Jump to content

Cosworth 4x4 fordelingskasse. oppgradere viscoclutchen til fordeling., Noen som har tatt billigmetoden.å boltet fast hele clutchsystemet


BR Racing V6

Recommended Posts

KJører en 87 audi 100 for tida, den har hvertfall så vidt jeg forstår en vanlig differensial i midten og en bake, som er åpne hele tida, men jeg kan velge og sperre senterdiffen slik at det er lik kraft bak og fram, eller bpde senterdiffen og bakdiffen, slik at den blir mer eler mindre som to sveisa differ, og da kan man mer eller mindre ikke svinge med bilen (litt avhengig av føre) også med kun senterdiffen sperra er den nesten umulig å parkere (hele bilen hopper rundt i revers med fullt rattutslag.) Dette systemet er vel totalt underlegent Ford's system med diffbremser under vanlig kjøring (understyrer inn i svingene og slipper bak når man letter på gassen, men deretter kan man gasse den videre med litt trening) Jeg ville aldri ha bygd om en Sierra til å oppføre seg likt (selv om Sierraen forsåvidt ikke er i nærheten så framtung) men sperrer man begge diffene for å komme opp en bakke er det fint å ha...blir en terrengbil ikke en sportsbil for å si det sånn :P

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Noen som har sett noe på denne nye type conesperra i nye Burton kattalogen? Trans X- er til sierra 7"

 

lokker kun på pådrag. og åpen når man går av gassen. justerbare rampevinkler som bestemmer karrakteristikken på sperra.

 

 

Når det gjelder å ha en låst center diff sperre. men velger da å ha åpne differ foran og bak. er det ikke nok da at de små hjula utligner for hastighet forskjeller

 

mellom foran og bak. eller blir det alt for mye ved større radiuser.

 

Tenker en atb framdiff og låst center og en conesperre bak vil bli bra for vinter kjøring. får man heller hive i en annen visco for annen bruk.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også samme erfaring som tomnsr og kna racing sier, jeg har selv kjørt en sierra cosworth 4x4 i to vintere nå, og har kjøpt meg escos og merker stor forskjell på hvor lett rompa kommer på de to, sierran må jeg satse mye med for å få ut rompa :rolleyes: mens escort`n kommer rompa mye fortere.

Og begge bilene har rullet ca like langt, så vil det si at viscosen på escort`n er utslitt da eller er det noe i det tomnsr sier med at det er kortere akelavstand på acort`n så det er derfor den oppfører seg mer som en bakhjulstrekk?

Ford Escort Cosworth 93mod :)

Ford Sierra Cosworth 4x4 92mod, selges :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan med letthet teste om wiscosperra i senterdiffen er inntakt! Jeg har en detaljert beskrivelse på pappir liggende i hanskerommet på xr4x4'n men gidder ikke å løpe ut i verkstedet å hente den nå. Men det du gjør er å parkere bilen på et flatt gulv med girkassen i fri (N) og håndbrekket på. Deretter skal du jekke opp et av forhjulene, sette på en momentnøkkel på den strore sentermutteren på drivakselen og vri enten 90 eller 180 grader i løpet av en viss fastsatt tid. tror det var ett sekund, men finner det ut når jeg ser på arket. Mener du skal kunne lese av mellom 40 og 70nm på momentnøkkelen. mindre enn dette så er det i ulage.

 

Ang funktion til den wiscoen..... Senterdiffen(altså selve difrensialen som fordeler kraft F+B uavhengig av wiscoenheten) fungerer på samme måten som en vilken som helst annen diffrensial.

Se for deg bakdiffen som senterdiff der mellomakselen inn blir det samme som inn fra girkassen, og drivakslingene ut til hjulene blir mellomaksel forover og bakover. Med en tohjulstrekk så spinner du gjerne på ett hjul. I dette tilfellet blir det enten på forhjulene eller bakhjulene. Wiscose enheten sin eneste oppgave er å bremse hastighetsforskjellen mellom utgående aksler. Akkurat på samme måten som i sperra i bakdiffen sørger for at du spinner på begge hjula.

