.

 

men da om man kjører 4x4 modus med disse halvmånene . da vil man vel få en låst senterdiff. og da vil man føle at bilen bryter om man svinger på asfalt.

 

som en toyota pick up. der er det ingen diff i midten.

 

men i hovedsak. hvis man ikke har disse halvmånene, kan man da borre å bruke gjennomgående bolter i enheten. evt sveise. eller gjøre det på en enkel måte.?

 

målet er en lik fordelig: 34/66% fordeling. men med låst senterdiff. må denne måten må man få maximal trekk kraft uten at det slipper noe sted.

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...