Når du kjører med akkurat like store dekk, helt rett frem slik at du har null hastighetsforskjell mellom forhjul og bakhjul, DA er fordelingen 64/36%! Hvis du sveiser eller på annen måte låser senterdiffen så vil du alikevel ha samme fordeling forover og bakover ved rett frem kjøring, men effekten vil kunne fordeles 100% til den akselen med best grep på for eksempel glatt underlag. Se for deg at bilen fortsatt har låst senterdiff i eksempelet som følger.. Se for deg at du løfter bilen opp bak og du trer ei trillbår innunder, og så legger bilen ned på den. Prøver du da å kjøre så vil ikke bakhjulene kunne overføre noen trekkraft i det heletatt. All kraft går da til forhjulene som vil trekke bilen forover. Det vil si 100%

Hvis diffen ikke hadde vært låst i dette tilfellet så ville du ikke kommet av flekken! Den kraften diffbremsen klarer å bremse de frittgående bakhjulene vil overføres til fram akselen. Og hvis det er 30nm så er det neggu ikke mye å dytte med! Men til vanlig spinning på snø og is så er dette nokk til å holde begge hjulpar i gang!

 

Hvis bilen settes på bukker med girkassen i gir, eller låses helt så vil du kunne oppleve at hvis du trekker f.eks bakhjulene forover, så vil forhjulene gå bakover. Sprøtt ikkesant,? Men tenk logisk!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Hei. hvis du bruker en bakdiff som eksempel.

 

en åpen diff. vil spinne på det hjulet med minst friksjon. hastigheten mellom begge hjula kan være stor ettersom man har åpen diffrensial.

 

selv med en visco sperre i bakdiffen vil det og kunne bli dette.men viscon prøver å utligne hastighetforskjellen med da å bremse ned det hjulet som spinner lettest.

 

sveiser man 100% bak. kan du børne med et hjul om du vil. et i lufta og et på asfalten. da vil 100% av effekten gå inn i diffen. og selv om det ene hjulet er i lufta med minium motstand. så går da si 10% til det ene hjulet og 90% til det hjulet som har tak. til sammen 100% av effekten blir fordelt.

 

Slik jeg ser det. om man låser center diffen. så har da ikke den visco kobblinga noe funksjon lengre. det blir som å sveise ei vanlig sierra diff som har vanlig sperre med limited slip. samme prinsip som visco center sperra. da blir det 100% sperre.

 

jekker du opp bakjula så de går friluft oppå den trillebåra di. kan all effekten gå til framhjula. samme opplegget. av 100% effekt fra motor. blir da 90% gåen fremover.

 

og 10% til å spinne bakjula i friluft. drar du på håndbrekket .bremser du framhjula like så.

 

 

Den som skal få forklart denne fancy 34/66 prosent fordelingen med et godt svar venter jeg på-.

 

 

eneste fornuftige som jeg kan skjønne. er at ved vanlig kjøring og hjula trekker like godt alle 4 på vanlig kjøring.

 

er kun sierras lette rompe som gjør at bilen blir og oppfører seg som en 2wd. ved sladding. + at man har motortyngden på framhjula som behvist øker friksjon

 

og grep. for å sikre at bilen ikke skal måtte stå å spinne på det letteste hjulparet bak. så slengdte de i visco sperra.

 

alt virker mere logisk. jo mere man strammer opp denne. jo mere effekt kan den overføre ved større effekt utak. det er det som er blitt fortalt.

 

tar vi en sierra xr4x4 og si center viscon har takket for seg. og oppfører seg som en åpen center diff. og så hiver vi baki bagasjen en komplett 2.8 motor med tilhørende

 

så bilen blir like tung i ræva som foran. kjører man denne på likt underlag for alle hjulpara. og lik motstand så vil du ikke kunne sladde like lett som en uten vekt i ræva.

 

og hadde man hatt motoren montert bak og lett i fronten. hadde framhjula spinni lettest og.

 

jeg har enda ikke bytta drivaksel på isbilen. den står nå pall stille med all kraft til ene drivakselen foran. kommer ikke av flekken.

 

verdens råeste 4x4 system. ta av en aksel foran eller bak. og du har 3wd igjen. not hærtas 0.005wd.

 

gruppe A visco har 150nm. den sku vist nok gi 50/50. man kan jo klemme i 250nm for den del. den cenerdiffen vil ikke slure mye. men greit om det sku bli alt for stor forskjell mellom foran og bak at det kan gi seg et sted før man knekker alt av driverk.

 

eks. ta rivstart med framhjula på asfalt og bakhjula på grus.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en teori inni hodet mitt ang den fordelingen men tror ikke jeg skal begynne å forklare den her. Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere det slik at ikke bare jeg forstår det og ikke vet jeg om det er riktig. Men om du studerer oppbygningen av den fordelingsenheten på bildene i første post nøye, og prøver å se litt lengre enn bare at det ligger på bordet i deler, men ser det for deg i drift, så kan du kansje se at effekten finner lettere veien til bakhjulene.. 32% for å være nøyaktig.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

sendte mail til quaife,å spurte om pris på "The Quaife ATB Helical LSD differential for Ford Escort Cosworth 4WD"

å om den passet på orginalkassa,å pris på gruppekjøp til norge..

fikk svar:

 

Dear Kjetil,

 

Thank you for your enquiry.

 

Unfortunately we do not manufacture a centre differential for the Ford Escort Cosworth.

 

If you have any further questions please do not hesitate to contact me.

 

 

Kind regards,

 

 

 

Peter Drake

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Haldex kobbling fungerer likt som denne atb.

 

quaife sin 4x4 kasse kan man få center atb til.

 

blir som audi sin. mekanisk kraft overføring til hjulpar med best grep.

 

ufortsigbar. hvertfall på ulikt underlag. men alle hjulpara må være i bakken. samme med atb i diffa. et hjul løft så mister man kraft på andre hjulet.

 

dette er ikke anb i rally. da brukes kun lamellsperre.

 

asfalt løp ser jeg de bruker det foran på cosw. men bak brukes lsd-. stramma opp skikkelig.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hei. hvis du bruker en bakdiff som eksempel.

 

en åpen diff. vil spinne på det hjulet med minst friksjon. hastigheten mellom begge hjula kan være stor ettersom man har åpen diffrensial.

 

selv med en visco sperre i bakdiffen vil det og kunne bli dette.men viscon prøver å utligne hastighetforskjellen med da å bremse ned det hjulet som spinner lettest.

 

sveiser man 100% bak. kan du børne med et hjul om du vil. et i lufta og et på asfalten. da vil 100% av effekten gå inn i diffen. og selv om det ene hjulet er i lufta med minium motstand. så går da si 10% til det ene hjulet og 90% til det hjulet som har tak. til sammen 100% av effekten blir fordelt.

 

Slik jeg ser det. om man låser center diffen. så har da ikke den visco kobblinga noe funksjon lengre. det blir som å sveise ei vanlig sierra diff som har vanlig sperre med limited slip. samme prinsip som visco center sperra. da blir det 100% sperre.

 

jekker du opp bakjula så de går friluft oppå den trillebåra di. kan all effekten gå til framhjula. samme opplegget. av 100% effekt fra motor. blir da 90% gåen fremover.

 

og 10% til å spinne bakjula i friluft. drar du på håndbrekket .bremser du framhjula like så.

 

 

Den som skal få forklart denne fancy 34/66 prosent fordelingen med et godt svar venter jeg på-.

 

 

eneste fornuftige som jeg kan skjønne. er at ved vanlig kjøring og hjula trekker like godt alle 4 på vanlig kjøring.

 

er kun sierras lette rompe som gjør at bilen blir og oppfører seg som en 2wd. ved sladding. + at man har motortyngden på framhjula som behvist øker friksjon

 

og grep. for å sikre at bilen ikke skal måtte stå å spinne på det letteste hjulparet bak. så slengdte de i visco sperra.

 

alt virker mere logisk. jo mere man strammer opp denne. jo mere effekt kan den overføre ved større effekt utak. det er det som er blitt fortalt.

 

tar vi en sierra xr4x4 og si center viscon har takket for seg. og oppfører seg som en åpen center diff. og så hiver vi baki bagasjen en komplett 2.8 motor med tilhørende

 

så bilen blir like tung i ræva som foran. kjører man denne på likt underlag for alle hjulpara. og lik motstand så vil du ikke kunne sladde like lett som en uten vekt i ræva.

 

og hadde man hatt motoren montert bak og lett i fronten. hadde framhjula spinni lettest og.

 

jeg har enda ikke bytta drivaksel på isbilen. den står nå pall stille med all kraft til ene drivakselen foran. kommer ikke av flekken.

 

verdens råeste 4x4 system. ta av en aksel foran eller bak. og du har 3wd igjen. not hærtas 0.005wd.

 

gruppe A visco har 150nm. den sku vist nok gi 50/50. man kan jo klemme i 250nm for den del. den cenerdiffen vil ikke slure mye. men greit om det sku bli alt for stor forskjell mellom foran og bak at det kan gi seg et sted før man knekker alt av driverk.

 

eks. ta rivstart med framhjula på asfalt og bakhjula på grus.

 

Dette du snakker om her er vell kraftfordeling foran v.s bak i en hjulspinn situasjon.. !!!!

asså slik jeg har forstått det:

senterdiffen regulerer kraften fra girkassen mellom foran og bak ettersom hvor det er best feste. akkurat som en helt vanlig diff sperre.....

dreva med kjeda mellom inni fordelingkassa gjør slik at begge mellomakslingene snurrer med samme fart, slik at alle hjula har samme fart... som det er ingen vei utenom.......

Men de eg lure på e ka **** e de som skjer når du bytter ut de orginale dreva og kjeden med et step of kit ???

foreksempel viss du monterer et 3,9 step of kit, da endrer du farten på mellomakslingen bakover i forhold til den framover

og du monterer kronhjul og pinjong med 3,90 utveksling bak..mens fram diffen har fortsatt 3.64 utveksling.

vill ikkje hjulene bak ha en anen fart enn hjula foran da????

Hvordan går de ann da????

du får også lavere toppfart...

sjønner ikkje heilt dette eg...

er det liksom bakdiffen som bestemmer hvilke utveksling bilen har,,,, er de sånn at senterdiffen regulerer farten til fram diffen...at de er derfor du kan ha forskjellig utveksling i framdiff og bakdiff..vill ikkje denne jobbe heile tida da????

 

håper noen innpå her har svare på dette....

 

 

er de liksom utvekslingen bak som

Link to comment
Share on other sites

Det drevet (kjeden) som du bruker i fordelignskassen "lurer" frontdiffen til å tro at det er samme utveksling som bak. Hvis du har 3,9 utveksling bak og en kjede som er beregnet for 3,9 utveksling, vil da frontdiffen tro det er 3,9 utveksling der også.

Du kan IKKE ha forskjellig utveksling foran og bak.. Den må være lik.

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Det drevet (kjeden) som du bruker i fordelignskassen "lurer" frontdiffen til å tro at det er samme utveksling som bak. Hvis du har 3,9 utveksling bak og en kjede som er beregnet for 3,9 utveksling, vil da frontdiffen tro det er 3,9 utveksling der også.

Du kan IKKE ha forskjellig utveksling foran og bak.. Den må være lik.

 

altså du endrer farten på akslingen framover tilsvarende de du endrer den bakover... slk at hjula har samme fart..

men ka e de som gjere at du får meir driv bak da??? foreksempel om du river i noken ringer...går bakhjula fortere en forhjula med dette kittet da????

Link to comment
Share on other sites

tok en test på escos min igår,som står lenger bak i tråden her..jekket opp et framhjul, girkassa i fri,kunne da snurre framhjulet lett rundt,uten bruk av momentnøkkel..

er det noen andre som har tatt denne testen?

 

Jeg satte i en quaife kasse, og merket lett at den har dårlig senter diff, nesten ikke noe med på framhjula. Skal flytte over fra en av de andre kassene jeg har, som jeg hvet er bra. Er en lett jobb, uten å ta ned kassa.

Link to comment
Share on other sites

tok en test på escos min igår,som står lenger bak i tråden her..jekket opp et framhjul, girkassa i fri,kunne da snurre framhjulet lett rundt,uten bruk av momentnøkkel..

er det noen andre som har tatt denne testen?

 

Hei. for å teste dette riktig må du sette den i 5gir-.dra på hånbrekk-.

 

da kan du kjenne på motstanden av viscon. setter du den i fri. så snurrer du kun på diffrensialen i framdiffen og ingen motstand i fri i kassa.

 

man skal bruke en momentnøkkel med 100nm. dra en halv omdreining i en max tid på 2sek. og den bør klikke ut.for å sjekke om viscon er bra eller dårlig.

 

det er på kald motor. hvis man akkuratt har spunnet en del og viscon er varm. kan den kansje tåle mere på moment.men det vet jeg ikke.

 

 

vet hvertfall at når kobblingen er kald så drar den mest bak til å byne med. men ettersom hastighetsforskjell oppstår vil viscon gripe mere tak og da vil den være bedre å

 

stille opp med . jeg kjørte min xr4x4 twin turbo på Fun on ice. jeg var sikker på at viscon min var slitt etter Sigdal.da med vanlig vinterdekk så oppførte den seg mest som bakjulstrekk. men med ishjula så drog den godt foran. og fikk ikke snurra ,uansett hvor bredt jeg la meg inn i svinga.

 

 

Glemte helt å skrive at jeg etterfylte med 4dl med fordelingsolje før Losna. bruker en annen type olje en den std røde servo oljen som er std. bruker en olje som er beregnet på bremser som går i olje. den har før hvist seg å virke meget bra på slitte center visco. uavhengig om oljen kommer seg inn i viscon. om den gjør vet jeg ikke.

 

men brukte den nå og det virket da greit. mangla forøvrig hele 6.5dl olje på selve kassa.så ikke rart den laget noe lyder som en rettskåren kasse på Sigdal.

 

kassa tålte hvertfall all herjinga på Losna. ladet kun 0.35bar med twin turboen.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Hei. for å teste dette riktig må du sette den i 5gir-.dra på hånbrekk-.

 

da kan du kjenne på motstanden av viscon. setter du den i fri. så snurrer du kun på diffrensialen i framdiffen og ingen motstand i fri i kassa.

 

man skal bruke en momentnøkkel med 100nm. dra en halv omdreining i en max tid på 2sek. og den bør klikke ut.for å sjekke om viscon er bra eller dårlig.

 

det er på kald motor. hvis man akkuratt har spunnet en del og viscon er varm. kan den kansje tåle mere på moment.men det vet jeg ikke.

 

 

vet hvertfall at når kobblingen er kald så drar den mest bak til å byne med. men ettersom hastighetsforskjell oppstår vil viscon gripe mere tak og da vil den være bedre å

 

stille opp med . jeg kjørte min xr4x4 twin turbo på Fun on ice. jeg var sikker på at viscon min var slitt etter Sigdal.da med vanlig vinterdekk så oppførte den seg mest som bakjulstrekk. men med ishjula så drog den godt foran. og fikk ikke snurra ,uansett hvor bredt jeg la meg inn i svinga.

 

 

Glemte helt å skrive at jeg etterfylte med 4dl med fordelingsolje før Losna. bruker en annen type olje en den std røde servo oljen som er std. bruker en olje som er beregnet på bremser som går i olje. den har før hvist seg å virke meget bra på slitte center visco. uavhengig om oljen kommer seg inn i viscon. om den gjør vet jeg ikke.

 

men brukte den nå og det virket da greit. mangla forøvrig hele 6.5dl olje på selve kassa.så ikke rart den laget noe lyder som en rettskåren kasse på Sigdal.

 

kassa tålte hvertfall all herjinga på Losna. ladet kun 0.35bar med twin turboen.

 

prøvde først i fri,men da spinner det bare rundt i girkassa,prøvde å sette den i 4gir,men da dreier du å motoren irundt..men skal prøve 5gir..

men jeg føler at jeg har mere 4hjulstrekk når kassa er kald,enn når den blir varm..

noen spesifikk olje du bruker?

når du sier bremser som går i olje,slik som på traktor?

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...